Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Számos területre terjed ki a megállapodás.
Felüljáró a 33-ason: megsüllyedt a töltés
Felüljáró a 33-ason: megsüllyedt a töltés
Hamarosan befejezik a felújítást.
Jó hírek a beruházásáról, amelyet unokáink is látni fognak
Jó hírek a beruházásáról, amelyet unokáink is látni fognak
Vízhez juttatnák a Nagyerdőt és az Erdőspusztákat.
Nyár a Grand Casinóban
Nyár a Grand Casinóban
Koncertek, versenyek, show-k Debrecen szívében.
144 méteren aszfaltoznak a Nagyerdőn
144 méteren aszfaltoznak a Nagyerdőn
A debreceni beruházás költsége 45 millió forint.
Autók ütköztek a forgalmas debreceni kereszteződésben
Autók ütköztek a forgalmas debreceni kereszteződésben
Tűzoltókat és mentőket is riasztottak.
Változik a rend Debrecenben
Változik a rend Debrecenben
Ideiglenes forgalomkorlátozás megemlékezések miatt.
Kiváló szakemberét gyászolja a Debreceni Egyetem
Kiváló szakemberét gyászolja a Debreceni Egyetem
A GDPR Központ vezetője 52 évet élt.
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Különleges táborok, izgalmas esti séták a nyári szünidőben.
Három bajtársat búcsúztattak a Debreceni Mentőállomáson
Három bajtársat búcsúztattak a Debreceni Mentőállomáson
Együttvéve 122 év szolgálatot teljesítettek.
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Hallgatói csereprogrammal indul, közös diplomával végződhet a floridai és debreceni egyetemek összefogása.
Kalandjátékkal is készül Debrecen a Múzeumok Éjszakájára
Kalandjátékkal is készül Debrecen a Múzeumok Éjszakájára
Számos programmal várják az érdeklődőket.
Másodfokú hőségriasztás lép életbe
Másodfokú hőségriasztás lép életbe
Aki teheti, húzódjon árnyékba, hűvös helyre.
Bulgária bevezetheti az eurót
Bulgária bevezetheti az eurót
Teljesítették a feltételeket.
Átláthatósági törvény: levették a napirendről
Átláthatósági törvény: levették a napirendről
Csak hónapok múlva szavazhatnak róla.
Kik magyar szóval álmodtok
Kik magyar szóval álmodtok
Trianon nemcsak veszteség, hanem felelősség is. Emlékezzünk a mély nemzeti traumára, de ne a gyűlölet hangján.
Történelmi pillanat: elindul Kapu Tibor az űrbe
Történelmi pillanat: elindul Kapu Tibor az űrbe
A floridai Kennedy Űrközpontból startol az űrmisszió.
Megtarthatják a Budapest Pride-ot – a lóversenypályán!
Megtarthatják a Budapest Pride-ot – a lóversenypályán!
Ezt javasolja majd a rendőrség a szervezőknek.
Kettős csere a Fideszben
Kettős csere a Fideszben
Az NVB kiadta Kovács Zoltán és Hende Csaba országgyűlési képviselői mandátumát.
Több helyen beomlott a parajdi sóbánya teteje
Több helyen beomlott a parajdi sóbánya teteje
Bármelyik pillanatban beszakadhat a teljes boltozat.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Számos területre terjed ki a megállapodás.
Hirdetés
Hirdetés
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Beruházásokat adtak át, és emlékeztek is a nemzeti összetartozás napján.
Másodfokú hőségriasztás lép életbe
Másodfokú hőségriasztás lép életbe
Aki teheti, húzódjon árnyékba, hűvös helyre.
Hirdetés
Gazdaság
Bulgária bevezetheti az eurót
Teljesítették a feltételeket.
Auchan: új madárka, régi jó árak
Így spórolhatsz okosan hó végén is.
Ki újítja fel Debrecen járdáit, lépcsőit?
Közbeszerzést írt ki az önkormányzat.
Közös jövőkép Biharkeresztesen
Gazdasági programról, tervekről és határokról Dani Béla Péter polgármesterrel.
Csaknem két kilométeren aszfaltoznak Egyeken
Kiválasztották a kivitelezőt.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Nyár a Grand Casinóban
Nyár a Grand Casinóban
Koncertek, versenyek, show-k Debrecen szívében.
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Különleges táborok, izgalmas esti séták a nyári szünidőben.
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Hallgatói csereprogrammal indul, közös diplomával végződhet a floridai és debreceni egyetemek összefogása.
Ha nyár, akkor GSV-napok!
Ha nyár, akkor GSV-napok!
Egy vásár, ami sokkal többről szól!
Hirdetés