Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről

Cívishír | 2024. 03. 08. | 19:59:52
2027-ig két rendhagyó közlekedési csomópont is létrejön a városban.
Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről
A KCSV6 villamosok helyett modernebbek érkezhetnek (Fotó: DKV Zrt./Facebook)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Sokkal gyorsabb menetidő, az időről időre kényszerű, százmilliókba kerülő pályahelyreállítások elmaradása, 9 új villamos: néhány szóra leegyszerűsítve ezt jelentheti a debreceniek számára az, hogy a kormány a napokban áldását adta az 1-es villamos rekonstrukciós csomagjára. Több mint 23 milliárd forintos beruházásról van szó, saját erőből az önkormányzat erre nem lenne képes. Ezért nagy szó, hogy a következő esztendőkben megvalósulhat a szakértők szerint tokkal-vonóval 3 évet igénylő projekt.

A debreceni közgyűlés 2023 novemberében fogadta el azt a majdnem 200 oldalas akciótervet – a fenntartható mobilitásról –, amelyben leírják: a város legrégebbi – 1911-ben kialakított – vonalán elengedhetetlen a pálya „faltól falig” felújítása. A Debrecen Plazától kifelé lényegében a teljes infrastruktúra megérett a korszerűsítésre – az Ispotály utcai szakaszra ez szintén igaz. A csomagnak ez a része 14,7 milliárd forintot emésztene fel a teljes költségből. 

Ezt azonban megelőzi az a 150 millió forintosra becsült előkészítés, amely során az ilyenkor szokásos megvalósíthatósági tanulmány és állapotfelmérés mellett az engedélyes kiviteli terv is megszületne.

A második fázisra visszatérve: a pályarekonstrukció során a Szent Anna és Miklós, valamint a Kossuth és Széchenyi utcák között szintén szükséges lesz hozzányúlni a sínekhez és általában a meglévő erősáramú létesítményekhez. Felsővezeték-szerelő gépjárműveket kell vásárolni, gondoskodni az építkezés közbeni utasforgalomról, elvégezni a munkálatokhoz kapcsolódó útépítéseket, burkolatjavításokat. Fontos: az összes megállóhelyet olyan fedett váróval és utastájékoztatással látják el, mint a 2-es vonalán. 

Egy korábbi pályafelújítás az 1-es vonalon (Fotó: DKV Zrt./Facebook)

A harmadik fázis ezzel párhuzamosan futna, s ez maga a villamosbeszerzés. A jelenlegi KCSV6-okat cserélnék le alacsony padlós, kétoldali ajtóelrendezésű, 200-225 férőhelyes villamosokra. Érthető módon a 2-es vonalon futó CAF modelleket preferálnák. E beszerzéseknél 8,5 milliárd forinttal kalkulál a város. A mobilitási tervben összesen 23,35 milliárd forint költséggel számolnak, a kormányzat majdnem ennyit hagyott jóvá a beruházásra. 

Papp László polgármester a Cívishírnek egyelőre annyit mondott, hogy a kormányzati támogatást óriási előrelépésnek tartja, a beruházás pedig több kellemes, nem várt meglepetést hozhat a városlakóknak. Mivel ezek szakmai egyeztetése még zajlik, idő előtti volna részletekbe belemenni.

Hatvanmilliárdos álom

A 2021-2027-es EU-s költségvetési ciklusban viszont biztosan nem fog megvalósulni a 3-as villamos, Debrecen egyik grandiózus közlekedési elképzelése. Ez a vonal kelet-nyugati irányban metszené a várost, jóval hosszabb nyomvonalon, mint a 4,4 kilométeres 1-es vagy az 5 kilométeres 2-es.

A 3-a villamos nyomvonalterve többször változott az elmúlt tíz évben. A jelenleg irányadó verziónál a Tócóvölgy vasútállomás jelenti a nyugati és egy, a Dobozi lakótelepnél, a 100-as vasútvonal mellett létrehozandó állomáshely a keleti végpontot. A 3-as villamos nagymértékben könnyítené a debreceniek közlekedését, de mindenekelőtt a Tócóvölgy, a Tócóskert, a Hatvan utcai kert, a Lóskúti utca környéke, a Nagysándor-telep és a Dobozi lakótelep elérését. Meg persze a belvárosét, ahol közös csomópontja lenne a villamosjáratoknak.

A beruházás részletes megvalósíthatósági tanulmánya mai áron 300 millió, az engedélyes kiviteli tervek 1,5 milliárd, a pálya a megállókkal és egy tócóvölgyi kocsiszínnel 41,5 milliárd, a tervekben szereplő 14 villamos beszerzése 13 milliárd forintba kerülne. A teljes beruházás költsége közelítené a hatvanmilliárdot.

Az ország nem csak Debrecenből áll és ez valóban nagyon hosszú villamosvonal – kommentálta Papp László azt, hogy a projekt nem nyerte el a kormány támogatását. Ugyanakkor azon dolgozunk – folytatta a polgármester –, hogy külön forráskeretet kapjunk a tervezésre. A cél az, hogy a következő, 2027 utáni uniós költségvetési ciklusra már készen álljanak az engedélyes tervek, ismerve a megvalósítás kiviteli költségét.

Mindent egyben

Az évtized második felétől egyre jelentősebb szerepet kaphatnak Debrecen életében azok a közlekedési csomópontok, amelyekből 2027-ig kettőt feltétlenül létrehoznának. Az egyiket a Kassai úton, a trolik végállomásánál, a másikat a repülőtérhez közeli Tesco mögötti területen. Utóbbi értelemszerűen a légi kikötő, a déli ipari park közlekedési kapcsolatát erősítené a belvárossal. Mindkét csomóponton P+R parkolók („park and ride”) épülnének, vagyis a cél, hogy az autósok letegyék a kocsit és autóbuszra, trolira vagy valamilyen mikromobilitási eszközre szálljanak. 

A már említett városi akcióterv az angol „hub” vagy a „decentrum” kifejezést használja ezekre a csomópontokra. A cél ugyanis az lenne, hogy e helyek ne csak szélesebb közösségi közlekedési lehetőségeket kínáljanak, hanem oda kérhessük egy online vásárlás csomagjait, legyenek online elérhető postai és kormányhivatali szolgáltatások. Egy jeggyel, bérlettel egyszerre lehetne utazni, használni a P+R parkolót, igénybe venni egy elektromos kerékpárt vagy akár zárt helyen tudni a saját biciklinket, rollerünket.

Ratalics László

Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
Az 1-es pályáját korszerűsítik és a vasúti közlekedés sebességét is gyorsítanák.
Hirdetés
További híreink
Halálos baleset a 4-esen, Ebes közelében
Halálos baleset a 4-esen, Ebes közelében
Egy autó áttért a szemközti sávba.
Vihar: kidőlt fák szerte Hajdú-Biharban
Vihar: kidőlt fák szerte Hajdú-Biharban
A hirtelen feltámadt szél sok munkát adott.
CATL: átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium
CATL: átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium
Munkaerőpiaci ellenőrzés kezdődik a kínai cég debreceni gyáránál.
Különleges strandvillamos közlekedik Debrecenben
Különleges strandvillamos közlekedik Debrecenben
A célállomáson kedvezményes strandbelépő vár!
Zsuzsi születésnap
Zsuzsi születésnap
Utazzon július 12-én, szombaton a Zsuzsi vonattal!
Külsővásártér: teljes útlezárást jelentettek be
Külsővásártér: teljes útlezárást jelentettek be
Megsérült egy nagy átmérőjű ivóvíz-gerincvezeték Debrecenben.
Eltűnt egy debreceni nő
Eltűnt egy debreceni nő
A rendőrség a lakosság segítségét kéri.
Szén-monoxid: kórházban egy debreceni ház lakói
Szén-monoxid: kórházban egy debreceni ház lakói
A Nap utcába riasztották a tűzoltókat.
Csőtörés: ideiglenes forgalmi rend a Külsővásártéren
Csőtörés: ideiglenes forgalmi rend a Külsővásártéren
A debreceni közösségi közlekedést is érinti a változás.
A CATL munkaerőpiaci ellenőrzését kezdeményezi a város
A CATL munkaerőpiaci ellenőrzését kezdeményezi a város
Debrecen számára minden magyar munkavállaló fontos - írják.
Varga Zoltán: Lázár János végérvényesen megőrült
Varga Zoltán: Lázár János végérvényesen megőrült
A debreceni politikus kiment a BMW-gyárhoz.
CATL: átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium
CATL: átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium
Munkaerőpiaci ellenőrzés kezdődik a kínai cég debreceni gyáránál.
A CATL munkaerőpiaci ellenőrzését kezdeményezi a város
A CATL munkaerőpiaci ellenőrzését kezdeményezi a város
Debrecen számára minden magyar munkavállaló fontos - írják.
Mintegy 3 kilométer hibádzik Bocskaikertig
Mintegy 3 kilométer hibádzik Bocskaikertig
Debrecenen múlik, hogy összejön-e az újabb fontos kerékpáros összekötés.
A CATL cáfolja a leépítésekről szóló híreket
A CATL cáfolja a leépítésekről szóló híreket
Bővül a debreceni gyár dolgozói létszáma – írják.
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Felkészülnek a lakásfelújítást tervezők.
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Az első lakásvásárlók számára.
Elbocsátási hullám a debreceni CATL-nél?
Elbocsátási hullám a debreceni CATL-nél?
Az akkumulátorgyárat építő cég nem válaszolt az újságírói megkeresésre.
Debreceni Aranybika: plusz 70 millió a tervezésre
Debreceni Aranybika: plusz 70 millió a tervezésre
Az új összeg nettó 784 millió forint.
Papp László gondolatai a közlekedési múzeumról
Papp László gondolatai a közlekedési múzeumról
Debrecen számára ez egy új fejlődési pálya - írta.
Ezért fellebbezett a Semcorp Debrecenben
Ezért fellebbezett a Semcorp Debrecenben
A kínai vállalatnál és a kormányhivatalnál is érdeklődtünk az események miatt.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Leszakadt a vakolat a berettyóújfalui kórházban
Leszakadt a vakolat a berettyóújfalui kórházban
Egymásnak esett a TISZA Párt EP-képviselője és az egészségügyi államtitkár.
Zivatarokkal, jégesővel zárulhat a hét
Zivatarokkal, jégesővel zárulhat a hét
Nagyon erős UV-B-sugárzás várható az egész országban.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Mintegy 3 kilométer hibádzik Bocskaikertig
Debrecenen múlik, hogy összejön-e az újabb fontos kerékpáros összekötés.
A CATL cáfolja a leépítésekről szóló híreket
Bővül a debreceni gyár dolgozói létszáma – írják.
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Felkészülnek a lakásfelújítást tervezők.
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Az első lakásvásárlók számára.
Támogatott tartalom
Különleges strandvillamos közlekedik Debrecenben
Különleges strandvillamos közlekedik Debrecenben
A célállomáson kedvezményes strandbelépő vár!
Zsuzsi születésnap
Zsuzsi születésnap
Utazzon július 12-én, szombaton a Zsuzsi vonattal!
Szeptemberben lesz a Könnyek a vízben segélykoncert
Szeptemberben lesz a Könnyek a vízben segélykoncert
Az adományozás tovább folytatódik.
Medence körüli burkolat: a biztonság garanciája
Medence körüli burkolat: a biztonság garanciája
Mire jó a medence körüli burkolat és milyen előnyökkel rendelkezik?
Hirdetés
Hirdetés