Új debreceni múzeum: 25 milliót is érhet egy látványterv
Megjelent a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum debreceni tagintézményének létrehozását célzó nyílt építészeti ötletpályázat.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) mintegy 14 ezer négyzetméteren tervezi a kulturális és innovációs központ felépítését a négyszáz hektáron elterülő gyár, az azt körülfutó BMW körút és az M35-ös autópálya közötti területen. Elképzelésük szerint az új múzeum nemcsak bemutatná a hazai kutatás-fejlesztés legújabb eredményeit, hanem „nemzetközileg elismert tudásközpontként” működne, ahol „közös gondolkodás folyna a jövőről”, állandó és időszaki kiállításokat, konferenciákat, üzleti találkozókat rendeznének. Mindehhez a legújabb technikai, műszaki és természettudományi múzeumok színvonalának megfelelő, évi 350 ezer látogatót befogadni képes épületegyüttest szeretnének létrehozni a „közlekedés múltjának bemutatása és a jövőbe mutató megoldások” érdekében. Egy ilyen, egyszerre innovatív és inspiráló épületegyütteshez várnak építészeti javaslatokat, víziókat – összegezhető a július 8-án megjelent ötletpályázat célja.
Az ÉKM bőkezűnek ígérkezik, hiszen eredményes tervpályázat esetén mintegy 95 millió forintot fordítanak díjazásra, s a pénzt teljes egészében elköltenék. A legmagasabb adható összeg 25 millió, a legkisebb 3 millió forint. A pályázatokat szeptember 13-ig kell benyújtani, eredményhirdetés október 18-án várható.
Villogó kérdőjelek
Az új debreceni múzeumról már 2022 végén lehetett olvasni, de Lázár János, az ÉKM minisztere majd csak egy 2024 májusi cívisvárosi kampányrendezvényen hintett el újabb információkat. E fejlemények nemcsak azért érték váratlanul a közvéleményt, mert a Természettudományi Múzeum Debrecenbe költöztetése sem megy habkönnyen. Hanem azért is, mert a kormány a közlekedési múzeum fővárosi beruházására már elköltött legalább 8 milliárd forintot úgy, hogy a folyamat – a rezsiárak emelkedése és a „háborús infláció” okozta forráshiányra hivatkozva – a tervezés végső fázisában elakadt. Így a kivitelezés sem kezdődött el.
A budapesti múzeum terveinek elkészítésére a híres New York-i Diller Scofidio+Renfro építészirodát és magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát választották ki még 2019-ben. Bár a Kőbányai úti egykori Északi Járműjavító Dízelcsarnoka kapcsán a tervezők már megkapták az építési engedélyeket, a kiviteli tervek elkészültéről nincs hír. Márpedig ez lett volna a közlekedési múzeum legnagyobb egybefüggő kiállítótere, ahol 120 egyedi vasúti, tömegközlekedési, közúti jármű és több ezer más műtárgy kapott volna új teret.
Ilyen körülmények, azaz két befejezetlen múzeumi nagyberuházás és súlyos mínuszokkal küzdő központi költségvetés mellett újabb jelentős projektbe kezdeni… egyelőre nem véletlen a megvalósítás sikerét övező széles körű kétkedés.
Hangsúlyozandó viszont, hogy a most megjelent pályázati kiírás szerint a debreceni múzeumberuházás nem a budapesti helyett valósulna meg.
Az ÉKM ugyanis azt írja, a „több tagintézménnyel működő Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum jövőjének kulcsa, hogy tagintézmény-hálózatát a kortárs magyar ipar innovációs központjaival együttműködve bővítse”.
A helyzetet tovább bonyolítják a beruházás körüli személyes és pártpolitikai csatározások. Egyrészt a Lázár János és a múzeum főigazgatójaként hat éven át, 2022-ig tevékenykedő Vitézy Dávid közötti konkurenciaharcról maguk az érintettek is többször beszéltek a médiában. Másrészt a miniszterről és a kormányról is köztudott, hogy számos tekintetben Budapest helyett a vidéket preferálják. Sokan ennek, tehát politikai és nem szakmai döntésnek tartják azt is, hogy a kormány a közlekedési múzeum esetében fontosabbnak tartja egy új, debreceni központ megvalósítását, mint a budapesti fejlesztés befejezését.
„Debrecennek, mint a vidék fővárosának a fejlesztése az ország és a kormány gazdasági érdeke. Az ipari és infrastrukturális beruházások mellett legalább ennyire fontosak a kulturális fejlesztések is – pláne ha azok össze is kapcsolhatóak. Hamarosan Debrecen lesz a hazai autógyártás egyik központja, ahol így megjelennek majd a legnagyszerűbb innovációk, a jövő közlekedési fejlesztései is. A Debrecenben megépülő közlekedési múzeum ezeknek a bemutató helye lesz majd. Téves az a gondolat, hogy a múzeum Budapesté. Az az országé, ezért nem csak a főváros az egyetlen hely, ahol az működhet” – írta a Cívishírnek az ÉKM, amikor elkértük volna tőlük az ötletpályázat azóta nyilvánosan is elérhető szövegét.
Ratalics László