Alakulgat a Böszörményi út alternatívája és a zöldhullám
Több jelentős közlekedési beruházás várható az északnyugati városrészben; mivel a Böszörményi és a Füredi utakat nyugodtan nevezhetjük a város ütőereinek, a fejlesztések előnyeit majd' mindenki élvezni fogja. Az önkormányzat középtávú terveiből az is kiolvasható, hogy a BMW érkezésével megnyíló állami pénzcsapok révén miként tehermentesítenék a Böszörményi utat.
Papp László július 17-i sajtótájékoztatóján 13 debreceni csomópont jövőbeli átépítéséről beszélt. A program egyenes ági folytatása a 2016-tól zajló fejlesztéseknek, szerdától éppen a klinikáknál lévő körforgalom vált használhatóvá, ha terepmunkák akadnak is még körülötte. A polgármester még egy 2018-as interjúja során beszélt arról a Cívishírnek, hogy az Árpád tértől a Balmazújvárosi útig tartó zöldhullám érdekében még több beavatkozás szükséges. Ezek között említette a Balmazújvárosi út – Füredi út – Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca kereszteződését is, amelynek az átépítésére – más projektekkel együtt – immár lehetőség nyílt egy 4 milliárd forintos állami szerepvállalással.
[Beillesztett cikk: Máris átadták az új debreceni körforgalmat]
A csomóponti fejlesztést Papp László most „az egyik legnagyobb léptékű beavatkozásnak” nevezte, mint sokan tudják, ebben a kereszteződésben jelenleg a telezöld szabályára is oda kell figyelni. Az átalakítás lényege, hogy mind a Szabó Lőrinc, mind a Csigekert utcán külön jobbra és külön balra kanyarodó sávokat alakítanak ki, azaz 3-3 sávon haladhat majd a forgalom. Az ehhez szükséges terület megvan, kisajátítási eljárásra nincs szükség.
„Jelenleg ez a vonal a legneuralgikusabb, csúcsidőben megfogja a központ felé közlekedőket” – jegyezte meg a polgármester, hozzátéve: a Füredi út és a Sinay Miklós utca átalakítását az önkormányzat saját forrásból megoldaná, így teljes értékűvé válhat a zöldhullám az Árpád tértől kezdődően. Mivel a korábban készített engedélyes tervek lejártak, ezt a kört újra kell futni. Majd csak utána jöhet a kivitelezésre kiírt közbeszerzés, vagyis 2021 előtt ezek a projektek nem kezdődnek el.
Ilyen szempontból szintén a jövő zenéje, de legalább az állami forrás biztosított a kétszer kétsávos, leharcolt állapotú Balmazújvárosi úti körforgalom felújítására, továbbá a negyedik ág folytatására. Ez a Domokos Márton úthoz vezet majd, vagy ha úgy tetszik, a Metró áruházhoz.
S akkor most jön az, aminek egyelőre csak az előkészítésére és nem a megvalósítására adott pénzt a kormány.
Biztosan sokan emlékeznek arra a földútra a Metrónál. Domokos Márton útnak hívják, és néhány nyomorúságos viskóhoz vezetett a legutóbbi évekig. Az idők azonban változnak, s ha tovább haladunk ezen az úton, akkor a Vezér utcára lyukadunk ki, méghozzá a Thyssenkrupp gyárához. Mellette az IT Services irodaháza magasodik. S ezen a területen, a saját ipari parkjában fejleszt gőzerővel a Debreceni Egyetem, amely egy látványában sem utolsó innovációs központot húz fel éppen. Papp Lászlóék elképzése szerint a Metrótól, vagyis a 33-as főúttól idáig utat építenének, sőt tovább, ugyanis az egyetem vállalta a 354-es útig tartó folytatás költségeit (a 354-es vezet egyébként az M35-ös autópályára).
Vagyis a Domokos Márton úttal egy jelzőlámpa nélküli út jönne létre a 33-as és a 354-es között, a Böszörményi úttal párhuzamosan, annak „erős és reális alternatívájaként”, hogy Papp Lászlót idézzük.
A tervekhez hozzátartozik az is, hogy megvalósulásuk esetén nem lehetne balra fordulna a Balmazújvárosi útról a Kishatár, illetve a Domokos Márton út felé. Ez azért szükséges, mert a BMW megtelepülésével erősebb forgalomra számítanak a 33-as főúton, illetve a két út más módon is viszonylag egyszerűen elérhetővé válna.
A Böszörményi utat érintő fejlesztés, hogy a Békessy Bélára külön jobbra sávon lehet majd lekanyarodni a belváros irányából.
A kormány arról is határozott, hogy készüljön tanulmányterv arról, van-e értelme a napi majdnem 60 ezer gépjármű áthaladását bonyolító Böszörményi út – Füredi út eltérő szintbeli kereszteződéssel való átalakításának.
Ratalics László