Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
A minisztérium sem tudja, mikor érnek a Sámsoni út végére
A minisztérium sem tudja, mikor érnek a Sámsoni út végére
Ingatlanper, közműkáosz, újratervezés – a debreceniek még hosszú ideig számíthatnak a reggeli és esti dugókra.
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
A beruházás 9 milliárd forintba kerül.
Lezárják a Széchenyi utca egyik ágát
Lezárják a Széchenyi utca egyik ágát
Aszfaltoznak a debreceni csomópontban.
Zsebtolvajt fogtak el a debreceni belvárosban
Zsebtolvajt fogtak el a debreceni belvárosban
Buszokon és villamosokon szedte áldozatait.
Egy tróger autónepperként verte át az embereket
Egy tróger autónepperként verte át az embereket
Az ügyben a nyomozást a Debreceni Rendőrkapitányság folytatta le.
Mire készül Bács Zoltán az egyetemen?
Mire készül Bács Zoltán az egyetemen?
A hiányosságokat is látja a rektori székre pályázó kancellár. Bemutatta, hogy miként törekedne a kijavításukra.
Sose keressen szakembert ezzel a módszerrel!
Sose keressen szakembert ezzel a módszerrel!
Átvert debreceni nő írt mások okulására. Ha jót akar, nem ismétli meg az ő hibáját.
Ideiglenes forgalmi rend a debreceni csomópontban
Ideiglenes forgalmi rend a debreceni csomópontban
Éjszaka készül az új aszfaltburkolat.
Több tízezer utast érint a Keleti pályaudvar lezárása
Több tízezer utast érint a Keleti pályaudvar lezárása
Négy hét alatt 4,5 milliárd forint értékű beavatkozást végeznek a vasúti infrastruktúrában.
Augusztus 20.: grandiózus tűzijátékkal készülnek
Augusztus 20.: grandiózus tűzijátékkal készülnek
Több mint 45 ezer fény- és pirotechnikai elem jelenik meg a drónshow és fényfestés mellett.
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Leginkább a hátrányos helyzetűeken segítenek.
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Az összeg a hónap végéig megérkezik a számlára.
Itt az újabb harmadfokú riasztás
Itt az újabb harmadfokú riasztás
A nagy meleg jelentős egészségügyi kockázatot jelent, még jó általános állapot mellett is.
Két családi pótlék érkezik augusztusban
Két családi pótlék érkezik augusztusban
Az iskolakezdésre jól jöhet.
Orbán: Oroszország megnyerte a háborút
Orbán: Oroszország megnyerte a háborút
A miniszterelnök szerint a kérdés csak az, hogy a nyugatiak mikor ismerik be, hogy ez megtörtént.
Lesz elég kenyér a magyaroknak
Lesz elég kenyér a magyaroknak
Befejeződött az aratás.
Orbán Viktor írta a „Putyin bábja” nóta elé
Orbán Viktor írta a „Putyin bábja” nóta elé
A miniszterelnök három pontban foglalta össze, miért nem csatlakozott a közös nyilatkozathoz.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Több tízezer utast érint a Keleti pályaudvar lezárása
Több tízezer utast érint a Keleti pályaudvar lezárása
Négy hét alatt 4,5 milliárd forint értékű beavatkozást végeznek a vasúti infrastruktúrában.
Hirdetés
Hirdetés
Augusztus 20.: grandiózus tűzijátékkal készülnek
Augusztus 20.: grandiózus tűzijátékkal készülnek
Több mint 45 ezer fény- és pirotechnikai elem jelenik meg a drónshow és fényfestés mellett.
Hirdetés
Hirdetés
Enyhe és csapadékos őszre számítanak a kutatók
Enyhe és csapadékos őszre számítanak a kutatók
Ez mérsékelheti a talajok súlyos nedvességhiányát.
Gazdaság
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Leginkább a hátrányos helyzetűeken segítenek.
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Az összeg a hónap végéig megérkezik a számlára.
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
A beruházás 9 milliárd forintba kerül.
Két családi pótlék érkezik augusztusban
Az iskolakezdésre jól jöhet.
A legalább 250 lakásos projektek kiemeltek lesznek
Új pályára állítja a lakásépítéseket – jelentette be az államtitkár.
Lesz elég kenyér a magyaroknak
Befejeződött az aratás.
Támogatott tartalom
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Cél a régió építőipari szakember-utánpótlásának biztosítása.
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
A debreceni közlekedési társaság beszerzési hirdetménye.
Hirdetés
Hirdetés