Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Akkumulátorgyár: valóság nagybátyánk bekopogtatott

Cívishír | 2023. 01. 12. | 20:07:00
Öt pontban arról, hogy miért nem juthatnak közös nevezőre a debreceni beruházás ellenzői az elittel.
Akkumulátorgyár: valóság nagybátyánk bekopogtatott
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A CATL, az állami hatóságok és az önkormányzat képviselői a meggyőzés eszközét látták a debreceni közmeghallgatásban, miközben az akkumulátorgyár ellenzői úgy készültek rá, hogy végre szemmel is látszódhatnak: ez az ellentét végig meghatározta az „öltönyösök és a köznép” január 9-i, nem éppen zökkenőmentes találkozóját.

Hiába tartott a fórum több mint öt órán át, a kínai akkumulátorgyár-beruházás folyamatát követők lényegében semmi újdonságot nem hallhattak. A tárgyszerű tájékoztatásra ugyanis a közönség hangosabbik része egyáltalán nem volt kíváncsi, míg az asztal másik oldalán ülők nem igazán éreztek rá arra, hogy mit kellene kezdeni ezzel a helyzettel. Kivéve Gorján Ferencet, a Debreceni Vízmű vezetőjét, aki gyorsan kapcsolt, hogy nem igazgatósági ülésen van, ahol az egy mondatra eső idegen kifejezések száma teremti meg a „komoly emberség” látszatát. Helyette személyes hangot megütve, egyszerűen beszélt például arról, hogy miért tekinti a saját felelősségének a szürke víz minél nagyobb arányú felhasználását az ivóvíz helyett az iparterületeken. Őt még meg is tapsolták, pedig önkormányzati cégvezetőként kulcsszereplője lesz egy-két, sokak által nem kívánatos vállalat kiszolgálásának.

A fórum tehát, amelyik kétségkívül az utóbbi évek egyik legérzelmesebb helyi közéleti eseménye volt, az élményt hozta az érvény helyett. Annak a beláthatatlan távolságnak az élményét, amelyben a politikai-gazdasági elit és a tömeg szempontjai alig találkoznak.

Ez az élményszerűség szűrődik át a tudósítások címein is: a Fidesszel és csatolmányaival még nem vagy nem teljesen összenőtt országos média a „botrány” (24.hu, Index.hu) és a „kifújolták” (Index, Telex, 444) szavakkal operált és az indulatokra fókuszált. A kormánypárti sajtó pedig úgy tett, mintha nem lenne itt semmi látnivaló, azaz – a Magyar Távirati Irodát is beleértve – jobbnak találták mélyen (el)hallgatni.

Talán nem teljesen felesleges végigfutni azon, hogy miért hasonlított a fórum a süketek párbeszédéhez és miért minimális az esély ennek a megváltozására a következő ilyen alkalmak során. 

1. „A fejünk felett” tehetetlensége

Az indulatokat az fűti a leginkább, hogy az akkumulátorgyár-beruházás már eldöntetett, és még csak nem is városi, hanem kormányzati szinten. Amikor a világ legfajsúlyosabb gazdasági-innovációs köréhez tartozó német járműipar moguljai az elektromos meghajtás mellett tették le a voksokat (egyáltalán nem egyértelmű, hogy helyesen), eldőlt, hogy akkumulátorgyárak épüljenek Közép-Kelet Európában. Mivel az akkugyártást az amerikai Tesla mellett kínai és dél-koreai cégek dominálják, az sem lehetett kérdés, hogy az új európai üzemek nagyobb részét távol-keletiek fogják építeni. A magyar kormány kétféle módon viszonyulhatott a helyzethez: beszáll vagy kimarad. 

Az akkugyártást az a vízió kíséri, hogy ezek a berendezések nemcsak a járműiparhoz lesznek elengedhetetlenek, hanem minden más olyan termék gyártásához is, amelyben fontos tényező az energia. És nagyon sok ilyen eszközt fogunk használni a mindennapi életben. Német nagyipari érdek a minél rövidebb gyártási lánc: a legjobb, ha az elektromos autó két legfontosabb összetevője, a karosszéria és az akkumulátor egy országon belül összekapcsolható. Ezért a Magyarországon már gyárral rendelkező/építő Mercedes, Audi és BMW érdekelt abban, hogy minél több akkumulátorgyár és oda beszállító cég éppen hazánkban fektessen be. Amennyiben Magyarország a kimaradást választja, úgy arra a kérdésre is felelnie kellett volna, hogy milyen húzóágazatokkal képzeli el a jövőt a járműgyártás és az energiatárolás helyett. Mindezt egy olyan időszakaszban, amelyet a globalizációval ellentétes folyamatok fognak meghatározni, magyarul kevesebb pénz szűkebb földrajzi térben fogja keresni a helyét. Megfelelő válaszok híján nem volt, nem is lehetett kérdéses, hogy Magyarország beszáll.

Még valami: az Európai Unióban elszigetelődő orbáni politika számára a német nagyipar a legmagasabb polcon őrzött erőforrás, kiemelt kapcsolódási pont, amely sokat hoz, cserébe ki kell szolgálni (elgondolkodtak már azon, hogy a német Rheinmetall miért szerzett 25 százalékos tulajdonrészt a magyar Vodafone-t felvásárló 4iG-ben?). Ha tehát az akkumulátorgyártás fontos a német nagyiparnak, akkor fontos a magyar kormánynak. Ha pedig fontos a magyar kormánynak, akkor fontos az azonos színű debreceni városvezetésnek is. Ez a dolgok rendje és logikája. Papp László ezzel egymaga akkor sem tudna szembe menni, ha akarna, mert holnapután egy lojálisabb fideszes venné át a helyét a polgármesteri székben. De nem is akar, mert hisz abban a vízióban, amely szerint az elektromobilitás és az energiatárolás a következő évtizedek sikergyárosai Közép-Kelet-Európában. 

2. Nincs alku

Mindebből nyílegyenesen következik, amit a fórumon egy hölgy megfogalmazott: a debreceni politikai vezetés feladata nem szólhat másról, mint lenyomni az akkumulátorgyár-beruházást a helyiek torkán. Ez a debreceni fideszes országgyűlési képviselőkre is vonatkozik, akiknek ezúttal módjukban állt távol maradni a vitától. Papp László számára – aki eszköztelennek tűnhetett hétfőn a dühös emberek lecsillapításában, hiszen tervező, nem improvizatív típus; eminens, semmint bohém karakter – legfeljebb abban enged mozgásteret a pártpolitika, hogy lesz-e elég kurázsija további hasonló rendezvényeken nyugvópont felé terelni az indulatokat. Vagy megbarátkozik azzal, hogy a következő polgármester-választáson szimplán elviseli az akkumulátorgyár-ügy veszteségeit. Nem valószínű, hogy 2024-ben pár százaléknál nagyobb kár éri pusztán emiatt.

3. Bizalom, ami talán sose volt

Ha már a polgármester: Papp László ismét kifejtette, hogy megkérdőjelezhetetlennek tartja a kormányhivatal alatt működő hatóságok tisztességét az akkumulátorgyár engedélyezése során. És azt is nagyon fontosnak tartja – tette hozzá –, hogy a beruházás ellenzői különféle híresztelésekkel ne kockáztassák ezt a szerinte meglévő közbizalmat. Hogy-hogy nem, a fórumon Orosz Mihály Zoltán, a volt érpataki (Szabolcs-Szatmár-Bereg) polgármester is felbukkant. Orosz a kortárs helyhatósági politika fura, megosztó figurája. De most, amikor arról beszélt, hogy ha a kormányhivatali főnökök és a debreceni városvezetés már holnap csomagolhat, amennyiben nem a legfelsőbb politikai körök és a háttérben lévő (gazdasági) erők elvárásait teljesíti, hatalmas tapsot kapott. A gödi és a komáromi akkumulátorgyár megépítésekor is hasonló közmeghallgatások játszódtak le, minden szép és jó lesz, ígérték ott is, aztán mi lett belőle? Ebből ered az a mély bizalmatlanság, amelyet helyre kellene állítani, de nem látszik, hogy hogyan, summázható Orosz felszólalása, és a monológjára néma csönd volt a válasz az asztal túlsó oldalán. Se lenyelni, se kiköpni nem tudták az elhangzottakat, ezért inkább bölcsen hallgattak.

4. Összebékíthetetlen nézőpontok

Vajon mi legyen fontosabb Debrecen szempontjából: a lakosok egyéni vagy a lakosok halmazának érdekei? Melyik van előrébb: ha egy ötvenmilliós szepesi ház értéke a felére csökken, mert ezer méterre tőle akkumulátorgyár épül vagy azt kell nézni inkább, hogy az üzem által évi több milliárd forint olyan bevétele keletkezik a városnak, amelyet a helyieket, például Szepest szolgáló fejlesztésekre költhet? Felülírhatja-e kétszáz, a gyárhoz közel lakó ember igénye kétszázezerét? Hol a határa az egyéni érdekek tolerálásának? Felülnézetből teljesen más válaszokat ad erre az ember, mint alulnézetből, vagyis ha maga is közvetlen érintettje egy kényes döntésnek. Ez az száznyolcvan fokban eltérő perspektíva önmagában hordozza az ellentétek összebékíthetetlenségét.

5 Csak statiszták vagyunk

A közmeghallgatás egyik legkínosabb pillanata az volt, amikor valaki megkérdezte, a teremben ülők közül járt-e  bárki is akkumulátorgyárban. Azonban a CATL munkatársait leszámítva senki… Vagyis úgy harapjuk át egymás torkát, hogy még közvetlen ismeretekkel sem rendelkezünk a témáról, csak a hiedelmeink alapján osztjuk az eszet.

Ami a legszomorúbb: a kínaiak lehetővé tették, hogy a debreceni közgyűlés kormánypárti és ellenzéki képviselői elutazzanak szétnézni, kérdezni, tapasztalatot szerezni az ázsiai vállalat nemrég átadott, már működő németországi üzemébe, de mi még ezt a lécet is levertük. Bár az utazás ellenzéki kezdeményezésű volt (Civil Fórum Debrecen Egyesület), ők végül kihátráltak belőle, a polgármester pedig úgy döntött, akkor egyáltalán nem megy debreceni delegáció. Pedig január 9-re talán meg is járták volna az utat a tisztelt képviselők, és akkor feltehették volna a kis kezüket mint akkumulátorgyárat látott emberek. Mondhatják, hogy az arnstadti létesítmény kisebb, mint a Debrecenbe tervezett, ezért nem mérvadó, de azért értjük a valódi okot: utazni, kérdezősködni, terepmunkát végezni nyűgös, ráadásul még az is benne van a pakliban, hogy a látottak felülírják a sztereotípiáinkat, és nem merjük ugyanazzal a lendülettel megfogalmazni a kétségeinket. Ennél tényleg kifizetődőbb a tömegmédiában hergelni a népet, már ha kizárólag a szavazatszerzés a cél a valóság felmutatása helyett. 

De nemcsak az ellenzéket terheli felelősség az elmaradt út miatt, hanem a kormánypárti oldalt is. Hiszen nekik még nagyobb a felelősségük abban, hogy a debreceniek pontos képet kapjanak arról, mi épül fel a városukban. A lehetőség elmulasztásával éppen azt a vádat erősítik, mely szerint a sumákolás a legcélravezetőbb út a helyiek akaratának megkerülésében.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Százötven debreceni szegény jóllakhat
Százötven debreceni szegény jóllakhat
A debreceni gazdagokból hiányzik a szolidaritás - írják.
A debreceni parkolási rend karácsonykor
A debreceni parkolási rend karácsonykor
A DV Parking tájékoztatja az autósokat.
Notórius bolti szarka kerül rács mögé
Notórius bolti szarka kerül rács mögé
Gyorsított eljárásban állították bíróság elé Debrecenben.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
Debreceni advent: a szeretet lángja is fellobbant
Debreceni advent: a szeretet lángja is fellobbant
A várakozás után ráfordulunk az ünnepre.
Szűrővizsgálatokkal is segített a DEKOM Domboson
Szűrővizsgálatokkal is segített a DEKOM Domboson
Többeket évek óta nem látott háziorvos.
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Csokoládét gyűjtöttek egyetemisták.
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Hangtálas évbúcsúztató is lesz.
Pályafelújítások a MÁV-nál: Debrecen is jól jár
Pályafelújítások a MÁV-nál: Debrecen is jól jár
Sokféle beavatkozás, de egy közös cél – közölte a vezérigazgató.
Megszűnik tíz tévécsatorna Magyarországon
Megszűnik tíz tévécsatorna Magyarországon
A Comedy Centraltól is búcsúzunk.
Oscar-díj: máris kiselejtezték a magyar filmet
Oscar-díj: máris kiselejtezték a magyar filmet
Az amerikai filmakadémia közzétette 12 díjkategória szűkített listáját.
115 éve született a titkok asszonya
115 éve született a titkok asszonya
Karády Katalinra emlékezünk.
A Netflix nyerte a licitversenyt: övé az HBO
A Netflix nyerte a licitversenyt: övé az HBO
Sok pénzt fizetnek a teljes csomagért.
Új irányt vett a Tankcsapda
Új irányt vett a Tankcsapda
Tátrai Tibor és Lukács Peta is közreműködik az új debreceni dalban.
A Disney-nek játszik a hajdúsági virtuóz
A Disney-nek játszik a hajdúsági virtuóz
Ez korábban magyarnak még nem sikerült.
Játékfilmet forgatnak Hajdúszoboszlón
Játékfilmet forgatnak Hajdúszoboszlón
Küzdősportról szóló filmre még nem volt példa a kortárs magyar filmtörténetben.
Rajzfilmünnep Debrecenben is
Rajzfilmünnep Debrecenben is
Valamennyi program ingyen látogatható.
Itt a Michael Jackson-film előzetese
Itt a Michael Jackson-film előzetese
A pop királyát az unokaöccse játssza. +Előzetes
Böszörményi rendező filmje Debrecenben
Böszörményi rendező filmje Debrecenben
Közönségtalálkozót tartanak a vetítés után.
Debrecenben is játszott a hollywoodi legenda
Debrecenben is játszott a hollywoodi legenda
A Tanácsköztársaságban betöltött szerepe miatt távozott.
Rekordokat döntöttek a magyar filmek
Rekordokat döntöttek a magyar filmek
Több mint forint bevételt termeltek a hazai mozipénztáraknál
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
  Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Felrobbantottak egy orosz tábornokot
Felrobbantottak egy orosz tábornokot
Az oroszok az ukránokat vádolják.
Kapu Tibort választották az év emberének
Kapu Tibort választották az év emberének
Az elismerést majd csak 2026 elején veszi át.
Útdíjemelés: kamionosok tiltakoznak a fővárosban
Útdíjemelés: kamionosok tiltakoznak a fővárosban
Már több kilométeres a torlódás az M3-ason.
Átadták az M4-es újabb szakaszát
Átadták az M4-es újabb szakaszát
Most 34 kilométer készült el.
Csaknem 200 rongálás a MÁV vonalain
Csaknem 200 rongálás a MÁV vonalain
A vandalizmus rengeteg kárt okoz a társaságnak.
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Termékeket, szolgáltatásokat vettek górcső alá.
Mellkason szúrtak egy 15 éves lányt
Mellkason szúrtak egy 15 éves lányt
Támadás egy budapesti bár előtt.
2026: két részletben emelik a fuvardíjakat
2026: két részletben emelik a fuvardíjakat
Megállapodott a minisztérium a fuvarozók szakmai érdekképviseletével.
Korlátozott ügyintézés a kormányablakokban és kormányhivatalokban
Korlátozott ügyintézés a kormányablakokban és kormányhivatalokban
A leállás a földhivatalokat és az egészségbiztosítási ügyfélszolgálatokat is érinti.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Százötven debreceni szegény jóllakhat
Százötven debreceni szegény jóllakhat
A debreceni gazdagokból hiányzik a szolidaritás - írják.
Hirdetés
A debreceni parkolási rend karácsonykor
A debreceni parkolási rend karácsonykor
A DV Parking tájékoztatja az autósokat.
Hirdetés
Hirdetés
Újrakezdenéd a vezetést? Gyakorolj profi oktatóval!
Újrakezdenéd a vezetést? Gyakorolj profi oktatóval!
Így szerezhetsz valódi rutint gyakorló vezetéssel Budapesten.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Termékeket, szolgáltatásokat vettek górcső alá.
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
Közölték az októberi adatokat.
Támogatott tartalom
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Tudatos rendszer a gyógyszeres kezelés természetes kiegészítésére
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Hirdetés
Hirdetés