Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is

Cívishír | 2025. 05. 19. | 13:01:13
Terelés, sávelhúzás, úton folyó munka, felbontás, felmarás. Utánajártunk, miért nem jár kedvezmény az útjavítások miatti lassabb haladásért.
Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is
Az M35-ös autópályán még 2022-ben megépült a Józsa és az északnyugati iparzóna megközelítését szolgáló csomópont 4,3 milliárd forintból (Fotó: Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bármennyire is indokoltnak érezhetik az autósok, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgálat Zrt. (NUSZ) nem ad semmiféle kedvezményt az autópályák javítása, karbantartása miatti szolgáltatásszínvonal csökkenés miatt. A kedvezménynek ugyanis nincs jogszabályi háttere – ez a summázata a Cívishír NUSZ-nak küldött levelére, kérdéseire.

Pedig, ha valamikor, akkor 2025 lenne az az év, amikor igazán indokolt lenne vármegyénk sztrádahasználó autósainak díjkedvezményt adni a gyorsforgalmi út használatáért.

Az M3-ason 10 helyen, összesen 75 kilométeren folyik útépítése, ezzel együtt pihenőket zártak le. Az M30-ason az országhatár felé vezető oldalon javítják a pályatestet és itt is pihenőt zártak le, míg az M35-ösön Debrecenig több lehajtó is zárva van, és több mint 10 kilométeren javítják az aszfaltot.

A NUSZ-nak küldött levelünkben leírtuk, hogy a sztrádahasználókban joggal vetődik fel: ha a sok útjavítás és a terelés miatt alacsonyabb közlekedésbiztonsági körülmények mellett, lassúbb haladással használhatják a sztrádákat, akkor az miért nem jelenik meg az autópályahasználati díjakban. Hiszen az útdíjfizetéssel – hihetik a gyorsforgalmi utak használói – a nagyobb biztonságot (nincs szembejövő forgalom, szélesek a forgalmi sávok) és a gyorsabb haladást (nem a 60, 80 kilométer/órás, ami alatta van a közutak 90 kilométerének) fizetjük meg. Fizetnénk is szívesen, ha nem lenne sávelhúzás, terelés, úton folyó munka – nagyon gyakran munkás nélkül.

A NUSZ válasza rámutatott: kedvezményt az éves matricadíjból – függetlenül a pályafelújításoktól – a mozgáskorlátozottak, a nagycsaládosok, az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek és a rendszeres úthasználók kapnak, mentességet pedig a katasztrófavédelemben részt vevő járművek, humanitárius segélyszállítmányokat fuvarozó járművek, kárelhárítást vagy kármegelőzést térítésmentesen végző járművek élvezhetnek. 

Jelenleg a magyar útdíjrendszerben nincs jogszabályi alapja annak, hogy a felújítás miatti lassabb haladás vagy forgalomkorlátozás automatikus útdíjkedvezményt eredményezzen. 

Az útdíj ugyanis nem a szolgáltatás minőségére vagy az aktuális forgalmi helyzetre vonatkozik, hanem az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének költségeit fedezi. Az Európai Unió közúti infrastruktúra-finanszírozási irányelvei alapján az útdíjak elsősorban a használat alapú költségmegosztás elvére épülnek, így a forgalmi torlódás vagy az ideiglenes sebességkorlátozás nem ad alapot a díjmódosításra.

Ugyanakkor – vetődik fel az ötlet a sztrádahasználókban – érdemes lenne megfontolni, hogy a felújítási munkálatokkal érintett autópálya-szakaszokon ideiglenes útdíjcsökkentést vagy részleges visszatérítést biztosít a NUSZ, hiszen a hosszabb menetidő és a csökkentett sebességhatár miatt az úthasználók joggal érezhetik úgy, hogy a szolgáltatás színvonala átmenetileg csökken. Ugyanakkor van példa arra, hogy jelentős korlátozások esetén kedvezményt biztosított a NUSZ. Most éppen az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának teljes lezárása miatt a 2026-os évre Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei autósok számára az éves vármegyei matrica árának mindössze 35 százalékát kell majd megfizetni.

Lezárások: hol, és mikor végződik?

Az M3-ason több helyen is folynak munkálatok, ezek mindkét oldalt érintik. A főváros felől indulva a 13-21. kilométerszelvényben máris belefutunk egy felújításba, ez május 30-ig befejeződik. A 44-57. kilométer közötti munkálatok június 2-re zárulnak, míg a 78-86. kilométerszelvényben zajlók május 30-ra. Itt a Borsókúti pihenőhely is zárva van. Szintén május 30. a kivitelezési határideje a 118-126. kilométerszelvényben folyó munkálatoknak, míg a 157-160. kilométer között lévőknek június 13. A 174-178 kilométer között folyó munkák május 28-án fejeződnek be, így az ott lévő polgári csomópont lezárása is akkor szűnik meg. A 185-194. kilométer között is dolgoznak az útépítők, ez együtt jár az M3-M35 csomópont lezárásával. Ott a munkásoknak május 30-ig kell végezniük. A Rétaljai pihenőhelyet június 17-ig nem lehet használni. A 206-212 kilométerszelvényben a munkálatokkal június 18-ra végeznek. A 246-258. kilométerszelvényben zajló munkák június 10-re zárulnak. Ez a felújítás érinti a kántorjánosi pihenőhelyet is, ami az országhatár felé zárva van. A 266-268. kilométer között folyó munkák június 23-ra fejeződnek be.

Az M30-as autópályán az országhatár felé vezető oldalon május 30-ig dolgoznak az útépítők. A hejőkeresztúri pihenő május 21-ig lesz zárva.

Az M35-ös autópálya 1-11 kilométere közt május 28-án, a 33-as főúthoz való csatlakozást jelentő Kishegyesi úti csomópont lezárását pedig május 22-én oldják fel – minderről a Magyar Koncessziós Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (MKIF) tájékoztatta a Cívishírt.

Beszédes számok

Az útépítésekről ugyancsak az MKIF-től kért infájékoztatást a Cívishír. A társaság 2022-ban egy erősen elhasznált gyorsforgalmi hálózatot vett át. Az állammal kötött koncessziós szerződés értelmében az üzemeltetésre átvett főpálya mintegy 43 százalékát (538 kilométert) kell a többivel megegyező műszaki szintre hozni 2025. augusztus 31-ig. 

Az M3-asnak konkrétan a 36 százaléka szorult felújításra, ez 1,6 millió négyzetmétert jelent. 

Az idén a tervek szerint az M3-ason, a burkolat mellett megújul 17 híd, 13 pihenőhely is. A pályatest minőségének szintre hozásán túl burkolatcserét is végeznek, ezek tavaly összesen ötmillió négyzetmétert tettek ki. Egy 10 kilométeres tereléshez átlagosan ezer darab táblát kell kihelyezni (200-250 jelzőtáblát, további 700-900 sávos táblát). Kilenc méterenként klemmfix terelőelemet raknak ki, 10 kilométeren ez 1100 darab és egy darabot négy csavarral rögzítenek. Hat-hét kilométer sárga burkolati jel is kerül az aszfaltra. A terelés kiépítése és elbontása két-két nap.

– Egyértelmű szándékunk, hogy a terelésekben minimum az irányonkénti két sávot tudjuk biztosítani a közlekedőknek. Ez gyakorlatilag ugyanaz a keresztmetszet, ami felújítás nélkül is rendelkezésre áll. Távolabbi szakaszokon, ahol a forgalom nagysága engedi, ott úgynevezett 1+1 forgalomterelés mellett dolgoznak az útépítők. Ilyen összesen öt helyen van az M3-on, a 157-es és a 258-as kilométer között – részletezte a terelés módozatait az MKIF kommunikációs igazgatósága, hozzátéve, hogy koncessziós cégként a számukra biztosított rendelkezésre állási díjból kell elvégezni minden üzemeltetési, felújítási, fejlesztési feladatot.

A burkolatjavítás menete

Az MKIF az autópályák burkolatának több fázisból álló felújításáról is tájékoztatott. A látványosabbak közé tartozik a marás és az aszfaltozás; kevésbé látványos a geodéziai mérés, a mintavételek vagy az úgynevezett technológiai idő. Ide tartozik például az aszfalt hűlése. A munkavégzés idejét a környezeti tényezők, például az aszfalt állapota vagy az időjárás befolyásolja. Az útjavítás a burkolat marásával kezdődik, majd a mart szakaszt alaposan meg kell tisztítani, portalanítani. Erre a felületre az új aszfalt tapadását segítő bitumenemulzió kerül, ennek 12 órát kell száradni, majd következik az aszfaltozás, aminek akár egy nap is lehet a száradási ideje. A kopóréteg száradása is körülbelül ennyi idő. A burkolati jeleket 60 fok alatti aszfaltra lehet csak festeni. A régi és új burkolat találkozásánál bitumenes szalagot helyeznek el, amely a forró aszfalt hatására meglágyul, és befolyik a vágott élek közé. Ez a technológiai megoldás a víz beszivárgásának megakadályozását szolgálja.

– CH –

Hirdetés
További híreink
Fényfestés, orgonakoncert Nagyváradon
Fényfestés, orgonakoncert Nagyváradon
Hatalmas sikert aratott a Hajdú-Bihar vármegyei önkormányzata programja.
Élénk szél, zápor és zivatar vár a hajdú-bihariakra
Élénk szél, zápor és zivatar vár a hajdú-bihariakra
Változékony, az átlagosnál hűvösebb napok következnek.
Több embert akart elgázolni Szerepen
Több embert akart elgázolni Szerepen
Bosszúból cselekedett. Debrecenben folytatódik a tárgyalás.
Zümmögés és zúgolódás Hajdúböszörmény kertvárosában
Zümmögés és zúgolódás Hajdúböszörmény kertvárosában
A méhész szerint természetes, a szomszédok szerint zavaró – a konfliktusról a hivatal is tud.
Törött üveggel vágta meg szerelme nyakát Hencidán
Törött üveggel vágta meg szerelme nyakát Hencidán
Most emberölés kísérlete miatt felelhet.
Balmazújváros polgármestere: „ne szórakozzanak tovább!”
Balmazújváros polgármestere: „ne szórakozzanak tovább!”
A Közösen Balmazújvárosért Egyesület képviselői ismét nem jelentek meg a testületi ülésen.
Új korszak kezdődött Pocsaj életében
Új korszak kezdődött Pocsaj életében
Keleti szomszédunk schengeni csatlakozás megváltoztatta a román határ menti falu mindennapjait.
Óriási tűz és lövések Nyíracsádon
Óriási tűz és lövések Nyíracsádon
A beavatkozás idejére a közeli általános iskola diákjai az épületben maradtak.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Fényfestés, orgonakoncert Nagyváradon
Fényfestés, orgonakoncert Nagyváradon
Hatalmas sikert aratott a Hajdú-Bihar vármegyei önkormányzata programja.
Hirdetés
Hirdetés
Romániai magyar hegymászó halt meg a Himaláján
Romániai magyar hegymászó halt meg a Himaláján
Vágó Barna Zsolt már soha nem tér haza.
Hirdetés
Gazdaság
Árrésstop: olcsóbb a vécépapír és a tampon
Összesen 30 termékkategória árát szabályozzák.
Adó 1 százaléka: itt a véghajrá
Eddig már csaknem 1,3 millióan rendelkeztek adójuk 1+1 százalékáról.
Június végétől visszaállhat az állat- és élelmiszerexport
Magyarország hamarosan kihirdetheti a mentességet a ragadós száj- és körömfájás ügyében.
Devizahitel: aláírásgyűjtési akciót indított a Jobbik
A megmozdulásuk célja, hogy a törvényhozás állítsa fel a kérdéssel foglalkozó vizsgálóbizottságot.
Megszűnik a máltai és a lipcsei járat
Kérészéletű volt az Universal Air debreceni projektje.
Debrecen Drive: autók, tudomány, szórakozás
Az autógyártás új fellegvárában ismét megrendezik a háromnapos autós bulit.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Ablakszigetelés házilag
Ablakszigetelés házilag
Mikor csinálhatod meg magad is, és mikor érdemes szakembert hívni?
Ezer debreceni diák ismerkedett a STEM-területekkel
Ezer debreceni diák ismerkedett a STEM-területekkel
Ingyenes rendezvény az Emerson | NI jóvoltából.
Szakmák költöznek a Dósa nádor térre
Szakmák költöznek a Dósa nádor térre
Május 17-én újra jön a Debreceni Szakmafesztivál!
Hogyan újítsd fel házilag a kerti bútorokat?
Hogyan újítsd fel házilag a kerti bútorokat?
Az időjárás viszontagságai, a napfény, az eső és a szél gyorsan nyomot hagyhatnak a kültéri bútorokon.
Hirdetés