Közlekedési múzeum: debreceni cég ötletpályázatát ítélték a legjobbnak
A helyi Archiko Kft. műve nyerte el a Debrecenben megvalósítandó Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának első helyét; összesen 18 terv érkezett, amelyek közül a bírálóbizottság 9 pályaművet díjazott.
A bírálóbizottság indoklásában elhangzott, a központi épületet harmonikus, elegáns vasbeton héjszerkezettel elképzelő nyertes mű adta a „legbátrabb, legkifinomultabb építészeti választ” a múzeumépület „ikonikusságával” kapcsolatosan megfogalmazott pályázati elvárásra. Mint a címlapképen látható, a tervezők nagy vízfelülettel alakítanák ki a múzeumot. Az Archiko Kovács Péter építész vezette csapata október 16-án Lázár János építésügyi és közlekedési minisztertől vehette az az első díjat a Kölcsey Központban (a második és harmadik helyre rangsorolt pályamunkák alkotóival együtt).
A júliusban meghirdetett ötletpályázat célja az volt, hogy a BMW körút és az M35-ös autópálya közötti területen felépíteni kívánt, gépjárműkiállításokat magában foglaló múzeumi főépülete „emblematikus, jövőbe mutató” legyen. A kiírás szinte semmiféle kötöttséget nem fogalmazott meg, miközben a beruházástól elvárnák az egész napos látogatói élményt vagy éppen azt, hogy tegyen eleget a legkorszerűbb múzeumtechnológiai követelményeknek. Elhangzott: a pályamunkákra jellemző volt a kör, körszerű alaprajzra szerkesztett tömeg.
A tárca, amelyhez a Magyar Közlekedési Múzeum projektje is tartozik, több pályamunkát megvásárolt, hogy felhasználhassa az előkészítés későbbi folyamataiban (a kiírásban az szerepelt, hogy 95 millió forintot osztanak szét a díjazottak között). Az elképzelés szerint évi 350 ezres látogatóforgalmat lebonyolítani képes épületegyüttest szeretnének létrehozni, amelyik „nemzetközileg elismert tudásközpontként” működne.
Debrecen polgármestere köszöntőjében megemlítette, a léptékváltás előtt álló városban szükséges olyan intézményeket is létrehozni, amelyek támogatni képesek e változást. Papp László örömmel nyugtázta, hogy a kormány vidéken is létre kíván hozni jelentős kulturális létesítményeket, szerinte Csehországban Prága és Brno, Szlovákiába Pozsony és Kassa példája mutatja ennek a törekvésnek a helyességét.
Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter egy október 16-i munkamegbeszélést követően úgy nyilatkozott, a tervezési fázis 2027-ig lezárulhat, s megkezdődhet a kivitelezés. Ő „gőzerővel” dolgozik ezen, s míg a Magyar Természettudományi Múzeum esetében „azon kormánytagok közé tartozik, akik támogatják a debreceni projektet, addig a közlekedési múzeum sorsáról neki kell döntést hoznia”.
Ratalics László