Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?

Cívishír | 2025. 02. 14. | 18:09:35
Még nem ismerhetjük a török Synergy debreceni tervét, de lehetne okuk néhány korábbi elképzelés megvalósítására.
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Egyszerre kellene megteremteni a jobb közlekedés és a kereskedelmi szolgáltatások bővítésének feltételeit (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen polgármestere szerint „van realitása annak”, hogy a Nagyállomás magánberuházói fejlesztése során legalább részben megvalósuljon a korábban elkaszált főpályaudvarterv. Papp László a Cívishír kérdésére óvatosan fogalmazott, főleg, hogy a MÁV által tavaly ősszel meghirdetett állomásmegújítási programban benyújtott magánberuházói pályázatok értékelése még tart.

A debreceni pályaudvar esetében az egyetlen pályázó a BMW és a CATL helyi gyárát is építő, 2018-ban bejegyzett Synergy Construction Hungary Kft., a három török üzletember tulajdonában álló cég a – bukaresti székhelyű – Synergy Constructhoz tartozik. A vállalat 2001-ben jött létre Romániában, Magyarországon kívül Németországban, Lengyelországban, Ukrajnában, Törökországban és Grúziában is jelen vannak, erőműveket, gyárakat, szállodákat, lakóparkokat egyaránt építettek. A Synergy Constructot a világ 250 legnagyobb bevétellel rendelkező építőipari cége között tartják számon (2024-ben a 123. helyre kerültek az ENR listáján).

Lázár János építésügyi és közlekedési miniszterként tavaly októberben az elsők között Debrecenben beszélt a vasútállomások felújításának koncepcióváltásáról. A lényeg, hogy a legforgalmasabb fővárosi és vidéki vasúti pályaudvarokat magántőke bevonásával szeretnék rövid időn belül megújítani; a vasútüzem a MÁV-nál maradna, míg a magáncégek az épületek és környezetük megújításáért cserébe kereskedelmi egységeket hozhatnának létre és az üzemeltetés jogát is megkapnák. A MÁV által meghirdetett pályázat határideje január végén letelt, az ajánlatok értékelése még tart.
 
Papp Lászlóhoz visszatérve, a városvezető válaszában először is tisztázni kívánta, a török pályázó nem megvásárolni kívánja a Nagyállomást, ezt meg sem tehetné, hiszen az állam nem vonul ki a pályaudvarok üzemeltetéséből. – A konstrukció lényege az, hogy a MÁV közös céget hoz létre a nyertes pályázóval, vagyis a fejlesztővel. Ez utóbbi kötelessé válik a pályaudvar felújítására, pluszként pedig fejlesztési lehetőséghez jut – igyekezett eloszlatni a közösségi médiában terjedő tévhiteket. Mint mondta, kereskedelmi, irodaházi vagy egyéb fejlesztésre alkalmas területek a Nagyállomásnál is találhatók. Sikeres pályázat esetén olyan infrastruktúra alakulhatna ki, amely egyszerre szolgálja a közlekedést és a városi élet különböző szolgáltatási igényeit. A polgármester a lipcsei főpályaudvart hozta fel példaként, amely modern állomás és kereskedelmi központ egyben.

Ellenzéki megszólalásokra célozva közölte, az állomásmegújítási programról úgy folyik politikai vita, hogy a török pályázat tartalmát senki sem ismeri. Inkorrekt azt hangoztatni – mondta –, hogy a cég nem alkalmas a feladatra, miközben a BMW kapcsán Európa egyik legmodernebb, legkomplexebb gyárát építették fel Debrecenben. 

Hangsúlyozta: bár az önkormányzat nem tulajdonos és nem is döntéshozó, ezek ellenére „biztosan ott lesznek a döntéshozatal közelében, hogy a városi szempontokat érvényesíteni tudják”.

– A mi célunk az, hogy a debreceniek életét jobbá tevő fejlesztés valósuljon meg. Ehhez szerintem az intermodalitás, vagyis a helyi és távolsági buszjáratok, a villamosok és trolik csatlakozásának kérdéskörét be kell emelni a projektbe. Hogy milyen mértékben, paraméterekkel, ez külön fejezet. Ugyanakkor, ha én fejlesztő lennék, azon törném a fejemet, hogy miként hozhatnék be minél több embert az állomásépületbe, az általam üzemeltetett kereskedelmi egységekbe – reagált arra a felvetésünkre, hogy van-e realitása a Külsővásártéri autóbusz-állomás áthelyezésének. Papp Lászlót egyébként a város 2025-ös büdzsétervezetének ismertetése után kérdeztük a témában.

A lipcsei pályaudvar (Fotó: Tripadvisor)

Többszöri nekifutásra sem sikerült

A főpályaudvar kialakítása hosszú ideje foglalkoztatja a debreceni közvéleményt. Kósa Lajos utolsó polgármesteri ciklusában megkezdődött az intermodális központ megvalósítási folyamata, 2017-ben indították volna a 21 milliárd forintosra tervezett beruházást, azonban a kormány túlméretezettnek találta és leállította. 

A műszaki tartalom visszanyesegetését, az áttervezést követően 2019-ben 35 milliárd forintért a HUNÉP Zrt. vállalta volna a kivitelezést, ám végül ekkor sem sikerült megkapni a zöld jelzést. Az Orbán-kormány ugyanis úgy határozott, hogy a debrecenivel együtt több másik, hasonló beruházás a 2021-2027-es EU-s fejlesztési ciklusban valósuljon meg. 

2022-ban újból újraterveztették a főpályaudvart, de végül a kormány és az Európai Bizottság jogvitái miatti forrásvisszatartás következtében a projekt sok másik közlekedési nagyberuházással együtt – Debrecenben ennek a 3-as villamos is a kárvallottja – befagyott. A Nagyállomásnál kialakítandó felszíni buszpályaudvar és egy parkolóház a legutolsó ismert elképzeléseknek is a részét képezi.

Előkészítésre, tervekre eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós és 974 millió forint állami pénz ment el.

A századfordulós épületet szinte minden debreceni vissza szeretné kapni (Fotó: fortepan.hu; színezés Cívishír)

Debrecenben az első indóházat 1857-ben építették, 1900 és 1902 között ezt alakították át impozáns pályaudvarrá Pfaff Ferenc tervei alapján. A mai szemmel is pazar épület az 1944. június 2-i bombázás során részben megsemmisült. A ma ismert Nagyállomást Kelemen László tervezte, 1961. augusztus 20-án adták át. 

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Meghódította Debrecent a Magyar Nemzeti Cirkusz
Meghódította Debrecent a Magyar Nemzeti Cirkusz
A világon egyedülálló produkciókkal tűzdelt műsorfolyamot hoztak Richter Józsefék.
Megszállták a rendőrök a debreceni állomást
Megszállták a rendőrök a debreceni állomást
Több mint 200 embert igazoltattak.
Kegyetlen állatkínzás Debrecenben
Kegyetlen állatkínzás Debrecenben
Láncra kötve húzta a kutyát a terepjáróval.
Súlyos baleset az M35-ösön, Debrecennél
Súlyos baleset az M35-ösön, Debrecennél
Tűzoltók, mentők a helyszínen.
Forgalomkorlátozások az M35-ös autópálya debreceni szakaszán
Forgalomkorlátozások az M35-ös autópálya debreceni szakaszán
A lezárás ideje alatt az alábbi terelőutakon lehet közlekedni.
Vége a Szoboszlói úti-István úti kálváriának!
Vége a Szoboszlói úti-István úti kálváriának!
A forgalmas debreceni csomópontban visszaállt a forgalmi rend.
Táncra perdül Debrecen
Táncra perdül Debrecen
A tánc debreceni szereplői együttműködésbe fognak.
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
A debreceni politikusnak a momentumos üzent.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
Kézből etetik az elárvult debreceni makibébit
Kézből etetik az elárvult debreceni makibébit
Az első hetek ilyenkor kritikusak.
Húsvétkor is népszerű Hajdúszoboszló
Húsvétkor is népszerű Hajdúszoboszló
Sokan érkeznek pihenni a hosszú hétvégén.
Súlyosabb büntetést adnának a Molotov-koktélosnak
Súlyosabb büntetést adnának a Molotov-koktélosnak
A Debreceni Fellebbviteli Főügyészség enyhének tartja a korábbi ítéletet.
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
Megérkezett a legfrissebb kimutatás.
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Fontos határidőre figyelmeztet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Borúsan látják a jövőt az építőipari vállalkozók
Borúsan látják a jövőt az építőipari vállalkozók
A szűkülő piac ellenére a cégek 63 százalék az alkalmazottak megtartását tervezi.
Veszélyben a debreceni 1-es villamos korszerűsítése
Veszélyben a debreceni 1-es villamos korszerűsítése
A kormány felfüggesztette a tavaly jóváhagyott fejlesztést.
Jelentősen csökkent a használt villanyautók átlagára
Jelentősen csökkent a használt villanyautók átlagára
A népszerűségi lista élén változás történt.
Debrecen a tizedik leglátogatottabb város
Debrecen a tizedik leglátogatottabb város
Az első negyedév adataiból vontak mérleget.
Ukrajnával riogatott Gulyás Gergely Debrecenben
Ukrajnával riogatott Gulyás Gergely Debrecenben
A miniszter a Megyei Jogú Városok Szövetsége közgyűlésén járt.
Félmilliárdos munka a Debreceni Egyetemen
Félmilliárdos munka a Debreceni Egyetemen
Fejlesztik a szerverszobát.
Húsvét: kijutni a fényre
Húsvét: kijutni a fényre
Nagyszombaton az esti vigília szertartással kezdetét veszi a húsvét, a kereszténység legnagyobb ünnepe.
Kilenc sérült az M7-esen történt balesetben
Kilenc sérült az M7-esen történt balesetben
Két személyautó ütközött össze.
Fogytán Donald Trump türelme
Fogytán Donald Trump türelme
Az amerikai külügyminiszter Párizsban üzent Putyinnak.
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Erdő Péter: három fő titkot ünneplünk
Erdő Péter: három fő titkot ünneplünk
Az utolsó vacsorára emlékeztek nagycsütörtökön.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
A debreceni politikusnak a momentumos üzent.
Nagycsütörtök az egyház legősibb ünnepei közé tartozik
Nagycsütörtök az egyház legősibb ünnepei közé tartozik
Az utolsó vacsorára emlékeznek a keresztények.
Megtalálhatták Mátyás király csontvázát
Megtalálhatták Mátyás király csontvázát
A hipotézis tudományos ellenőrzése folyamatban van.
Eltűnhetnek a középületekről a szivárványos zászlók
Eltűnhetnek a középületekről a szivárványos zászlók
Támogatta a Fidesz a Mi Hazánk törvényjavaslatát.
Ragadós száj- és körömfájás: nem múlt el a veszély
Ragadós száj- és körömfájás: nem múlt el a veszély
A járványügyi nyomozás jelenleg is tart.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Három autó karambolozott az M35-ösön
Három autó karambolozott az M35-ösön
A járművekben összesen öten utaztak.
Hirdetés
Hirdetés
Csecsemőrablás egy magyar anyaotthonban
Csecsemőrablás egy magyar anyaotthonban
A babát saját apja vitte el.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
Megérkezett a legfrissebb kimutatás.
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Fontos határidőre figyelmeztet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Nem, ez még valami annál is jobb!
Új lovas produkciókkal érkezik a Magyar Nemzeti Cirkusz
Új lovas produkciókkal érkezik a Magyar Nemzeti Cirkusz
Április 17-től Debreceben, a Möbelix melletti területen, vadonatúj sátrukban világhírű művészek lépnek fel.
Parkolási kisokos: zöld zóna
Parkolási kisokos: zöld zóna
Debrecenben új parkolózónákat alakít ki a város július 1-től, melyeket színekkel jelölnek meg
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés