Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni repülőtér, mi történik veled?

Cívishír | 2024. 07. 12. | 17:58:40
Egyes beruházások nem valósultak meg, azonban az ideérkezett tőke súlya kötelez.
Debreceni repülőtér, mi történik veled?
2023-ban mintegy 310 ezer utas járt itt (Fotó: Cívishír/Ratalics László)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napok óta rossz hírek érkeznek a debreceni repülőtérről: a hét elején egy bulgáriai turistajárat keserített meg balkáni nyaralást, azután bejelentették, hogy a Wizz Air októbertől nem használja tovább bázisreptereként a debrecenit. Majd július 11-én este bezárták a létesítményt, mondván, a hőség kárt tett a futópályákban. Erről azóta Papp László polgármester is írt a közösségi oldalán.

A Wizz Air döntése a Budapest Airport Zrt.-ben júniusban lezajlott állami tulajdonszerzéssel függhet össze, hiszen a légitársaság a fővárosba viszi át a korábban Debrecenből repülő Airbust. Minderre tavaly decemberben, majd most februárban a római és isztambuli járatindítás bejelentése során semmi sem utalt. Sőt, utóbbi alkalommal Debrecen polgármestere még újabb desztinációt is előrevetített.

A Wizz Air 2012-ben indította az első debreceni járatát (London), majd 2016-tól kezdte bázisként használni a repülőteret (ez akkor párizsi, brüsszeli, malmői járatokat hozott). A légikikötő 2018-ban még inkább a nyilvánosság fókuszába került: az önkormányzat akkor vásárolta vissza a repteret működtető Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető (AD) Kft. többségi tulajdonrészét a Xanga Zrt. nevű magáncégtől. A Xanga a leggazdagabb magyarok között is számon tartott Herdon István vállalkozása. Alapvetően ipari csarnokok építés-bérbeadásából nőttek nagyra, a lényeg, hogy 2011-ben az öt évvel ezelőttivel éppen ellentétes folyamat zajlott: akkor a debreceni cég vásárolta be magát többségi tulajdonosként az önkormányzat helyére. 

Tizenhárom évvel ezelőtt ugyanis a városvezetést az motiválta, hogy megszabaduljon a reptérüzemeltetéssel járó évi százmilliós nagyságrendű veszteségtől. A Debrecenben élő Herdon István nemcsak meglátta a lehetőséget, hanem sikeresen is fejlesztett: a 2011-es 18 ezres utasforgalom 2017-re 318 ezerre emelkedett.

A Xangához és vissza

Hogy miért gondolta meg magát a már Papp László vezette önkormányzat és vásárolta vissza a Xangától a korábbi pozícióit? Az érvelés szerint azért, mert Debrecen városa kormányzati ígéretet kapott a repülőtér milliárdos volumenű fejlesztésére (korszerűbb leszállító rendszer, új, modern utasterminál, szélesebb kifutópályák stb.). – Ennyi közpénzt viszont nem lehet úgy elkölteni, hogy a repülőteret lényegében egy magáncég üzemelteti. Ráadásul a társaság a növekedéssel járó finanszírozási költségeket sem tudná vállalni – hangzott el akkor. A városvezetést az is motiválta, hogy a nemzetközi régióközponti szerepért Kassával és Nagyváraddal folytatott vetélkedés kulcskérdésnek tekintették, melyik város válik fontosabb közlekedési csomóponttá. Nagyjából így összegezhető, miként lett Debrecen önkormányzata – mindössze 1,49 millió forintért – újra többségi tulajdonos a reptér-üzemeltetésben.

A tranzakció évében a légikikötő 376, 2019-ben pedig már 600 ezres utasforgalmat produkált. Úgy számoltak, az üzemeltetés körülbelül egymillió utasnál lehet nullszaldós, ezt Papp Lászlóék a 2020-as évek közepére várták. Addig viszont bele kellett nyúlni a kasszába: a Debrecen International Airport Kft.-re átnevezett cég 2018-at 428 millió forint veszteséggel zárta (1,25 milliárdos mérlegfőösszeg mellett), míg 2019-ben 426 millió forint tőkeinjekciót szavazott meg a gazdasági társaságnak az önkormányzat közgyűlése. Az üzemeltető cég élére még 2018 végén Vajda Jánost választották meg.

Az állam vált fő tulajdonossá

A kormányzat által ígért nagyberuházások várattak magukra, a koronavírus-járvány pedig teljesen felborította a helyi terveket. Az utasszám 2020-ban 122 ezerre esett vissza, az üzemeltetés vesztesége az egekbe szökött. A mintegy 860 milliós mínuszt a kormány 360 millió forinttal enyhítette, de már látszott, hogy a légiforgalom újraépülése éveket fog igénybe venni. S egy masszívan veszteséges DKV mellett Debrecen városa nem tud másik hasonló terhet a nyakába venni. 

2020 márciusában a Wizz Air a pandémia miatt felfüggesztette a több mint 70 fővel működő debreceni bázis működését, míg 2021 tavaszára a reptér a dolgozói harmadától megvált. Abban az évben az utasforgalom a 80 ezret sem érte el.

Egy 2022 januári kormánydöntés értelmében a Magyar Állam 51 százalék tulajdonrészt szerzett az üzemeltető társaságban (az ingatlanok a létesítményekkel együtt a város tulajdonában maradtak). 

Ezt megelőzően – 2021 decemberében – Papp László Kósa Lajos országgyűlési képviselővel együtt még igyekeztek szebbre festeni a jövőt: az állam megjelenésével a következő években – mondták – évi hárommillió utas kiszolgálására alkalmas új terminál, új kifutópályák és gurulóutak, kisgépes zóna létesül (korábban 1-1,5 millió utasra tervezett terminálról beszéltek, úgy tűnik, ebben is szerettek volna „nagyot álmodni”). 

Ha a felsoroltak egyelőre nem is teljesültek, a kisebb beruházások azért folyamatosak voltak: költöttek a meglévő utasforgalmi épületre, a pályákra, a kerítésre, valamint a légikikötő világítására is. Ukrajna Oroszország általi megtámadása miatt egy időben annyi katonai gép és segélyszállítmány érkezett, hogy a kifutópályát javítani kellett, emiatt 2022 októberében egy hétre felfüggesztették a létesítmény működését

2023 januárjában Király Tamás váltotta Vajda Jánost az üzemeltető cég élén. Túl sok változásról nem tudtunk beszámolni ebben az évben, leginkább a római járat elindítására kaphatta fel a fejét az olvasó. Az előző évi 250 ezres utasforgalom bő 300 ezresre emelkedett 2023-ban, de még mindig nem érte el a 2017-es számot.

2024-ben úgy tűnt, a repülőtér ismét felszállóban van: új terminál felépítésébe értelmetlen lett volna belefogni, ezért a jelenlegi épület 300 négyzetméteres bővítésébe kezdtek. A kicsit korábban bejelentett isztambuli járattal egyetlen átszállással elérhetővé vált a Közel-Kelet és a Távol-Kelet (akkumulátoripar!), miközben elhangzott, a római gépek 80 százalékos kihasználtságúak, tehát van rájuk igény.

Nagy kérdés, hogy a Wizz Air után érkezik-e olyan légitársaság, amelyik bázisként tekintene a debreceni reptérre. A szomszédos ipari övezet látványosan fejlődik; az akkumulátoripari beruházások megosztóak, de a légi közlekedésben kétség kívül jelentős forgalmat generálhatnak. A BMW gyára a város északnyugati részében 2025-ben termelni fog, s a tesztüzem miatt a Lufthansa már idén 180 fősre cseréli a müncheni járat jelenlegi 90 férőhelyes gépét.
Egy júliusi kormánydöntés a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztériumtól a nemzetgazdasági miniszterhez rendelte a Debreceni Nemzetközi Repülőtér tulajdonosi jogainak gyakorlását. Nehezen képzelhető el, hogy Nagy Mártonék magára hagyják azt a várost, amelyik ötödik éve – elfogulatlanul nézve is – folyamatosan a legjobb tőkevonzó képességgel bíró települések között van a világban.

Ratalics László

Visszanyitják a repülőteret Debrecenben
Újraindul a légiközlekedés.
Új debreceni múzeum: 25 milliót is érhet egy látványterv
Évi 350 ezer látogatóban gondolkodnak.
Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése
2018-ban még okkal tűnt helyes döntésnek a városi tulajdonszerzés. Aztán beütött a krach.
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Súlyos vádak a debreceni állatkert volt vezetőjétől
Súlyos vádak a debreceni állatkert volt vezetőjétől
Az önkormányzat pedig vizsgálatról és súlyos szakmai hibákról ír.
Újra jó formában a debreceni 326-os
Újra jó formában a debreceni 326-os
Látványosság a Nagyállomáson.
Hello Szakma újra a Nagyerdei Stadionban
Hello Szakma újra a Nagyerdei Stadionban
Több mint 80 kiállító várja az érdeklődőket Debrecenben.
Új stratégiai korszakba lépett a Debreceni Egyetem
Új stratégiai korszakba lépett a Debreceni Egyetem
Kossa György szerint a következő hat évben 150 millió eurót fordítanak kutatásra és képzésre.
Kapu Tibor Debrecent is „felvitte” a világűrbe
Kapu Tibor Debrecent is „felvitte” a világűrbe
A második magyar űrhajós a Debreceni Egyetemen mesélt a HUNOR programról és az űrbeli kísérletekről.
Fontos lépés a Debrecen–Hajdúböszörmény kerékpárúthoz
Fontos lépés a Debrecen–Hajdúböszörmény kerékpárúthoz
Nem uniós forrásokból finanszírozott közbeszerzési projekt, a részvétel lehetősége mindenki előtt nyitott
Debreceni autósoknak szól a DKV akciója
Debreceni autósoknak szól a DKV akciója
Forgalmival ingyenes az utazás.
Campus Fesztivál: nagy nevek érkezhetnek Debrecenbe
Campus Fesztivál: nagy nevek érkezhetnek Debrecenbe
Összeállt a kívánságkosár, már lehet szavazni.
Harminc ismerősét verte át a debreceni jegynepper
Harminc ismerősét verte át a debreceni jegynepper
Focimeccsekre kínált utazásokat, belépőket.
Szakadó eső a debreceni yoUDay főpróbáján
Szakadó eső a debreceni yoUDay főpróbáján
Új programot is hirdettek az egyetemistáknak.
Egykilométeres „Kánaán” a Sámsoni úton
Egykilométeres „Kánaán” a Sámsoni úton
Megtudtuk, hogy pontosan melyik szakaszon lehet kétszer két sávon közlekedni hamarosan.
Professzorát köszöntötte a Debreceni Egyetem
Professzorát köszöntötte a Debreceni Egyetem
A 85 éves Tóth Csaba emberileg és szakmailag is példát mutat - hangzott el az ünnepségen.
Hello Szakma újra a Nagyerdei Stadionban
Hello Szakma újra a Nagyerdei Stadionban
Több mint 80 kiállító várja az érdeklődőket Debrecenben.
Százmilliós növényterápiára is készülnek Nyíradonyban
Százmilliós növényterápiára is készülnek Nyíradonyban
Kúriai fejlesztések európai uniós forrásból.
A KSH szerint most ennyi a magyar átlagkereset
A KSH szerint most ennyi a magyar átlagkereset
A mediánérték jóval kevesebb.
Mechwartos diák a támogatottak között
Mechwartos diák a támogatottak között
Megvalósíthatja a tervét.
Kezdődik a hortobágyi madárszínház építése
Kezdődik a hortobágyi madárszínház építése
A projekt teljes elszámolható költsége meghaladja a 4,3 milliárd forintot.
Országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés indult
Országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés indult
A visszaváltási díjra vonatkozó szabályok betartását vizsgálják.
Megakasztotta a kormány a debreceni lakásprogramot
Megakasztotta a kormány a debreceni lakásprogramot
Muszáj újragondolni az önkormányzati kezdeményezést; októberben szociális bérlakásokat is pályáztatnak.
Bizonytalanság a vérhígító forgalmazása körül
Bizonytalanság a vérhígító forgalmazása körül
Lejárt a széles körben használt Clexane szabadalmi védettsége, de a szakember szerint nincs ok aggodalomra.
Műfüves pályával gazdagodik Derecske
Műfüves pályával gazdagodik Derecske
Hamarosan kezdődik a kivitelezés.
Ismét fizetős lesz a belépés Velencébe
Ismét fizetős lesz a belépés Velencébe
A jegy nélküli látogatókra ötven eurótól háromszáz euróig terjedő bírságot szabhatnak ki.
Lavrov nem akar európai vezetőket a tárgyalóasztalnál
Lavrov nem akar európai vezetőket a tárgyalóasztalnál
Moszkva ragaszkodik a biztonsági garanciákhoz.
Újvidéki tragédia: újabb vádemeléseket jelentettek be
Újvidéki tragédia: újabb vádemeléseket jelentettek be
Elmulasztották az állomásépület szerkezetének a karbantartását is.
Tízből csak nyolc sofőr köti be magát
Tízből csak nyolc sofőr köti be magát
A gépjárművezetők objektív felelősségévé tette a biztonsági övek becsatolását a gépjárművek hátsó ülésén is.
Elhunyt a Debrecenben született költő
Elhunyt a Debrecenben született költő
A nemzet művészének számos verseskötete jelent meg.
Ismét vízum nélkül utazhatunk Amerikába
Ismét vízum nélkül utazhatunk Amerikába
Feloldják a korlátozásokat.
Elhunyt Robert Redford
Elhunyt Robert Redford
Sokak nagy kedvence volt.
Izrael megkezdte Gázaváros elfoglalását
Izrael megkezdte Gázaváros elfoglalását
Két hadosztállyal indult a hadművelet.
Varga Zoltán úgy érzi, diktatúrában él
Varga Zoltán úgy érzi, diktatúrában él
A debreceni ellenzéki politikus populista jobboldaról írt.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Ismét fizetős lesz a belépés Velencébe
Ismét fizetős lesz a belépés Velencébe
A jegy nélküli látogatókra ötven eurótól háromszáz euróig terjedő bírságot szabhatnak ki.
Hirdetés
Hirdetés
Papír és fa égett a kabai épületben
Papír és fa égett a kabai épületben
A tűz a tetőbe is belekapott.
Hirdetés
Hirdetés
Súlyos vádak a debreceni állatkert volt vezetőjétől
Súlyos vádak a debreceni állatkert volt vezetőjétől
Az önkormányzat pedig vizsgálatról és súlyos szakmai hibákról ír.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Hello Szakma újra a Nagyerdei Stadionban
Több mint 80 kiállító várja az érdeklődőket Debrecenben.
Százmilliós növényterápiára is készülnek Nyíradonyban
Kúriai fejlesztések európai uniós forrásból.
A KSH szerint most ennyi a magyar átlagkereset
A mediánérték jóval kevesebb.
Támogatott tartalom
Jöjjön az év utolsó grillezése!
Jöjjön az év utolsó grillezése!
Ezekre az eszközökre lehet még szükséged.
A legkiválóbb gyógyszerészeket keresik
A legkiválóbb gyógyszerészeket keresik
Pályázatot írt ki a Richter: a díjazottak kategóriánként bruttó kétmillió forint értékű elismerésben részesülnek.
Új lendületet kap Hajdú-Bihar aktív turizmusa
Új lendületet kap Hajdú-Bihar aktív turizmusa
Aláírták a 4,3 milliárd forintos támogatási szerződést.
Hirdetés
Hirdetés