Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ennyibe került eddig Debrecennek a főpályaudvar

Cívishír | 2019. 01. 24. | 14:00:00
Nem stimmel, hogy nem egy kézben van a tervezési és a kivitelezési folyamat lebonyolítása.
Ennyibe került eddig Debrecennek a főpályaudvar
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecennek eddig nem került pénzébe a főpályaudvar-beruházás, ugyanis az előkészítési-tervezési fázis 633 millió forintos finanszírozása európai uniós forrásból zajlott – reagált Papp László (Fidesz–KDNP) polgármester az önkormányzat január 24-i közgyűlésén egy előző napi jobbikos sajtótájékoztatóra, amely a végül elhalasztott beruházás kapcsán elköltött „milliárdokat” kérte számon. Tegyük hozzá, a főpályaudvar miatt a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt-nek (NIF) is voltak intézkedései, így például tavaly az építőipari árak emelkedése miatt rendeltek el felülvizsgálatot.

A városvezető Madarasi István (MSZP) kérdésére beszélt az intermodális központ fiaskójáról, utóbbi a parkművelést tekintve „a város szégyenének” nevezte a Petőfi teret.

A polgármester sok újat nem mondott a korábban kiadott reagálásokhoz képest. Annyi tanulságot azért levont, hogy a konstrukció, amelyben a tervezési szakasz az önkormányzatoká, a megvalósítás pedig annak költségeivel együtt az államé, felvet kérdéseket. – Az önkormányzatoknak semmi nem drága, csoda főpályaudvart terveztetnek…! De ha az állam a beruházó, akkor az államnak kellene terveznie, nyilván egyeztetve az önkormányzatokkal – utalt az ellenmondásra, hozzátéve, hasonló okokból a kormány az összes intermodális központ ügyében felülvizsgálatot folytat március 31-ig.

Kiemelte, a debreceni főpályaudvar szükségszerűségét senki nem vitatja, ám új koncepciót kell kidolgozni a helyi közösségi közlekedés végpontjára, amit a NIF-el közösen valósítanak meg a jövőben. – Egyelőre nyitott kérdés, hogy a NIF átdolgoztatja a főpályaudvar jelenlegi tervét vagy új tervezési eljárás mellett dönt. Ha például a 4-es főút felszín alá süllyesztése nélkül is megoldható a beruházás, az mindjárt jelentően csökkentené a költséget – jegyezte meg.

Vagy idén, vagy 2020-ban

Papp László megismételte: a 2014-ben felállt új városvezetés már kész helyzetet örökölt, hiszen a 2013-as országos tervpályázat során a mérnökökből, közbeszerzési szakértőkből és önkormányzati szakemberekből álló bírálóbizottság döntött a nyertes tervről. – Az én mozgásterem addig terjedt, hogy 2014-ben érzékelve azt, hogy túl magasak lesznek a költségek, mintegy 30 százalékkal „összehúztuk” a projektet. Vagyis például a 30 ezer négyzetméternyi felszín alatti buszparkolót 20 ezer négyzetméterre redukáltuk. Az építőipari árrobbanás azonban lenullázta ezt a törekvésünket – mondta, fenntartva azt a véleményét, hogy a környék számára a legideálisabb megoldás a tömegközlekedési járművek föld alatti elhelyezése (a jobbikos Kőszeghy Ábel többször érvelt a felszín feletti buszparkolók mellett a magas ár miatt).

A főpályaudvar-építés halasztása azért is problémás, mert hozzá kapcsolták a Hadházi út – Nyíl utcai csomópont átépítését is, ami pedig a debreceni zöldhullám lényeges pontját képezi. Papp László ragaszkodott ahhoz, közölte, hogy a csomópontot válasszák el a nagyberuházástól és szerinte 2020-ban megépítik, de talán már idén elkészül.

A Petőfi tér átépítésével sem várják meg a főpályaudvart, az ahhoz szükséges engedélyes kiviteli tervekkel már rendelkezik az önkormányzat, amely uniós forrásokból elvégzi a beruházást. – Már jelenleg is más közlekedési helyzet jellemzi a várost, mint 2013-ban. Annál rosszabb biztosan nem történhetne, minthogy az említett szűkített formában, de több tízmilliárd forintból megépítjük a főpályaudvart, majd kiderül, hogy nem elegendő – zárta szavait.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
A Szuverenitásvédelmi Hivatal Debrecent is szemügyre vette
A Szuverenitásvédelmi Hivatal Debrecent is szemügyre vette
18 oldalas jelentésben számolt be a külföldről finanszírozott debreceni szervezetekről.
Elhunyt a világbajnok debreceni rúdugró
Elhunyt a világbajnok debreceni rúdugró
Kurunczi Zoltán 86 éves volt.
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Még nem ismerhetjük a török Synergy debreceni tervét, de lehetne okuk néhány korábbi elképzelés megvalósítására.
Élményekben gazdag lehet az első félévünk
Élményekben gazdag lehet az első félévünk
A Debrecen-Nagytemplomi Református Egyházközség nívós programokkal gondoskodik erről.
Hiányoznak-e Hajdú-Biharból a Budapesten mentők?
Hiányoznak-e Hajdú-Biharból a Budapesten mentők?
Vezénylésre nem került sor – nyilatkozta a Országos Mentőszolgálat Észak-alföldi Régió Igazgatóságának igazgatója.
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Száz új munkahely jön létre a Határ úti ipari parkban.
Nem lesz víz több debreceni utcában
Nem lesz víz több debreceni utcában
Átépítenek egy gázvezeték csomópontot.
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
A Debreceni Egyetem képzési kínálatával ismerkedtek.
Két autó ütközött a Veres Péter utcán
Két autó ütközött a Veres Péter utcán
A debreceni balesetben az egyik járműnek kitört a kereke.
Fókuszban a hagyományok a böszörményi konferencián
Fókuszban a hagyományok a böszörményi konferencián
Fontos, hogy a gyerekek megismerjék a népi kultúrát.
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A Mi Hazánk szerint Nagy Márton alkalmatlan posztjára.
Tovább csökken a benzin ára
Tovább csökken a benzin ára
Jó hír az autósoknak.
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lezárult a pályázat első köre.
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Még nem ismerhetjük a török Synergy debreceni tervét, de lehetne okuk néhány korábbi elképzelés megvalósítására.
Nagy Márton a kispénzűek helyzetéről beszélt
Nagy Márton a kispénzűek helyzetéről beszélt
Szóba került a középréteg is.
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Száz új munkahely jön létre a Határ úti ipari parkban.
A Foodora nem ért egyet a büntetéssel
A Foodora nem ért egyet a büntetéssel
Cáfolják, hogy szándékosan elhallgatták az ajánlat részleteit.
Foodora: 35 milliós bírság megtévesztésért
Foodora: 35 milliós bírság megtévesztésért
A vállalkozás késleltette a GVH eljárását.
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
A Debreceni Egyetem képzési kínálatával ismerkedtek.
Turizmus: Hajdúszoboszló a dobogón
Turizmus: Hajdúszoboszló a dobogón
A fürdőváros a vidéki úti célok között a második helyet foglalja el.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A Mi Hazánk szerint Nagy Márton alkalmatlan posztjára.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Tovább csökken a benzin ára
Jó hír az autósoknak.
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lezárult a pályázat első köre.
Nagy Márton a kispénzűek helyzetéről beszélt
Szóba került a középréteg is.
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Száz új munkahely jön létre a Határ úti ipari parkban.
A Foodora nem ért egyet a büntetéssel
Cáfolják, hogy szándékosan elhallgatták az ajánlat részleteit.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Teremtornát rendeznek Hajdúszoboszlón
Teremtornát rendeznek Hajdúszoboszlón
Gyerekek lépnek pályára.
Sikeres, teltházas egészségnap az Aquaticumban
Sikeres, teltházas egészségnap az Aquaticumban
A mozgás, az egészség és feltöltődés jegyében.
Hitelesítenék a fogyasztásmérőket Debrecenben
Hitelesítenék a fogyasztásmérőket Debrecenben
A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. beszerzési eljárást indít.
Irodai körülmények a produktivitásért
Irodai körülmények a produktivitásért
Jó környezet, jó eredmények.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés