Akarunk-e Debrecen határában fokozottan veszélyes üzemet?
Egymás után két debreceni panziót vásároltak meg ázsiai üzletemberek, és immár a sok éve pusztuló Víg-Kend Major is kínai kézben van; a CATL első ütemben megépítendő akkumulátorgyára akkora teherforgalmat (évi 127 ezer kamion) generálna a várost elkerülő utakon, mint amennyi kamion egyébként megfordul Debrecenben és közvetlen környezetében (130 ezer); a 67 hektáron elterülő üzem éves széndioxid-kibocsátása (288 ezer tonna) egyenértékű lehet a teljes városi kibocsátással – ezeket az információkat a Civil Fórum Debrecen Egyesület elnöke osztotta meg a Cívishír kérdéseire egy december 20-i sajtótájékoztatón. Az esemény témájául is az akkumulátorgyár szolgált, Gondola Zsolt Zoárdék ugyanis szerettek volna újabb állásfoglalást tenni a magyarországi rekordberuházás ügyében. A helyi képviselő szerint a legnehezebb döntést kell meghoznia az önkormányzatnak a rendszerváltozás óta, miközben ő úgy látja, Papp László legutóbbi nyilatkozatai „nem voltak teljes mértékben megfelelőek”, a polgármester „összemosott dolgokat”.
– Tény, hogy a CATL részéről decemberben beadták a gyár építés-működésére vonatkozó környezeti hatástanulmányt a kormányhivatal szakhatóságához. Ami probléma az az, hogy a beruházáshoz szükséges ingatlanértékesítéseket már augusztusban megszavazta a kormánypárti többségű debreceni közgyűlés, miközben a hatástanulmányban közölt adatok még nem álltak rendelkezésre. Bár a Civil Fórum Debrecen Egyesület már akkor kérte, hogy az adatok ismertté válásáig halasszuk el a gyárterületről szóló adásvételt, ezt az igényünket figyelmen kívül hagyták. Ennek pedig az az oka, hogy politikai döntés született a debreceniek feje felett – mondta Gondola Zsolt Zoárd.
[Beillesztett cikk: Új részletek a debreceni akkumulátorgyárról]
Felvetésünkre, hogy a CATL eleve az európai uniós és a magyar jogszabályok tudatában vállalta, a városvezetés pedig ehhez kötötten tette lehetővé a beruházást, a képviselő úgy reagált: a szakhatósági engedélyezés nem jelenti egyben azt is, hogy az akkumulátorgyárra szükség van. – Az emberek véleményét a kormányhivatali jóváhagyás nem pótolja. Mi nem szeretnénk a hatóságot kritizálni, mert bízunk a törvényes működésben. Ugyanakkor fontos rámutatni: pusztán a jogszerűség még nem mentesít egy ilyen beruházás negatív következményeitől – utalt a környezeti hatástanulmányban olvasható adatokra, amelyek, fogalmazott, „megütik az embert”.
– A hatástanulmányban egyebek mellett évi 127 ezer kamion és 288 ezer tonna széndioxid-kibocsátás szerepel. E teherjárművek évi 18 ezer tonna veszélyes hulladékot vinnének. Lényegében minden második napon történne veszélyesanyag-szállítás. Ráadásul ennek a teherforgalomnak a széndioxid-kibocsátása az említett közel háromszázezres értéken felül értendő. A részletekbe bele sem akarok menni, a fő kérdés ugyanis nem az, hogy ez engedélyezhető-e; hanem az, hogy akarunk-e Debrecen határában egy ilyen fokozottan veszélyes üzemet? – felelte a Cívishír kérdéseire.
Az elnök úgy látja, az akkumulátorgyár ügye nem helyezhető el a szokásos politikai törésvonalon, mert „sok Fidesz-szavazó is odament hozzá azzal, hogy nem támogatják a beruházást”. Szerinte a mikepércsi fideszes polgármester véleménye szintén ezt az újfajta, a gyár miatt kialakuló ellentétet mutatja. Gondola Zsolt Zoárd arra buzdít, hogy minél több debreceni menjen el a január 9-i közmeghallgatásra, és „adjanak hangot a véleményüknek, ne várják meg, hogy mások döntsenek helyettük”.
A helyi politikus arról is beszélt, hogy a Kossuth utcai Minerva után a Veres Péter utcai Aranypatkó Panziót is ázsiaiak vették meg. Azt is mondta, hogy a Veres Péter-kertben emiatt már a helyi fideszes önkormányzati képviselőt is megkeresték aggódó lakók. Kérdésünkre, hogy a Civil Fórum Debrecen Egyesületet zavarja-e, ha kínai befektető vásárol szálláshelyet Debrecenben, Gondola Zsolt Zoárd úgy felelt, amennyiben „a debreceniek” ezt problémaként élik meg, úgy az egyesület képviseli őket. A Civil Fórum a többség véleményét fogja képviselni – tette hozzá. Hangoztatta: a városvezetés nem figyel eléggé a debreceniekre, akiket előbb meg kellett volna győzni az akkumulátorgyár-beruházásról.
Ratalics László