Tervezhetik a józsai tehermentesítő utat
A Fővámterv Zrt. és a Cívis Komplex Kft. tervezheti a Debrecen-Józsát északon elkerülő tehermentesítő utat, amellyel újabb ponton kötik össze az M35-ös autópályát és a 35-ös főutat; a budapesti és a debreceni cég – közös ajánlattevőként – nettó 227,5 millió forintért végezheti el a munkát. A beruházó az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), amely 600 munkanapot határidőt adott a feladat elvégzésére – derül ki az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben elérhető információkból.
Józsa elkerülésére jelenleg a sztrádán van lehetőség, hiszen a 35-ös főút áthalad a 13 ezres településrészen. Az elképzelés az, hogy egy részben külterületi, 2x1 sávos úton is megtehessük ezt. Ennek érdekében írtak ki közbeszerzést a projekt engedélyes terveinek elkészítésére tavaly ősszel; a napokban a hét ajánlat közül kiválasztották a nyertest.
A feladat az, hogy a debreceni önkormányzat által már elkészíttetett nyomvonalvizsgálati dokumentáció alapján megkezdjék a megvalósítás előkészítését. A tervezendő, 3,4 kilométer hosszú tehermentesítő út egy önkormányzati beruházásában megvalósítandó bekötőúthoz fog csatlakozni, körforgalmat kell tervezni a Kastély utca térségében, megoldani a 35-ös főúthoz való bekötést.
Az autópályán még 2022-ben megépült a Józsa és az északnyugati iparzóna megközelítését szolgáló csomópont 4,3 milliárd forintból.
Hét éve épült, de máris négysávosítanák
Az ÉKM – beruházóként – egy másik debreceni útépítés tervezésével összefüggően is végzett az ajánlatok elbírálásával. Ez a projekt a jelenleg 2x1 sávos 481-es főút négysávosításáról szól. Maga az út még a debreceniek előtt sem annyira ismert, hiszen csak 2017-ben épület meg, mindössze 5,5 kilométer hosszúságú és végig külterületen fut (a déli iparzóna déli oldalán, valamint szántóföldek mellett). Ez az út a város délnyugati elkerülője, amennyiben a 47-es főutat köti össze az M35-ös autópályával, s a sztrádán keresztül a 4-es főúttal.
A négysávosítást két ütemben valósítanák meg. Az első 2,3 kilométer hosszan érinti az utat; benne foglaltatik egy vasúti felüljáró és egy olyan szintbeli csomópont is, ami lehetőséget ad az iparzónával való 2x2 sávos útkapcsolatra. (Ami a vasúti felüljárót illeti, a jövőben megváltozna a 106-os vasútvonal nyomvonala). A második ütem 2 kilométeren érinti az utat és a Wallau utcai kereszteződésben új körforgalmat építenének. Mindezek megtervezését az UNITEF'83 Zrt. nyerte el egy nettó 298 millió forintos ajánlattal; a fővárosi cégnek 620 munkanapja lesz a projekt teljesítésére.
Az ÉKM két másik debreceni nagyberuházása hasonló fázisban jár. A 35-ös főút Debrecen és Józsa, valamint a 47-es főút Debrecen és Gugyori közötti négysávosításáról nemrég számoltunk be. A négy közbeszerzés esetében július 22-én jár le a szerződéskötési moratórium, vagyis utána megköthetik a vállalkozói szerződéseket a tervezői munkák elvégzésére.
700 milliárd forintból új Debrecen épül, mondta 2024 elején Lázár János építési és közlekedési miniszter; a szóban forgó fejlesztések is ennek a programnak a részei.
Ratalics László