Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Akarunk-e Debrecen határában fokozottan veszélyes üzemet?

| 2022. 12. 20. | 15:00:00
Gondola Zsolt Zoárd szerint ez a fő kérdés nem az, hogy meglesznek-e a CATL-gyár hatósági engedélyei.
Akarunk-e Debrecen határában fokozottan veszélyes üzemet?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Egymás után két debreceni panziót vásároltak meg ázsiai üzletemberek, és immár a sok éve pusztuló Víg-Kend Major is kínai kézben van; a CATL első ütemben megépítendő akkumulátorgyára akkora teherforgalmat (évi 127 ezer kamion) generálna a várost elkerülő utakon, mint amennyi kamion egyébként megfordul Debrecenben és közvetlen környezetében (130 ezer); a 67 hektáron elterülő üzem éves széndioxid-kibocsátása (288 ezer tonna) egyenértékű lehet a teljes városi kibocsátással – ezeket az információkat a Civil Fórum Debrecen Egyesület elnöke osztotta meg a Cívishír kérdéseire egy december 20-i sajtótájékoztatón. Az esemény témájául is az akkumulátorgyár szolgált, Gondola Zsolt Zoárdék ugyanis szerettek volna újabb állásfoglalást tenni a magyarországi rekordberuházás ügyében. A helyi képviselő szerint a legnehezebb döntést kell meghoznia az önkormányzatnak a rendszerváltozás óta, miközben ő úgy látja, Papp László legutóbbi nyilatkozatai „nem voltak teljes mértékben megfelelőek”, a polgármester „összemosott dolgokat”.

– Tény, hogy a CATL részéről decemberben beadták a gyár építés-működésére vonatkozó környezeti hatástanulmányt a kormányhivatal szakhatóságához. Ami probléma az az, hogy a beruházáshoz szükséges ingatlanértékesítéseket már augusztusban megszavazta a kormánypárti többségű debreceni közgyűlés, miközben a hatástanulmányban közölt adatok még nem álltak rendelkezésre. Bár a Civil Fórum Debrecen Egyesület már akkor kérte, hogy az adatok ismertté válásáig halasszuk el a gyárterületről szóló adásvételt, ezt az igényünket figyelmen kívül hagyták. Ennek pedig az az oka, hogy politikai döntés született a debreceniek feje felett – mondta Gondola Zsolt Zoárd.

[Beillesztett cikk: Új részletek a debreceni akkumulátorgyárról]

Felvetésünkre, hogy a CATL eleve az európai uniós és a magyar jogszabályok tudatában vállalta, a városvezetés pedig ehhez kötötten tette lehetővé a beruházást, a képviselő úgy reagált: a szakhatósági engedélyezés nem jelenti egyben azt is, hogy az akkumulátorgyárra szükség van. – Az emberek véleményét a kormányhivatali jóváhagyás nem pótolja. Mi nem szeretnénk a hatóságot kritizálni, mert bízunk a törvényes működésben. Ugyanakkor fontos rámutatni: pusztán a jogszerűség még nem mentesít egy ilyen beruházás negatív következményeitől – utalt a környezeti hatástanulmányban olvasható adatokra, amelyek, fogalmazott, „megütik az embert”.

– A hatástanulmányban egyebek mellett évi 127 ezer kamion és 288 ezer tonna széndioxid-kibocsátás szerepel. E teherjárművek évi 18 ezer tonna veszélyes hulladékot vinnének. Lényegében minden második napon történne veszélyesanyag-szállítás. Ráadásul ennek a teherforgalomnak a széndioxid-kibocsátása az említett közel háromszázezres értéken felül értendő. A részletekbe bele sem akarok menni, a fő kérdés ugyanis nem az, hogy ez engedélyezhető-e; hanem az, hogy akarunk-e Debrecen határában egy ilyen fokozottan veszélyes üzemet? – felelte a Cívishír kérdéseire.

Az elnök úgy látja, az akkumulátorgyár ügye nem helyezhető el a szokásos politikai törésvonalon, mert „sok Fidesz-szavazó is odament hozzá azzal, hogy nem támogatják a beruházást”. Szerinte a mikepércsi fideszes polgármester véleménye szintén ezt az újfajta, a gyár miatt kialakuló ellentétet mutatja. Gondola Zsolt Zoárd arra buzdít, hogy minél több debreceni menjen el a január 9-i közmeghallgatásra, és „adjanak hangot a véleményüknek, ne várják meg, hogy mások döntsenek helyettük”.

A helyi politikus arról is beszélt, hogy a Kossuth utcai Minerva után a Veres Péter utcai Aranypatkó Panziót is ázsiaiak vették meg. Azt is mondta, hogy a Veres Péter-kertben emiatt már a helyi fideszes önkormányzati képviselőt is megkeresték aggódó lakók. Kérdésünkre, hogy a Civil Fórum Debrecen Egyesületet zavarja-e, ha kínai befektető vásárol szálláshelyet Debrecenben, Gondola Zsolt Zoárd úgy felelt, amennyiben „a debreceniek” ezt problémaként élik meg, úgy az egyesület képviseli őket. A Civil Fórum a többség véleményét fogja képviselni – tette hozzá. Hangoztatta: a városvezetés nem figyel eléggé a debreceniekre, akiket előbb meg kellett volna győzni az akkumulátorgyár-beruházásról.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Klasszikus rangadót vív a DVSC: jön az Újpest Debrecenbe!
Klasszikus rangadót vív a DVSC: jön az Újpest Debrecenbe!
A Lokinak már nem szabad pontokat hullajtania.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Több fejlesztést is átadtak Magyarhomorogon
A település mintegy 53 millió forintot nyert.
KSH: nőtt a munkanélküliségi ráta
A munkakeresés átlagos időtartama 8,9 hónap volt.
Állásbörze és felnőttképzési expó: több száz munkahelyet kínálnak
Április 26-án zárásig mintegy 30 cég és képzőhely várja a Fórum –1. szintjén az érdeklődőket.
Környezeti szennyezés miatt javasolt óvintézkedést a hajdúnánási polgármester
Aggodalomra okot adó minták a városhoz tartozó Tedejen.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Nappal 400 tonnás présgépet javít, este táncol a debreceni karbantartó
Nappal 400 tonnás présgépet javít, este táncol a debreceni karbantartó
Örkényi Bátor Zétény hamar a saját lábára állt.
Különleges ajánlatok a Miele 125 éves születésnapja alkalmából már Debrecenben is
Különleges ajánlatok a Miele 125 éves születésnapja alkalmából már Debrecenben is
Nemcsak csúcskategóriás, hanem belépő kategóriás készülékek is elérhetők.
Indul a Kuponözön a SPAR üzleteiben
Indul a Kuponözön a SPAR üzleteiben
Vásárolj legalább 5000 forintért április 25-től a SPAR és INTERSPAR üzletekben, és a kasszánál 300 forintos kedvezménykupont kapsz, amelyet a következő heti vásárlásaid alkalmával válthatsz be!
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Négy debreceni helyszínen van szükség munkavégzésre az 1-es villamos vonalán.