Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Akkumulátorgyár: nem így képzelték a közmeghallgatást

Cívishír | 2023. 01. 09. | 17:41:00
Már a fórum elején nagyobb szerepet kaptak az indulatok, mint az adatok.
Akkumulátorgyár: nem így képzelték a közmeghallgatást
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mintegy nyolcszázan jelentek meg a debreceni akkumulátorgyárral összefüggő közmeghallgatáson a Kölcsey Központban január 9-én; az esemény első felében, mivel a rendezvény a katasztrófavédelem eljárásának keretében zajlott, főleg katasztrófavédelmi kérdések kerültek előtérbe. A fórum második felében jöttek a környezetvédelemmel kapcsolatos lakossági kérdések. 

Elöljáróban Papp László polgármester kijelentette, tudatában vannak annak, hogy az akkumulátorgyár fogadtatása kedvezőtlen, különösen a közösségi médiában, és azt is megjegyezte, hogy számos alaptalan híresztelés jelent meg. A cél reális képet adni a beruházásról, a fórumon elhangzó adatokat az engedélyezési eljárás dokumentumaira alapozzák – bocsátották előre. 

A polgármester a beruházás vízigényéről szólva, ahogy arról korábban is beszélt már, kijelentette: a CATL első ütemben megvalósítandó gyára 3300 köbméter átlagos vízigényű, míg az üzem csúcsigénye napi 6200 köbméter (erről bővebben itt olvashatnak). Arról is beszélt, hogy az ökológiai célú Civaqua első üteme nincs összefüggésben az akkumulátorgyárral, hiába jelentek meg erről spekulációk az interneten.

A katasztrófavédelem részéről Pintér Tamás ezredes, majd a CATL képviselője ismertette volna az előadását, de erre már nem igazán kerülhetett sor a szaporodó bekiabálások miatt. A zúgolódás a beruházás ellen szólt, és az is egyértelművé vált, hogy többen egyáltalán nem kíváncsiak az engedélyzési eljárások szaknai részleteire.

Ne aggódjál, te is meg fogsz halni! – kiabált egy folyamatosan káráló nő a közönség soraiból a CATL emberének, általános derültséget kiváltva. A kínai vállalatot egyébként is sokan hazaküldték (vagy melegebb éghajlatra) a fórum résztvevői közül. A hallgatóság jelentős része a tiltakozás céljából érkezett, ez a reakciók, a fújolás, az előadók froclizását éltető tapsok alapján egyértelmű volt. Miként az is, hogy sokakat kifejezetten irritálnak az adatok, a szakhatósági engedélyezés technikai részletei.  

A debreceni önkormányzatot Papp László polgármester mellett Barcsa Lajos alpolgármester, míg a polgármesteri hivatalt Szekeres Antal jegyző képviselte egy hosszú asztalnál, ahol rajtuk kívül katasztrófavédelmi szakemberek, más szakhatóságok képviselői és a CATL munkatársai ülnek. 

Hatvan perccel a 16 órás kezdés után érezhetően elfogyott a türelem, a hallgatóság egy részét untatták az ilyen eseményeken kötelező szakhatósági körök. Egy idős férfi azt kérdezte Papp Lászlótól, miért nem kérte ki a debreceniek véleményét a BMW-gyárról vagy az akkumulátorgyárról? A polgármester úgy felelt, a város jövője szempontjából mindkét beruházást fontosnak tartja, a BMW-gyár kapcsán több fórumot tartott az érintett településrészeken. A városvezető azt mondta, a fiatalok elvándorlása szempontjából is nagy szereppel bír, hogy világcégek működjenek Debrecenben , hiszen ezek teremtenek vonzó munkahelyeket. A közönség egy részének nem tetszett a válasz, attól félnek, hogy az életükre káros hatással lesznek ezek az üzemek.

Mi lesz az akkumulátorgyártás során keletkező veszélyes hulladékokkal, így az elektrolittal (folyékony, tűzveszélyes anyag)? – jött egy másik felvetés. Válaszul elhangzott: az erre is kitérő környezetvédelmi hatástanulmányt majd a 2024. január 20-i közmeghallgatáson mutatják be részletesen. Addig erről annyit, hangzott el, hogy a CATL tevékenysége során keletkező veszélyes hulladék kezelésére már felkészültek az iparági cégek. Ez a rövid válasz érezhetően sokakat nem elégített ki, többre számítottak. Később még egy szakember beszélt az elektrolit-fejtés részleteiről, nem mondhatnánk, hogy a teremben lévők úgy érezték, beljebb kerültek az információkkal.

Később elhangzott: a veszélyes hulladékok feldolgozása piaci alapon történik majd, hiszen jelentős mennyiségű értékes fémet tartalmaznak. Ugyanakkor a veszélyes hulladékok feldolgozása nem Debrecenben fog megtörténni. A CATL-nál gyártandó akkumulátorok 16 éves élettartammal készülnek, jelezte a vállalat egyik képviselője. 

„Vigyék Felcsútra az akkumulátorgyárat!”, reflektált egy idős, öt unokával rendelkező „őslakos” (ezeket a férfi tartotta fontosnak kiemelni), aki sérelmezte, hogy nem hallott még a beruházás nemzetbiztonsági kockázatairól. A felcsútozásra nagy tapsot kapott, ami arra enged következtetni, hogy a közönség többsége nem a Fidesz-szavazók közül került ki.

Közben felszólalásra jelentkezett az Uniform Commercial Code (UCC) egyik híve, aki a teremben ülők balszerencséjére szót kapott. A férfi, „az Ember”, ahogy magáról beszélt, kérdést ugyan nem tett fel, de öt percen át motyogott a mikrofonba valamilyen előre megírt, meglehetősen összefüggéstelen szöveget. Elég hosszú időbe telt, mire a közönség részéről a futóbolondoknak kijáró óvatosság mellett sikerült leállítani; a férfi később papírokat osztott szét a hivatalosságok között. Az UCC jelenségével itt szembesülhetett az ország.

Gorján Ferenc, a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója kérdésre reagálva arról beszélt, hogy sem Debrecen, sem Mikepércs vízellátását nem veszélyezteti az akkumulátorgyár (a vízhelyzetről ebben a cikkben részletesen olvasjatnak). Egy férfi, aki Debrecen-Szepesről érkezett, arra panaszkodott, hogy a lakóingatlana értékét nagyban rontja a közeli akkumulátorgyár-beruházás. Vele és a többi szepesivel mi lesz, kérdezte a negyvenes éveiben járó felszólaló. Papp László úgy reagált, elmegy a településrészre, hogy meghallgassa a félelmeket. Az elhangzottak alapján a szepesi házak lehetnek a legközelebbi lakóingatlanok a gyárhoz.

Tímár Zoltán, Mikepércs polgármestere a községben érezhető aggodalomról megosztotta: településük 2,5 kilométerre van az épülő üzemtől, a szél feléjük fúj, ha komoly üzemi baleset történik, emelte ki, ők vannak a legveszélyeztetettebb helyzetben. Közölte: több száz kérdést gyűjtöttek össze a beruházás kapcsán, ezért kérte Papp Lászlót, hogy Mikepércsre is menjen el találkozni a lakossággal (a debreceni politikus az invitálást elfogadta).
Tímár Zoltán kijelentette: amennyiben a környezetvédelmi hatósági engedélyezési eljárást problémásnak találják, úgy szükség esetén bíróságra mennek. Továbbá a mikepércsi önkormányzat önálló monitoring rendszer kialakítására készül a talajvíz, a felszíni vizek és a levegő minőségének folyamatos ellenőrzése érdekében.

Egy férfi arról érdeklődött, hogy civil szakértő mennyire láthat bele az engedélyezési eljárás részleteibe. Mivel a jogszabályok, fogalmazzunk így, nem ágyaznak meg független szakértő megjelenésének a folyamatban, Papp László azt kérte az eljárás résztvevőitől: fontolják meg, hogy egy civil szakértői társasággal konzultálnak a sarkalatos kérdésekről.

A veszélyes áru szállítását és az ilyen anyagok telephelyen történő tárolását célzó aggályok kapcsán Pintér Tamás közölte: az ilyen áruk fuvarozása szigorú hatósági felügyelet mellett zajlik; Magyarországon évente közúton 30, vasúton 20, vízi úton 8 millió tonna veszélyes anyagot szállítanak. A gyárban egyébként külön egység épül a veszélyes és a nem veszélyes hulladékok kezelésére.

A fórumon egyre többször zúgott fel a közönség egy része, „nem kell gyár, nem kell gyár”, skandálták. Egy férfi két kérdése Papp Lászlóhoz: miért nem tartottak helyi népszavazást a gyárépítés kapcsán, valamint van-e tétje a mostani közmeghallgatásnak?

– Megvannak az okai annak, hogy egy-egy befektetési tárgyalást miért nem nyilvánosan folytatnak. Ezek az okok a beruházásokért folyó nemzetközi versenyben keresendők. Mivel a CATL gyára nem okoz környezetszennyezést a városban, ezért nem kezdeményezünk népszavazást a kérdésben – szögezte le Papp László. A polgármester kijelentését hangos elégedetlenkedés fogadta, többen elindultak haza.

Kitér-e a hatástanulmány a zaj- és rezgésvédelem tekintetében, kérdezte egy férfi. A válasz az volt, hogy a zaj vonatkozásában határérték alatti terhelés várható a beadott engedélykérelem alapján. Mennyiben lesz magyar a CATL által foglalkoztatni kívánt munkaerő? – hangzott el. A reakcióban nem volt újdonság, a vállalatot nem köti kötelező „magyar kvóta” a foglalkoztatni kívánt munkaerőt tekintve, miközben a hazai szereplők célja minél több magyar alkalmazása.

Mi van akkor, ha a CATL megkapja a működéshez szükséges engedélyt, de nem tartja be az abban foglaltakat? – hangzott el. Pintér Tamás kijelentette: amennyiben egy cég vét a szabályok ellen, úgy szüneteltethetik a tevékenységét, de el is tilthatják. Ha a CATL szabálytalanul üzemelne a jövőben, úgy élni fognak a jogszabályi lehetőségekkel, mondta. Papp Lászlónak is a szavát vették e kérdésben.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Negyvenéves a debreceni trolibusz-közlekedés
Negyvenéves a debreceni trolibusz-közlekedés
Az első vonalat 1985. július 2-án avatták fel.
Vallott a debreceni tragédia vádlottja
Vallott a debreceni tragédia vádlottja
A Mercedes vezetője eddig nem beszélt; a műszaki szakértők ellentmondásban állnak.
Régi-új dékánok a Debreceni Egyetemen
Régi-új dékánok a Debreceni Egyetemen
A rektor meghosszabbította a mandátumukat.
Nemzetközi Cigány Dal Napja – Debrecenben is
Nemzetközi Cigány Dal Napja – Debrecenben is
Változatos programokkal készülnek a szervezők.
Ötven hajdú-bihari diák a pályaorientációs táborban
Ötven hajdú-bihari diák a pályaorientációs táborban
A Tanítsunk Magyarországért Program és a Debreceni Szakképzési Centrum ismét összefogott.
ÉKM: Debrecen a jövő építésének helyszíne
ÉKM: Debrecen a jövő építésének helyszíne
Ismét fókuszban a közlekedési múzeum.
Elbocsátási hullám a debreceni CATL-nél?
Elbocsátási hullám a debreceni CATL-nél?
Az akkumulátorgyárat építő cég nem válaszolt az újságírói megkeresésre.
Bedrogozva vezetett a debreceni férfi
Bedrogozva vezetett a debreceni férfi
Kábítószergyanús anyagok kerültek elő a táskájából.
Debreceni Aranybika: plusz 70 millió a tervezésre
Debreceni Aranybika: plusz 70 millió a tervezésre
Az új összeg nettó 784 millió forint.
Papp László gondolatai a közlekedési múzeumról
Papp László gondolatai a közlekedési múzeumról
Debrecen számára ez egy új fejlődési pálya - írta.
Jogtalan elsajátítás: 13 ezerért megérte?
Jogtalan elsajátítás: 13 ezerért megérte?
A fiatalkorú vádlottak séta közben találtak egy mobiltelefont Debrecenben.
Ezért fellebbezett a Semcorp Debrecenben
Ezért fellebbezett a Semcorp Debrecenben
A kínai vállalatnál és a kormányhivatalnál is érdeklődtünk az események miatt.
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Felkészülnek a lakásfelújítást tervezők.
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Az első lakásvásárlók számára.
Könnyek a vízben – koncert, ami életeket változtathat meg
Könnyek a vízben – koncert, ami életeket változtathat meg
Jótékonysági összefogás Székelyföldért a Puskás Szoborparkban.
Papp László gondolatai a közlekedési múzeumról
Papp László gondolatai a közlekedési múzeumról
Debrecen számára ez egy új fejlődési pálya - írta.
Ruszin-Szendi Romulusz zsírleszívása a téma
Ruszin-Szendi Romulusz zsírleszívása a téma
A volt vezérkari főnök szerint, hogy mi történt, az csak rá és az orvosára tartozik.
A magyar dinnye külföldön is kelendő
A magyar dinnye külföldön is kelendő
A minőség továbbra is kiváló.
REpont: hátrányos helyzetű családokat támogathatunk
REpont: hátrányos helyzetű családokat támogathatunk
A jótékony célú felajánlásokat három segélyszervezet között osztják szét.
Árfigyelő: újabb termékkategóriákkal bővült a rendszer
Árfigyelő: újabb termékkategóriákkal bővült a rendszer
Már országos drogéria-hálózatok is napi szinten szolgáltatnak adatokat.
Száz új mozdonyt vásárol a MÁV
Száz új mozdonyt vásárol a MÁV
A százból hatvan Európa egyik legkorszerűbb mozdonya.
Egy hétvégén 50 embert mentettek ki a Balatonból
Egy hétvégén 50 embert mentettek ki a Balatonból
Önerőből nem tudtak volna kijutni a partra.
Szijjártó Péter: Hagyják élni a magyarokat!
Szijjártó Péter: Hagyják élni a magyarokat!
Az elmúlt napokban mindenki láthatta, hogy Magyarországon a szerelem tényleg szabad – mondta.
Meghalt Forró Tamás
Meghalt Forró Tamás
76 éves volt.
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Felkészülnek a lakásfelújítást tervezők.
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Az első lakásvásárlók számára.
Elbocsátási hullám a debreceni CATL-nél?
Elbocsátási hullám a debreceni CATL-nél?
Az akkumulátorgyárat építő cég nem válaszolt az újságírói megkeresésre.
Debreceni Aranybika: plusz 70 millió a tervezésre
Debreceni Aranybika: plusz 70 millió a tervezésre
Az új összeg nettó 784 millió forint.
Papp László gondolatai a közlekedési múzeumról
Papp László gondolatai a közlekedési múzeumról
Debrecen számára ez egy új fejlődési pálya - írta.
Ezért fellebbezett a Semcorp Debrecenben
Ezért fellebbezett a Semcorp Debrecenben
A kínai vállalatnál és a kormányhivatalnál is érdeklődtünk az események miatt.
A magyar dinnye külföldön is kelendő
A magyar dinnye külföldön is kelendő
A minőség továbbra is kiváló.
Árfigyelő: újabb termékkategóriákkal bővült a rendszer
Árfigyelő: újabb termékkategóriákkal bővült a rendszer
Már országos drogéria-hálózatok is napi szinten szolgáltatnak adatokat.
Fejfájástól az aranyérig: olcsóbb 44 gyógyszer
Fejfájástól az aranyérig: olcsóbb 44 gyógyszer
A csökkentett ár biztosan marad 2026. június végéig.
NOXA klímával a forró nyári napok is könnyedebben telnek
NOXA klímával a forró nyári napok is könnyedebben telnek
Most 15 százalék kedvezménnyel a Gulyás Tüzépen.
Közlekedési múzeum: újabb meglepő epizód
Közlekedési múzeum: újabb meglepő epizód
Lázár Jánosék ezúttal 165 millió forintot költenének tervpályázatokra.
Állatvédelem: egymilliárdot oszt szét a kormány
Állatvédelem: egymilliárdot oszt szét a kormány
A felhívásra 450 szervezet nyújtott be támogatási kérelmet.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Győztes meccsen búcsúzott Korhut Mihály
Győztes meccsen búcsúzott Korhut Mihály
A DVSC és a DEAC játékosát a végén a magasba dobálva ünnepelték.
Hirdetés
Hirdetés
Lángba borult egy autó Balmazújvárosban
Lángba borult egy autó Balmazújvárosban
A Semsey Andor utcába vonultak a tűzoltók.
Negyvenéves a debreceni trolibusz-közlekedés
Negyvenéves a debreceni trolibusz-közlekedés
Az első vonalat 1985. július 2-án avatták fel.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Kedvezményes lakáshitel: itt vannak a részletek
Felkészülnek a lakásfelújítást tervezők.
Otthonteremtés: még kedvezményesebb hitel
Az első lakásvásárlók számára.
Elbocsátási hullám a debreceni CATL-nél?
Az akkumulátorgyárat építő cég nem válaszolt az újságírói megkeresésre.
Ezért fellebbezett a Semcorp Debrecenben
A kínai vállalatnál és a kormányhivatalnál is érdeklődtünk az események miatt.
A magyar dinnye külföldön is kelendő
A minőség továbbra is kiváló.
Árfigyelő: újabb termékkategóriákkal bővült a rendszer
Már országos drogéria-hálózatok is napi szinten szolgáltatnak adatokat.
Támogatott tartalom
Könnyek a vízben – koncert, ami életeket változtathat meg
Könnyek a vízben – koncert, ami életeket változtathat meg
Jótékonysági összefogás Székelyföldért a Puskás Szoborparkban.
50 év szabadságvágy – Mandoki Soulmates megakoncert
50 év szabadságvágy – Mandoki Soulmates megakoncert
Budapest, Budai Vár, Szentháromság tér. 2025. augusztus 21., 19 óra.
NOXA klímával a forró nyári napok is könnyedebben telnek
NOXA klímával a forró nyári napok is könnyedebben telnek
Most 15 százalék kedvezménnyel a Gulyás Tüzépen.
Extrém magas sótartalmú gyógymedencék a Hungarospánál
Extrém magas sótartalmú gyógymedencék a Hungarospánál
A projekt a Hungarospa Hajdúszoboszlói Zrt-nél a Debreceni Egyetem közreműködésével valósult meg.
Hirdetés
Hirdetés