Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A DKV pénzügyi helyzete vitát generált a debreceni közgyűlésen

| 2023. 10. 19. | 14:27:00
A Sámsoni út fejlesztéséről és a színház névváltoztatásáról is szó volt.
A DKV pénzügyi helyzete vitát generált a debreceni közgyűlésen
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Éles, nagyrészben politikai adok-kapok alakult ki a Debreceni Közlekedési Zrt. és az OTP Bank közötti hitelszerződés kapcsán a debreceni közgyűlés október 19-i, a Kölcsey Központban megtartott ülésén. Az előterjesztést, miszerint a közlekedési vállalat 8 milliárdos hitelállományát további 5 milliárd forinttal, a már meglévő hitelével egyező kamatkondíciók mellett emeljék meg 26 igen, 2 nem és 1 tartózkodás mellett elfogadta a grémium. A szavazás előtt Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester elmondta: a hitelkeret növelését a DKV kérte a veszteségei kompenzálására. A vagyonkezelő megversenyeztette a pénzintézeteket, így kevesebb költségből tudják finanszírozni a hitelállományt.

Vaszkó Imre (DK) azt kérdezte, miért csak a két, NER-közeli banktól kértek ajánlatot, továbbá a DKV hitelállományának eddigi 3,5 milliárd forintos kamatterhére hogyan hat az újabb hitelfelvétel. A polgármester válaszában a DKV hitelfelvételének hátterét világította meg azzal, hogy a koronavírus idején nem lehetett jegyárat emelni, miközben az utóbbi időszakban az energiaárak megdrágultak, majd a válaszadásra Lőrincz Leventét, a városi vagyonkezelő igazgatóját kérte. Elmondta, a 3,5 milliárd forint kamatnak a fele megy a banknak, és az újabb hitelfelvétel megversenyeztetésével ez a kamatösszeg közel megfeleződik.

Azért csak ezt a két bankot hívták meg a versenytárgyalásra, mert az adott hitelfolyósításhoz csak nekik van megfelelő tapasztalatuk, referenciájuk.

Vaszkó Imre azt mondta, hitel nélkül működésképtelen a DKV, hozzátéve, a hitelállomány növelésével most már minden idők legnagyobb kompenzációjáról lehet beszélni. Majd sorolta a DKV szolgáltatásainak hiányosságait, többek között a ritkuló járatokat, az új buszok magas lépcsőjét, a szolgáltatás romló színvonalát. Úgy látja, a DKV adósságspirálba került, majd kérdezte, van-e ebből kiút? Hozzáfűzte, a DK nem fogja megszavazni az előterjesztést.

Madararasi István (MSZP) javasolta a városvezetésnek, hogy a DKV működtetését ajánlják fel a kormánynak, hátha átveszi ezt is. Majd arra tért át, hogy a város holdingjának működését alapvetően befolyásolja a DKV problémája. A hitel, annak kamatai feszítik a többi tagvállalat költségvetését, a nyereséges társaságok működését pedig negatívan befolyásolja.

A mindennapi fenntartásra megy el a hitel, és nem fejlesztésre.

Szűcs László főosztályvezető sokak számára meglepő kijelentést tett: most nem érdekük kifizetni a DKV adósságállományát, hiszen többet keresnek a kamatok és a lekötött betétkamatok „együttállásával". Ha ez megfordul, valamint növekszik Debrecen bevétele, vissza lehet fizetni az adósságot. Mindezzel Papp László egyetértett, hozzátette, átgondolt, jó gazdálkodás folyik ebben a tekintetben is.

Papp Viktor (Fidesz-KDNP) frakcióvezető vitatta, hogy nem fejlődik a DKV, hiszen tervezik a 3-as villamost, zöld buszokat állítottak forgalomba, folyamatos bérfejlesztés történt a vállalatnál, több a járat, és a járatsűrítés politikáját képviselik. Majd Vaszkó Imrének címezve megkérdezte: akkor a DK nem támogatja azt, hogy a közösségi közlekedést igénybe vegyék a debreceniek?

A közgyűlésen jelen lévő Varga Zoltán (DK) országgyűlési képviselő is szót kapott Papp Lászlótól. Az ellenzéki politikus az eddigieket úgy élte meg, mintha egy mesemondó verseny döntőseit hallgatná, majd kifejtette, hogy a DKV csődben van, az „ősbűnt" Kósa Lajos korábbi polgármester követte el egyebek mellett az alkalmatlan buszok vásárlásával. A mostani városvezetés pedig folytatta a tevékenységet azzal, hogy odaadta a „haveroknak" az újabb buszbeszerzést. Mindez mutatja, hogy nem a városban élők érdekeit nézik. „Közlekedhetetlen a közlekedés" – tette hozzá, majd a végén kijelentette, hogy

egy csődbe ment vállalatot próbálnak szinten tartani, foltozgatni, ezzel tönkretették Debrecen közösségi közlekedését.

Reagálásában Papp László kifejezetten szórakoztatónak nevezte a Varga által elmondottakat, ami szerinte a témában olyan fokú tájékozatlanságról tett tanúbizonyságot, ami méltatlan egy olyan emberhez, aki Debrecent képviseli az országgyűlésben. Emlékeztette Varga Zoltánt, hogy a költségvetés szavazásakor a képviselőtársai „kis hisztivel" kivonultak a közgyűlésről akkor, amikor szavaztak a közösségi közlekedésről is. Ha felelősen gondolkodnának a városról, nem vonulnak ki, kifejtik a véleményüket, elmondják álláspontjukat. Majd a DKV költségvetésére tért rá, amelynek 30 százaléka származik az utasoktól, 70 százalékban pedig városi és állami támogatásokból. Ilyen helyzetben nem lehet nyereséges a közlekedés. De a jövőben létesítendő két naperőmű és az energiatároló kapacitáskiépítése sokat lendíthet a jelenlegi helyzeten.

Aluljáró épül, de azt elő kell készíteni

Ugyancsak vitát generált a Sámsoni úti útépítésés a külön szintű vasúti átjáró megépítését is magába foglaló napirendi pont, amit a jelen lévő 29 képviselő egyhangúlag elfogadott. Nézzük azonban az előzményeket. Módosította a közgyűlés Debrecen településszerkezeti tervét azzal kapcsolatban, hogy a 471-es út bevezető szakaszát négysávosítják, külön szintű vasúti átjárót építenek és új csomópontokat is kialakítanak. A tervekben szerepel a Sámsoni út végi buszforduló mellett egy záportározó kialakítása is. Mindennek területigényei vannak. A módosítás révén megvalósuló fejlesztés nemcsak az érintett területrész környezetében tulajdonnal rendelkezők életére gyakorol pozitív hatást, hanem Debrecen teljes egészére, hiszen javul a város megközelítési lehetősége, a közlekedés minősége.

A beruházás a Sámsoni út környezetének összes utcájára hatással lesz. A fejlesztés állami támogatásból valósul meg.

Az előterjesztés után Vaszkó Imre megkérdezte, van-e reális céldátum a vasúti átjáró építésének. Papp László válaszában pontosított: kétszintű csomópontról van szó, továbbá azért nem lehet céldátum, mert nem önkormányzati, hanem állami beruházásról beszélünk. Az mindenestere jó, hogy a Sámsoni út a város egyetlen olyan bevezető útja, amely nagy rekonstrukcióra szorul. Örül, hogy a város táblától befelé el tudták indítani a beruházást, továbbá az ott működő vállalkozások parkolóproblémáját is meg kell oldani. A városvezetés oldaláról célként fogalmazta meg, hogy a munkálatok ne szakadjanak meg, azaz ha az első szakasz befejeződik, kezdődjön a második ütem.

A vasúti aluljáró építése nagy kihívás lesz, előtte azonban a 471-es és 4-es közötti átkötést szeretnék biztosítani.

A forgalom haladását igyekeznek több irányból megtámogatni, hogy a közlekedés zökkenőmentes legyen a nagy beruházás idején. Hozzászólásában Papp Viktor frakcióvezető további részleteket árult el a munkálatokról: számos becsatlakozó utca burkolatát újítják meg, folyik a kivitelezés, a közműkiváltással elkészültek, hamarosan kezdődik a burkolat megerősítése.

A témával kapcsolatban Varga Zoltán országgyűlési képviselő szólási lehetőséget kért, viszont a 471-es bevezető szakaszának felújításáig nem jutott el, mert a rendelkezésére álló három percben csak arról beszélt, hogy személyi kultusznak nevezte Papp László magánéletének a közügyek közé emelését. Mire is gondolt? Tavaly 50 éves volt a polgármester, az idén pedig – és ez adta a hozzászólása apropóját – megemlékezett arról, hogy 25 éve van a városvezetésben. Minderről megemlékeztek a közpénzből működő városi médiában. Papp László válaszából kiderült, hogy vannak az ember életében fordulópontok, de ő nem az a személy, aki a saját életét, eredményeit bárki elé „tolta" volna. Különleges volt az október 18-a, mert 25 éve lehet részese Debrecen fejlődésének, és erről írt egy Facebook-posztot. „Ezért nem kérek elnézést" – jelentette ki, majd javasolta Vargának, írjanak egy listát arról, ki mit tett már Debrecenért, aztán azt látva a választók jövőre majd döntenek.

Ugyancsak egyhangú döntéssel adtak zöld utat egy 96 férőhelyes bölcsőde létrehozásának a józsai Gönczy Pál utca 1-3. szám alatt, így a jelenlegi 1164 bölcsődei férőhely 1260-ra emelkedik a városban. Szintén 29 igent kapott a Mátyássy Szabolcsnak, a Csokonai Színház igazgatójának javaslata, hogy a teátrum nevében hangsúlyosabbá tenné az intézmény nemzeti minősítését és debreceni voltát. Ennek megfelelően Csokonai Nemzeti Színház Debrecen a színház központi épületének neve.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Türelmet kérnek a Hortobágy utca elején élőktől
Türelmet kérnek a Hortobágy utca elején élőktől
A járdák használatát részben korlátozni kell.
Hirdetés
Hirdetés
A debreceni vívó már Párizsban hangol a versenyekre
A debreceni vívó már Párizsban hangol a versenyekre
Két számban indul Osváth Richárd.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Nem elég, hogy drágul a temetés, de be is telik a debreceni köztemető
Alakul az új belvárosi szórakozóhely, távozik Hajnal János, Tiencsin kisöccsei lehetünk.
Bárki kérdezhetett az akkumulátorgyárról a debreceni közgyűlésen
Megtévesztő iszaptűz, leszállási vonalak, létesítményi tűzoltóságok.
Debrecen a legdrágább egyetemváros
Budapesten is csak az elit kerületekben drágábbak az albérletek.
Tizenkilenc ágazatban, 58 szakmával indul a szakképzés Debrecenben
A DSZC-nél a gazdasági környezet kihívásaira válaszolnak.
Ez lehet a megoldás Debrecenben, ha a Roncsbárnak mennie kell
Időszakos átjárási lehetőség a Dósa nádor tér és az Ady tér között – megvalósul?
Támogatott tartalom
Korszerűsítik a hajdúszoboszlói Lurkó Óvodát
Korszerűsítik a hajdúszoboszlói Lurkó Óvodát
Egy részét elbontják, a megmaradót felújítják.
Újdonságokkal készül a Gulyás Tüzép
Újdonságokkal készül a Gulyás Tüzép
Élen a burkolatokban és szaniterekben.
Szent István-nap: a Road Movie Live-on mindenki megtalálhatja a kedvencét
Szent István-nap: a Road Movie Live-on mindenki megtalálhatja a kedvencét
Bagossy Brothers Company, Curtis, Honeybeast, Zséda.
Hirdetés
Hirdetés