Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről

Cívishír | 2024. 03. 08. | 19:59:52
2027-ig két rendhagyó közlekedési csomópont is létrejön a városban.
Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről
A KCSV6 villamosok helyett modernebbek érkezhetnek (Fotó: DKV Zrt./Facebook)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Sokkal gyorsabb menetidő, az időről időre kényszerű, százmilliókba kerülő pályahelyreállítások elmaradása, 9 új villamos: néhány szóra leegyszerűsítve ezt jelentheti a debreceniek számára az, hogy a kormány a napokban áldását adta az 1-es villamos rekonstrukciós csomagjára. Több mint 23 milliárd forintos beruházásról van szó, saját erőből az önkormányzat erre nem lenne képes. Ezért nagy szó, hogy a következő esztendőkben megvalósulhat a szakértők szerint tokkal-vonóval 3 évet igénylő projekt.

A debreceni közgyűlés 2023 novemberében fogadta el azt a majdnem 200 oldalas akciótervet – a fenntartható mobilitásról –, amelyben leírják: a város legrégebbi – 1911-ben kialakított – vonalán elengedhetetlen a pálya „faltól falig” felújítása. A Debrecen Plazától kifelé lényegében a teljes infrastruktúra megérett a korszerűsítésre – az Ispotály utcai szakaszra ez szintén igaz. A csomagnak ez a része 14,7 milliárd forintot emésztene fel a teljes költségből. 

Ezt azonban megelőzi az a 150 millió forintosra becsült előkészítés, amely során az ilyenkor szokásos megvalósíthatósági tanulmány és állapotfelmérés mellett az engedélyes kiviteli terv is megszületne.

A második fázisra visszatérve: a pályarekonstrukció során a Szent Anna és Miklós, valamint a Kossuth és Széchenyi utcák között szintén szükséges lesz hozzányúlni a sínekhez és általában a meglévő erősáramú létesítményekhez. Felsővezeték-szerelő gépjárműveket kell vásárolni, gondoskodni az építkezés közbeni utasforgalomról, elvégezni a munkálatokhoz kapcsolódó útépítéseket, burkolatjavításokat. Fontos: az összes megállóhelyet olyan fedett váróval és utastájékoztatással látják el, mint a 2-es vonalán. 

Egy korábbi pályafelújítás az 1-es vonalon (Fotó: DKV Zrt./Facebook)

A harmadik fázis ezzel párhuzamosan futna, s ez maga a villamosbeszerzés. A jelenlegi KCSV6-okat cserélnék le alacsony padlós, kétoldali ajtóelrendezésű, 200-225 férőhelyes villamosokra. Érthető módon a 2-es vonalon futó CAF modelleket preferálnák. E beszerzéseknél 8,5 milliárd forinttal kalkulál a város. A mobilitási tervben összesen 23,35 milliárd forint költséggel számolnak, a kormányzat majdnem ennyit hagyott jóvá a beruházásra. 

Papp László polgármester a Cívishírnek egyelőre annyit mondott, hogy a kormányzati támogatást óriási előrelépésnek tartja, a beruházás pedig több kellemes, nem várt meglepetést hozhat a városlakóknak. Mivel ezek szakmai egyeztetése még zajlik, idő előtti volna részletekbe belemenni.

Hatvanmilliárdos álom

A 2021-2027-es EU-s költségvetési ciklusban viszont biztosan nem fog megvalósulni a 3-as villamos, Debrecen egyik grandiózus közlekedési elképzelése. Ez a vonal kelet-nyugati irányban metszené a várost, jóval hosszabb nyomvonalon, mint a 4,4 kilométeres 1-es vagy az 5 kilométeres 2-es.

A 3-a villamos nyomvonalterve többször változott az elmúlt tíz évben. A jelenleg irányadó verziónál a Tócóvölgy vasútállomás jelenti a nyugati és egy, a Dobozi lakótelepnél, a 100-as vasútvonal mellett létrehozandó állomáshely a keleti végpontot. A 3-as villamos nagymértékben könnyítené a debreceniek közlekedését, de mindenekelőtt a Tócóvölgy, a Tócóskert, a Hatvan utcai kert, a Lóskúti utca környéke, a Nagysándor-telep és a Dobozi lakótelep elérését. Meg persze a belvárosét, ahol közös csomópontja lenne a villamosjáratoknak.

A beruházás részletes megvalósíthatósági tanulmánya mai áron 300 millió, az engedélyes kiviteli tervek 1,5 milliárd, a pálya a megállókkal és egy tócóvölgyi kocsiszínnel 41,5 milliárd, a tervekben szereplő 14 villamos beszerzése 13 milliárd forintba kerülne. A teljes beruházás költsége közelítené a hatvanmilliárdot.

Az ország nem csak Debrecenből áll és ez valóban nagyon hosszú villamosvonal – kommentálta Papp László azt, hogy a projekt nem nyerte el a kormány támogatását. Ugyanakkor azon dolgozunk – folytatta a polgármester –, hogy külön forráskeretet kapjunk a tervezésre. A cél az, hogy a következő, 2027 utáni uniós költségvetési ciklusra már készen álljanak az engedélyes tervek, ismerve a megvalósítás kiviteli költségét.

Mindent egyben

Az évtized második felétől egyre jelentősebb szerepet kaphatnak Debrecen életében azok a közlekedési csomópontok, amelyekből 2027-ig kettőt feltétlenül létrehoznának. Az egyiket a Kassai úton, a trolik végállomásánál, a másikat a repülőtérhez közeli Tesco mögötti területen. Utóbbi értelemszerűen a légi kikötő, a déli ipari park közlekedési kapcsolatát erősítené a belvárossal. Mindkét csomóponton P+R parkolók („park and ride”) épülnének, vagyis a cél, hogy az autósok letegyék a kocsit és autóbuszra, trolira vagy valamilyen mikromobilitási eszközre szálljanak. 

A már említett városi akcióterv az angol „hub” vagy a „decentrum” kifejezést használja ezekre a csomópontokra. A cél ugyanis az lenne, hogy e helyek ne csak szélesebb közösségi közlekedési lehetőségeket kínáljanak, hanem oda kérhessük egy online vásárlás csomagjait, legyenek online elérhető postai és kormányhivatali szolgáltatások. Egy jeggyel, bérlettel egyszerre lehetne utazni, használni a P+R parkolót, igénybe venni egy elektromos kerékpárt vagy akár zárt helyen tudni a saját biciklinket, rollerünket.

Ratalics László

Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
Az 1-es pályáját korszerűsítik és a vasúti közlekedés sebességét is gyorsítanák.
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
A Szuverenitásvédelmi Hivatal Debrecent is szemügyre vette
A Szuverenitásvédelmi Hivatal Debrecent is szemügyre vette
18 oldalas jelentésben számolt be a külföldről finanszírozott debreceni szervezetekről.
Elhunyt a világbajnok debreceni rúdugró
Elhunyt a világbajnok debreceni rúdugró
Kurunczi Zoltán 86 éves volt.
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Még nem ismerhetjük a török Synergy debreceni tervét, de lehetne okuk néhány korábbi elképzelés megvalósítására.
Élményekben gazdag lehet az első félévünk
Élményekben gazdag lehet az első félévünk
A Debrecen-Nagytemplomi Református Egyházközség nívós programokkal gondoskodik erről.
Hiányoznak-e Hajdú-Biharból a Budapesten mentők?
Hiányoznak-e Hajdú-Biharból a Budapesten mentők?
Vezénylésre nem került sor – nyilatkozta a Országos Mentőszolgálat Észak-alföldi Régió Igazgatóságának igazgatója.
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Száz új munkahely jön létre a Határ úti ipari parkban.
Nem lesz víz több debreceni utcában
Nem lesz víz több debreceni utcában
Átépítenek egy gázvezeték csomópontot.
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
A Debreceni Egyetem képzési kínálatával ismerkedtek.
Két autó ütközött a Veres Péter utcán
Két autó ütközött a Veres Péter utcán
A debreceni balesetben az egyik járműnek kitört a kereke.
Fókuszban a hagyományok a böszörményi konferencián
Fókuszban a hagyományok a böszörményi konferencián
Fontos, hogy a gyerekek megismerjék a népi kultúrát.
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A Mi Hazánk szerint Nagy Márton alkalmatlan posztjára.
Tovább csökken a benzin ára
Tovább csökken a benzin ára
Jó hír az autósoknak.
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lezárult a pályázat első köre.
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Mégis a Nagyállomás mellé kerülhet a buszpályaudvar?
Még nem ismerhetjük a török Synergy debreceni tervét, de lehetne okuk néhány korábbi elképzelés megvalósítására.
Nagy Márton a kispénzűek helyzetéről beszélt
Nagy Márton a kispénzűek helyzetéről beszélt
Szóba került a középréteg is.
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Száz új munkahely jön létre a Határ úti ipari parkban.
A Foodora nem ért egyet a büntetéssel
A Foodora nem ért egyet a büntetéssel
Cáfolják, hogy szándékosan elhallgatták az ajánlat részleteit.
Foodora: 35 milliós bírság megtévesztésért
Foodora: 35 milliós bírság megtévesztésért
A vállalkozás késleltette a GVH eljárását.
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
Mechwartos diákok jártak a műszaki karon
A Debreceni Egyetem képzési kínálatával ismerkedtek.
Turizmus: Hajdúszoboszló a dobogón
Turizmus: Hajdúszoboszló a dobogón
A fürdőváros a vidéki úti célok között a második helyet foglalja el.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A nemzetgazdasági miniszter lemondását követelik
A Mi Hazánk szerint Nagy Márton alkalmatlan posztjára.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Tovább csökken a benzin ára
Jó hír az autósoknak.
Lázár négy kastély sorsáról döntött
Lezárult a pályázat első köre.
Nagy Márton a kispénzűek helyzetéről beszélt
Szóba került a középréteg is.
Hatmilliárd forintos beruházást adtak át Debrecenben
Száz új munkahely jön létre a Határ úti ipari parkban.
A Foodora nem ért egyet a büntetéssel
Cáfolják, hogy szándékosan elhallgatták az ajánlat részleteit.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Teremtornát rendeznek Hajdúszoboszlón
Teremtornát rendeznek Hajdúszoboszlón
Gyerekek lépnek pályára.
Sikeres, teltházas egészségnap az Aquaticumban
Sikeres, teltházas egészségnap az Aquaticumban
A mozgás, az egészség és feltöltődés jegyében.
Hitelesítenék a fogyasztásmérőket Debrecenben
Hitelesítenék a fogyasztásmérőket Debrecenben
A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. beszerzési eljárást indít.
Irodai körülmények a produktivitásért
Irodai körülmények a produktivitásért
Jó környezet, jó eredmények.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés