•  Bezárás
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
  • CívisCafé
  • Debreceni Egyetem
  • DVSC
  • DEAC
  • Campus Fesztivál
  • Hajdú-Bihar
  • Hajdúszoboszló
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
FRISS HÍREK
Catherine Gabriel nem sokáig gondolkodott a Debrecen ajánlatánFelszámolnák a roma gyermekek tartós iskolai szegregációjátAz átlagosnál 46 órával többet sütött a nap DebrecenbenAszfaltozás miatt lezárják a Segner téri csomópontokatMár a hetedik tanév kezdődik a Szenior EgyetemenA használt sütőolajat is leadhatjuk a debreceni hulladékudvarbanHajdú-Biharban a legalacsonyabb a császármetszések arányaNem engedi el a közmunkát a BelügyminisztériumHajdú-Biharban hadat üzentek a gyorsulási versenyeknekRollereket, bicikliket vásároltak Hortobágyon

Hirdetés

Hirdetés

Helyben járóDebrecenközmeghallgatásCATLakkumulátorgyár

Akkumulátorgyár: nem így képzelték a közmeghallgatást

Cívishír.hu

2023.01.09. 16:41

Akkumulátorgyár: nem így képzelték a közmeghallgatást
Közel ezer érdeklődő a Kölcseyben (Fotó: Cívishír)

Már a fórum elején nagyobb szerepet kaptak az indulatok, mint az adatok.

Hirdetés

Mintegy nyolcszázan jelentek meg a debreceni akkumulátorgyárral összefüggő közmeghallgatáson a Kölcsey Központban január 9-én; az esemény első felében, mivel a rendezvény a katasztrófavédelem eljárásának keretében történik, főleg katasztrófavédelmi kérdések kerülnek előtérbe. Majd a fórum második felében jöhetnek a környezetvédelemmel kapcsolatos lakossági kérdések. 

Elöljáróban Papp László polgármester kijelentette, tudatában vannak annak, hogy az akkumulátorgyár fogadtatása kedvezőtlen, különösen a közösségi médiában, és azt is megjegyezte, hogy számos alaptalan híresztelés jelent meg. A cél reális képet adni a beruházásról, a fórumon elhangzó adatokat az engedélyezési eljárás dokumentumaira alapozzák – bocsátották előre. 

A polgármester a beruházás vízigényéről szólva, ahogy arról korábban is beszélt már, kijelentette: a CATL első ütemben megvalósítandó gyára 3300 köbméter átlagos vízigényű, míg az üzem csúcsigénye napi 6200 köbméter (erről bővebben itt olvashatnak). Arról is beszélt, hogy az ökológiai célú Civaqua első üteme nincs összefüggésben az akkumulátorgyárral, hiába jelentek meg erről spekulációk az interneten.


IDE VÁG!
Új részletek a debreceni akkumulátorgyárról

Papp László: kérdés, képesek-e levonni az emberek a szükséges következtetéseket a reális információk alapján.


A katasztrófavédelem részéről Pintér Tamás ezredes, majd a CATL képviselője ismertette volna az előadását, de erre már nem igazán kerülhetett sor a szaporodó bekiabálások miatt. A zúgolódás a beruházás ellen szólt, és az is egyértelművé vált, hogy többen egyáltalán nem kíváncsiak az engedélyzési eljárások szaknai részleteire.

Ne aggódjál, te is meg fogsz halni! – kiabált egy folyamatosan káráló nő a közönség soraiból a CATL emberének, általános derültséget kiváltva. A kínai vállalatot egyébként is sokan hazaküldték (vagy melegebb éghajlatra) a fórum résztvevői közül. A hallgatóság jelentős része a tiltakozás céljából érkezett, ez a reakciók, a fújolás, az előadók froclizását éltető tapsok alapján egyértelmű volt. Miként az is, hogy sokakat kifejezetten irritálnak az adatok, a szakhatósági engedélyezés technikai részletei.  

A debreceni önkormányzatot Papp László polgármester mellett Barcsa Lajos alpolgármester, míg a polgármesteri hivatalt Szekeres Antal jegyző képviseli egy hosszú asztalnál, ahol rajtuk kívül katasztrófavédelmi szakemberek, más szakhatóságok képviselői és a CATL munkatársai ülnek. 

Az akkumulátorgyár tereprendezése már zajlik a Déli Gazdasági Övezetben

Hatvan perccel a 16 órás kezdés után érezhetően fogy a türelem, a hallgatóság egy részét untatják az ilyen eseményeken kötelező szakhatósági körök.  

Egy idős férfi azt kérdezte Papp Lászlótól, miért nem kérdezte meg a debreceniek véleményét a BMW-gyárról vagy az akkumulátorgyárról? A polgármester úgy felelt, a város jövője szempontjából mindkét beruházást fontosnak tartja, a BMW-gyár kapcsán több fórumot tartott az érintett településrészeken. A városvezető azt mondta, a fiatalok elvándorlása szempontjából is nagy szereppel bír, hogy világcégek működjenek Debrecenben , hiszen ezek teremtenek vonzó munkahelyeket. A közönség egy részének nem tetszik a válasz, attól félnek, hogy az életükre káros hatással lesznek ezek az üzemek.

Mi lesz az akkumulátorgyártás során keletkező veszélyes hulladékokkal, így az elektrolittal (folyékony, tűzveszélyes anyag)? – jött egy másik felvetés. Válaszul elhangzott: az erre is kitérő környezetvédelmi hatástanulmányt majd a január 20-i közmeghallgatáson mutatják be részletesen. Addig erről annyit, hangzott el, hogy a CATL tevékenysége során keletkező veszélyes hulladék kezelésére már felkészültek az iparági cégek. Ez a rövid válasz érezhetően sokakat nem elégített ki, többre számítottak. Később még egy szakember beszélt az elektrolit-fejtés részleteiről, nem mondhatnánk, hogy a teremben lévők úgy érezték, beljebb kerültek az információkkal.

Később elhangzott: a veszélyes hulladékok feldolgozása piaci alapon történik majd, hiszen jelentős mennyiségű értékes fémet tartalmaznak. Ugyanakkor a veszélyes hulladékok feldolozása nem Debrecenben fog megtörténni. A CATL-nál gyártott akkumulátorok 16 éves élettartamma készülnek a jövőben. 

Vigyék Felcsútra az akkumulátorgyárat, reflektált egy idős, öt unokával rendelkező „őslakos” (ezeket a férfi tartotta fontosnak kiemelni), aki sérelmezte, hogy nem hallott még a beruházás nemzetbiztonsági kockázatairól. A felcsútozásra nagy tapsot kapott, ami arra enged következtetni, hogy a közönség többsége nem Fidesz-szavazó.

Közben felszólalásra jelentkezett az Uniform Commercial Code (UCC) egyik híve, aki a teremben ülők balszerencséjére szót kapott. A férfi, „az Ember”, ahogy magáról beszélt, kérdést ugyan nem tett fel, de öt percen át motyogott a mikrofonba valamilyen előre megírt, meglehetősen összefüggéstelen szöveget. Elég hosszú időbe telt, mire a közönség részéről a futóbolondoknak kijáró óvatosság mellett sikerült leállítani; a férfi később papírokat osztott szét a hivatalosságok között. Az UCC jelenségével itt szembesülhetett az ország.

Gorján Ferenc, a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója kérdésre reagálva arról beszélt, hogy sem Debrecen, sem Mikepércs vízellátását nem veszélyezteti az akkumulátorgyár (a vízhelyzetről ebben a cikkben részletesen olvasjatnak). Egy férfi, aki Debrecen-Szepesről érkezett, arra panaszkodott, hogy a lakóingatlana értékét nagyban rontja a közeli akkumulátorgyár-beruházás. Vele és a többi szepesivel mi lesz, kérdezte a negyvenes éveiben járó felszólaló. Papp László úgy reagált, elmegy a településrészre, hogy meghallgassa a félelmeket. Az elhangzottak alapján a szepesi házak lehetnek a legközelebbi lakóingatlanok a gyárhoz.

Tímár Zoltán, Mikepércs polgármestere a községben érezhető aggodalomról megosztotta: településük 2,5 kilométerre van az épülő üzemtől, a szél feléjük fúj, ha komoly üzemi baleset történik, emelte ki, ők vannak a legveszélyeztettebb helyzetben. Közölte: több száz kérdést gyűjtöttek össze a beruházás kapcsán, ezért kérte Papp Lászlót, hogy Mikepércsre is menjen el találkozni a lakossággal (a debreceni politikus az invitálást elfogadta).
Tímár Zoltán kijelentette: amennyiben a környezetvédelmi hatósági engedélyezési eljárást problémásnak találják, úgy szükség esetén bíróságra mennek. Továbbá a mikepécsi önkormányzat önálló monitoring rendszer kialakítására készül a talajvíz, a felszíni vizek és a levegő minőségének folyamatos ellenőrzése érdekében.

Egy férfi arról érdeklődött, hogy civil szakértő mennyire láthat bele az engedélyezési eljárás részleteibe. Mivel a jogszabályok, fogalmazzunk így, nem ágyaznak meg független szakértő megjelenésének a folyamatban, Papp László azt kérte az eljárás résztvevőitől: fontolják meg, hogy egy civil szakértői társasággal konzultálnak a sarkalatos kérdésekről.

A veszélyes áru szállítását és az ilyen anyagok telephelyen történő tárolását célzó aggályok kapcsán Pintér Tamás közölte: az ilyen áruk fuvarozása szigorú hatósági felügyelet mellett zajlik; Magyarországon évente közúton 30, vasúton 20, vízi úton 8 millió tonna veszélyes anyagot szállítanak. A gyárban egyébként külön egység épül a veszélyes és a nem veszélyes hulladékok kezelésére.

A fórumon egyre többször zúg fel a közönség egy része, „nem kell gyár, nem kell gyár”, skandálják. Egy férfi két kérdése Papp Lászlóhoz: miért nem tartottak helyi népszavazást a gyárépítés kapcsán, valamint van-e tétje a mostani közmeghallgatásnak?

– Megvannak az okai annak, hogy egy-egy befektetési tárgyalást miért nem nyilvánosan folytatnak. Ezek az okok a beruházásokért folyó nemzetközi versenyben keresendők. Mivel a CATL gyára nem okoz környezetszennyezést a városban, ezért nem kezdeményezünk népszavazást a kérdésben – szögezte le Papp László. A polgármester kijelentését hangos elégedetlenkedés fogadta, többen elindultak haza.

Kitér-e a hatástanulmány a zaj- és rezgésvédelem tekintetében, kérdezte egy férfi. A válasz az volt, hogy a zaj vonatkozásában határérték alatti terhelés várható a beadott engedélykérelem alapján. Mennyiben lesz magyar a CATL által foglalkozazni kívánt munkaerő? – hangzott el. A reakcióban nem volt újdonság, a vállalatot nem köti kötelező „magyar kvóta” a foglalkoztatni kívánt munkaerőt tekintve, miközben a hazai szereplők célja minél több magyar alkalmazása.

Mi van akkor, ha a CATL megkapja a működéshez szükséges engedélyt, de nem tartja be az abban foglaltakat? – hangzott el. Pintér Tamás kijelentette: amennyiben egy cég vét a szabályok ellen, úgy szüneteltethetik a tevékenységét, de el is tilthatják. Ha a CATL szabálytalanul üzemelne a jövőben, úgy élni fognak a jogszabályi lehetőségekkel, mondta. Papp Lászlónak is a szavát vették e kérdésben.

RaL

DebrecenközmeghallgatásCATLakkumulátorgyár

Hirdetés

Hirdetés

Gazdasági hírek

Helyben járó

Napelemmel látják el a nagyerdei kollégiumot

Életmód

Mézes puszedlit hív vissza a Coop

Helyben járó

Ötven negyzetméteres lakás 40 millióért – ez Debrecen!

Gazdaság

Élelmiszert és üzemanyagot jóval kevesebbet vásárolunk

Gazdaság

Navracsics bízik benne, hogy hamarosan jönnek az uniós pénzek

Hajdú-Bihar

A monostorpályi utcára 32 milliót költenek

Hirdetés

Ez is érdekelheti

Helyben járó

Pintér Sándor menesztette a korábbi hajdú-bihari rendőrkapitányt

Közélet

Egy magyar megdöntötte a részegség világcsúcsát

Helyben járó

A legnagyobb magyar katonai dandár vonul át Hajdú-Biharon

Helyben járó

A Piac utcán kezdhet új fejlesztésbe a Debrecen Plaza tulajdonosa

Helyben járó

Súlyos baleset a debreceni BMW-gyár építkezésén

Helyben járó

Szólláth Tibor: nem jönnek grúz vendégmunkások Hajdúnánásra!

Hirdetés

Hirdetés

Gazdaság

  • Helyben járóGazdaság

    Újabb forgalmas debreceni csomóponthoz nyúlnak hozzá

  • GazdaságKözélet

    A MOL-igazgató az üzemanyag- és a gázárakról

  • GazdaságKözélet

    Nem minden magyar örül annak, hogy olcsóbb a tej és a sajt

  • Helyben járóGazdaság

    Ki alakítja át a Füredi-Balmazújvárosi út csomópontját?

  • Helyben járóGazdaság

    Az MSZP Debrecenbe küldte az erős embereit; a Fidesz résen volt

Hirdetés

Időjárás

Hirdetés

Legnézettebb

  • Helyben járóKözélet

    Pintér Sándor menesztette a korábbi hajdú-bihari rendőrkapitányt

    Ő pedig írt egy búcsúlevet.

  • KözéletBűn

    Egy magyar megdöntötte a részegség világcsúcsát

    Egy délvidéki férfi szervezete maga a csoda.

  • Helyben járóHajdú-Bihar

    A legnagyobb magyar katonai dandár vonul át Hajdú-Biharon

    A debreceni dandár a Magyar Honvédség legnagyobb szárazföldi katonai szervezete.

  • Helyben járóGazdaságGaléria

    A Piac utcán kezdhet új fejlesztésbe a Debrecen Plaza tulajdonosa

    Az Apolló Superiort betemette a múlt. Más elképzelések vannak a belvárosi tömbbel.

  • Helyben járó

    Súlyos baleset a debreceni BMW-gyár építkezésén

    Egy 22 éves férfi szenvedett sérülést.

Hirdetés

Programajánló

2023. Október

  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05

Programok

  • Berettyóújfaluban 24 órán át úsznak

  • Mesenapot tartanak Debrecenben

  • Debrecenben is futnak a mellrák ellen

  • Kinyitja a tudomány kapuit a Debreceni Nemzetközi Iskola

  • Feldíszítik az eget a Hortobágy felett

Bulvár

Bűn
rendőrséggyorshajtás

L.L. Junior 100 km/órával hajtott át a Petőfi hídon, és még videózott is

Bulvár
zenehalál

Elhunyt az olasz, akinek a dalait az egész világ ismerte

Bulvár
erőszakáldozat

Megyeri Csilla: Az áldozathibáztatás megforgatta bennem a kést



Legolvasottabb

  • Egy magyar megdöntötte a részegség világcsúcsát

    2023.10.03

  • Egy fiatal sofőr 100-zal hajtott neki a busznak Debrecenben

    2023.10.04

  • Újabb forgalmas debreceni csomóponthoz nyúlnak hozzá

    2023.10.03

Kiemelt

  • Catherine Gabriel nem sokáig gondolkodott a Debrecen ajánlatán

    2023.10.04

  • Aszfaltozás miatt lezárják a Segner téri csomópontokat

    2023.10.04

  • Nem engedi el a közmunkát a Belügyminisztérium

    2023.10.04

Témáinkból

  • Debreceni Egyetem
  • film
  • baleset
  • DVSC
  • olimpia
  • közlekedés
  • MSZP
  • migráció
  • napi ajánlat
  • jégkorong
  • labdarúgás
  • DKV
  • Campus Fesztivál
  • Kósa Lajos
  • Hajdúszoboszló

Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.

További Információk

civishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.10.04)

  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem