Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Így vált könnyebbé időpontot kérni a debreceni szakrendelésekre

| 2023. 10. 16. | 21:00:00
Két hónap, 85 ezer telefon, a korábbinál sokkal kevesebb sikertelen hívás.
Így vált könnyebbé időpontot kérni a debreceni szakrendelésekre
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

06 (52) 52 52 52: mindenkinek érdemes a mobiljában elmentenie, felírnia ezt a számot, mert előbb-
utóbb szüksége lesz rá. Ezen a számon kérhető a legegyszerűbben időpont Debreceni Egyetem
Klinikai Központjának (DE KK) valamennyi telephelyén elhelyezkedő járóbeteg-szakrendeléseire,
legyen szó akár a Nagyerdei Campusról, a Kenézy Campusról, vagy a Bethlen utcai Járóbeteg
Szakellátó Központról. Az idén júniustól aktív betegirányító központ egyik újítása, hogy a telefonáló
egy számon keresztül tudja az intézményt elérni, és ahol a pácienst arra a szakrendelésre küldik,
illetve jegyzik elő, ahová a legoptimálisabb, azaz legkedvezőbb mind az ő, mind a hatalmas, éves
szinten 3 millió orvos-beteg találkozót bonyolító egészségügyi rendszer szempontjából.

Ahhoz, hogy megértsük a változás mögött húzódó szándékot, egészen 2011-ig érdemes
visszatekintenünk. A három nagy intézmény ekkor még külön fenntartásban működött. A Debreceni
Egyetem égisze alatti összeolvadás (integráció) célként ugyan már megfogalmazódott, de még
messze nem történt meg.

A Bethlen utcai központban ekkorra viszonylag jól funkcionáló rendszert sikerült kialakítani a
járóbeteg-szakellátás zökkenőmentes folyamatához: a betegek diszpécsereken keresztül előzetesen
személyesen, telefonon vagy emailen egyeztetett időpontra érkeztek, a rendelőintézet földszintjén
bejelentkeztek a TAJ-számmal egy automatán, így a rendelőben tudomást szereztek a jelenlétükről. A
géptől kapott sorszámmal az adott helyiségnél lehetett várakozni, a monitorokra küldött
információval pedig behívni a soron következő pácienst (ha az automatika nem működött, akkor a
hölgyek az ablaknál segítettek sorszámmal). A betegek hamar hozzászoktak az újításhoz, a dolog ma
is így működik. Tizenkét évvel ezelőtt viszont egyáltalán nem volt magától értetődő ez a típusú
rendszerszerűség, nemhogy országosan, helyben sem. Eközben a Bethlen utcai intézetben a
szakrendeléseket sikerült mentesíteni a betegirányítással járó időveszteségtől, hiszen azt külön
részleg végezte. Eredmény: a rendelőkben sokkal ritkábban csörögtek a telefonok, de még a padok
egy részére sem volt szükség, hiszen a betegek zöme nem a reggeli, délelőtti órákban próbált bejutni
szakrendelésre. Mindenki jobban járt, hiszen a páciensek számára tervezhetőbbé vált az idő, miként a
szakorvosnak sem mindegy, hogy pár óra vagy egy teljes műszak kell ellátnia hatvan-száz embert.

Ide kívánkozik továbbá az a betegbiztonsági tényező, amiről szintén kevés szó esik: jól menedzselt
betegirányítással az adott szakellátásra fordított idő is a folyamat tervezhető részévé válik, azaz a
beteg valóban megkapja az elégedettsége és a minőségi ellátás szempontjából is szükséges 10-15
perc figyelmet a rendelőben. Magyarán: a rendelő zsúfoltsága miatti sietség helyett a tervszerűség
diktálja a szakellátás ütemét.

Minél nagyobb, annál sérülékenyebb

Néhány előremutató – az előbb taglalt – lokális példától eltekintve a betegirányítás hatékony
megszervezésének hiánya sok évtizedes teher a magyar egészségügyön. A betegek a kívánatosnál
általában sokkal kontrollálatlanabbul mozognak, vagyis egyenesen a szakrendelőkbe telefonálnak,
ismerősök útján próbálkoznak időponthoz jutni, nem akkor, nem oda, nem olyan állapotban érkeznek, ahogy az az egészségügyi állapotuk, vagy a szolgáltatás hatékonysága szempontjából optimális volna.

Az elmúlt években lezajlott az integráció, amelynek eredményeként az ország legnagyobb egészségügyi
intézményévé vált a Debreceni Egyetem Klinikai Központja. A vezetőség az elejétől fogva kiemelt célnak tartotta az optimális működést támogató betegút szervezés kialakítását. Ennek fontos lépéseként tavaly országosan elsőként és egyedülállóan, önálló szervezeti egységként hozták létre a Betegirányító Központot annak a Tóth Tibornak a vezetésével, aki a Bethlen utcai központot is igazgatja, és munkatársaival megvalósította a korábban taglalt folyamatszervezési modellt.

Ő azt vallja, hogy a járóbeteg-ellátás 85 százalékban tervezhető. A klinikai központhoz tartozó három nagy egészségügyi intézmény összesen közel 800 szakrendelést működtet mintegy 500 rendelőben,
márpedig ekkora méretnél a szervezettség kulcskérdés. A Cívishírnek a szakember három fő szervező
elvről beszélt. Sorrendiség, tehermentesítés, átláthatóság.

– A sorrendiség azért fontos, mert sokan fordulnak magas szintű szakellátásért, miközben valójában
alacsonyabb szinten vagy akár az alapellátásban elintézhető volna a problémájuk. A szakmákkal
előzetesen egyeztetett, megfelelő betegirányítással ez nagyban kiküszöbölhető, azaz a sorrendben
csak akkor következne az emelt szintű szakellátás, ha az tényleg indokolt. Ezzel gyorsabban jutnának
megfelelő szakellátáshoz azok, akiknek ténylegesen fontos a mielőbbi kivizsgálás – mondta Tóth
Tibor. Hozzátette: a helyes sorrendiség a második elvhez, a szakma tehermentesítéséhez is
hozzájárul. A betegirányítás folyamatszervezése során az orvosszakmák képviselőivel szintén
végiggondolták, hogy a telephelyi sajátosságokra tekintettel hová érdemes küldenie a betegeket a
diszpécsereknek.

Sokkal kevesebb sikertelen hívás

Tóth Tibor hangsúlyozta: a felmérések egybehangzók abban, hogy a betegeknek nem a vizsgálatok
minőségével akad gondja, hanem azzal, hogy „nem érik el a rendelőt”, „sokára kapnak időpontot”,
„sokat kell várakozni”. Ezért a szervezettség az, amelyet az egészségügyben leginkább erősíteni
szükséges. A háziorvostól a szakellátásig tartó folyamat gyors és kulturált legyen: ezt kell
megszervezni, ennek érdekében jött létre a Betegirányítási Központ.

Az addig a három nagy telephelyen (klinikai campuson) külön működő telefonközpontokat
„összerakták”, s a tavasz végétől 25 fős csapat fogadja a hívásokat a 06 (52) 52 52 52-n. Reggel héttől
este hétig telefon és számítógép mellett ülnek a klinikai központban. A hívások egy digitális
központba futnak be, ahol a menürendszeren az 1-es gomb „járóbeteg szakrendelésekre történő
előjegyzés, az időpontok módosítása, lemondása” lenyomásával lehet eljutni hozzájuk.

Tóth Tibor: a szervezettség az, amelyet az egészségügyben leginkább erősíteni
szükséges.  Fotó: Cívishír

A rendszernek sok adatra, azaz bejövő hívásra van még szüksége, de egy-két érdekesség már most
említhető. Így tudható, hogy a Klinikai Központ sokszáz telefonszámára idén januártól szeptember
végéig összesen 630 ezer hívás futott be. Míg a korábbi években a hívások 40-42 százaléka során nem
jött létre beszélgetés, addig a betegirányító központ elindulása óta ez a szám 24 százalékra esett.
Ennél többet mond, hogy júliusban és augusztusban a betegirányító központba 85 591 hívás futott
be, és ezeknek már csak a 2 százaléka volt sikertelen (éppen foglaltak voltak a vonalak). Tóth Tibor
közlése szerint az önálló betegirányítás az induláskor a szakrendelésektől az előjegyzés-generálások 8
százalékát át tudta venni, ez a szám azóta folyamatosan emelkedik. Az is látszik, hogy a 9-15 órás sávban érkezik a legtöbb hívás. Szintén fontos, hogy a telefonálók immár angol nyelven is segítséget
kérhetnek a betegirányítástól.

Megtudtuk: a debreceni betegirányítási modell lehet az, amelyet módszertanával és jó gyakorlataival együtt átvesz az egészségügyi kormányzat, és országszerte kilencven intézményben elindítanak
hamarosan.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Joe Biden visszalépett; Kamala Harrist támogatja
Joe Biden visszalépett; Kamala Harrist támogatja
Ha legyőzi Trumpot, az Egyesült Államok első női elnöke lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Hova, hova? Hajdúszoboszlóra? Debrecenbe?
Friss elemzést tett közzé a Magyar Turisztikai Ügynökség.
Tervezhetik a józsai tehermentesítő utat
A Kastély utca térségében csatlakozna a 35-ös főúthoz.
Érdemes munkahelyet váltanod? 7 tényező, ami segíthet a döntésben
Számos oka lehet annak, ha te is szeretnél munkahelyet váltani.
Visszanyitják a repülőteret Debrecenben
Újraindul a légiközlekedés.
A Campus köszöni, jobban van, mint valaha
Azahriah, Rita Ora és a fesztiválcsinálók ötcsillagos bulival lepnék meg Debrecent.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Korlátozzák a parkolást a Nagyerdőn
Korlátozzák a parkolást a Nagyerdőn
A debreceni fesztivál ideje alatt több útszakaszt is lezárnak.
Szemmel „vadásztak” a gyerekek a Polgár melletti erdőben
Szemmel „vadásztak” a gyerekek a Polgár melletti erdőben
Az egynapos eseményen vadászkultúrából és természetismeretből kaptak hasznos tudást.
Huszonnyolc adatgyűjtőt venne a DKV
Huszonnyolc adatgyűjtőt venne a DKV
Adatgyűjtő készülékekre írtak ki pályázatot.