Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése

Cívishír | 2022. 01. 21. | 19:58:00
2018-ban még okkal tűnt helyes döntésnek a városi tulajdonszerzés. Aztán beütött a krach.
Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen önkormányzata 2018 őszén másfél millió forintért vásárolt 49,96 százaléknyi üzletrészt a repülőteret üzemeltető cégben, ezzel többségi tulajdonossá vált; most a város 51 százaléknyi tulajdonrészt átruházna az államra, ugyanis a koronavírus alapjaiban húzta át a számításokat. Az ingyenes átadásról szóló előterjesztést a január 29-i közgyűlés hagyhatja jóvá, miután az a jövő héten átment a közgyűlés három bizottságán (a tulajdonosi, a pénzügyi, valamint a környezetvédelmi és városfejlesztési bizottságokon).

A többségi tulajdontól történő megválásnak két oka van. Az egyik, hogy 2018-ban még senki nem látta előre a világjárványt, vele együtt a légi közlekedés összeomlását. A debreceni városvezetés akkor úgy kalkulált, hogy

ha egymillió utasnál a repülőtér-üzemeltetés nullszaldóssá válik (ezt alátámasztják nemzetközi szakmai számítások), akkor az a cívisváros számára nem illúzió, hanem csábító lehetőség.

Hiszen a 2018-as 381 ezres utasszámot a következő évben – több új járatnak köszönhetően – sikerült 600 ezerre feltornázni, majd 2020 első két hónapja alapján reálisnak tűnt a 700 ezer utas elérése abban az évben. Magyarul az ágazat dinamikusan fejlődött, a Wizz Air kitüntetett szerepet szánt Debrecennek, az állam pedig jelezte, hogy segíti a repülőtéri infrastruktúra további fejlesztését. Ezt a folyamatot metszette el derékban a pandémia: tavalyi mindössze 75 ezer utas fordult meg a légikikötőben.

A drámai visszaesés fenntarthatatlanul ráfizetésessé tette a reptérüzemeltetést Debrecen számára, hiszen a bevételek a töredékére csökkentek. Amíg a többségi tulajdonszerzés esztendejében, vagyis 2018-ban a Debrecen International Airport Kft. adózás előtti eredménye 428 millió forint veszteséget mutatott, addig egy évvel később 289 millióra csökkent a mínusz (ne feledjék, ez az utasforgalmi rekord éve). A veszteséget ugye, a tulajdonosoknak kellett lenyelni, így azzal, hogy az önkormányzat lényegében saját cégként menedzselhette a kft-t, a hiány finanszírozását is vállalta saját kasszából. 2020-ban a légi közlekedés leállása visszájára fordította a kedvező folyamatokat, hiszen a Debrecen International Airport Kft. 491 milliós mínusszal zárta az évet. Más kérdés, hogy a kormány az egyre kezelhetetlenebb helyzetre tekintettel 2020-ban majdnem egymilliárd forintot „tolt a reptérbe”. És bár azt nem tudjuk, hogy a múlt év mekkora veszteséget hozott, az biztos, hogy az állam részéről ekkor is érkezett egy 400 milliós mentőöv.

Ha kicsit távolabbról tekintünk az eseményekre és az összképre koncentrálunk, egy valami jól látszik: komoly nemzetközi repülőteret fejleszteni nem városi lépték, évtizedes horizonton a krach bármikor beüthet. A régiós összefogás (hiszen egy nemzetközi reptérből nagyobb térség profitál) , az állami szerepvállalás nemhogy nem ördögtől való, hanem a jelenlegi helyzetben nincs is más út. Főleg, hogy a pandémiás kockázatok finoman sem étvágycsinálóak az ágazati magánbefektetők számára).

Ha pénzeli, akkor irányítani is akarja

A tulajdoni viszonyok átrendeződésének másik oka, hogy a kormány az önkormányzattal közösen olyan súlyú repülőteret fejlesztene Debrecenben, amelyik nemcsak Magyarország északi és keleti részének, hanem egyes határon túli területek (Kárpátalja, Partium)) igényeit is lefedi. A 2030-as évekre 2-3 millió utasban gondolkodnak, mely cél elérésében az elmúlt évek beruházásai (speciális biztonsági kerítés, a gépek parkolását szolgáló világítás, pályajavítások stb.) csak könnyed előjátéknak számítottak. Még ebben az évtizedben több tízmilliárd forint értékben hajtanának végre korszerűsítéseket, építési beruházásokat.

Így:

  • 2,4 milliárd forintért új tűzoltólaktanya épül két speciális jármű beszerzésével, új futópályát terveznek, utasbiztonsági eszközöket vásárolnak;
  • megújítanák a futópályát;
  • párhuzamos és egyéb gurulóutakat alakítanának ki;
  • új utasforgalmi terminál és forgalmi előtér létesülne;
  • modernebb műszeres leszállítórendszert (CAT III/B) és fénytechnikát (ILS III) telepítenének;
  • havasflotta-bázis (hómaró, hókotró és egyéb gépek), földi kiszolgáló eszköztároló, valamint üzemanyag-tároló készülne;
  • további parkolókat, irodákat építenének.

Mivel ezeknek a beruházásoknak a fedezetét a kormány biztosítaná, szeretnének többségi tulajdonosként döntéseket hozni a jövőben. Most már csak az kell, persze, hogy a jövőbeli magyar politikai vezetés is kitartson az előbb vázolt koncepció mellett.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Debreceni állatvédők fordulnak a polgármesterhez
Debreceni állatvédők fordulnak a polgármesterhez
Azt írják, az állatbarát önkormányzat cím nemcsak jogokkal, hanem kötelezettségekkel is jár.
Rossz helyen állt meg a lift
Rossz helyen állt meg a lift
Egy debreceni panelba kellett riasztani a tűzoltókat.
Érdekfeszítő januári programok az Agórában
Érdekfeszítő januári programok az Agórában
Digitális kalandozások is várják az érdeklődőket.
Ilyen a karácsony Joulupukki hazájában
Ilyen a karácsony Joulupukki hazájában
Él Debrecenben egy finn, akit kifaggattunk.
Kósa Lajosék négyen maradtak
Kósa Lajosék négyen maradtak
A debreceni politikus már a rendszerváltás utáni első Országgyűlésnek is tagja volt.
DKV Zrt.: Vigyázat, csalók!
DKV Zrt.: Vigyázat, csalók!
Ne dőljön be az átverésnek! - figyelmeztet a debreceni társaság.
Tűz egy debreceni rendezvényházban
Tűz egy debreceni rendezvényházban
A Böszörményi útról érkezett a riasztás.
Éjszakai buszokat indít a DKV
Éjszakai buszokat indít a DKV
Az újévi hazajutást segítik Debrecenben.
Amerikai sztárok a 2025-ös Campus Fesztiválon!
Amerikai sztárok a 2025-ös Campus Fesztiválon!
További 44 hazai előadó neve is nyilvánossá vált a nagy debreceni bulira.
Vendégmunkás-kvóta: jövőre 35 ezer a maximum
Vendégmunkás-kvóta: jövőre 35 ezer a maximum
Tovább szigorították a szabályozást.
Biztosítás: sok lakásnál tíz évnél is régebbi
Biztosítás: sok lakásnál tíz évnél is régebbi
Az ilyen ingatlanok biztosítása nem megfelelő értékre szól - hívják fel a figyelmet.
Utakat újítanának fel Nyíracsádon
Utakat újítanának fel Nyíracsádon
Több utcát is érint a beruházás.
Óvodákat bővítenek Hajdúhadházon
Óvodákat bővítenek Hajdúhadházon
Sok a gyerek, szükséges a fejlesztés.
Rezsicsökkentésre nyertek pénzt
Rezsicsökkentésre nyertek pénzt
Több hajdú-bihari város is jól jár.
„Csúcsteljesítményt örömmel is el lehet érni”
„Csúcsteljesítményt örömmel is el lehet érni”
Évértékelő beszélgetés dr. Ábrahám Lászlóval, a Sensirion Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával.
A globális klímavédelemhez járul hozzá a Sensirion legújabb terméke
A globális klímavédelemhez járul hozzá a Sensirion legújabb terméke
Az A2L szenzort az amerikai piac igényének és elvárásának megfelelve a Sensirion az elsők között fejlesztette ki.
KSH: 637 200 forint a bruttó átlagkereset
KSH: 637 200 forint a bruttó átlagkereset
A reálkereset 9,4 százalékkal emelkedett – közölték.
Milliárdos adásvétel előtt Debrecen
Milliárdos adásvétel előtt Debrecen
A sportkollégium vételárába egyetemi tulajdonú ingatlanok is beépülhetnek.
Újabb szállodák Debrecenben?
Újabb szállodák Debrecenben?
2025-ben kulcsfontosságú közbeszerzést írnak ki a repülőtér fejlesztése érdekében.
Visszabontanák a belvárosi tér kőburkolatát
Visszabontanák a belvárosi tér kőburkolatát
A Bethlen utca átépítéséhez is igénybe venne EU-s forrást a debreceni önkormányzat.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kisbaba halt meg szénmonoxid-mérgezésben
Kisbaba halt meg szénmonoxid-mérgezésben
Karácsonyi tragédia Budapesten.
Hirdetés
Hirdetés
Meghalt a szlovén Kamniki-Alpokban eltűnt magyar
Meghalt a szlovén Kamniki-Alpokban eltűnt magyar
A sérült férfi után négy napig kutattak. Társa kihűlt, de nem esett baja.
Hirdetés
Gazdaság
Vendégmunkás-kvóta: jövőre 35 ezer a maximum
Tovább szigorították a szabályozást.
Biztosítás: sok lakásnál tíz évnél is régebbi
Az ilyen ingatlanok biztosítása nem megfelelő értékre szól - hívják fel a figyelmet.
Utakat újítanának fel Nyíracsádon
Több utcát is érint a beruházás.
Óvodákat bővítenek Hajdúhadházon
Sok a gyerek, szükséges a fejlesztés.
Rezsicsökkentésre nyertek pénzt
Több hajdú-bihari város is jól jár.
„Csúcsteljesítményt örömmel is el lehet érni”
Évértékelő beszélgetés dr. Ábrahám Lászlóval, a Sensirion Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Fények, csengettyűk, köszöntők Polgár főterén
Fények, csengettyűk, köszöntők Polgár főterén
Sokan adományoztak, mások ajándékoztak, míg vannak, akik szeretetet adtak advent negyedik vasárnapján.
A globális klímavédelemhez járul hozzá a Sensirion legújabb terméke
A globális klímavédelemhez járul hozzá a Sensirion legújabb terméke
Az A2L szenzort az amerikai piac igényének és elvárásának megfelelve a Sensirion az elsők között fejlesztette ki.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés