Lázár János : 2025-ben elkezdődhet a négysávosítás Debrecen és Hajdúszoboszló között
2029-ben megvalósulna a keleti elkerülő út Lázár János elképzelése szerint; az építésügyi és közlekedési miniszter azt is mondta, hogy jövő év elején elindítják a 4-es főút négysávosításról szóló, a Debrecen és Hajdúszoboszló közötti szakaszra vonatkozó kiviteli közbeszerzést; az évtized végére az M4-es Berettyóújfaluig megépülne.
– A keleti elkerülő lenne a következő nagy közúti beruházás, amely élhetőbbé teszi Debrecent. Reális cél, hogy 2026-ig elkészüljenek a kiviteli tervek, majd 2029-re megvalósuljon az elkerülő út – mondta a miniszter egy debreceni munkamegbeszélést követően. A keleti elkerülő tanulmánytervéről szóló szerződést 2023 novemberében írta alá az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium és a közbeszerzési eljárásban nyertes Utiber Kft. képviselője. Az út a 47-es és 354-es főutak között valósulna meg. Első ütemben – legalábbi az eddig ismertetett elképzelések szerint – a 4-es, a 471-es és a 48-as főutakat kötnék össze, majd a 48-as és a 47-es főutak közötti kapcsolat következne.
A 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti négysávosításának engedélyes tervei 2023 végére elkészültek, azóta viszont nem történt érdemi előrelépés. A Cívishírnek Lázár János most azt mondta, jövőre kiírják a kivitelezésről szóló közbeszerzést. Ebben annak is szerepe van, hogy a debreceni városvezetés ragaszkodik a projekthez, mondván, az agglomerációból négysávos közútakon vagy vasúttal lehessen eljutni a megyeszékhelyre. Lázár János ezt úgy kommentálta, hogy az erre vonatkozó tervezési megbízásokat kiadja, kiadta. Ebbe a körbe tartozik a 4-es főút Debrecen és Nyíregyháza közötti négysávosítása is, amelyért szintén lobbiznak Papp Lászlóék.
A miniszter emlékeztetett, jelenleg is zajlik az M4-es sztráda továbbépítése Törökszentmiklóstól Kisújszállásig (150 milliárdos beruházás), 2026 elejére elkészülnek. Ezt követően az autópálya Karcagig, majd Berettyóújfaluig tartó szakaszai következnek, úgy számolnak, mindez 2030-ra megvalósulna. Kisújszállástól Berettyóújfaluig mintegy 60 kilométernyi autópályát kellene megépíteni; ily módon összekapcsolódna az M35 és az M4.
Többször írtunk már a Debrecen és Békéscsaba közötti útfejlesztési tervekről, ez ügyben Lázár János arról beszélt, hogy a „legvalószínűbb forgatókönyv” szerint 2026 és 2029 között Békéscsaba és Szeghalom között megkezdhető a négysávosítás.
A Debrecenen belüli közlekedési fejlesztések esetében még ebben az évben területet adnak a Balmazújvárosi út-Füredi út-Csigekert utca-Szabó Lőrinc utcai, a Vámospércsi út-Faraktár utca-Budai Nagy Antal utca-Hétvezér utca, a Szoboszlói út-Erzsébet utca-Külsővásártér, valamint a 354-es főút-Domokos Márton út csomópontjában elvégzendő átalakításokhoz. A Rakovszky és Ótemető utcai kereszteződés esetében – mint megírtuk – új kört kell futni a kivitelező kiválasztásában.
Tervezés alatt áll a 47-es főút Debrecen és Mikepércs, valamint a 35-ös főút Debrecen és Józsa közötti négysávosítása, a józsai északi tehermentesítő út megépítése és a 481-es főút bővítése.
Az elővárosi vasútfejlesztések szempontjából mérföldkőnek számító Debrecen-Balmazújváros vasútvonal (108) villamosítása 2026-ban fejeződik be.
A 106-os (Debrecen-Nagykereki) vasútvonalról Lázár János most úgy nyilatkozott, hogy a síneket csak akkor helyezik át a jelenlegi helyéről (a Déli Gazdasági Övezet területéről), amennyiben az iparosítás kiszorítja onnan. A jövőben a debreceni önkormányzat bevonásával „precíz tervet” készítenek arról, hogy milyen költséggel járna az új nyomvonal kialakítása és miként hatna ez a közlekedőkre, ugyanakkor Lázár János szerint ennek csak akkor van értelme, amennyiben e teher vállalása mögé valamiféle megtérülés kerül.
Új hírek vannak a Mechwart szakközépiskola fejlesztéséről is: a kollégiumépítés kivitelezését célzó közbeszerzés novemberben indul, a remények szerint jövőre megkezdődhet az építkezés. A főépület rekonstrukciójának engedélyes kiviteli tervei 2025 első felében készülhetnek el.
Ratalics László