Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Ex-polgármestert ítéltek börtönre Hajdú-Biharban
Ex-polgármestert ítéltek börtönre Hajdú-Biharban
Fideszesként vezette Tetétlent, majd a nyíradonyi LEADER egyesületnél landolt.
Rangos díjat kapott a debreceni professzor
Rangos díjat kapott a debreceni professzor
Amerikában vette át az elismerést.
Debrecenbe tartó vonaton lopott
Debrecenbe tartó vonaton lopott
Keresik a rendőrök.
Miniszteri elismerés két debreceni orvosnak
Miniszteri elismerés két debreceni orvosnak
Verebné Takács Lili és Takács István átvették az okleveleket.
Hálózatöblítés Debrecenben
Hálózatöblítés Debrecenben
Nyomásingadozás várható.
Mumifikálódott macskatetemek a debreceni lakásban
Mumifikálódott macskatetemek a debreceni lakásban
Állatkínzás miatt emeltek vádat.
Besegítenének a debreceni táncegyüttes rezsicsökkentésébe
Besegítenének a debreceni táncegyüttes rezsicsökkentésébe
Két elismert kórussal is folytatná az együttműködést az önkormányzat.
A TISZA debreceni és hajdú-bihari jelölt-jelöltjei
A TISZA debreceni és hajdú-bihari jelölt-jelöltjei
Volt vezérkari főnök és regnáló polgármester is vállalja.
Meztelenül sétált egy család Debrecenben
Meztelenül sétált egy család Debrecenben
A szemtanúk mentőt és rendőrt is hívtak.
Debrecen híres háborús hősét nem felejtik
Debrecen híres háborús hősét nem felejtik
Az 1912-es stockholmi olimpián ezüstérmet nyert.
Nyírségi fenyő lesz az ország karácsonyfája
Nyírségi fenyő lesz az ország karácsonyfája
Összesen 31 felajánlás érkezett.
A TISZA debreceni és hajdú-bihari jelölt-jelöltjei
A TISZA debreceni és hajdú-bihari jelölt-jelöltjei
Volt vezérkari főnök és regnáló polgármester is vállalja.
Ők lesznek a fideszesek legfőbb riválisai
Ők lesznek a fideszesek legfőbb riválisai
A Tisza weboldalára folyamatosan töltik fel a jelölt-jelöltek neveit.
Jön a vállalkozásokat segítő intézkedéscsomag
Jön a vállalkozásokat segítő intézkedéscsomag
Tizenegy pontot jelentett be a miniszterelnök.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Újabb állami földekre lehet licitálni
Több mint 3100 terület találhat gazdára.
Mézes reggelit kapnak a gyerekek
Mézes reggelit kapnak a gyerekek
A kicsik betekintést nyerhetnek a méhészek mindennapi munkájába is.
Kína újabb év vízummentességet adott a magyaroknak
Kína újabb év vízummentességet adott a magyaroknak
Szijjártó közölte a részleteket.
Magyar Péter: látjuk a fényt az alagút végén
Magyar Péter: látjuk a fényt az alagút végén
„Tudom, hogy mik egy valódi miniszterelnök feladatai.”
Orbán elmondta, miért kell pénzügyi védőpajzs
Orbán elmondta, miért kell pénzügyi védőpajzs
Háborúellenes gyűlést tartottak Győrben.
Részeg forgalmista miatt állt le a vasúti közlekedés
Részeg forgalmista miatt állt le a vasúti közlekedés
Azonnal felfüggesztették az állásából.
December 1-ig lehet jelentkezni a központi írásbelire
December 1-ig lehet jelentkezni a központi írásbelire
Sok középiskolába csak így lehet bejutni.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Szobrot kapott Szoboszlai Dominik
Szobrot kapott Szoboszlai Dominik
Budapesten bárki megnézheti.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Rangos díjat kapott a debreceni professzor
Rangos díjat kapott a debreceni professzor
Amerikában vette át az elismerést.
Gazdaság
KSH: a bruttó átlagkereset 687 100 forint
Közzétették a szeptemberi adatokat.
Irodaátalakítás a Piac utcán
Ajánlattételi felhívás.
P+R parkoló a debreceni turbókörforgalomnál
A városközpontra zúduló forgalmat enyhítené az önkormányzat.
A jövő szenzorai testközelből
Teltházas gyárlátogatások a Sensirionnál.
Jön a vállalkozásokat segítő intézkedéscsomag
Tizenegy pontot jelentett be a miniszterelnök.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Több mint 3100 terület találhat gazdára.
Támogatott tartalom
Leslie Mandoki volt a 24. Hifi Show díszvendége
Leslie Mandoki volt a 24. Hifi Show díszvendége
A zene, a kultúra és a béke nagykövete ismét Budapesten.
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
A Lidl Magyarország új, úttörő kezdeményezéssel állt elő: ha a vásárló nem tud eljutni a boltba, akkor a bolt megy el hozzá.
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Kiemelt volt az érdeklődés a Sensirion standjánál, a XI. Gépészeti Szakkiállításon és Állásbörzén.
Hirdetés
Hirdetés