Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
A Szuverenitásvédelmi Hivatal Debrecent is szemügyre vette
A Szuverenitásvédelmi Hivatal Debrecent is szemügyre vette
18 oldalas jelentésben számolt be a külföldről finanszírozott debreceni szervezetekről.
Elhunyt a világbajnok debreceni rúdugró
Elhunyt a világbajnok debreceni rúdugró
Kurunczi Zoltán 86 éves volt.
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Még nem ismerhetjük a török Synergy debreceni tervét, de lehetne okuk néhány korábbi elképzelés megvalósítására.
Élményekben gazdag lehet az első félévünk
Élményekben gazdag lehet az első félévünk
A Debrecen-Nagytemplomi Református Egyházközség nívós programokkal gondoskodik erről.
Hiányoznak-e Hajdú-Biharból a Budapesten mentők?
Hiányoznak-e Hajdú-Biharból a Budapesten mentők?
Vezénylésre nem került sor – nyilatkozta a Országos Mentőszolgálat Észak-alföldi Régió Igazgatóságának igazgatója.
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Száz új munkahely jön létre a Határ úti ipari parkban.
Nem lesz víz több debreceni utcában
Nem lesz víz több debreceni utcában
Átépítenek egy gázvezeték csomópontot.
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
A Debreceni Egyetem képzési kínálatával ismerkedtek.
Két autó ütközött a Veres Péter utcán
Két autó ütközött a Veres Péter utcán
A debreceni balesetben az egyik járműnek kitört a kereke.
Fókuszban a hagyományok a böszörményi konferencián
Fókuszban a hagyományok a böszörményi konferencián
Fontos, hogy a gyerekek megismerjék a népi kultúrát.
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A Mi Hazánk szerint Nagy Márton alkalmatlan posztjára.
Aláírásgyűjtésbe kezd a Demokratikus Koalíció
Aláírásgyűjtésbe kezd a Demokratikus Koalíció
Cél, hogy ne fideszes vállalkozókhoz kerüljenek az állomások.
MÁV: 103 ember lett öngyilkos a síneken
MÁV: 103 ember lett öngyilkos a síneken
Sok halálos áldozatot követelt a figyelmetlenség és a szabályszegés.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal Debrecent is szemügyre vette
A Szuverenitásvédelmi Hivatal Debrecent is szemügyre vette
18 oldalas jelentésben számolt be a külföldről finanszírozott debreceni szervezetekről.
Kétmilliós kártérítést fizetnek egy korábbi rabnak
Kétmilliós kártérítést fizetnek egy korábbi rabnak
Tiszalökön töltötte büntetését a vak férfi.
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lezárult a pályázat első köre.
Kórházba került Ferenc pápa
Kórházba került Ferenc pápa
Több programját is lemondták.
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Még nem ismerhetjük a török Synergy debreceni tervét, de lehetne okuk néhány korábbi elképzelés megvalósítására.
Távozik Orbán Viktor egyik bizalmi embere
Távozik Orbán Viktor egyik bizalmi embere
Újságíróként kezdte a szakmát.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A Mi Hazánk szerint Nagy Márton alkalmatlan posztjára.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Tovább csökken a benzin ára
Jó hír az autósoknak.
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lezárult a pályázat első köre.
Nagy Márton a kispénzűek helyzetéről beszélt
Szóba került a középréteg is.
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Száz új munkahely jön létre a Határ úti ipari parkban.
A Foodora nem ért egyet a büntetéssel
Cáfolják, hogy szándékosan elhallgatták az ajánlat részleteit.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Teremtornát rendeznek Hajdúszoboszlón
Teremtornát rendeznek Hajdúszoboszlón
Gyerekek lépnek pályára.
Sikeres, teltházas egészségnap az Aquaticumban
Sikeres, teltházas egészségnap az Aquaticumban
A mozgás, az egészség és feltöltődés jegyében.
Hitelesítenék a fogyasztásmérőket Debrecenben
Hitelesítenék a fogyasztásmérőket Debrecenben
A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. beszerzési eljárást indít.
Irodai körülmények a produktivitásért
Irodai körülmények a produktivitásért
Jó környezet, jó eredmények.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés