Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről

Cívishír | 2024. 03. 08. | 19:59:52
2027-ig két rendhagyó közlekedési csomópont is létrejön a városban.
Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről
A KCSV6 villamosok helyett modernebbek érkezhetnek (Fotó: DKV Zrt./Facebook)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Sokkal gyorsabb menetidő, az időről időre kényszerű, százmilliókba kerülő pályahelyreállítások elmaradása, 9 új villamos: néhány szóra leegyszerűsítve ezt jelentheti a debreceniek számára az, hogy a kormány a napokban áldását adta az 1-es villamos rekonstrukciós csomagjára. Több mint 23 milliárd forintos beruházásról van szó, saját erőből az önkormányzat erre nem lenne képes. Ezért nagy szó, hogy a következő esztendőkben megvalósulhat a szakértők szerint tokkal-vonóval 3 évet igénylő projekt.

A debreceni közgyűlés 2023 novemberében fogadta el azt a majdnem 200 oldalas akciótervet – a fenntartható mobilitásról –, amelyben leírják: a város legrégebbi – 1911-ben kialakított – vonalán elengedhetetlen a pálya „faltól falig” felújítása. A Debrecen Plazától kifelé lényegében a teljes infrastruktúra megérett a korszerűsítésre – az Ispotály utcai szakaszra ez szintén igaz. A csomagnak ez a része 14,7 milliárd forintot emésztene fel a teljes költségből. 

Ezt azonban megelőzi az a 150 millió forintosra becsült előkészítés, amely során az ilyenkor szokásos megvalósíthatósági tanulmány és állapotfelmérés mellett az engedélyes kiviteli terv is megszületne.

A második fázisra visszatérve: a pályarekonstrukció során a Szent Anna és Miklós, valamint a Kossuth és Széchenyi utcák között szintén szükséges lesz hozzányúlni a sínekhez és általában a meglévő erősáramú létesítményekhez. Felsővezeték-szerelő gépjárműveket kell vásárolni, gondoskodni az építkezés közbeni utasforgalomról, elvégezni a munkálatokhoz kapcsolódó útépítéseket, burkolatjavításokat. Fontos: az összes megállóhelyet olyan fedett váróval és utastájékoztatással látják el, mint a 2-es vonalán. 

Egy korábbi pályafelújítás az 1-es vonalon (Fotó: DKV Zrt./Facebook)

A harmadik fázis ezzel párhuzamosan futna, s ez maga a villamosbeszerzés. A jelenlegi KCSV6-okat cserélnék le alacsony padlós, kétoldali ajtóelrendezésű, 200-225 férőhelyes villamosokra. Érthető módon a 2-es vonalon futó CAF modelleket preferálnák. E beszerzéseknél 8,5 milliárd forinttal kalkulál a város. A mobilitási tervben összesen 23,35 milliárd forint költséggel számolnak, a kormányzat majdnem ennyit hagyott jóvá a beruházásra. 

Papp László polgármester a Cívishírnek egyelőre annyit mondott, hogy a kormányzati támogatást óriási előrelépésnek tartja, a beruházás pedig több kellemes, nem várt meglepetést hozhat a városlakóknak. Mivel ezek szakmai egyeztetése még zajlik, idő előtti volna részletekbe belemenni.

Hatvanmilliárdos álom

A 2021-2027-es EU-s költségvetési ciklusban viszont biztosan nem fog megvalósulni a 3-as villamos, Debrecen egyik grandiózus közlekedési elképzelése. Ez a vonal kelet-nyugati irányban metszené a várost, jóval hosszabb nyomvonalon, mint a 4,4 kilométeres 1-es vagy az 5 kilométeres 2-es.

A 3-a villamos nyomvonalterve többször változott az elmúlt tíz évben. A jelenleg irányadó verziónál a Tócóvölgy vasútállomás jelenti a nyugati és egy, a Dobozi lakótelepnél, a 100-as vasútvonal mellett létrehozandó állomáshely a keleti végpontot. A 3-as villamos nagymértékben könnyítené a debreceniek közlekedését, de mindenekelőtt a Tócóvölgy, a Tócóskert, a Hatvan utcai kert, a Lóskúti utca környéke, a Nagysándor-telep és a Dobozi lakótelep elérését. Meg persze a belvárosét, ahol közös csomópontja lenne a villamosjáratoknak.

A beruházás részletes megvalósíthatósági tanulmánya mai áron 300 millió, az engedélyes kiviteli tervek 1,5 milliárd, a pálya a megállókkal és egy tócóvölgyi kocsiszínnel 41,5 milliárd, a tervekben szereplő 14 villamos beszerzése 13 milliárd forintba kerülne. A teljes beruházás költsége közelítené a hatvanmilliárdot.

Az ország nem csak Debrecenből áll és ez valóban nagyon hosszú villamosvonal – kommentálta Papp László azt, hogy a projekt nem nyerte el a kormány támogatását. Ugyanakkor azon dolgozunk – folytatta a polgármester –, hogy külön forráskeretet kapjunk a tervezésre. A cél az, hogy a következő, 2027 utáni uniós költségvetési ciklusra már készen álljanak az engedélyes tervek, ismerve a megvalósítás kiviteli költségét.

Mindent egyben

Az évtized második felétől egyre jelentősebb szerepet kaphatnak Debrecen életében azok a közlekedési csomópontok, amelyekből 2027-ig kettőt feltétlenül létrehoznának. Az egyiket a Kassai úton, a trolik végállomásánál, a másikat a repülőtérhez közeli Tesco mögötti területen. Utóbbi értelemszerűen a légi kikötő, a déli ipari park közlekedési kapcsolatát erősítené a belvárossal. Mindkét csomóponton P+R parkolók („park and ride”) épülnének, vagyis a cél, hogy az autósok letegyék a kocsit és autóbuszra, trolira vagy valamilyen mikromobilitási eszközre szálljanak. 

A már említett városi akcióterv az angol „hub” vagy a „decentrum” kifejezést használja ezekre a csomópontokra. A cél ugyanis az lenne, hogy e helyek ne csak szélesebb közösségi közlekedési lehetőségeket kínáljanak, hanem oda kérhessük egy online vásárlás csomagjait, legyenek online elérhető postai és kormányhivatali szolgáltatások. Egy jeggyel, bérlettel egyszerre lehetne utazni, használni a P+R parkolót, igénybe venni egy elektromos kerékpárt vagy akár zárt helyen tudni a saját biciklinket, rollerünket.

Ratalics László

Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
Az 1-es pályáját korszerűsítik és a vasúti közlekedés sebességét is gyorsítanák.
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Repkedő műlábaktól a képzelet színházáig
Repkedő műlábaktól a képzelet színházáig
Egyszer a vívóbajnok és rádiós műsorvezető is elfogy belül. A kérdés, hogy mi jön utána.
Óraátállítás: módosulnak a menetrendek
Óraátállítás: módosulnak a menetrendek
Debreceni járat is érintett.
Pósán László TISZA-sziget „alakult” Debrecenben
Pósán László TISZA-sziget „alakult” Debrecenben
Ekézik a fideszes parlamenti képviselőt, avagy a „brüsszeliták” visszavágnak.
Gyász Debrecenben: elhunyt Miske László
Gyász Debrecenben: elhunyt Miske László
Kivételes tudásával, bölcsességével, humorával mindenkit lenyűgözött - írják róla.
Airsoft pisztollyal lőtt a debreceni iskolában
Airsoft pisztollyal lőtt a debreceni iskolában
A felsős fiú a diáktársára célzott.
Újra elindítják a Tokajbusz-járatokat
Újra elindítják a Tokajbusz-járatokat
Csatlakozást biztosítanak a Miskolc–Budapest és a Nyíregyháza–Debrecen viszonylatokban közlekedő vonatokhoz is.
A diplomácia előszobájában a debreceni diákok
A diplomácia előszobájában a debreceni diákok
Pályaorientációs napot tartottak.
Konyhatűz Debrecenben
Konyhatűz Debrecenben
A város hivatásos tűzoltói vonultak a helyszínre.
Megvan, hogy nézhet ki az új debreceni múzeum
Megvan, hogy nézhet ki az új debreceni múzeum
Lánszki Regő: a kérdés nem az, hogy miért Debrecen, hanem az, hogy miért csak most.
Debrecen stratégiai partnere a kormánynak
Debrecen stratégiai partnere a kormánynak
Közös érdeke a hosszú távú, biztonságos élelmiszer-előállítás.
Jég és aszály sújtotta Hajdú-Bihar mezőgazdaságát
Jég és aszály sújtotta Hajdú-Bihar mezőgazdaságát
A debreceniben 500 millió, a többi járásban 250 millió; júniusban lehet eredmény a Versenyképes Járások Programban.
Megvan, hogy nézhet ki az új debreceni múzeum
Megvan, hogy nézhet ki az új debreceni múzeum
Lánszki Regő: a kérdés nem az, hogy miért Debrecen, hanem az, hogy miért csak most.
Távol-keleti éttermek: 15-öt bezártak
Távol-keleti éttermek: 15-öt bezártak
Mintegy 20 millió forint bírságot is kiszabtak.
A tocilizumab lehet a Richter új sikerkészítménye
A tocilizumab lehet a Richter új sikerkészítménye
Számos betegség kezelésére alkalmazható.
Volt fideszes kérte számon Debrecen polgármesterét
Volt fideszes kérte számon Debrecen polgármesterét
Városfejlesztések és jelentős közlekedési beruházások mellett szócsata is zajlott a közgyűlésen.
Novemberben érkezik a kiegészítő nyugdíjemelés?
Novemberben érkezik a kiegészítő nyugdíjemelés?
A kormány 4,5 százalékos inflációval számol.
Változtatási tilalomról határoztak Debrecenben
Változtatási tilalomról határoztak Debrecenben
A döntés nélkül költségesebb lenne a keleti külső elkerülő megvalósítása.
Bővíthetik az árrésstop alá tartozó termékek körét
Bővíthetik az árrésstop alá tartozó termékek körét
A miniszter azt mondja, figyelik, hogy tartják ezeket az alacsony árakat.
Nyolc hajdúsámsoni utcában aszfaltoznak
Nyolc hajdúsámsoni utcában aszfaltoznak
Már elkezdődött a beruházás.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kormánydöntés: a szülők ingyen tanulhatnak nyelveket
Kormánydöntés: a szülők ingyen tanulhatnak nyelveket
Angolul, németül, spanyolul vagy franciául fejleszthetik a nyelvtudásukat.
Hirdetés
Hirdetés
A volt gimnáziumában tervezett vérengzést
A volt gimnáziumában tervezett vérengzést
Politikusok kivégzéséről is írt.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Megvan, hogy nézhet ki az új debreceni múzeum
Lánszki Regő: a kérdés nem az, hogy miért Debrecen, hanem az, hogy miért csak most.
Távol-keleti éttermek: 15-öt bezártak
Mintegy 20 millió forint bírságot is kiszabtak.
A tocilizumab lehet a Richter új sikerkészítménye
Számos betegség kezelésére alkalmazható.
Volt fideszes kérte számon Debrecen polgármesterét
Városfejlesztések és jelentős közlekedési beruházások mellett szócsata is zajlott a közgyűlésen.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Barangolás debreceni retró vonalakon
Barangolás debreceni retró vonalakon
A 26-os, a 27-es, a 29-es újra elindul!
Húsvéti élményutazás a Zsuzsi Erdei Vasúttal
Húsvéti élményutazás a Zsuzsi Erdei Vasúttal
Nem maradhat el a locsolkodás sem!
Szigetelni kell a debreceni medencék tetejét
Szigetelni kell a debreceni medencék tetejét
A II-es számú vízműtelepen két ötezer köbméteres víztároló medence tetőszigetelés-felújítása a pályázat tárgya.
5. Pillér: minőség és kedvező ár Hajdúböszörményben
5. Pillér: minőség és kedvező ár Hajdúböszörményben
Győződjön meg személyesen a széles termékkínálatról és a kiváló szolgáltatásokról!
Hirdetés
Hirdetés