Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni repülőtér, mi történik veled?

Cívishír | 2024. 07. 12. | 17:58:40
Egyes beruházások nem valósultak meg, azonban az ideérkezett tőke súlya kötelez.
Debreceni repülőtér, mi történik veled?
2023-ban mintegy 310 ezer utas járt itt (Fotó: Cívishír/Ratalics László)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napok óta rossz hírek érkeznek a debreceni repülőtérről: a hét elején egy bulgáriai turistajárat keserített meg balkáni nyaralást, azután bejelentették, hogy a Wizz Air októbertől nem használja tovább bázisreptereként a debrecenit. Majd július 11-én este bezárták a létesítményt, mondván, a hőség kárt tett a futópályákban. Erről azóta Papp László polgármester is írt a közösségi oldalán.

A Wizz Air döntése a Budapest Airport Zrt.-ben júniusban lezajlott állami tulajdonszerzéssel függhet össze, hiszen a légitársaság a fővárosba viszi át a korábban Debrecenből repülő Airbust. Minderre tavaly decemberben, majd most februárban a római és isztambuli járatindítás bejelentése során semmi sem utalt. Sőt, utóbbi alkalommal Debrecen polgármestere még újabb desztinációt is előrevetített.

A Wizz Air 2012-ben indította az első debreceni járatát (London), majd 2016-tól kezdte bázisként használni a repülőteret (ez akkor párizsi, brüsszeli, malmői járatokat hozott). A légikikötő 2018-ban még inkább a nyilvánosság fókuszába került: az önkormányzat akkor vásárolta vissza a repteret működtető Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető (AD) Kft. többségi tulajdonrészét a Xanga Zrt. nevű magáncégtől. A Xanga a leggazdagabb magyarok között is számon tartott Herdon István vállalkozása. Alapvetően ipari csarnokok építés-bérbeadásából nőttek nagyra, a lényeg, hogy 2011-ben az öt évvel ezelőttivel éppen ellentétes folyamat zajlott: akkor a debreceni cég vásárolta be magát többségi tulajdonosként az önkormányzat helyére. 

Tizenhárom évvel ezelőtt ugyanis a városvezetést az motiválta, hogy megszabaduljon a reptérüzemeltetéssel járó évi százmilliós nagyságrendű veszteségtől. A Debrecenben élő Herdon István nemcsak meglátta a lehetőséget, hanem sikeresen is fejlesztett: a 2011-es 18 ezres utasforgalom 2017-re 318 ezerre emelkedett.

A Xangához és vissza

Hogy miért gondolta meg magát a már Papp László vezette önkormányzat és vásárolta vissza a Xangától a korábbi pozícióit? Az érvelés szerint azért, mert Debrecen városa kormányzati ígéretet kapott a repülőtér milliárdos volumenű fejlesztésére (korszerűbb leszállító rendszer, új, modern utasterminál, szélesebb kifutópályák stb.). – Ennyi közpénzt viszont nem lehet úgy elkölteni, hogy a repülőteret lényegében egy magáncég üzemelteti. Ráadásul a társaság a növekedéssel járó finanszírozási költségeket sem tudná vállalni – hangzott el akkor. A városvezetést az is motiválta, hogy a nemzetközi régióközponti szerepért Kassával és Nagyváraddal folytatott vetélkedés kulcskérdésnek tekintették, melyik város válik fontosabb közlekedési csomóponttá. Nagyjából így összegezhető, miként lett Debrecen önkormányzata – mindössze 1,49 millió forintért – újra többségi tulajdonos a reptér-üzemeltetésben.

A tranzakció évében a légikikötő 376, 2019-ben pedig már 600 ezres utasforgalmat produkált. Úgy számoltak, az üzemeltetés körülbelül egymillió utasnál lehet nullszaldós, ezt Papp Lászlóék a 2020-as évek közepére várták. Addig viszont bele kellett nyúlni a kasszába: a Debrecen International Airport Kft.-re átnevezett cég 2018-at 428 millió forint veszteséggel zárta (1,25 milliárdos mérlegfőösszeg mellett), míg 2019-ben 426 millió forint tőkeinjekciót szavazott meg a gazdasági társaságnak az önkormányzat közgyűlése. Az üzemeltető cég élére még 2018 végén Vajda Jánost választották meg.

Az állam vált fő tulajdonossá

A kormányzat által ígért nagyberuházások várattak magukra, a koronavírus-járvány pedig teljesen felborította a helyi terveket. Az utasszám 2020-ban 122 ezerre esett vissza, az üzemeltetés vesztesége az egekbe szökött. A mintegy 860 milliós mínuszt a kormány 360 millió forinttal enyhítette, de már látszott, hogy a légiforgalom újraépülése éveket fog igénybe venni. S egy masszívan veszteséges DKV mellett Debrecen városa nem tud másik hasonló terhet a nyakába venni. 

2020 márciusában a Wizz Air a pandémia miatt felfüggesztette a több mint 70 fővel működő debreceni bázis működését, míg 2021 tavaszára a reptér a dolgozói harmadától megvált. Abban az évben az utasforgalom a 80 ezret sem érte el.

Egy 2022 januári kormánydöntés értelmében a Magyar Állam 51 százalék tulajdonrészt szerzett az üzemeltető társaságban (az ingatlanok a létesítményekkel együtt a város tulajdonában maradtak). 

Ezt megelőzően – 2021 decemberében – Papp László Kósa Lajos országgyűlési képviselővel együtt még igyekeztek szebbre festeni a jövőt: az állam megjelenésével a következő években – mondták – évi hárommillió utas kiszolgálására alkalmas új terminál, új kifutópályák és gurulóutak, kisgépes zóna létesül (korábban 1-1,5 millió utasra tervezett terminálról beszéltek, úgy tűnik, ebben is szerettek volna „nagyot álmodni”). 

Ha a felsoroltak egyelőre nem is teljesültek, a kisebb beruházások azért folyamatosak voltak: költöttek a meglévő utasforgalmi épületre, a pályákra, a kerítésre, valamint a légikikötő világítására is. Ukrajna Oroszország általi megtámadása miatt egy időben annyi katonai gép és segélyszállítmány érkezett, hogy a kifutópályát javítani kellett, emiatt 2022 októberében egy hétre felfüggesztették a létesítmény működését

2023 januárjában Király Tamás váltotta Vajda Jánost az üzemeltető cég élén. Túl sok változásról nem tudtunk beszámolni ebben az évben, leginkább a római járat elindítására kaphatta fel a fejét az olvasó. Az előző évi 250 ezres utasforgalom bő 300 ezresre emelkedett 2023-ban, de még mindig nem érte el a 2017-es számot.

2024-ben úgy tűnt, a repülőtér ismét felszállóban van: új terminál felépítésébe értelmetlen lett volna belefogni, ezért a jelenlegi épület 300 négyzetméteres bővítésébe kezdtek. A kicsit korábban bejelentett isztambuli járattal egyetlen átszállással elérhetővé vált a Közel-Kelet és a Távol-Kelet (akkumulátoripar!), miközben elhangzott, a római gépek 80 százalékos kihasználtságúak, tehát van rájuk igény.

Nagy kérdés, hogy a Wizz Air után érkezik-e olyan légitársaság, amelyik bázisként tekintene a debreceni reptérre. A szomszédos ipari övezet látványosan fejlődik; az akkumulátoripari beruházások megosztóak, de a légi közlekedésben kétség kívül jelentős forgalmat generálhatnak. A BMW gyára a város északnyugati részében 2025-ben termelni fog, s a tesztüzem miatt a Lufthansa már idén 180 fősre cseréli a müncheni járat jelenlegi 90 férőhelyes gépét.
Egy júliusi kormánydöntés a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztériumtól a nemzetgazdasági miniszterhez rendelte a Debreceni Nemzetközi Repülőtér tulajdonosi jogainak gyakorlását. Nehezen képzelhető el, hogy Nagy Mártonék magára hagyják azt a várost, amelyik ötödik éve – elfogulatlanul nézve is – folyamatosan a legjobb tőkevonzó képességgel bíró települések között van a világban.

Ratalics László

Visszanyitják a repülőteret Debrecenben
Újraindul a légiközlekedés.
Új debreceni múzeum: 25 milliót is érhet egy látványterv
Évi 350 ezer látogatóban gondolkodnak.
Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése
2018-ban még okkal tűnt helyes döntésnek a városi tulajdonszerzés. Aztán beütött a krach.
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Rangos díjat kapott a debreceni professor emerita
Rangos díjat kapott a debreceni professor emerita
Papp Klára a hazai történész szakma egyik meghatározó alakja.
Új vezető az állatkert és a bábszínház élén
Új vezető az állatkert és a bábszínház élén
A DEKERT munkáját továbbra is Pethe Tamás irányíthatja.
Rendvédelmi dolgozó ütötte el a biciklist
Rendvédelmi dolgozó ütötte el a biciklist
Vádat emelt a Debreceni Nyomozó Ügyészség.
Bedrogozva furikáztak a debreceni éjszakában
Bedrogozva furikáztak a debreceni éjszakában
A Csapó utcán kapcsolták le őket.
CATL: felfüggeszthették a második ütem előkészítését
CATL: felfüggeszthették a második ütem előkészítését
Alapos mérlegelés után hoznak majd döntést - írja a kínai cég.
Stílusos szállodában reménykednek a debreceni városvédők
Stílusos szállodában reménykednek a debreceni városvédők
A megszűnő Parasztbolt épülete valaha sokkal szebb volt, a régebbi homlokzat irányadó lehetne – vetik fel.
DEAC: a mozgás érték, a sport közösség
DEAC: a mozgás érték, a sport közösség
A debreceni sportklub évadzáró gáláján nem csak díjakat adtak át.
Kezdeményezik Bács Zoltán rektori megbízását
Kezdeményezik Bács Zoltán rektori megbízását
A testület ellenszavazat és tartózkodás nélkül támogatta a Debreceni Egyetem kancellárjának pályázatát.
Lenyelte a kokainkapszulákat, majd Szabolcsba utazott
Lenyelte a kokainkapszulákat, majd Szabolcsba utazott
Az ügyben másodfokon a Debreceni Ítélőtábla dönt.
Nem kezdődik el a munka a pallagi edzőközpontban
Nem kezdődik el a munka a pallagi edzőközpontban
Hiába hirdettek nyertes, nem írták alá a szerződést.
Vészhelyzet Debrecen-Nagycserénél
Vészhelyzet Debrecen-Nagycserénél
A tűz erdőt, tanyát és lábon álló búzát is veszélyeztet.
Új vezető az állatkert és a bábszínház élén
Új vezető az állatkert és a bábszínház élén
A DEKERT munkáját továbbra is Pethe Tamás irányíthatja.
CATL: felfüggeszthették a második ütem előkészítését
CATL: felfüggeszthették a második ütem előkészítését
Alapos mérlegelés után hoznak majd döntést - írja a kínai cég.
Stílusos szállodában reménykednek a debreceni városvédők
Stílusos szállodában reménykednek a debreceni városvédők
A megszűnő Parasztbolt épülete valaha sokkal szebb volt, a régebbi homlokzat irányadó lehetne – vetik fel.
Nem kezdődik el a munka a pallagi edzőközpontban
Nem kezdődik el a munka a pallagi edzőközpontban
Hiába hirdettek nyertes, nem írták alá a szerződést.
Parkolás: módosítana a debreceni Fidesz-KDNP
Parkolás: módosítana a debreceni Fidesz-KDNP
Hamarosan nagyon megváltozik a parkolási rend, de valószínűleg nem teljesen úgy, ahogyan vártuk.
Külterületi utat fejlesztenek Nyíradonyban
Külterületi utat fejlesztenek Nyíradonyban
Csaknem másfél kilométer újul meg.
Komádi számolt, spórolt – és segített
Komádi számolt, spórolt – és segített
A ravatalozó megújul, a szociális háló sűrű marad, a jövő pedig tervezhető.
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Fontos feladat a megújulás - hangzott el.
Negyvenmillióból fejlesztenek a Júliatelepen
Negyvenmillióból fejlesztenek a Júliatelepen
A debreceni városrészben 110 méteren aszfaltoznak majd.
Több tízmilliós munka kezdődik Hosszúpályiban
Több tízmilliós munka kezdődik Hosszúpályiban
Eredményes volt a közbeszerzés.
Voks 2025: 95 százalék nemet mondott Ukrajnának
Voks 2025: 95 százalék nemet mondott Ukrajnának
Orbán Viktor az ő álláspontjukat képviseli Brüsszelben.
Parajdi katasztrófa: újabb községben van veszélyhelyzet
Parajdi katasztrófa: újabb községben van veszélyhelyzet
Már 21-re nőtt a vízellátási gondokkal küzdő települések száma.
Új geometriai testet találtak a magyar kutatók
Új geometriai testet találtak a magyar kutatók
Matematikai és mérnöki bravúr.
Kapu Tibor máris üzent a magyaroknak
Kapu Tibor máris üzent a magyaroknak
Tizenötmillió magyar ember emelt ma idáig - mondta.
Itt az újabb időpont: ekkor indulhat Kapu Tibor az űrbe
Itt az újabb időpont: ekkor indulhat Kapu Tibor az űrbe
A felbocsátás élőben követhető lesz.
Irán rakétákat lőtt ki amerikai katonai bázisok felé
Irán rakétákat lőtt ki amerikai katonai bázisok felé
Lezárta légterét Katar, majd később az Egyesült Arab Emírségek és Szaúd-Arábia is.
Fizikailag és mentálisan megteherlő napok következnek
Fizikailag és mentálisan megteherlő napok következnek
Harmadfokú riasztás lép életbe keddtől.
Nagyváradi gyerekeket szállító busz borult fel
Nagyváradi gyerekeket szállító busz borult fel
Egy ember meghalt Debrecen testvérvárosából, sokan megsérültek.
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Fontos feladat a megújulás - hangzott el.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Képviselők tiltakoztak Hajdúböszörményben
Képviselők tiltakoztak Hajdúböszörményben
Egyszeri, de nem megismételhetetlen – tették hozzá.
Hirdetés
Hirdetés
Rangos díjat kapott a debreceni professor emerita
Rangos díjat kapott a debreceni professor emerita
Papp Klára a hazai történész szakma egyik meghatározó alakja.
Forró nyomon csaptak le a betörőre Pocsajban
Forró nyomon csaptak le a betörőre Pocsajban
Az 53 éves férfi beismerte a bűncselekmény elkövetését.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Új vezető az állatkert és a bábszínház élén
A DEKERT munkáját továbbra is Pethe Tamás irányíthatja.
Nem kezdődik el a munka a pallagi edzőközpontban
Hiába hirdettek nyertes, nem írták alá a szerződést.
Parkolás: módosítana a debreceni Fidesz-KDNP
Hamarosan nagyon megváltozik a parkolási rend, de valószínűleg nem teljesen úgy, ahogyan vártuk.
Külterületi utat fejlesztenek Nyíradonyban
Csaknem másfél kilométer újul meg.
Komádi számolt, spórolt – és segített
A ravatalozó megújul, a szociális háló sűrű marad, a jövő pedig tervezhető.
Támogatott tartalom
2025 legnagyobb csobbanása a SZUSZ-ban vár rád!
2025 legnagyobb csobbanása a SZUSZ-ban vár rád!
SZUSZ Strand és Játszópark. Nyitás: június 21., szombat.
Új energetikai szakáruház nyílt Debrecenben
Új energetikai szakáruház nyílt Debrecenben
A SolarX szakáruház nem csak eladásról szól.
Négy kávét kínál a Zádor házaspár
Négy kávét kínál a Zádor házaspár
Azokra is gondoltak, akiket bánt a savasság.
Emerson | NI: nem csak high-tech cég, szakmai közösségépítő is
Emerson | NI: nem csak high-tech cég, szakmai közösségépítő is
Megcáfolták Debrecenben azt a sztereotípiát, hogy a mérnökök introvertáltak lennének.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés