Előbb felfüggesztették, most eredménytelenség miatt csúszik egy debreceni beruházás
2019 nyarán, nem sokkal a „boldog békeidők” vége előtt, amikor még nem tudtunk a közelgő koronavírus-járványról, a rezsiárak, az infláció felszökéséről, a forintgyengülés újabb hullámáról, tehát bő öt évvel ezelőtt írtunk arról: belátható időn belül megindulhat egy jobbra kanyarodó sáv kiépítése a Rakovszky és Ótemető utcák csomópontjától az Árpád téren át a Kassai út felé. Vagyis gyorsulhat a közlekedés a város egyik legforgalmasabb pontján, ahol a 4-es főút az egyetemi campus, a Főnix Aréna, a köztemető irányba kanyarodik el.
2020-ban arról cikkeztünk, hogy a több ingatlan lebontását is magában foglaló előkészítés és terveztetést követően, 2021-ben megindulhat a kivitelezés. A pandémiának is része volt abban, hogy a beruházás megvalósítóját csak 2022 februárjában sikerült – közbeszerzési eljárással – kiválasztani. Akkor egy hármas konzorcium nettó 1,3 milliárd forintért vállalta a munkát. Azonban néhány nappal később az orosz csapatok megtámadták Ukrajnát, a magyar költségvetés hiánya az energiaárak elszállása következtében ezermilliárdokat ugrott, így számos más állami beruházással együtt ezt a közlekedési projektet is felfüggesztették.
Mivel a kormány szemmel láthatóan elkötelezett abban, hogy Debrecent a járműipar és az akkumulátorgyártás összekapcsolódási pontjává, egyben közép-kelet-európai szintű „regionális játékossá” tegye, 2023-ban újra megnyílt a pénztárca és ősszel ismételten ajánlatot kértek a csomópont fejlesztésére.
A kiírás azt tartalmazza, hogy a Rakovszky Dániel utca és az Ótemető utca csomópontjában 60, az Árpád téren 77 méteren kell önálló jobbra kanyarodó sávot építeni. Emiatt a troli felsővezetékek tartóoszlopait muszáj áthelyezni a közművekkel egyébként is sűrűn hálózott területen. A kivitelezés végrehajtására 16 hónapot ad a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium.
2024. szeptember közepére elkészült az 5 ajánlatról szóló összegzés. A rossz hír az, hogy az eljárást eredménytelennek nyilvánították. Oka: a legkedvezőbb, nettó 1,98 milliárd forintos pályázat ára is meghaladja a rendelkezésre álló fedezetet, pótfedezet bevonására pedig nincs lehetőség. Ezt az ajánlatot egyébként az EuroAszfalt Kft. adta. Érdekesség, hogy a 2022-es nyertes ajánlattevő konzorcium tagjai is pályáztak, igaz már nem trióként (az ő ajánlataik összegszerűségét nem tették nyilvánossá).
Ami két és fél éve 1,3 milliárdba került volna, annak a költsége mostanra 50 százalékkal emelkedett… A csomópont fejlesztésére tehát egyelőre tovább kell várni. Igaz, Debrecen más forgalmas pontjain elkezdődnek hasonló célú, a közlekedés dinamizálását szolgáló beruházások.
Ratalics László