Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?

Cívishír | 2025. 02. 14. | 18:09:35
Még nem ismerhetjük a török Synergy debreceni tervét, de lehetne okuk néhány korábbi elképzelés megvalósítására.
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Egyszerre kellene megteremteni a jobb közlekedés és a kereskedelmi szolgáltatások bővítésének feltételeit (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen polgármestere szerint „van realitása annak”, hogy a Nagyállomás magánberuházói fejlesztése során legalább részben megvalósuljon a korábban elkaszált főpályaudvarterv. Papp László a Cívishír kérdésére óvatosan fogalmazott, főleg, hogy a MÁV által tavaly ősszel meghirdetett állomásmegújítási programban benyújtott magánberuházói pályázatok értékelése még tart.

A debreceni pályaudvar esetében az egyetlen pályázó a BMW és a CATL helyi gyárát is építő, 2018-ban bejegyzett Synergy Construction Hungary Kft., a három török üzletember tulajdonában álló cég a – bukaresti székhelyű – Synergy Constructhoz tartozik. A vállalat 2001-ben jött létre Romániában, Magyarországon kívül Németországban, Lengyelországban, Ukrajnában, Törökországban és Grúziában is jelen vannak, erőműveket, gyárakat, szállodákat, lakóparkokat egyaránt építettek. A Synergy Constructot a világ 250 legnagyobb bevétellel rendelkező építőipari cége között tartják számon (2024-ben a 123. helyre kerültek az ENR listáján).

Lázár János építésügyi és közlekedési miniszterként tavaly októberben az elsők között Debrecenben beszélt a vasútállomások felújításának koncepcióváltásáról. A lényeg, hogy a legforgalmasabb fővárosi és vidéki vasúti pályaudvarokat magántőke bevonásával szeretnék rövid időn belül megújítani; a vasútüzem a MÁV-nál maradna, míg a magáncégek az épületek és környezetük megújításáért cserébe kereskedelmi egységeket hozhatnának létre és az üzemeltetés jogát is megkapnák. A MÁV által meghirdetett pályázat határideje január végén letelt, az ajánlatok értékelése még tart.
 
Papp Lászlóhoz visszatérve, a városvezető válaszában először is tisztázni kívánta, a török pályázó nem megvásárolni kívánja a Nagyállomást, ezt meg sem tehetné, hiszen az állam nem vonul ki a pályaudvarok üzemeltetéséből. – A konstrukció lényege az, hogy a MÁV közös céget hoz létre a nyertes pályázóval, vagyis a fejlesztővel. Ez utóbbi kötelessé válik a pályaudvar felújítására, pluszként pedig fejlesztési lehetőséghez jut – igyekezett eloszlatni a közösségi médiában terjedő tévhiteket. Mint mondta, kereskedelmi, irodaházi vagy egyéb fejlesztésre alkalmas területek a Nagyállomásnál is találhatók. Sikeres pályázat esetén olyan infrastruktúra alakulhatna ki, amely egyszerre szolgálja a közlekedést és a városi élet különböző szolgáltatási igényeit. A polgármester a lipcsei főpályaudvart hozta fel példaként, amely modern állomás és kereskedelmi központ egyben.

Ellenzéki megszólalásokra célozva közölte, az állomásmegújítási programról úgy folyik politikai vita, hogy a török pályázat tartalmát senki sem ismeri. Inkorrekt azt hangoztatni – mondta –, hogy a cég nem alkalmas a feladatra, miközben a BMW kapcsán Európa egyik legmodernebb, legkomplexebb gyárát építették fel Debrecenben. 

Hangsúlyozta: bár az önkormányzat nem tulajdonos és nem is döntéshozó, ezek ellenére „biztosan ott lesznek a döntéshozatal közelében, hogy a városi szempontokat érvényesíteni tudják”.

– A mi célunk az, hogy a debreceniek életét jobbá tevő fejlesztés valósuljon meg. Ehhez szerintem az intermodalitás, vagyis a helyi és távolsági buszjáratok, a villamosok és trolik csatlakozásának kérdéskörét be kell emelni a projektbe. Hogy milyen mértékben, paraméterekkel, ez külön fejezet. Ugyanakkor, ha én fejlesztő lennék, azon törném a fejemet, hogy miként hozhatnék be minél több embert az állomásépületbe, az általam üzemeltetett kereskedelmi egységekbe – reagált arra a felvetésünkre, hogy van-e realitása a Külsővásártéri autóbusz-állomás áthelyezésének. Papp Lászlót egyébként a város 2025-ös büdzsétervezetének ismertetése után kérdeztük a témában.

A lipcsei pályaudvar (Fotó: Tripadvisor)

Többszöri nekifutásra sem sikerült

A főpályaudvar kialakítása hosszú ideje foglalkoztatja a debreceni közvéleményt. Kósa Lajos utolsó polgármesteri ciklusában megkezdődött az intermodális központ megvalósítási folyamata, 2017-ben indították volna a 21 milliárd forintosra tervezett beruházást, azonban a kormány túlméretezettnek találta és leállította. 

A műszaki tartalom visszanyesegetését, az áttervezést követően 2019-ben 35 milliárd forintért a HUNÉP Zrt. vállalta volna a kivitelezést, ám végül ekkor sem sikerült megkapni a zöld jelzést. Az Orbán-kormány ugyanis úgy határozott, hogy a debrecenivel együtt több másik, hasonló beruházás a 2021-2027-es EU-s fejlesztési ciklusban valósuljon meg. 

2022-ban újból újraterveztették a főpályaudvart, de végül a kormány és az Európai Bizottság jogvitái miatti forrásvisszatartás következtében a projekt sok másik közlekedési nagyberuházással együtt – Debrecenben ennek a 3-as villamos is a kárvallottja – befagyott. A Nagyállomásnál kialakítandó felszíni buszpályaudvar és egy parkolóház a legutolsó ismert elképzeléseknek is a részét képezi.

Előkészítésre, tervekre eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós és 974 millió forint állami pénz ment el.

A századfordulós épületet szinte minden debreceni vissza szeretné kapni (Fotó: fortepan.hu; színezés Cívishír)

Debrecenben az első indóházat 1857-ben építették, 1900 és 1902 között ezt alakították át impozáns pályaudvarrá Pfaff Ferenc tervei alapján. A mai szemmel is pazar épület az 1944. június 2-i bombázás során részben megsemmisült. A ma ismert Nagyállomást Kelemen László tervezte, 1961. augusztus 20-án adták át. 

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Négyszáz lakást alakítanak ki a Hajnal utcán.
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Szoboszlói úti lezárás: csere!
Szoboszlói úti lezárás: csere!
Debreceni csomópont-átépítés: az egyik buszmegállót visszaadják, a másikat lezárják.
Stúdiókonténerben szólhat a nóta
Stúdiókonténerben szólhat a nóta
A ministúdió októbertől áprilisig lesz a DSZC Kreatív technikum udvarán.
Az ember, akinek sokat köszönhet Debrecen
Az ember, akinek sokat köszönhet Debrecen
A magyar történelem kiemelkedő alakja.
Egy debreceni okozott halálos balesetet a 4-esen
Egy debreceni okozott halálos balesetet a 4-esen
Kocsisor előzésébe kezdett, ám a manővert nem tudta befejezni.
Egyetemi rangsor: Debrecen őrzi helyét
Egyetemi rangsor: Debrecen őrzi helyét
Elkészült a Times Higher Education legújabb ranglistája.
Nyoma veszett egy debreceni lánynak
Nyoma veszett egy debreceni lánynak
Augusztus óta nem találják.
Asztalon a debreceni hajléktalanok ügye
Asztalon a debreceni hajléktalanok ügye
A lakossági panaszokra is reagálna az önkormányzat.
A debreceni önkormányzat a 106-os vasút nyomvonaláról
A debreceni önkormányzat a 106-os vasút nyomvonaláról
Soha nem volt arra irányuló szándék, amit emlegetnek - írják.
Ők Debrecen és egyeteme magas büszkeségei
Ők Debrecen és egyeteme magas büszkeségei
A tanulmányaik mellett az élet más területein is kiemelkedően teljesítenek
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Négyszáz lakást alakítanak ki a Hajnal utcán.
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Lehet potyázni az új debreceni ALDI-nál?
Lehet potyázni az új debreceni ALDI-nál?
Kiderült, hogy mennyit kell fizetni a parkolásért; a magyarországi üzletlánc harmadik legnagyobb boltja nyílt meg.
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Összesen 167 millió forintot fordítanak fejlesztésre.
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Több mint kétszázmillió forintot már 2023-ban megkaptak az italkereskedésről ismert ingatlan tulajdonosai.
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Megkérik az árát a termőföldnek, az biztos.
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
A négyzetméterár átlagosan 530 ezer forint.
Ellenzéki vezető kapta a Nobel-békedíjat
Ellenzéki vezető kapta a Nobel-békedíjat
Fáradhatatlanul dolgozik a demokratikus jogokért - írták.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Michelin-csillag: Hajdú-Biharnak most sem jutott
Michelin-csillag: Hajdú-Biharnak most sem jutott
Összesen tíz étterem érdemelte ki a legmagasabb minősítést.
Ursula von der Leyen ezt is túlélte
Ursula von der Leyen ezt is túlélte
Az európai intézmények történetében ez volt a második bizalmatlansági szavazás.
Krasznahorkai Lászlóé az irodalmi Nobel-díj
Krasznahorkai Lászlóé az irodalmi Nobel-díj
A Svéd Királyi Tudományos Akadémia meghozta döntését.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
És egyáltalán mi értelme volna? – Indul a 6. MVM Future Talks
Újra pályázható a Richter Anna-díj
Újra pályázható a Richter Anna-díj
Több kategóriában várják a jelentkezéseket.
Kezdődnek az őszi érettségik
Kezdődnek az őszi érettségik
Több mint 24 ezren vizsgáznak.
Három tudós kapja idén a kémiai Nobel-díjat
Három tudós kapja idén a kémiai Nobel-díjat
A díjazottak úttörő felfedezéseit követően a tudósok több tízezer különböző fémorganikus térhálót hoztak létre.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Újabb „értelmetlen” debreceni vereség
Újabb „értelmetlen” debreceni vereség
A DEAC-nak több helyzete volt, jobban játszott, mégis kikapott.
Hirdetés
Hirdetés
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Lehet potyázni az új debreceni ALDI-nál?
Kiderült, hogy mennyit kell fizetni a parkolásért; a magyarországi üzletlánc harmadik legnagyobb boltja nyílt meg.
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Összesen 167 millió forintot fordítanak fejlesztésre.
Támogatott tartalom
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
És egyáltalán mi értelme volna? – Indul a 6. MVM Future Talks
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Őszi különlegességek és veterán varázs október 18-án.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Hirdetés
Hirdetés