Hirdetés

Hirdetés

Lájkverseny a szomszédban

civishir.hu

2015.04.20. 19:29

Lájkverseny a szomszédban

Igenis megnyerhető egy politikai verseny az internetnek köszönhetően.

Hirdetés

Hirdetés

Rendkívül aktívak a román politikusok a közösségi médiában, amely a választóikkal való kapcsolattartáson kívül az ellenfeleikkel vívott csatározásaik színtere is egyben. Az európai élpolitikusok közül a tavaly novemberben államfővé választott Klaus Johannis büszkélkedhet a legtöbb kedvelővel a Facebookon. Ő is alkalmazza a romániai közélet egyik aranyszabályát, mely szerint: aki nincs ott a közösségi médiában, az nincs.

A megállapítás furcsának tűnhet egy olyan ország lakossága esetében, amelynek fele – a bukaresti távközlési minisztérium minap közzétett kimutatása szerint – még soha nem használta az internetet. Roppant csalóka képet kapna azonban Romániáról az, aki abból a száraz statisztikai adatból indulna ki, hogy a világhálót használók arányát tekintve az ország az utolsó helyen áll az Európai Unióban. A tavaly novemberben rendezett államfőválasztás végkimenetele például ékesen bebizonyította, hogy igenis megnyerhető egy politikai verseny az internetnek köszönhetően.

A politikatörténetbe Facebook-forradalmárként bevonult megméretésen Klaus Johannisnak, Nagyszeben német nemzetiségű polgármesterének elsősorban az ellenfelével, Victor Pontával és kormányával szembeni felháborodás-hullámot meglovagolva sikerült győzelmet aratnia. A külföldön élő románok voksolásának akadályoztatása miatt valósággal felrobbant a közösségi média, és ez a hangulat a liberális politikus malmára hajtotta a vizet. Johannis mindössze tavaly májusban létesített Facebook-oldala a választási kampányban vált hihetetlenül népszerűvé, amikor néhány hét leforgása alatt több százezerrel nőtt a lájkolók a száma.

Megválasztása után, november végén az első európai politikus lett, akinek több mint egymillió kedvelője van a közösségi oldalon; lájkolóinak száma meghaladja a másfél milliót. Összehasonlításképpen: Angela Merkel német kancellár profilját jelenleg egymillióan, Francois Hollande francia államfőét és David Cameron brit miniszterelnökét egyformán 500 ezren kedvelik. Jóformán nem telik el nap anélkül, hogy a román államfő ne fejtené ki véleményét bejegyzés formájában a korrupcióellenes küzdelemről, a parlament munkájáról vagy szociális-gazdasági kérdésekről.

Nemrég éppen amiatt szólalkozott össze elődjével, hogy „nyugdíjas posztolónak” nevezte a Facebookon ugyancsak aktív Traian Basescut. A jobbközép politikus azzal vágott vissza utódjának, hogy összeszámolta: mandátuma első száz napja során Johannis százhárom bejegyzést posztolt a közösségi oldalon, míg ő „mindössze” harmincegyet. A kommunikáció eme formáját ma már valamennyi mérvadó romániai politikai alakulat és közszereplő előszeretettel és naprakészen használja. Nagyon sok párt és jelölt – elsősorban kampányidőszakban – külön apparátust bíz meg üzenetinek a világhálóra való eljuttatásával, a különböző viták gerjesztésével.

Aktív szereplője és felhasználója a közösségi médiának Victor Ponta miniszterelnök is, aki a napokban közvetve éppen a Magyar Nemzet egyik cikkét ajánlotta ismerősei figyelmébe. A szociáldemokrata kormányfő a magyarországi napilapnak a bukaresti hírügynökségek által átvett cikkét lájkolta a Facebookon, miszerint a román élelmiszerek áfájának csökkenése nyomán – amint arról a Cívishír is beszámolt – fellendülhet a Magyarországról Romániába irányuló bevásárlóturizmus. „Szívesen látjuk szomszédainkat” – jegyezte meg mosolyjellel végződő posztjában Ponta.

Szalmási Nimród

Szóljon hozzá!

Hirdetés

Hirdetés

.