Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni repülőtér, mi történik veled?

Cívishír | 2024. 07. 12. | 17:58:40
Egyes beruházások nem valósultak meg, azonban az ideérkezett tőke súlya kötelez.
Debreceni repülőtér, mi történik veled?
2023-ban mintegy 310 ezer utas járt itt (Fotó: Cívishír/Ratalics László)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napok óta rossz hírek érkeznek a debreceni repülőtérről: a hét elején egy bulgáriai turistajárat keserített meg balkáni nyaralást, azután bejelentették, hogy a Wizz Air októbertől nem használja tovább bázisreptereként a debrecenit. Majd július 11-én este bezárták a létesítményt, mondván, a hőség kárt tett a futópályákban. Erről azóta Papp László polgármester is írt a közösségi oldalán.

A Wizz Air döntése a Budapest Airport Zrt.-ben júniusban lezajlott állami tulajdonszerzéssel függhet össze, hiszen a légitársaság a fővárosba viszi át a korábban Debrecenből repülő Airbust. Minderre tavaly decemberben, majd most februárban a római és isztambuli járatindítás bejelentése során semmi sem utalt. Sőt, utóbbi alkalommal Debrecen polgármestere még újabb desztinációt is előrevetített.

A Wizz Air 2012-ben indította az első debreceni járatát (London), majd 2016-tól kezdte bázisként használni a repülőteret (ez akkor párizsi, brüsszeli, malmői járatokat hozott). A légikikötő 2018-ban még inkább a nyilvánosság fókuszába került: az önkormányzat akkor vásárolta vissza a repteret működtető Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető (AD) Kft. többségi tulajdonrészét a Xanga Zrt. nevű magáncégtől. A Xanga a leggazdagabb magyarok között is számon tartott Herdon István vállalkozása. Alapvetően ipari csarnokok építés-bérbeadásából nőttek nagyra, a lényeg, hogy 2011-ben az öt évvel ezelőttivel éppen ellentétes folyamat zajlott: akkor a debreceni cég vásárolta be magát többségi tulajdonosként az önkormányzat helyére. 

Tizenhárom évvel ezelőtt ugyanis a városvezetést az motiválta, hogy megszabaduljon a reptérüzemeltetéssel járó évi százmilliós nagyságrendű veszteségtől. A Debrecenben élő Herdon István nemcsak meglátta a lehetőséget, hanem sikeresen is fejlesztett: a 2011-es 18 ezres utasforgalom 2017-re 318 ezerre emelkedett.

A Xangához és vissza

Hogy miért gondolta meg magát a már Papp László vezette önkormányzat és vásárolta vissza a Xangától a korábbi pozícióit? Az érvelés szerint azért, mert Debrecen városa kormányzati ígéretet kapott a repülőtér milliárdos volumenű fejlesztésére (korszerűbb leszállító rendszer, új, modern utasterminál, szélesebb kifutópályák stb.). – Ennyi közpénzt viszont nem lehet úgy elkölteni, hogy a repülőteret lényegében egy magáncég üzemelteti. Ráadásul a társaság a növekedéssel járó finanszírozási költségeket sem tudná vállalni – hangzott el akkor. A városvezetést az is motiválta, hogy a nemzetközi régióközponti szerepért Kassával és Nagyváraddal folytatott vetélkedés kulcskérdésnek tekintették, melyik város válik fontosabb közlekedési csomóponttá. Nagyjából így összegezhető, miként lett Debrecen önkormányzata – mindössze 1,49 millió forintért – újra többségi tulajdonos a reptér-üzemeltetésben.

A tranzakció évében a légikikötő 376, 2019-ben pedig már 600 ezres utasforgalmat produkált. Úgy számoltak, az üzemeltetés körülbelül egymillió utasnál lehet nullszaldós, ezt Papp Lászlóék a 2020-as évek közepére várták. Addig viszont bele kellett nyúlni a kasszába: a Debrecen International Airport Kft.-re átnevezett cég 2018-at 428 millió forint veszteséggel zárta (1,25 milliárdos mérlegfőösszeg mellett), míg 2019-ben 426 millió forint tőkeinjekciót szavazott meg a gazdasági társaságnak az önkormányzat közgyűlése. Az üzemeltető cég élére még 2018 végén Vajda Jánost választották meg.

Az állam vált fő tulajdonossá

A kormányzat által ígért nagyberuházások várattak magukra, a koronavírus-járvány pedig teljesen felborította a helyi terveket. Az utasszám 2020-ban 122 ezerre esett vissza, az üzemeltetés vesztesége az egekbe szökött. A mintegy 860 milliós mínuszt a kormány 360 millió forinttal enyhítette, de már látszott, hogy a légiforgalom újraépülése éveket fog igénybe venni. S egy masszívan veszteséges DKV mellett Debrecen városa nem tud másik hasonló terhet a nyakába venni. 

2020 márciusában a Wizz Air a pandémia miatt felfüggesztette a több mint 70 fővel működő debreceni bázis működését, míg 2021 tavaszára a reptér a dolgozói harmadától megvált. Abban az évben az utasforgalom a 80 ezret sem érte el.

Egy 2022 januári kormánydöntés értelmében a Magyar Állam 51 százalék tulajdonrészt szerzett az üzemeltető társaságban (az ingatlanok a létesítményekkel együtt a város tulajdonában maradtak). 

Ezt megelőzően – 2021 decemberében – Papp László Kósa Lajos országgyűlési képviselővel együtt még igyekeztek szebbre festeni a jövőt: az állam megjelenésével a következő években – mondták – évi hárommillió utas kiszolgálására alkalmas új terminál, új kifutópályák és gurulóutak, kisgépes zóna létesül (korábban 1-1,5 millió utasra tervezett terminálról beszéltek, úgy tűnik, ebben is szerettek volna „nagyot álmodni”). 

Ha a felsoroltak egyelőre nem is teljesültek, a kisebb beruházások azért folyamatosak voltak: költöttek a meglévő utasforgalmi épületre, a pályákra, a kerítésre, valamint a légikikötő világítására is. Ukrajna Oroszország általi megtámadása miatt egy időben annyi katonai gép és segélyszállítmány érkezett, hogy a kifutópályát javítani kellett, emiatt 2022 októberében egy hétre felfüggesztették a létesítmény működését

2023 januárjában Király Tamás váltotta Vajda Jánost az üzemeltető cég élén. Túl sok változásról nem tudtunk beszámolni ebben az évben, leginkább a római járat elindítására kaphatta fel a fejét az olvasó. Az előző évi 250 ezres utasforgalom bő 300 ezresre emelkedett 2023-ban, de még mindig nem érte el a 2017-es számot.

2024-ben úgy tűnt, a repülőtér ismét felszállóban van: új terminál felépítésébe értelmetlen lett volna belefogni, ezért a jelenlegi épület 300 négyzetméteres bővítésébe kezdtek. A kicsit korábban bejelentett isztambuli járattal egyetlen átszállással elérhetővé vált a Közel-Kelet és a Távol-Kelet (akkumulátoripar!), miközben elhangzott, a római gépek 80 százalékos kihasználtságúak, tehát van rájuk igény.

Nagy kérdés, hogy a Wizz Air után érkezik-e olyan légitársaság, amelyik bázisként tekintene a debreceni reptérre. A szomszédos ipari övezet látványosan fejlődik; az akkumulátoripari beruházások megosztóak, de a légi közlekedésben kétség kívül jelentős forgalmat generálhatnak. A BMW gyára a város északnyugati részében 2025-ben termelni fog, s a tesztüzem miatt a Lufthansa már idén 180 fősre cseréli a müncheni járat jelenlegi 90 férőhelyes gépét.
Egy júliusi kormánydöntés a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztériumtól a nemzetgazdasági miniszterhez rendelte a Debreceni Nemzetközi Repülőtér tulajdonosi jogainak gyakorlását. Nehezen képzelhető el, hogy Nagy Mártonék magára hagyják azt a várost, amelyik ötödik éve – elfogulatlanul nézve is – folyamatosan a legjobb tőkevonzó képességgel bíró települések között van a világban.

Ratalics László

Visszanyitják a repülőteret Debrecenben
Újraindul a légiközlekedés.
Új debreceni múzeum: 25 milliót is érhet egy látványterv
Évi 350 ezer látogatóban gondolkodnak.
Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése
2018-ban még okkal tűnt helyes döntésnek a városi tulajdonszerzés. Aztán beütött a krach.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Négyszáz lakást alakítanak ki a Hajnal utcán.
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Szoboszlói úti lezárás: csere!
Szoboszlói úti lezárás: csere!
Debreceni csomópont-átépítés: az egyik buszmegállót visszaadják, a másikat lezárják.
Stúdiókonténerben szólhat a nóta
Stúdiókonténerben szólhat a nóta
A ministúdió októbertől áprilisig lesz a DSZC Kreatív technikum udvarán.
Az ember, akinek sokat köszönhet Debrecen
Az ember, akinek sokat köszönhet Debrecen
A magyar történelem kiemelkedő alakja.
Egy debreceni okozott halálos balesetet a 4-esen
Egy debreceni okozott halálos balesetet a 4-esen
Kocsisor előzésébe kezdett, ám a manővert nem tudta befejezni.
Egyetemi rangsor: Debrecen őrzi helyét
Egyetemi rangsor: Debrecen őrzi helyét
Elkészült a Times Higher Education legújabb ranglistája.
Nyoma veszett egy debreceni lánynak
Nyoma veszett egy debreceni lánynak
Augusztus óta nem találják.
Asztalon a debreceni hajléktalanok ügye
Asztalon a debreceni hajléktalanok ügye
A lakossági panaszokra is reagálna az önkormányzat.
A debreceni önkormányzat a 106-os vasút nyomvonaláról
A debreceni önkormányzat a 106-os vasút nyomvonaláról
Soha nem volt arra irányuló szándék, amit emlegetnek - írják.
Ők Debrecen és egyeteme magas büszkeségei
Ők Debrecen és egyeteme magas büszkeségei
A tanulmányaik mellett az élet más területein is kiemelkedően teljesítenek
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Négyszáz lakást alakítanak ki a Hajnal utcán.
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Lehet potyázni az új debreceni ALDI-nál?
Lehet potyázni az új debreceni ALDI-nál?
Kiderült, hogy mennyit kell fizetni a parkolásért; a magyarországi üzletlánc harmadik legnagyobb boltja nyílt meg.
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Összesen 167 millió forintot fordítanak fejlesztésre.
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Több mint kétszázmillió forintot már 2023-ban megkaptak az italkereskedésről ismert ingatlan tulajdonosai.
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Megkérik az árát a termőföldnek, az biztos.
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
A négyzetméterár átlagosan 530 ezer forint.
Ellenzéki vezető kapta a Nobel-békedíjat
Ellenzéki vezető kapta a Nobel-békedíjat
Fáradhatatlanul dolgozik a demokratikus jogokért - írták.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Michelin-csillag: Hajdú-Biharnak most sem jutott
Michelin-csillag: Hajdú-Biharnak most sem jutott
Összesen tíz étterem érdemelte ki a legmagasabb minősítést.
Ursula von der Leyen ezt is túlélte
Ursula von der Leyen ezt is túlélte
Az európai intézmények történetében ez volt a második bizalmatlansági szavazás.
Krasznahorkai Lászlóé az irodalmi Nobel-díj
Krasznahorkai Lászlóé az irodalmi Nobel-díj
A Svéd Királyi Tudományos Akadémia meghozta döntését.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
És egyáltalán mi értelme volna? – Indul a 6. MVM Future Talks
Újra pályázható a Richter Anna-díj
Újra pályázható a Richter Anna-díj
Több kategóriában várják a jelentkezéseket.
Kezdődnek az őszi érettségik
Kezdődnek az őszi érettségik
Több mint 24 ezren vizsgáznak.
Három tudós kapja idén a kémiai Nobel-díjat
Három tudós kapja idén a kémiai Nobel-díjat
A díjazottak úttörő felfedezéseit követően a tudósok több tízezer különböző fémorganikus térhálót hoztak létre.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Újabb „értelmetlen” debreceni vereség
Újabb „értelmetlen” debreceni vereség
A DEAC-nak több helyzete volt, jobban játszott, mégis kikapott.
Hirdetés
Hirdetés
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Lehet potyázni az új debreceni ALDI-nál?
Kiderült, hogy mennyit kell fizetni a parkolásért; a magyarországi üzletlánc harmadik legnagyobb boltja nyílt meg.
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Összesen 167 millió forintot fordítanak fejlesztésre.
Támogatott tartalom
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
És egyáltalán mi értelme volna? – Indul a 6. MVM Future Talks
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Őszi különlegességek és veterán varázs október 18-án.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Hirdetés
Hirdetés