Debreceni keleti elkerülő: előkészítés alatt!
Ünnepélyesen is aláírták a Debreceni keleti elkerülő 47-es főút és a 354-es főút közötti szakaszának előkészítéséről szóló szerződést november 22-én. A sajtótájékoztatón Pántya József útépítésekért felelős helyettes államtitkár elmondta, a keleti elkerülő egy azon projektelemek közül, amelyet az Építési és Közlekedési Minisztérium el kíván indítani. Kiemelte, ahogy Debrecen gazdasági potenciálja nőtt az elmúlt években, úgy egyre nagyobb figyelem fordult a közúti infrastruktúra fejlesztésre is. Ennek okán a minisztérium 19 közbeszerzést indított el. Ezek között vannak tervezési és kivitelezési munkák is.
Pántya József összefoglalta, melyek ezek a fejlesztések. Legfontosabb a keleti elkerülő, ahol tanulmányterv és környezetvédelmi munkarész elkészítése lesz a tervezők feladata. Magyarán meg kell találni azt a nyomvonalat, amely megfelel társadalmi, környezetvédelmi, civil és örökségvédelmi szempontból is.
A tervezési feladatok mellett megjelenik a 35-ös főút kétszer kétsávosítása, a Debrecen-Józsa északi tehermentesítőnek a megtervezése. Foglalkoznak a Füredi és Böszörményi úti csomóponttal, a 481-es, a 47-es főút, a Nyíl utca, a Vágóhíd utca négysávosításával, a Homokkerti felüljáró kapacitásbővítésével, a Kassai út-Árpád tér csomópontjának fejlesztésével. – Ezek az indítandó tervezési feladatok, amelyekre még ebben az évben, vagy a következő év első negyedévében meg kívánjuk kötni a szerződéseket. Ezek finanszírozása biztosított, a szerződéskötésekkel a feladatok el fognak kezdődni. Mindemellett hat kivitelezési feladat is szerepel az elképzeléseink között, mind megjelent a Közbeszerzési Értesítőben. Öt meghatározó csomópont újul meg: a Balmazújvárosi út-Csigekert utcai, a Rakovszky-Ótemető utcai, a Vámospércsi út-Budai Nagy Antal utcai, az Erzsébet-Szoboszlói úti, a legnagyobb elem pedig a 354-esen a Vezér úti csomópont, továbbá a Bagoly utcán aszfaltoznak majd – sorolta. Fontosnak nevezte ezen csomópontok fejlesztésének összehangolását is, hiszen a városi forgalom nem állhat meg.
Felidézte, vannak folyamatban lévő munkák is, ilyen a Debrecen-Nyíregyháza kétszer kétsávosításának előkészítése, a 471-es első egy kilométernek a tervezése, amely ebben a hónapban fejeződik be. Szintén folyamatban van a Debrecen-Hajdúszoboszló közötti négysávosítás kiviteli terveinek elkészítése, a 471-es és a 33-as fejlesztése. Továbbá még ebben az évben átadják az M3-as-M35-ös autópályák csomópontját a közlekedők számára. - Nagyon sok munkánk van, szeretnénk lépést tartani a gazdasági fejlődéssel. Azt gondolom, ezek a fejlesztések kielégítik mind a lakossági, mind a gazdasági igényeket – közölte.
A keleti elkerülő kapcsán a helyettes államtitkár elmondta, az elkerülő a 47-es főúttól indul majd, a jelenlegi körforgalmi csomópont környezetéből. – A pontos nyomvonalról azért nehéz beszélni, hiszen egy közel kétéves munka áll előttünk – aminek a végén lesz egy környezetvédelmi engedély és egy tanulmányterv –, ez fogja meghatározni, hogy mely az a nyomvonalsáv, ahol az elkerülő a jövőben meg tud valósulni. Ez egy 21 kilométeres szakasz – ismertette.
Hozzátette, az elkerülő a 47-es főutat köti össze a 48-assal, a 471-essel, a 4-essel, végül a 354-essel.
Kiemelte, nemcsak a tervezőknek, de az önkormányzatnak is nagy feladat ez a beruházás, hiszen meg kell találni a legmegfelelőbb, mindenki számára elfogadható nyomvonalsávot. Pántya József tudatta, ez a munkarész több mint félmilliárd forintba kerül.
Pósán László országgyűlési képviselő szerint egy régóta várt fejlesztés kezdődhet el, hiszen a városban igen jelentős a forgalom, és a beruházás révén a Debrecenen csak áthaladó járművek ki tudják kerülni a települést. – Ez nagymértékben hozzájárul majd a helyi utak napi használatának a könnyebbé válásához. Nem mindegy, hogy 33 kamion van előttünk a lámpánál vagy csak egy.
– Nyugodtan illethetjük – mint oly sok esetben az elmúlt években az ilyen típusú eseményeket – történelmi jelzővel a beruházást, hiszen egy olyan léptékű, és a város élete, a város jövője szempontjából kiemelt jelentőségű beruházásáról beszélünk, amelyet a város keleti részében élők hosszú ideje várnak – kezdte Papp László polgármester. – Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a kormány is kiemelt figyelmet tulajdonít Debrecennek. Ez jól szimbolizálja az együttműködést, amely ma Debrecen városát és a kormányt, a kormány tevékenységét jellemzi. Ez az együttműködés rendkívül sokat hoz Debrecen számára, hiszen nemcsak a közlekedésfejlesztésben, hanem gazdasági, oktatási és kulturális fejlesztésekben az elmúlt években is abszolút kiemelt jelentőséggel bírt Debrecen – hangzott el.
A városvezető is kiemelte, a következő hónapokban 19 fejlesztés indul el tervezési vagy kivitelezési szinten. Meglátása szerint ezek szükségesek, mert „Debrecen megragadta a 21. század kiemelt jelentőségű lehetőségeit, és ennek megfelelően meg kell találnia a válaszokat a kihívásokra is”. – A keleti elkerülő megépítése minőségi ugrást jelent a keleti városrész számára a közlekedés és az életminőség szempontjából is. Eddig sem tétlenkedtünk, hiszen a keleti városrészben az elmúlt években is rengeteg fejlesztés zajlott, gondoljunk csak a 48-as főút rekonstrukciójára, a 471-es főút folyamatban lévő fejlesztésére. De következik a a Sámsoni út vasúti különszintű csomópont kialakítása és a Kassai útig tartó útfejlesztés – tudatta.
Papp László kiemelte, panaszra adhat okot, hogy ezen fejlesztések miatt viszonylag nehéz a városban közlekedni, de ezek a beruházások évtizedekre határozzák meg a város közlekedési rendszerét.
– Amit ma fölépítünk, az nem húsz évig, hanem sok évtizedig segíti majd a városban élők életét – jelentette ki, hozzátéve, a város elkerülő körgyűrűje eddig csak féloldalasan működött, a nyugati oldal délről északra biztosította az elkerülés lehetőségét. Bár a 354-es főút mint északi elkerülő csak érintőlegesen „működik” Debrecen esetében, hiszen az Bocskaikertnél köt ki. –A keleti elkerülő alternatív közlekedési útvonalat biztosít, csökkentve akár a Sámsoni útra, a Vámospércsi útra és a Diószegi útra terelődő forgalmat – fogalmazott.
Az esemény zárásaként Pántya József helyettes államtitkár és Lakits György, a közbeszerzésen nyertes cég, az Utiber Kft. ügyvezetője aláírta az előkészítési munkáról szóló szerződést.