Debrecen és a BMW szempontjából is fontos csomópontot építenek át
Nettó 1,52 milliárdért a Debreceni Mélyépítő Kft. és a KE-VÍZ 21 Zrt. konzorciuma végezheti el a Balmazújvárosi út-Füredi út-Csigekert utca-Szabó Lőrinc utca csomópont átépítését; a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium és a cégek képviselői szeptember második felében írhatják alá az erről szóló vállalkozási szerződést. A kivitelezésre 16 hónapja lesz a konzorciumnak. A beruházásra rajtuk kívül három cég adott árajánlatot, ők 80-130 millió forinttal drágábban végezték volna el a munkákat – derül ki az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben hozzáférhető adatokból.
A kereszteződés átalakítása az áteresztőképesség növekedését célozza, magyarul ne kelljen annyit állni a lámpánál. A csomópont négy ágát a következőképpen építik át:
- a Balmazújvárosi úton – tehát a 33-as főút bevezető szakaszán – a jelenlegi két sáv egy-egy önálló jobbra és balra kanyarodó sávval egészül ki 90-90 méteren;
- a Füredi úton – vagyis a 33-as főút kivezető szakaszán – a jelenlegi két sáv szintén egy-egy önálló jobbra és balra kanyarodó sávval egészül ki, előbbi 90, utóbbi 150 méteren;
- a Csigekert utcai egyetlen sáv mellé önálló balra (100 méteren) és jobbra (50 méteren) kanyarodó sáv épül;
- a Szabó Lőrinc utcáról balra, a Füredii útra két sávon lehet majd rákanyarodni, míg a Balmazújvárosi útra új jobbra kanyarodó sáv vezet majd (90 méteren).
A beruházás során a csomóponthoz kapcsolódó útszakaszok burkolatát megerősítik és egy sor közműkiváltást is elvégeznek. Mivel a Szabó Lőrinc utcán mintegy 120 méternyi kerékpárút megépítése hiányzik, így azt is elvégzik 200 méternyi szervizút kialakításával együtt.
A beruházást 2022 őszén leállította a kormány sok más projekttel együtt, de tavaly ősszel ez a fejlesztés zöld lámpát kapott. A csomóponti forgalom dinamizálása azért is fontos, mert hamarosan elindul a tesztüzem a 33-as főút közelében felépült BMW gyárban, amely 2025-ben már termelni fog a tervek szerint.
Ratalics László