Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről

Cívishír | 2024. 03. 08. | 19:59:52
2027-ig két rendhagyó közlekedési csomópont is létrejön a városban.
Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről
A KCSV6 villamosok helyett modernebbek érkezhetnek (Fotó: DKV Zrt./Facebook)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Sokkal gyorsabb menetidő, az időről időre kényszerű, százmilliókba kerülő pályahelyreállítások elmaradása, 9 új villamos: néhány szóra leegyszerűsítve ezt jelentheti a debreceniek számára az, hogy a kormány a napokban áldását adta az 1-es villamos rekonstrukciós csomagjára. Több mint 23 milliárd forintos beruházásról van szó, saját erőből az önkormányzat erre nem lenne képes. Ezért nagy szó, hogy a következő esztendőkben megvalósulhat a szakértők szerint tokkal-vonóval 3 évet igénylő projekt.

A debreceni közgyűlés 2023 novemberében fogadta el azt a majdnem 200 oldalas akciótervet – a fenntartható mobilitásról –, amelyben leírják: a város legrégebbi – 1911-ben kialakított – vonalán elengedhetetlen a pálya „faltól falig” felújítása. A Debrecen Plazától kifelé lényegében a teljes infrastruktúra megérett a korszerűsítésre – az Ispotály utcai szakaszra ez szintén igaz. A csomagnak ez a része 14,7 milliárd forintot emésztene fel a teljes költségből. 

Ezt azonban megelőzi az a 150 millió forintosra becsült előkészítés, amely során az ilyenkor szokásos megvalósíthatósági tanulmány és állapotfelmérés mellett az engedélyes kiviteli terv is megszületne.

A második fázisra visszatérve: a pályarekonstrukció során a Szent Anna és Miklós, valamint a Kossuth és Széchenyi utcák között szintén szükséges lesz hozzányúlni a sínekhez és általában a meglévő erősáramú létesítményekhez. Felsővezeték-szerelő gépjárműveket kell vásárolni, gondoskodni az építkezés közbeni utasforgalomról, elvégezni a munkálatokhoz kapcsolódó útépítéseket, burkolatjavításokat. Fontos: az összes megállóhelyet olyan fedett váróval és utastájékoztatással látják el, mint a 2-es vonalán. 

Egy korábbi pályafelújítás az 1-es vonalon (Fotó: DKV Zrt./Facebook)

A harmadik fázis ezzel párhuzamosan futna, s ez maga a villamosbeszerzés. A jelenlegi KCSV6-okat cserélnék le alacsony padlós, kétoldali ajtóelrendezésű, 200-225 férőhelyes villamosokra. Érthető módon a 2-es vonalon futó CAF modelleket preferálnák. E beszerzéseknél 8,5 milliárd forinttal kalkulál a város. A mobilitási tervben összesen 23,35 milliárd forint költséggel számolnak, a kormányzat majdnem ennyit hagyott jóvá a beruházásra. 

Papp László polgármester a Cívishírnek egyelőre annyit mondott, hogy a kormányzati támogatást óriási előrelépésnek tartja, a beruházás pedig több kellemes, nem várt meglepetést hozhat a városlakóknak. Mivel ezek szakmai egyeztetése még zajlik, idő előtti volna részletekbe belemenni.

Hatvanmilliárdos álom

A 2021-2027-es EU-s költségvetési ciklusban viszont biztosan nem fog megvalósulni a 3-as villamos, Debrecen egyik grandiózus közlekedési elképzelése. Ez a vonal kelet-nyugati irányban metszené a várost, jóval hosszabb nyomvonalon, mint a 4,4 kilométeres 1-es vagy az 5 kilométeres 2-es.

A 3-a villamos nyomvonalterve többször változott az elmúlt tíz évben. A jelenleg irányadó verziónál a Tócóvölgy vasútállomás jelenti a nyugati és egy, a Dobozi lakótelepnél, a 100-as vasútvonal mellett létrehozandó állomáshely a keleti végpontot. A 3-as villamos nagymértékben könnyítené a debreceniek közlekedését, de mindenekelőtt a Tócóvölgy, a Tócóskert, a Hatvan utcai kert, a Lóskúti utca környéke, a Nagysándor-telep és a Dobozi lakótelep elérését. Meg persze a belvárosét, ahol közös csomópontja lenne a villamosjáratoknak.

A beruházás részletes megvalósíthatósági tanulmánya mai áron 300 millió, az engedélyes kiviteli tervek 1,5 milliárd, a pálya a megállókkal és egy tócóvölgyi kocsiszínnel 41,5 milliárd, a tervekben szereplő 14 villamos beszerzése 13 milliárd forintba kerülne. A teljes beruházás költsége közelítené a hatvanmilliárdot.

Az ország nem csak Debrecenből áll és ez valóban nagyon hosszú villamosvonal – kommentálta Papp László azt, hogy a projekt nem nyerte el a kormány támogatását. Ugyanakkor azon dolgozunk – folytatta a polgármester –, hogy külön forráskeretet kapjunk a tervezésre. A cél az, hogy a következő, 2027 utáni uniós költségvetési ciklusra már készen álljanak az engedélyes tervek, ismerve a megvalósítás kiviteli költségét.

Mindent egyben

Az évtized második felétől egyre jelentősebb szerepet kaphatnak Debrecen életében azok a közlekedési csomópontok, amelyekből 2027-ig kettőt feltétlenül létrehoznának. Az egyiket a Kassai úton, a trolik végállomásánál, a másikat a repülőtérhez közeli Tesco mögötti területen. Utóbbi értelemszerűen a légi kikötő, a déli ipari park közlekedési kapcsolatát erősítené a belvárossal. Mindkét csomóponton P+R parkolók („park and ride”) épülnének, vagyis a cél, hogy az autósok letegyék a kocsit és autóbuszra, trolira vagy valamilyen mikromobilitási eszközre szálljanak. 

A már említett városi akcióterv az angol „hub” vagy a „decentrum” kifejezést használja ezekre a csomópontokra. A cél ugyanis az lenne, hogy e helyek ne csak szélesebb közösségi közlekedési lehetőségeket kínáljanak, hanem oda kérhessük egy online vásárlás csomagjait, legyenek online elérhető postai és kormányhivatali szolgáltatások. Egy jeggyel, bérlettel egyszerre lehetne utazni, használni a P+R parkolót, igénybe venni egy elektromos kerékpárt vagy akár zárt helyen tudni a saját biciklinket, rollerünket.

Ratalics László

Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
Az 1-es pályáját korszerűsítik és a vasúti közlekedés sebességét is gyorsítanák.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Máris új vezetője van a Szőlő utcai javítóintézetnek
Máris új vezetője van a Szőlő utcai javítóintézetnek
Nick János Debrecenben tanult, szabolcsi gyermekvédelmi központban dolgozott.
Reagált a debreceni képviselő: nincs tartozása
Reagált a debreceni képviselő: nincs tartozása
Korbeák György közleményt adott ki.
Nélkülözők karácsonyát teszi szebbé a Dorkász
Nélkülözők karácsonyát teszi szebbé a Dorkász
1500 kék vödröt szeretnének átadni Debrecenben.
Száz magyar előadót jelentett be a Campus
Száz magyar előadót jelentett be a Campus
A 2026-os fesztivál július 22. és 26. között lesz a Nagyerdőn.
„Világbajnok” röntgengép állt szolgálatba Debrecenben
„Világbajnok” röntgengép állt szolgálatba Debrecenben
Jelentősen növeli a tüdőgyógyászati beavatkozások pontosságát,
A Vezér utca környékének ütőere épül
A Vezér utca környékének ütőere épül
Az új debreceni út biztonságosabb közlekedést és gyorsabb elérést tesz lehetővé.
Így közlekedhetünk Debrecenben az ünnepek alatt
Így közlekedhetünk Debrecenben az ünnepek alatt
Szilveszterkor éjszakai járatot indít a DKV.
Új éjszakai járatok indulnak Debrecenben
Új éjszakai járatok indulnak Debrecenben
Megállóhelyek elnevezései is változnak.
Országgyűlés: debreceni öngyilkossági kísérleteket emlegettek
Országgyűlés: debreceni öngyilkossági kísérleteket emlegettek
Pedofilvédő, gyerekbántalmazó szörnykormány - mondta az ellenzéki.
Debrecen kerékpárosbarát település címet kapott
Debrecen kerékpárosbarát település címet kapott
Tíz település érdemelte ki a címet.
Debreceni beruházók a Nagyállomáson?
Debreceni beruházók a Nagyállomáson?
A MÁV hamarosan megpróbálja értékesíteni a Piac utcai székházát; az ígéret az, hogy a befolyó pénzt helyi fejlesztésekre költik el.
Új professzorok a Debreceni Egyetemen
Új professzorok a Debreceni Egyetemen
Tizenhét oktató vette át kinevezését.
Debreceni beruházók a Nagyállomáson?
Debreceni beruházók a Nagyállomáson?
A MÁV hamarosan megpróbálja értékesíteni a Piac utcai székházát; az ígéret az, hogy a befolyó pénzt helyi fejlesztésekre költik el.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Újabb állami földekre lehet licitálni
Előnyben, akinek sok pénze van.
Infláció: Varga Mihály ezt jósolja
Infláció: Varga Mihály ezt jósolja
Az alapkamat maradt 6,5 százalék.
Egy bérlet, ami mindent visz – Debrecenben is
Egy bérlet, ami mindent visz – Debrecenben is
Létrejött a debreceni és az állam közlekedési társaságok közötti tarifaközösség.
Sámsoni úti négysávosítás: itt az idő?
Sámsoni úti négysávosítás: itt az idő?
A Debreceni Törvényszék és az Alkotmánybíróság is elutasította a felperesi kereseteket, panaszokat.
M30: döntés az átvételről
M30: döntés az átvételről
„A kivitelezői felelősség nem ér véget a javítással.”
Magyar gazdák tüntetnek Brüsszelben
Magyar gazdák tüntetnek Brüsszelben
Az eseményre minden uniós tagállamból érkeznek résztvevők, összesen csaknem 10 ezren.
Megoldódhat a parkolás a Szoboszlói úti iskolánál
Megoldódhat a parkolás a Szoboszlói úti iskolánál
Közlekedési beruházásokról jelentjük.
Hitelmoratóriummal segítik a gazdákat
Hitelmoratóriummal segítik a gazdákat
Ez a segítség jövő év november végéig tart.
Parkolót adnának el a Délibábnál
Parkolót adnának el a Délibábnál
A megszűnő helyeket pótolná a debreceni önkormányzat.
Így keltenék új életre a Vekerit
Így keltenék új életre a Vekerit
Acsádi-tó Debrecenben? Kanyargós Kondoros? Négy kisebb víz a Tócóvölgyben?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A Debrecen fél lábbal a Final Fourban
A Debrecen fél lábbal a Final Fourban
Négygólos előnnyel lehet idegenben gazdálkodni.
Hirdetés
Visszahívja az Auchan az egyik fűszerét
Visszahívja az Auchan az egyik fűszerét
A policiklusos aromás szénhidrogén vegyületek egyes csoportjai rákkeltő hatásúak.
Hirdetés
Hirdetés
A magyarok a száraz bort preferálják
A magyarok a száraz bort preferálják
Sört a felnőtt lakosság több mint fele fogyaszt.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Újabb állami földekre lehet licitálni
Előnyben, akinek sok pénze van.
Infláció: Varga Mihály ezt jósolja
Az alapkamat maradt 6,5 százalék.
Sámsoni úti négysávosítás: itt az idő?
A Debreceni Törvényszék és az Alkotmánybíróság is elutasította a felperesi kereseteket, panaszokat.
Magyar gazdák tüntetnek Brüsszelben
Az eseményre minden uniós tagállamból érkeznek résztvevők, összesen csaknem 10 ezren.
Megoldódhat a parkolás a Szoboszlói úti iskolánál
Közlekedési beruházásokról jelentjük.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés