Négy új vasúti megálló épül Debrecenben

Több új vasúti megálló is épül Hajdú-Biharban a következő években.Milyen feltételek teljesülése esetén lehet új megállót létesíteni, felszámolni, valamint mi akadályozta meg a múltban a már elkezdett megállóhely-építés befejezését – kérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodájától.
A városi közlekedés része lesz
Kezdjük a debreceni változásokkal, hiszen itt lesz a legtöbb, és minden bizonnyal az itteni megállóhely-módosulások érintik a legtöbb ember közlekedési szokásait. A 100-as vasútvonal Debrecenen belüli szakaszán az eddigi egy, megszűnő csapókerti megállóhely helyett a városrészek jobb elérése érdekében két másik épül. A Fényesudvar elnevezésű a Nagyállomás kijárati íve után helyezkedik majd el az Ótemető utcán és a Huszár Gál utcán az útátjáró kezdőponti oldalán. A Júliatelep megállóhelyet az úgynevezett GÖCS-csomópont közelében, a Szerviz út Apafa felőli oldalán építik meg.
A Csapókert megállóhely megszüntetését és az új megállók létesítését több vizsgálat is megelőzte, ezek eredménye alapján határozták meg az új helyszíneket. Ennek a projektnek 2020 májusban készült el a megvalósíthatósági tanulmánya és költség-haszon elemzése, 2021 szeptemberben az elővizsgálati tanulmány, amelyben már az időközben felvetődött új körülmények figyelembevételével pontosították a műszaki tartalmat.
A csapókerti megálló mintegy ezer utas számára nyújt jelenleg helyi kiszolgálást, ugyanakkor a Fényesudvar elnevezésű megállóhelyen mintegy 1700 utassal számolnak naponta: csúcsidőben 73 fel/leszálló utas (vagyis összesen 146) várható. Ez a Júliatelep megállóhelyen valamivel több mint 1600 utast, jelent, a legforgalmasabb időszakban 70 fel- és leszálló (összesen 140) utassal. Az elővárosi forgalom elősegítése érdekében Debrecen-Csapókert megállóhelynél jobb városi kapcsolatot adó megálló létesítése szükséges - közölték, hozzátéve, hogy amennyiben megmaradna a csapókerti megálló, azt mindenképpen át kellene építeni.
Az említett 100-as vonalon kívül a MÁV a 108-as vasútvonalon is tervez új megállóhelyeket. A Debrecen-Balmazújváros vasútvonalon a Tócóvölgy és Macs állomás között a Nyugati Ipari Park mellett, valamint a debreceni Nagyállomás és a Tócóvölgy állomás között a Derék utca térségében.
Kismarjában áramhiány az ok
Ugyancsak a 100-as vasúti fővonal Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszának tervezett felújításához kapcsolódóan Hajdúhadházon belül, Hajdúhadház állomás előtt, egy új távlati megállóhely (Hajdúhadház alsó megállóhely néven) helybiztosítása történik meg. Ebben a projektben azonban a megálló nem épül meg.
Sárándon is felvetődött egy újabb megálló létesítésének lehetősége, ennek előkészítése azonban még nem kezdődött el. Megállóhely megszüntetését jelenleg nem tervez a MÁV a térségben.
Kismarján a Cívishír értesülése szerint a vasúti pálya és a település vasúti megállóhelyének felújításához kapcsolódva a falu Pocsajhoz közelebb eső részén élők kiszolgálására megépítették egy megállóhely peronját. A megállóhelyet azonban nem fejezték be, mert az áramellátását nem tudták megoldani. Ezt az értesülésünket az ÉKM sajtóosztálya megerősítette, majd kiegészítette azzal, hogy a peront azért nem lehetett használatba venni, mert a megállóhely és a hozzá vezető út köz- és térvilágítása nem épült ki. Ennek pótlása érdekében korábban számos egyeztetést folytatott a MÁV az érintettekkel, a megbeszélések azonban eddig nem vezettek eredményre.
Bő évtizeddel ezelőtt téma volt Püspökladányban a gyógyfürdőnél új vasúti megállóhely létesítése. Ez a hír azonban – mint kiderült az ÉKM válaszából – nem volt több a városlakók vágyának megfogalmazásánál, mert a vasúti megállóhely létesítésének lehetőségét eddig nem vizsgálta a MÁV. Ugyanis a gyógyfürdőtől körülbelül 600 méterre található a jelenleg is üzemelő Vásártér megállóhely. A gyógyfürdőnél egyébként nem lenne egyszerű vasúti megállót építeni, merthogy a közelben van a városon belül a 42-es főút nagy forgalmú vasúti átkelőhelye. Az új megállóhely létesítésekor részletesen meg kell vizsgálni a megállóhelyek közelében lévő átjáróknál a fénysorompók zárási idejének növekedését, ki kell térni a menetrendi hatásokra is.
CH





























