Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Két autó ütközött a 33-ason
Két autó ütközött a 33-ason
Debrecen közelében történt a baleset.
Enyhítették a maszkviselés szabályait Debrecenben
Enyhítették a maszkviselés szabályait Debrecenben
Az orrot és szájat eltakaró maszk kötelező használatát január 6-án vezették be.
Utolsó utca, utolsó ház – a Méliuszban
Utolsó utca, utolsó ház – a Méliuszban
Író-olvasó találkozó Debrecenben.
Új tüdőszűrő állomás Debrecenben
Új tüdőszűrő állomás Debrecenben
A világ egyik legkorszerűbb készülékével dolgoznak a szakemberek.
Gripenek húznak el Debrecen felett
Gripenek húznak el Debrecen felett
Nagyobb zaj- és hanghatásra kell számítani.
Parkolási kisokos: kék és sárga zóna
Parkolási kisokos: kék és sárga zóna
A Nagyerdőt is érinti az új rendszer.
Szabadulhat a tömegmészárlást tervező miskolci fiú
Szabadulhat a tömegmészárlást tervező miskolci fiú
Jelenleg a Debreceni Javítóintézetben tölti büntetését.
„A fél debreceni Fideszt innen fizetik ki kamu állásokkal”
„A fél debreceni Fideszt innen fizetik ki kamu állásokkal”
Hadházy László helyi forrásaira hivatkozva állítja ezt.
Debreceni egyetemista az ország legjobb kuvasztenyésztője
Debreceni egyetemista az ország legjobb kuvasztenyésztője
A kuvasz nem divatkutya, de a legszebb és a legjobb családbarát – állítja a joghallgató.
Karambol Felsőjózsán
Karambol Felsőjózsán
A Sillye Gábor utcába tűzoltó és mentő is érkezett.
Meghódította Debrecent a Magyar Nemzeti Cirkusz
Meghódította Debrecent a Magyar Nemzeti Cirkusz
A világon egyedülálló produkciókkal tűzdelt műsorfolyamot hoztak Richter Józsefék.
Húsvéti mérleg: 450 ittas sofőrt szűrtek ki
Húsvéti mérleg: 450 ittas sofőrt szűrtek ki
Négy napig ellenőrizték a közlekedőket.
Nemzeti gyásznapot hirdettek április 26-ra
Nemzeti gyásznapot hirdettek április 26-ra
Délelőtt 10 órától tartják Ferenc pápa búcsúztatását.
Muraközi István: nem jártam castingon Orbán Viktornál
Muraközi István: nem jártam castingon Orbán Viktornál
A berettyóújfalui polgármester cáfolja a sajtóértesülést.
Meghosszabbították a bölcsődei támogatási programot
Meghosszabbították a bölcsődei támogatási programot
Bővítették az adható támogatások mértékét is.
Drasztikusan visszaesett a nyelvvizsgázók száma
Drasztikusan visszaesett a nyelvvizsgázók száma
A legtöbben angolból és német nyelvből próbáltak bizonyítványt szerezni.
Kiderült, mi okozta Ferenc pápa halálát
Kiderült, mi okozta Ferenc pápa halálát
A Szentatya 88 éves korában hunyt el húsvéthétfőn.
Nemzeti gyásznap lesz a pápa temetésének napja
Nemzeti gyásznap lesz a pápa temetésének napja
Semjén Zsolt szerint a Szentatyát méltán nevezték a béke emberének.
Hajóbaleset: eltűnt a Csepel SC erőnléti edzője
Hajóbaleset: eltűnt a Csepel SC erőnléti edzője
A kisgéphajó vezetője ittas volt. Őrizetbe vették.
Nyugdíj: a nők több változtatást is szeretnének
Nyugdíj: a nők több változtatást is szeretnének
A legtöbben a tanulmányi időket szeretnék beszámíttatni.
„A Szentatya a szívében őrizte a magyar népet”
„A Szentatya a szívében őrizte a magyar népet”
Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek szerint Ferenc pápa teljes következetességgel képviselte a béke ügyét.
Elhunyt Ferenc pápa
Elhunyt Ferenc pápa
Húsvéthétfőn halt meg a Szentatya.
Ferenc pápa: fegyverkezési versenyben nincs béke
Ferenc pápa: fegyverkezési versenyben nincs béke
Gyengélkedése ellenére nyilvánosság elé lépett húsvétvasárnap.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Megújul a Hortobágy gyöngyszeme
Megújul a Hortobágy gyöngyszeme
650 millió forintos fejlesztés kezdődik.
Hirdetés
Hirdetés
Húsvéti mérleg: 450 ittas sofőrt szűrtek ki
Húsvéti mérleg: 450 ittas sofőrt szűrtek ki
Négy napig ellenőrizték a közlekedőket.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Meghosszabbították a bölcsődei támogatási programot
Bővítették az adható támogatások mértékét is.
Nyugdíj: a nők több változtatást is szeretnének
A legtöbben a tanulmányi időket szeretnék beszámíttatni.
Miniszter: a sertések is „vírusgyárakká” válhatnak
Rábapordány: 875 szarvasmarhát kellett leölni ragadós száj- és körömfájás miatt.
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Hirdetés
Támogatott tartalom
Parkolási kisokos: kék és sárga zóna
Parkolási kisokos: kék és sárga zóna
A Nagyerdőt is érinti az új rendszer.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Nem, ez még valami annál is jobb!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés