Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Négyszáz lakást alakítanak ki a Hajnal utcán.
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Szoboszlói úti lezárás: csere!
Szoboszlói úti lezárás: csere!
Debreceni csomópont-átépítés: az egyik buszmegállót visszaadják, a másikat lezárják.
Stúdiókonténerben szólhat a nóta
Stúdiókonténerben szólhat a nóta
A ministúdió októbertől áprilisig lesz a DSZC Kreatív technikum udvarán.
Az ember, akinek sokat köszönhet Debrecen
Az ember, akinek sokat köszönhet Debrecen
A magyar történelem kiemelkedő alakja.
Egy debreceni okozott halálos balesetet a 4-esen
Egy debreceni okozott halálos balesetet a 4-esen
Kocsisor előzésébe kezdett, ám a manővert nem tudta befejezni.
Egyetemi rangsor: Debrecen őrzi helyét
Egyetemi rangsor: Debrecen őrzi helyét
Elkészült a Times Higher Education legújabb ranglistája.
Nyoma veszett egy debreceni lánynak
Nyoma veszett egy debreceni lánynak
Augusztus óta nem találják.
Asztalon a debreceni hajléktalanok ügye
Asztalon a debreceni hajléktalanok ügye
A lakossági panaszokra is reagálna az önkormányzat.
A debreceni önkormányzat a 106-os vasút nyomvonaláról
A debreceni önkormányzat a 106-os vasút nyomvonaláról
Soha nem volt arra irányuló szándék, amit emlegetnek - írják.
Ők Debrecen és egyeteme magas büszkeségei
Ők Debrecen és egyeteme magas büszkeségei
A tanulmányaik mellett az élet más területein is kiemelkedően teljesítenek
Orbán Viktor: aláírásgyűjtésbe kezdünk
Orbán Viktor: aláírásgyűjtésbe kezdünk
Forró ősz elé nézünk - így a kormányfő.
Ellenzéki vezető kapta a Nobel-békedíjat
Ellenzéki vezető kapta a Nobel-békedíjat
Fáradhatatlanul dolgozik a demokratikus jogokért - írták.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Michelin-csillag: Hajdú-Biharnak most sem jutott
Michelin-csillag: Hajdú-Biharnak most sem jutott
Összesen tíz étterem érdemelte ki a legmagasabb minősítést.
Ursula von der Leyen ezt is túlélte
Ursula von der Leyen ezt is túlélte
Az európai intézmények történetében ez volt a második bizalmatlansági szavazás.
Krasznahorkai Lászlóé az irodalmi Nobel-díj
Krasznahorkai Lászlóé az irodalmi Nobel-díj
A Svéd Királyi Tudományos Akadémia meghozta döntését.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
És egyáltalán mi értelme volna? – Indul a 6. MVM Future Talks
Újra pályázható a Richter Anna-díj
Újra pályázható a Richter Anna-díj
Több kategóriában várják a jelentkezéseket.
Kezdődnek az őszi érettségik
Kezdődnek az őszi érettségik
Több mint 24 ezren vizsgáznak.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Lecsapott a drogkommandó Nyíradonynál
Lecsapott a drogkommandó Nyíradonynál
Amikor a díler meglátta a rendőröket, megpróbált elmenekülni
Hirdetés
Hirdetés
Orbán Viktor: aláírásgyűjtésbe kezdünk
Orbán Viktor: aláírásgyűjtésbe kezdünk
Forró ősz elé nézünk - így a kormányfő.
Hirdetés
Hirdetés
Újabb „értelmetlen” debreceni vereség
Újabb „értelmetlen” debreceni vereség
A DEAC-nak több helyzete volt, jobban játszott, mégis kikapott.
Gazdaság
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Lehet potyázni az új debreceni ALDI-nál?
Kiderült, hogy mennyit kell fizetni a parkolásért; a magyarországi üzletlánc harmadik legnagyobb boltja nyílt meg.
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Összesen 167 millió forintot fordítanak fejlesztésre.
Támogatott tartalom
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
És egyáltalán mi értelme volna? – Indul a 6. MVM Future Talks
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Őszi különlegességek és veterán varázs október 18-án.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Hirdetés
Hirdetés