Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése

Cívishír | 2022. 01. 21. | 19:58:00
2018-ban még okkal tűnt helyes döntésnek a városi tulajdonszerzés. Aztán beütött a krach.
Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen önkormányzata 2018 őszén másfél millió forintért vásárolt 49,96 százaléknyi üzletrészt a repülőteret üzemeltető cégben, ezzel többségi tulajdonossá vált; most a város 51 százaléknyi tulajdonrészt átruházna az államra, ugyanis a koronavírus alapjaiban húzta át a számításokat. Az ingyenes átadásról szóló előterjesztést a január 29-i közgyűlés hagyhatja jóvá, miután az a jövő héten átment a közgyűlés három bizottságán (a tulajdonosi, a pénzügyi, valamint a környezetvédelmi és városfejlesztési bizottságokon).

A többségi tulajdontól történő megválásnak két oka van. Az egyik, hogy 2018-ban még senki nem látta előre a világjárványt, vele együtt a légi közlekedés összeomlását. A debreceni városvezetés akkor úgy kalkulált, hogy

ha egymillió utasnál a repülőtér-üzemeltetés nullszaldóssá válik (ezt alátámasztják nemzetközi szakmai számítások), akkor az a cívisváros számára nem illúzió, hanem csábító lehetőség.

Hiszen a 2018-as 381 ezres utasszámot a következő évben – több új járatnak köszönhetően – sikerült 600 ezerre feltornázni, majd 2020 első két hónapja alapján reálisnak tűnt a 700 ezer utas elérése abban az évben. Magyarul az ágazat dinamikusan fejlődött, a Wizz Air kitüntetett szerepet szánt Debrecennek, az állam pedig jelezte, hogy segíti a repülőtéri infrastruktúra további fejlesztését. Ezt a folyamatot metszette el derékban a pandémia: tavalyi mindössze 75 ezer utas fordult meg a légikikötőben.

A drámai visszaesés fenntarthatatlanul ráfizetésessé tette a reptérüzemeltetést Debrecen számára, hiszen a bevételek a töredékére csökkentek. Amíg a többségi tulajdonszerzés esztendejében, vagyis 2018-ban a Debrecen International Airport Kft. adózás előtti eredménye 428 millió forint veszteséget mutatott, addig egy évvel később 289 millióra csökkent a mínusz (ne feledjék, ez az utasforgalmi rekord éve). A veszteséget ugye, a tulajdonosoknak kellett lenyelni, így azzal, hogy az önkormányzat lényegében saját cégként menedzselhette a kft-t, a hiány finanszírozását is vállalta saját kasszából. 2020-ban a légi közlekedés leállása visszájára fordította a kedvező folyamatokat, hiszen a Debrecen International Airport Kft. 491 milliós mínusszal zárta az évet. Más kérdés, hogy a kormány az egyre kezelhetetlenebb helyzetre tekintettel 2020-ban majdnem egymilliárd forintot „tolt a reptérbe”. És bár azt nem tudjuk, hogy a múlt év mekkora veszteséget hozott, az biztos, hogy az állam részéről ekkor is érkezett egy 400 milliós mentőöv.

Ha kicsit távolabbról tekintünk az eseményekre és az összképre koncentrálunk, egy valami jól látszik: komoly nemzetközi repülőteret fejleszteni nem városi lépték, évtizedes horizonton a krach bármikor beüthet. A régiós összefogás (hiszen egy nemzetközi reptérből nagyobb térség profitál) , az állami szerepvállalás nemhogy nem ördögtől való, hanem a jelenlegi helyzetben nincs is más út. Főleg, hogy a pandémiás kockázatok finoman sem étvágycsinálóak az ágazati magánbefektetők számára).

Ha pénzeli, akkor irányítani is akarja

A tulajdoni viszonyok átrendeződésének másik oka, hogy a kormány az önkormányzattal közösen olyan súlyú repülőteret fejlesztene Debrecenben, amelyik nemcsak Magyarország északi és keleti részének, hanem egyes határon túli területek (Kárpátalja, Partium)) igényeit is lefedi. A 2030-as évekre 2-3 millió utasban gondolkodnak, mely cél elérésében az elmúlt évek beruházásai (speciális biztonsági kerítés, a gépek parkolását szolgáló világítás, pályajavítások stb.) csak könnyed előjátéknak számítottak. Még ebben az évtizedben több tízmilliárd forint értékben hajtanának végre korszerűsítéseket, építési beruházásokat.

Így:

  • 2,4 milliárd forintért új tűzoltólaktanya épül két speciális jármű beszerzésével, új futópályát terveznek, utasbiztonsági eszközöket vásárolnak;
  • megújítanák a futópályát;
  • párhuzamos és egyéb gurulóutakat alakítanának ki;
  • új utasforgalmi terminál és forgalmi előtér létesülne;
  • modernebb műszeres leszállítórendszert (CAT III/B) és fénytechnikát (ILS III) telepítenének;
  • havasflotta-bázis (hómaró, hókotró és egyéb gépek), földi kiszolgáló eszköztároló, valamint üzemanyag-tároló készülne;
  • további parkolókat, irodákat építenének.

Mivel ezeknek a beruházásoknak a fedezetét a kormány biztosítaná, szeretnének többségi tulajdonosként döntéseket hozni a jövőben. Most már csak az kell, persze, hogy a jövőbeli magyar politikai vezetés is kitartson az előbb vázolt koncepció mellett.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
„A fél debreceni Fideszt innen fizetik ki kamu állásokkal”
„A fél debreceni Fideszt innen fizetik ki kamu állásokkal”
Hadházy László helyi forrásaira hivatkozva állítja ezt.
Debreceni egyetemista az ország legjobb kuvasztenyésztője
Debreceni egyetemista az ország legjobb kuvasztenyésztője
A kuvasz nem divatkutya, de a legszebb és a legjobb családbarát – állítja a joghallgató.
Karambol Felsőjózsán
Karambol Felsőjózsán
A Sillye Gábor utcába tűzoltó és mentő is érkezett.
Meghódította Debrecent a Magyar Nemzeti Cirkusz
Meghódította Debrecent a Magyar Nemzeti Cirkusz
A világon egyedülálló produkciókkal tűzdelt műsorfolyamot hoztak Richter Józsefék.
Megszállták a rendőrök a debreceni állomást
Megszállták a rendőrök a debreceni állomást
Több mint 200 embert igazoltattak.
Kegyetlen állatkínzás Debrecenben
Kegyetlen állatkínzás Debrecenben
Láncra kötve húzta a kutyát a terepjáróval.
Súlyos baleset az M35-ösön, Debrecennél
Súlyos baleset az M35-ösön, Debrecennél
Tűzoltók, mentők a helyszínen.
Forgalomkorlátozások az M35-ös autópálya debreceni szakaszán
Forgalomkorlátozások az M35-ös autópálya debreceni szakaszán
A lezárás ideje alatt az alábbi terelőutakon lehet közlekedni.
Vége a Szoboszlói úti-István úti kálváriának!
Vége a Szoboszlói úti-István úti kálváriának!
A forgalmas debreceni csomópontban visszaállt a forgalmi rend.
Táncra perdül Debrecen
Táncra perdül Debrecen
A tánc debreceni szereplői együttműködésbe fognak.
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
Kósa Lajost felkérték a Pride betiltása elleni akcióhoz
A debreceni politikusnak a momentumos üzent.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
Miniszter: a sertések is  „vírusgyárakká” válhatnak
Miniszter: a sertések is „vírusgyárakká” válhatnak
Rábapordány: 875 szarvasmarhát kellett leölni ragadós száj- és körömfájás miatt.
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
Megérkezett a legfrissebb kimutatás.
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Fontos határidőre figyelmeztet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Borúsan látják a jövőt az építőipari vállalkozók
Borúsan látják a jövőt az építőipari vállalkozók
A szűkülő piac ellenére a cégek 63 százalék az alkalmazottak megtartását tervezi.
Veszélyben a debreceni 1-es villamos korszerűsítése
Veszélyben a debreceni 1-es villamos korszerűsítése
A kormány felfüggesztette a tavaly jóváhagyott fejlesztést.
Jelentősen csökkent a használt villanyautók átlagára
Jelentősen csökkent a használt villanyautók átlagára
A népszerűségi lista élén változás történt.
Debrecen a tizedik leglátogatottabb város
Debrecen a tizedik leglátogatottabb város
Az első negyedév adataiból vontak mérleget.
Ukrajnával riogatott Gulyás Gergely Debrecenben
Ukrajnával riogatott Gulyás Gergely Debrecenben
A miniszter a Megyei Jogú Városok Szövetsége közgyűlésén járt.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Grandiózus csatajelenettel ért véget a Hunyadi
Grandiózus csatajelenettel ért véget a Hunyadi
Minden szempontból szintlépés a hazai sorozatgyártásban.
Hirdetés
Hirdetés
Hidegzuhany: elúszott a DEAC pályaelőnye
Hidegzuhany: elúszott a DEAC pályaelőnye
A rájátszás első meccsén betliztek a debreceniek.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Miniszter: a sertések is „vírusgyárakká” válhatnak
Rábapordány: 875 szarvasmarhát kellett leölni ragadós száj- és körömfájás miatt.
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
Megérkezett a legfrissebb kimutatás.
Hirdetés
Támogatott tartalom
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Nem, ez még valami annál is jobb!
Új lovas produkciókkal érkezik a Magyar Nemzeti Cirkusz
Új lovas produkciókkal érkezik a Magyar Nemzeti Cirkusz
Április 17-től Debreceben, a Möbelix melletti területen, vadonatúj sátrukban világhírű művészek lépnek fel.
Parkolási kisokos: zöld zóna
Parkolási kisokos: zöld zóna
Debrecenben új parkolózónákat alakít ki a város július 1-től, melyeket színekkel jelölnek meg
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés