Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni repülőtér, mi történik veled?

Cívishír | 2024. 07. 12. | 17:58:40
Egyes beruházások nem valósultak meg, azonban az ideérkezett tőke súlya kötelez.
Debreceni repülőtér, mi történik veled?
2023-ban mintegy 310 ezer utas járt itt (Fotó: Cívishír/Ratalics László)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napok óta rossz hírek érkeznek a debreceni repülőtérről: a hét elején egy bulgáriai turistajárat keserített meg balkáni nyaralást, azután bejelentették, hogy a Wizz Air októbertől nem használja tovább bázisreptereként a debrecenit. Majd július 11-én este bezárták a létesítményt, mondván, a hőség kárt tett a futópályákban. Erről azóta Papp László polgármester is írt a közösségi oldalán.

A Wizz Air döntése a Budapest Airport Zrt.-ben júniusban lezajlott állami tulajdonszerzéssel függhet össze, hiszen a légitársaság a fővárosba viszi át a korábban Debrecenből repülő Airbust. Minderre tavaly decemberben, majd most februárban a római és isztambuli járatindítás bejelentése során semmi sem utalt. Sőt, utóbbi alkalommal Debrecen polgármestere még újabb desztinációt is előrevetített.

A Wizz Air 2012-ben indította az első debreceni járatát (London), majd 2016-tól kezdte bázisként használni a repülőteret (ez akkor párizsi, brüsszeli, malmői járatokat hozott). A légikikötő 2018-ban még inkább a nyilvánosság fókuszába került: az önkormányzat akkor vásárolta vissza a repteret működtető Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető (AD) Kft. többségi tulajdonrészét a Xanga Zrt. nevű magáncégtől. A Xanga a leggazdagabb magyarok között is számon tartott Herdon István vállalkozása. Alapvetően ipari csarnokok építés-bérbeadásából nőttek nagyra, a lényeg, hogy 2011-ben az öt évvel ezelőttivel éppen ellentétes folyamat zajlott: akkor a debreceni cég vásárolta be magát többségi tulajdonosként az önkormányzat helyére. 

Tizenhárom évvel ezelőtt ugyanis a városvezetést az motiválta, hogy megszabaduljon a reptérüzemeltetéssel járó évi százmilliós nagyságrendű veszteségtől. A Debrecenben élő Herdon István nemcsak meglátta a lehetőséget, hanem sikeresen is fejlesztett: a 2011-es 18 ezres utasforgalom 2017-re 318 ezerre emelkedett.

A Xangához és vissza

Hogy miért gondolta meg magát a már Papp László vezette önkormányzat és vásárolta vissza a Xangától a korábbi pozícióit? Az érvelés szerint azért, mert Debrecen városa kormányzati ígéretet kapott a repülőtér milliárdos volumenű fejlesztésére (korszerűbb leszállító rendszer, új, modern utasterminál, szélesebb kifutópályák stb.). – Ennyi közpénzt viszont nem lehet úgy elkölteni, hogy a repülőteret lényegében egy magáncég üzemelteti. Ráadásul a társaság a növekedéssel járó finanszírozási költségeket sem tudná vállalni – hangzott el akkor. A városvezetést az is motiválta, hogy a nemzetközi régióközponti szerepért Kassával és Nagyváraddal folytatott vetélkedés kulcskérdésnek tekintették, melyik város válik fontosabb közlekedési csomóponttá. Nagyjából így összegezhető, miként lett Debrecen önkormányzata – mindössze 1,49 millió forintért – újra többségi tulajdonos a reptér-üzemeltetésben.

A tranzakció évében a légikikötő 376, 2019-ben pedig már 600 ezres utasforgalmat produkált. Úgy számoltak, az üzemeltetés körülbelül egymillió utasnál lehet nullszaldós, ezt Papp Lászlóék a 2020-as évek közepére várták. Addig viszont bele kellett nyúlni a kasszába: a Debrecen International Airport Kft.-re átnevezett cég 2018-at 428 millió forint veszteséggel zárta (1,25 milliárdos mérlegfőösszeg mellett), míg 2019-ben 426 millió forint tőkeinjekciót szavazott meg a gazdasági társaságnak az önkormányzat közgyűlése. Az üzemeltető cég élére még 2018 végén Vajda Jánost választották meg.

Az állam vált fő tulajdonossá

A kormányzat által ígért nagyberuházások várattak magukra, a koronavírus-járvány pedig teljesen felborította a helyi terveket. Az utasszám 2020-ban 122 ezerre esett vissza, az üzemeltetés vesztesége az egekbe szökött. A mintegy 860 milliós mínuszt a kormány 360 millió forinttal enyhítette, de már látszott, hogy a légiforgalom újraépülése éveket fog igénybe venni. S egy masszívan veszteséges DKV mellett Debrecen városa nem tud másik hasonló terhet a nyakába venni. 

2020 márciusában a Wizz Air a pandémia miatt felfüggesztette a több mint 70 fővel működő debreceni bázis működését, míg 2021 tavaszára a reptér a dolgozói harmadától megvált. Abban az évben az utasforgalom a 80 ezret sem érte el.

Egy 2022 januári kormánydöntés értelmében a Magyar Állam 51 százalék tulajdonrészt szerzett az üzemeltető társaságban (az ingatlanok a létesítményekkel együtt a város tulajdonában maradtak). 

Ezt megelőzően – 2021 decemberében – Papp László Kósa Lajos országgyűlési képviselővel együtt még igyekeztek szebbre festeni a jövőt: az állam megjelenésével a következő években – mondták – évi hárommillió utas kiszolgálására alkalmas új terminál, új kifutópályák és gurulóutak, kisgépes zóna létesül (korábban 1-1,5 millió utasra tervezett terminálról beszéltek, úgy tűnik, ebben is szerettek volna „nagyot álmodni”). 

Ha a felsoroltak egyelőre nem is teljesültek, a kisebb beruházások azért folyamatosak voltak: költöttek a meglévő utasforgalmi épületre, a pályákra, a kerítésre, valamint a légikikötő világítására is. Ukrajna Oroszország általi megtámadása miatt egy időben annyi katonai gép és segélyszállítmány érkezett, hogy a kifutópályát javítani kellett, emiatt 2022 októberében egy hétre felfüggesztették a létesítmény működését

2023 januárjában Király Tamás váltotta Vajda Jánost az üzemeltető cég élén. Túl sok változásról nem tudtunk beszámolni ebben az évben, leginkább a római járat elindítására kaphatta fel a fejét az olvasó. Az előző évi 250 ezres utasforgalom bő 300 ezresre emelkedett 2023-ban, de még mindig nem érte el a 2017-es számot.

2024-ben úgy tűnt, a repülőtér ismét felszállóban van: új terminál felépítésébe értelmetlen lett volna belefogni, ezért a jelenlegi épület 300 négyzetméteres bővítésébe kezdtek. A kicsit korábban bejelentett isztambuli járattal egyetlen átszállással elérhetővé vált a Közel-Kelet és a Távol-Kelet (akkumulátoripar!), miközben elhangzott, a római gépek 80 százalékos kihasználtságúak, tehát van rájuk igény.

Nagy kérdés, hogy a Wizz Air után érkezik-e olyan légitársaság, amelyik bázisként tekintene a debreceni reptérre. A szomszédos ipari övezet látványosan fejlődik; az akkumulátoripari beruházások megosztóak, de a légi közlekedésben kétség kívül jelentős forgalmat generálhatnak. A BMW gyára a város északnyugati részében 2025-ben termelni fog, s a tesztüzem miatt a Lufthansa már idén 180 fősre cseréli a müncheni járat jelenlegi 90 férőhelyes gépét.
Egy júliusi kormánydöntés a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztériumtól a nemzetgazdasági miniszterhez rendelte a Debreceni Nemzetközi Repülőtér tulajdonosi jogainak gyakorlását. Nehezen képzelhető el, hogy Nagy Mártonék magára hagyják azt a várost, amelyik ötödik éve – elfogulatlanul nézve is – folyamatosan a legjobb tőkevonzó képességgel bíró települések között van a világban.

Ratalics László

Visszanyitják a repülőteret Debrecenben
Újraindul a légiközlekedés.
Új debreceni múzeum: 25 milliót is érhet egy látványterv
Évi 350 ezer látogatóban gondolkodnak.
Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése
2018-ban még okkal tűnt helyes döntésnek a városi tulajdonszerzés. Aztán beütött a krach.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Meghódította Debrecent a Magyar Nemzeti Cirkusz
Meghódította Debrecent a Magyar Nemzeti Cirkusz
A világon egyedülálló produkciókkal tűzdelt műsorfolyamot hoztak Richter Józsefék.
Megszállták a rendőrök a debreceni állomást
Megszállták a rendőrök a debreceni állomást
Több mint 200 embert igazoltattak.
Kegyetlen állatkínzás Debrecenben
Kegyetlen állatkínzás Debrecenben
Láncra kötve húzta a kutyát a terepjáróval.
Súlyos baleset az M35-ösön, Debrecennél
Súlyos baleset az M35-ösön, Debrecennél
Tűzoltók, mentők a helyszínen.
Forgalomkorlátozások az M35-ös autópálya debreceni szakaszán
Forgalomkorlátozások az M35-ös autópálya debreceni szakaszán
A lezárás ideje alatt az alábbi terelőutakon lehet közlekedni.
Vége a Szoboszlói úti-István úti kálváriának!
Vége a Szoboszlói úti-István úti kálváriának!
A forgalmas debreceni csomópontban visszaállt a forgalmi rend.
Táncra perdül Debrecen
Táncra perdül Debrecen
A tánc debreceni szereplői együttműködésbe fognak.
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
A debreceni politikusnak a momentumos üzent.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
Kézből etetik az elárvult debreceni makibébit
Kézből etetik az elárvult debreceni makibébit
Az első hetek ilyenkor kritikusak.
Húsvétkor is népszerű Hajdúszoboszló
Húsvétkor is népszerű Hajdúszoboszló
Sokan érkeznek pihenni a hosszú hétvégén.
Súlyosabb büntetést adnának a Molotov-koktélosnak
Súlyosabb büntetést adnának a Molotov-koktélosnak
A Debreceni Fellebbviteli Főügyészség enyhének tartja a korábbi ítéletet.
Miniszter: a sertések is  „vírusgyárakká” válhatnak
Miniszter: a sertések is „vírusgyárakká” válhatnak
Rábapordány: 875 szarvasmarhát kellett leölni ragadós száj- és körömfájás miatt.
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
Megérkezett a legfrissebb kimutatás.
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Fontos határidőre figyelmeztet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Borúsan látják a jövőt az építőipari vállalkozók
Borúsan látják a jövőt az építőipari vállalkozók
A szűkülő piac ellenére a cégek 63 százalék az alkalmazottak megtartását tervezi.
Veszélyben a debreceni 1-es villamos korszerűsítése
Veszélyben a debreceni 1-es villamos korszerűsítése
A kormány felfüggesztette a tavaly jóváhagyott fejlesztést.
Jelentősen csökkent a használt villanyautók átlagára
Jelentősen csökkent a használt villanyautók átlagára
A népszerűségi lista élén változás történt.
Debrecen a tizedik leglátogatottabb város
Debrecen a tizedik leglátogatottabb város
Az első negyedév adataiból vontak mérleget.
Ukrajnával riogatott Gulyás Gergely Debrecenben
Ukrajnával riogatott Gulyás Gergely Debrecenben
A miniszter a Megyei Jogú Városok Szövetsége közgyűlésén járt.
Húsvét: kijutni a fényre
Húsvét: kijutni a fényre
Nagyszombaton az esti vigília szertartással kezdetét veszi a húsvét, a kereszténység legnagyobb ünnepe.
Kilenc sérült az M7-esen történt balesetben
Kilenc sérült az M7-esen történt balesetben
Két személyautó ütközött össze.
Fogytán Donald Trump türelme
Fogytán Donald Trump türelme
Az amerikai külügyminiszter Párizsban üzent Putyinnak.
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Erdő Péter: három fő titkot ünneplünk
Erdő Péter: három fő titkot ünneplünk
Az utolsó vacsorára emlékeztek nagycsütörtökön.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
A debreceni politikusnak a momentumos üzent.
Nagycsütörtök az egyház legősibb ünnepei közé tartozik
Nagycsütörtök az egyház legősibb ünnepei közé tartozik
Az utolsó vacsorára emlékeznek a keresztények.
Megtalálhatták Mátyás király csontvázát
Megtalálhatták Mátyás király csontvázát
A hipotézis tudományos ellenőrzése folyamatban van.
Eltűnhetnek a középületekről a szivárványos zászlók
Eltűnhetnek a középületekről a szivárványos zászlók
Támogatta a Fidesz a Mi Hazánk törvényjavaslatát.
Ragadós száj- és körömfájás: nem múlt el a veszély
Ragadós száj- és körömfájás: nem múlt el a veszély
A járványügyi nyomozás jelenleg is tart.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Az MSZP elnöke 57 évesen fog államvizsgázni
Az MSZP elnöke 57 évesen fog államvizsgázni
Komjáthi Imre leadta szakdolgozatát.
Hirdetés
Hirdetés
Miniszter: a sertések is  „vírusgyárakká” válhatnak
Miniszter: a sertések is „vírusgyárakká” válhatnak
Rábapordány: 875 szarvasmarhát kellett leölni ragadós száj- és körömfájás miatt.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
Megérkezett a legfrissebb kimutatás.
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Fontos határidőre figyelmeztet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Nem, ez még valami annál is jobb!
Új lovas produkciókkal érkezik a Magyar Nemzeti Cirkusz
Új lovas produkciókkal érkezik a Magyar Nemzeti Cirkusz
Április 17-től Debreceben, a Möbelix melletti területen, vadonatúj sátrukban világhírű művészek lépnek fel.
Parkolási kisokos: zöld zóna
Parkolási kisokos: zöld zóna
Debrecenben új parkolózónákat alakít ki a város július 1-től, melyeket színekkel jelölnek meg
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés