Közlekedés: a sár áll nyerésre a déli iparzónában
Bár gépi erővel folyamatosan takarítják az aszfaltburkolatot és a többfelé zajló építkezéseken mossák is az onnan kiguruló járművek kerekeit, rendkívül sáros a déli iparzónán átvezető Jedlik Ányos utca, de a 47-es főútra kivezető Hermann Kronseder utcán sem sokkal jobb a helyzet.
A déli iparzóna a debreceni iparosítás két centruma közül az egyik, itt jelenleg is nagy erőkkel építkezik a kínai CATL, a vele szomszédos – szintén kínai – SEMCORP termelésre kész, míg a dél-koreai ECO PRO-nál 2025 nyarára fejeződhet be az összes munka (mindhárom akkumulátoripari szereplő). Rajtuk kívül a Vitesco Technologies, a HALMS, a BHS Trans, a Deufol, a Krones, az ITK szintén jelen van az ipari parkban.
A napokban autóval jártuk végig a sárral borított Jedlik Ányos utcát, ahol november végén a Volán egyik helyközi járata összeütközött egy DKV-s autóbusszal; a karambol során az egyik sofőr súlyos, a másik buszvezető és további 16 utas könnyebb sérüléseket szenvedett. A sajtóbeszámolók szerint az aszfaltot akkor is sár borította, amely egyébként kétséget kizáróan jól látszik a média által készített felvételeken. Ennek a sárnak akár köze is lehetett a balesethez, nem hivatalos információk szerint a DKV autóbusza megcsúszott, amikor a sofőr egy parkoló autót próbált kikerülni.
Ezzel kapcsolatban a vármegyei rendőr-főkapitányság arról tájékoztatta a Cívishírt, hogy a Debreceni Rendőrkapitányságon tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozása vétség gyanúja miatt folyik eljárás, több tanút meghallgattak, a nyomozás szakértők bevonásával zajlik.
– Az eljárás és a helyszíni szemle adatai szerint az egyik busz vezetője feltehetően későn észlelt egy parkoló járművet, balra rántotta a kormányt, majd áttért a szemközti sávba ahol összeütközött a másik busszal. Folyamatban lévő büntetőeljárásra tekintettel jelenleg nem adunk bővebb tájékoztatást – közölték.
A jogszabályok egyértelműen fogalmaznak
A sárfelhordással összefüggően a közúti közlekedésről szóló törvény úgy rendelkezik, hogy a „közutat, a közúti jelzést megrongálni, beszennyezni, a közútra a közlekedés biztonságát vagy zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat kitenni, kidobni nem szabad.” Aki mégis beszennyezi, az köteles a keletkezett veszély elhárításáról gondoskodni – olvasható a 7. paragrafusban. A törvény végrehajtásáról szóló MT rendelet azt mondja: a közút mellett fekvő ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni arról, hogy az ingatlanáról a közútra föld, iszap, kő vagy egyéb anyag ne kerülhessen. Erre a közút kezelője a közlekedés biztonsága, a közút állagának védelme érdekében felszólíthatja, a felszólítás eredménytelensége esetében a közlekedési hatóság – a közút kezelőjének kérelmére – kötelezheti. Az imént említettek egyébként a szintén hatályos 1975-ös KPM-BM együttes rendeletből is következnek.
– A Déli Gazdasági Övezetben az elmúlt években és jelenleg is több nagyvállalat telephelyén folynak beruházási munkák. Az ilyen típusú munkavégzésekhez kapcsolódóan az illetékes hatóságok előírják a közutak használatának feltételeit, aminek értelmében a kivitelezők kötelesek gondoskodni arról, hogy a munkálatok során a közutakra szennyező anyag ne kerüljön. Bizonyos esetekben a hatóságok további intézkedéseket is elrendelhetnek, például kerékmosó üzembe állítását. Mindezek ellenére – különösen csapadékos időjárási viszonyok között – a földmunkák, kivitelezési munkálatok következtében a közutakon sárfelhordás keletkezhet – ismerte el válaszában a polgármesteri hivatal, amikor arról kérdeztük, hogy a buszbalesetet megelőzően tettek-e intézkedéseket a sárfelhordás megelőzése, annak eltakarítása vagy ennek kikényszerítése érdekében.
Szerettük volna megtudni, hogy a baleset után változtattak-e az intézkedéseken. – A Debreceni Ipari Centrum Kft. a sárfelhordások megelőzése, megszüntetése és az utak tisztán tartása érdekében naponta ellenőrzi az utak állapotát. Folyamatos kapcsolatot tartanak a nagyberuházások kivitelezőivel, az észlelt szabálytalanságokat haladéktalanul jelzik nekik. Amennyiben szükséges, értesítik az illetékes hatóságokat, így például a közterület-felügyeletet vagy a helyi közút kezelőjét; saját költségükön rendszeresen végeztetik az utak takarítását, alvállalkozók bevonásával – reagáltak. Ez utóbbit – tették hozzá – seprős, valamint iszapgyűjtős-porszívós úttakarító járművekkel végzik. Hozzátették: a polgármesteri hivatal városüzemeltetési osztálya valamennyi cég számára tájékoztató levelet küldött, felhívva a figyelmüket az utak tisztán tartására vonatkozó kötelezettségükre.
Az iparterület közlekedését veszélyeztető sarat a vállalati szféra elismert alakja, Ábrahám László is felemlegette a vele készült – a közelmúltban megjelent – beszélgetésünk során. Ha ennyit, az utak tisztaságának tiszteletben tartását nem tudjuk kikényszeríteni a cégektől, akkor hogyan akadályozzuk meg a mindenféle vegyszerek talajba szivárgását? – kérdezte.
A saját tapasztalatunk az, hogy aki végigautózik a Jedlik Ányos utcán, de érzékenyebb a jármű tisztaságára, jobb is, ha utána az első autómosó felé fordul.
Ratalics László