Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is

Cívishír | 2025. 05. 19. | 13:01:13
Terelés, sávelhúzás, úton folyó munka, felbontás, felmarás. Utánajártunk, miért nem jár kedvezmény az útjavítások miatti lassabb haladásért.
Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is
Az M35-ös autópályán még 2022-ben megépült a Józsa és az északnyugati iparzóna megközelítését szolgáló csomópont 4,3 milliárd forintból (Fotó: Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bármennyire is indokoltnak érezhetik az autósok, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgálat Zrt. (NUSZ) nem ad semmiféle kedvezményt az autópályák javítása, karbantartása miatti szolgáltatásszínvonal csökkenés miatt. A kedvezménynek ugyanis nincs jogszabályi háttere – ez a summázata a Cívishír NUSZ-nak küldött levelére, kérdéseire.

Pedig, ha valamikor, akkor 2025 lenne az az év, amikor igazán indokolt lenne vármegyénk sztrádahasználó autósainak díjkedvezményt adni a gyorsforgalmi út használatáért.

Az M3-ason 10 helyen, összesen 75 kilométeren folyik útépítése, ezzel együtt pihenőket zártak le. Az M30-ason az országhatár felé vezető oldalon javítják a pályatestet és itt is pihenőt zártak le, míg az M35-ösön Debrecenig több lehajtó is zárva van, és több mint 10 kilométeren javítják az aszfaltot.

A NUSZ-nak küldött levelünkben leírtuk, hogy a sztrádahasználókban joggal vetődik fel: ha a sok útjavítás és a terelés miatt alacsonyabb közlekedésbiztonsági körülmények mellett, lassúbb haladással használhatják a sztrádákat, akkor az miért nem jelenik meg az autópályahasználati díjakban. Hiszen az útdíjfizetéssel – hihetik a gyorsforgalmi utak használói – a nagyobb biztonságot (nincs szembejövő forgalom, szélesek a forgalmi sávok) és a gyorsabb haladást (nem a 60, 80 kilométer/órás, ami alatta van a közutak 90 kilométerének) fizetjük meg. Fizetnénk is szívesen, ha nem lenne sávelhúzás, terelés, úton folyó munka – nagyon gyakran munkás nélkül.

A NUSZ válasza rámutatott: kedvezményt az éves matricadíjból – függetlenül a pályafelújításoktól – a mozgáskorlátozottak, a nagycsaládosok, az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek és a rendszeres úthasználók kapnak, mentességet pedig a katasztrófavédelemben részt vevő járművek, humanitárius segélyszállítmányokat fuvarozó járművek, kárelhárítást vagy kármegelőzést térítésmentesen végző járművek élvezhetnek. 

Jelenleg a magyar útdíjrendszerben nincs jogszabályi alapja annak, hogy a felújítás miatti lassabb haladás vagy forgalomkorlátozás automatikus útdíjkedvezményt eredményezzen. 

Az útdíj ugyanis nem a szolgáltatás minőségére vagy az aktuális forgalmi helyzetre vonatkozik, hanem az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének költségeit fedezi. Az Európai Unió közúti infrastruktúra-finanszírozási irányelvei alapján az útdíjak elsősorban a használat alapú költségmegosztás elvére épülnek, így a forgalmi torlódás vagy az ideiglenes sebességkorlátozás nem ad alapot a díjmódosításra.

Ugyanakkor – vetődik fel az ötlet a sztrádahasználókban – érdemes lenne megfontolni, hogy a felújítási munkálatokkal érintett autópálya-szakaszokon ideiglenes útdíjcsökkentést vagy részleges visszatérítést biztosít a NUSZ, hiszen a hosszabb menetidő és a csökkentett sebességhatár miatt az úthasználók joggal érezhetik úgy, hogy a szolgáltatás színvonala átmenetileg csökken. Ugyanakkor van példa arra, hogy jelentős korlátozások esetén kedvezményt biztosított a NUSZ. Most éppen az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának teljes lezárása miatt a 2026-os évre Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei autósok számára az éves vármegyei matrica árának mindössze 35 százalékát kell majd megfizetni.

Lezárások: hol, és mikor végződik?

Az M3-ason több helyen is folynak munkálatok, ezek mindkét oldalt érintik. A főváros felől indulva a 13-21. kilométerszelvényben máris belefutunk egy felújításba, ez május 30-ig befejeződik. A 44-57. kilométer közötti munkálatok június 2-re zárulnak, míg a 78-86. kilométerszelvényben zajlók május 30-ra. Itt a Borsókúti pihenőhely is zárva van. Szintén május 30. a kivitelezési határideje a 118-126. kilométerszelvényben folyó munkálatoknak, míg a 157-160. kilométer között lévőknek június 13. A 174-178 kilométer között folyó munkák május 28-án fejeződnek be, így az ott lévő polgári csomópont lezárása is akkor szűnik meg. A 185-194. kilométer között is dolgoznak az útépítők, ez együtt jár az M3-M35 csomópont lezárásával. Ott a munkásoknak május 30-ig kell végezniük. A Rétaljai pihenőhelyet június 17-ig nem lehet használni. A 206-212 kilométerszelvényben a munkálatokkal június 18-ra végeznek. A 246-258. kilométerszelvényben zajló munkák június 10-re zárulnak. Ez a felújítás érinti a kántorjánosi pihenőhelyet is, ami az országhatár felé zárva van. A 266-268. kilométer között folyó munkák június 23-ra fejeződnek be.

Az M30-as autópályán az országhatár felé vezető oldalon május 30-ig dolgoznak az útépítők. A hejőkeresztúri pihenő május 21-ig lesz zárva.

Az M35-ös autópálya 1-11 kilométere közt május 28-án, a 33-as főúthoz való csatlakozást jelentő Kishegyesi úti csomópont lezárását pedig május 22-én oldják fel – minderről a Magyar Koncessziós Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (MKIF) tájékoztatta a Cívishírt.

Beszédes számok

Az útépítésekről ugyancsak az MKIF-től kért infájékoztatást a Cívishír. A társaság 2022-ban egy erősen elhasznált gyorsforgalmi hálózatot vett át. Az állammal kötött koncessziós szerződés értelmében az üzemeltetésre átvett főpálya mintegy 43 százalékát (538 kilométert) kell a többivel megegyező műszaki szintre hozni 2025. augusztus 31-ig. 

Az M3-asnak konkrétan a 36 százaléka szorult felújításra, ez 1,6 millió négyzetmétert jelent. 

Az idén a tervek szerint az M3-ason, a burkolat mellett megújul 17 híd, 13 pihenőhely is. A pályatest minőségének szintre hozásán túl burkolatcserét is végeznek, ezek tavaly összesen ötmillió négyzetmétert tettek ki. Egy 10 kilométeres tereléshez átlagosan ezer darab táblát kell kihelyezni (200-250 jelzőtáblát, további 700-900 sávos táblát). Kilenc méterenként klemmfix terelőelemet raknak ki, 10 kilométeren ez 1100 darab és egy darabot négy csavarral rögzítenek. Hat-hét kilométer sárga burkolati jel is kerül az aszfaltra. A terelés kiépítése és elbontása két-két nap.

– Egyértelmű szándékunk, hogy a terelésekben minimum az irányonkénti két sávot tudjuk biztosítani a közlekedőknek. Ez gyakorlatilag ugyanaz a keresztmetszet, ami felújítás nélkül is rendelkezésre áll. Távolabbi szakaszokon, ahol a forgalom nagysága engedi, ott úgynevezett 1+1 forgalomterelés mellett dolgoznak az útépítők. Ilyen összesen öt helyen van az M3-on, a 157-es és a 258-as kilométer között – részletezte a terelés módozatait az MKIF kommunikációs igazgatósága, hozzátéve, hogy koncessziós cégként a számukra biztosított rendelkezésre állási díjból kell elvégezni minden üzemeltetési, felújítási, fejlesztési feladatot.

A burkolatjavítás menete

Az MKIF az autópályák burkolatának több fázisból álló felújításáról is tájékoztatott. A látványosabbak közé tartozik a marás és az aszfaltozás; kevésbé látványos a geodéziai mérés, a mintavételek vagy az úgynevezett technológiai idő. Ide tartozik például az aszfalt hűlése. A munkavégzés idejét a környezeti tényezők, például az aszfalt állapota vagy az időjárás befolyásolja. Az útjavítás a burkolat marásával kezdődik, majd a mart szakaszt alaposan meg kell tisztítani, portalanítani. Erre a felületre az új aszfalt tapadását segítő bitumenemulzió kerül, ennek 12 órát kell száradni, majd következik az aszfaltozás, aminek akár egy nap is lehet a száradási ideje. A kopóréteg száradása is körülbelül ennyi idő. A burkolati jeleket 60 fok alatti aszfaltra lehet csak festeni. A régi és új burkolat találkozásánál bitumenes szalagot helyeznek el, amely a forró aszfalt hatására meglágyul, és befolyik a vágott élek közé. Ez a technológiai megoldás a víz beszivárgásának megakadályozását szolgálja.

– CH –

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Nagy baleset a 4-esen, Hajdúszoboszlónál
Nagy baleset a 4-esen, Hajdúszoboszlónál
Kamion és személyautó ütközött.
A Richter Egészségváros 63 millió forintot gyűjtött
A Richter Egészségváros 63 millió forintot gyűjtött
A Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórház a gasztrológiai szakellátás diagnosztikus eszközparkját fejeleszti.
Legyen tánc! Estélyi ruhát ölt a Tisza
Legyen tánc! Estélyi ruhát ölt a Tisza
Látványos természeti jelenség.
Gépről terjedt át a tűz teherautóra Tégláson
Gépről terjedt át a tűz teherautóra Tégláson
Három település tűzoltói érkeztek.
Hajdúnánási óvodába kellett segítséget hívni
Hajdúnánási óvodába kellett segítséget hívni
Egy kislány szorult helyzetbe került.
Rendszeresen meglopta munkáltatóját Hajdúnánáson
Rendszeresen meglopta munkáltatóját Hajdúnánáson
Két hónapig dolgozott egy üzletben. Vádat emeltek ellene.
Természeti szenzáció a Hortobágyon
Természeti szenzáció a Hortobágyon
Albínó ritkaságot fotóztak.
A hajdúszoboszlói hotelt 53 ember hagyta el
A hajdúszoboszlói hotelt 53 ember hagyta el
Tűz ütött ki a tetőtérben.
Ismerőseitől 136 milliót csalt ki egy hajdú-bihari férfi
Ismerőseitől 136 milliót csalt ki egy hajdú-bihari férfi
Hat év letöltendőt kér rá az ügyészség.
Mesék, mozgás, nyár – ilyen a vakáció Komádiban
Mesék, mozgás, nyár – ilyen a vakáció Komádiban
Változatos táborokkal és élményekkel készültek a településen.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Négy kávét kínál a Zádor házaspár
Négy kávét kínál a Zádor házaspár
Azokra is gondoltak, akiket bánt a savasság.
Hirdetés
Hirdetés
Nagy baleset a 4-esen, Hajdúszoboszlónál
Nagy baleset a 4-esen, Hajdúszoboszlónál
Kamion és személyautó ütközött.
Nyolc távozó a DVSC-nél
Nyolc távozó a DVSC-nél
Jelentős átalakulások a debreceni klubnál.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Emerson | NI: nem csak high-tech cég, szakmai közösségépítő is
Megcáfolták Debrecenben azt a sztereotípiát, hogy a mérnökök introvertáltak lennének.
Ígérik, 400 milliárddal többet költenek az egészségügyre
Az Országgyűlés elfogadta Magyarország 2026-os költségvetését.
„Mit fúr a BMW és CATL Debrecenben?”
A kérdést Varga Zoltán tette fel az Országgyűlésben.
Több út vezet a sikerhez – egy hajdúsági cég meg is mutatja, hogyan
Aranykalászos gazdák és tudatos ügyintézők – így tanulnak a felnőttek Hajdú-Biharban.
Újra 400 forint felett az euró
Megkínozza a közel-keleti konfliktus a magyar fizetőeszközt.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A Richter Egészségváros 63 millió forintot gyűjtött
A Richter Egészségváros 63 millió forintot gyűjtött
A Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórház a gasztrológiai szakellátás diagnosztikus eszközparkját fejeleszti.
Suli a strandon – a Bihar Termálligetben is
Suli a strandon – a Bihar Termálligetben is
Oktató jellegű tanítási nap.
Finom ételek, sztárséfek, koncertek a Nagyerdőn
Finom ételek, sztárséfek, koncertek a Nagyerdőn
Sokszínű kínálat a gourmet fesztiválon.
Pünkösdi hétvége a Hungarospa fürdőkomplexumában
Pünkösdi hétvége a Hungarospa fürdőkomplexumában
Ünnepeljen a családjával Hajdúszoboszlón!
Hirdetés