A legszigorúbb uniós és hazai normáknak kell megfelelnie a CATL-nak
Hosszú közleményben érvel Debrecen vízellátásának biztosítottsága mellett a polgármesteri kabinet, védelmükbe véve a CATL beruházását, amellyel összefüggésben több ellenzéki szervezet is megszólalt. A Civil Fórum Debrecen Egyesület a város környezeti ökoszisztémája és több ezer távol-keleti vendégmunkás érkezése miatt aggódik, de az LMP és a DK is tartott sajtótájékoztatót a kínai akkumulátorgyártó miatt.
– A debreceni gazdaság az elmúlt 8 évben európai mércével is kiemelkedő mértékben növekedett. Több mint 8 ezer új munkahely létrehozásáról szóltak bejelentések, majd augusztus 12-én következett a CATL a magyar gazdaságtörténet eddigi legnagyobb fejlesztésével. Az elektromobilitás-energiatárolás területén globálisan vezető szerepet betöltő kínai vállalat 9 ezer új munkahelyet jelent Debrecennek. Ez megfelel annak a korábbi közlésünknek, hogy a Déli Gazdasági Övezetben 10-15 ezer új munkahely jöhet létre – emlékeztettek Papp Lászlóék.
[Beillesztett cikk: Aggályok a debreceni akkumulátorgyár miatt]
– Debrecen nemcsak európai, hanem globális szinten is az elektromobilitás egyik vezető városává válik azáltal, hogy a BMW elektromosautó-gyártása mellett akkumulátorgyártó kapacitás is kialakul a városban. Az új gyárnak helyet adó déli iparterület 2001-ben gazdasági rendeltetésű területként került be a város szerkezeti tervébe, ennek megfelelően 2003-tól a szabályozási tervben is így szerepel. Több mint két évtizede ismert tény, hogy a terület, alkalmassága révén, ipari beruházások fogadására van kijelölve – nyomatékosították.
Arnstadtban is építkezett a CATL
„A debreceni önkormányzat visszautasítja és hamisnak tartja azt a retorikát, amely az akkumulátorgyártást olyan színben tünteti föl, amely kizárólag környezetszennyező lehet. Ha így lenne, akkor nem épülnének szerte Európában a fosszilis energiafüggőséget megszüntető vagy részben azt feloldó gyárak. Európában az elmúlt években csaknem negyven akkumulátor- és katódgyár épült. A környezetvédelemre rendkívül nagy figyelmet fordító skandináv térségtől egészen Dél-Európáig több akkumulátorgyárat hoztak létre az elmúlt időszakban” – reagáltak az ellenzéki állásfoglalásokra.
– Az Európai Unió célkitűzései között szerepel, hogy a 2030-as évek végére szinte kizárólag elektromos járművek legyenek forgalomba hozhatók Európában. Ez akkumulátorgyárak nélkül nem megvalósítható. A célkitűzés elérésében a Debrecenben épülő gyárnak fontos szerepe lesz. Mindez szoros összefüggésben van a környezetvédelem erősítésével és belsőégésű motorok arányának visszaszorításával. A CATL a németországi Arnstadtban építette fel első gyárát, amelynek jelenleg tesztüzeme zajlik. A gyár minden szigorú német környezetvédelmi kritériumnak megfelelt. A CATL debreceni beruházásának a németországi üzemhez hasonlóan mindenben meg kell felelnie a legszigorúbb európai uniós és magyar környezetvédelmi normáknak – emelték ki.
Lesz víz, állítják, a Civaquára is hivatkozva
– A város gazdasága és a lakosság vízigénye teljes mértékben kiszolgálható. Debrecen ipari és lakossági éves vízfogyasztása a nyolcvanas évek közepén volt a legmagasabb, amelynek ma a város a felét sem éri el. Még ebben az extrém módon száraz időszakban sem kellett semmilyen korlátozó intézkedést hozni. A város jelenleg is két lábon áll a vízellátás területén. Támaszkodik a Debreceni Vízmű Zrt. által üzemeltetett vízműkutakra és a Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt felszíni vízbázisára, azaz a Keleti-főcsatornából érkező vízre – olvasható a közleményükben.
[Beillesztett cikk: Varga Zoltán nem hiszi, hogy óriás akkumulátorgyárról álmodnak a debreceniek ]
Emlékeztetnek: a Civaqua-program első ütemének köszönhetően a vízgazdálkodás pozíció tovább javulnak: a város 15 ezer liter/perc (napi 21 600 köbméter) vízhozamú vízutánpótlást kap. A Civaqua-program második üteme a tervek szerint megtriplázza ezt a kapacitást, azaz Debrecen vízellátása az iparfejlesztési folyamatok mellett is hosszútávon biztosított – teszik hozzá.