Debreceni egyirányúsítás: mit szól a polgármester?
![Debreceni egyirányúsítás: mit szól a polgármester?](https://civishir.hu:10013/media/d7a671c6-0409-4213-8f01-4aa373797098.jpg?size=850)
Cívishír: Tavaly márciusban azt mondta, akkor lesz elégedett, ha az Árpád tértől zöldhullámban eljut a Balmazújvárosi út, Csigekert és Szabó Lőrinc utca kereszteződéséig. Kipróbálta?
Papp László: Persze.
Cívishír: És? Nekünk az egyik hétköznap reggel ez 5 perc 20 másodpercig tartott. Ami egészen jó, viszont a Bem téren megfogott a lámpa.
Papp László: Mert az ön által említett zöldhullám még nincs kész. Azon a márciusi sajtótájékoztatón azt mondtam, hogy az említett útvonalon az összes kereszteződésben forgalomirányító jelzőlámpákat kell felszerelni. A Hadházi út és a Nyíl utca kereszteződésének átalakítása a főpályaudvar projektjéhez kapcsolódóan készül majd el, a Füredi út és a Sinai Miklós utca csomópontjának módosítása idei feladatunk. A Bem téri lámpákat pedig a Hadházi úti csomópont átépítése után tudjuk a Nyíl utcai zöldhullámhoz hangolni.
Cívishír: Ahogy korábban fogalmazott, több csomópont „belámpázása” nem a „jelzőlámpás lobbi” műve, hanem a gyalogosok miatti szükségszerűség. Emiatt mennyivel fizet többet az eddiginél a város éves viszonylatban az üzemeltető Zöld Fény Kft-nek?
Papp László: A „lámpalobbis” felvetés egyszerűen botorság. Amikor a Nyíl utcán átadtuk a tavaly elkészült lámpás kereszteződéseket a Damjanich és a Nagysándor József utcánál, ezeknek a megoldásoknak a helyességét sokan vitatták. De ismét elmondom: mindkét irányban folyamatos zöldhullám csak akkor lehetséges, ha nincs keresztirányú forgalom vagy bal kanyar. Ez viszont lámpák nélkül nem biztosítható. S a kérdésre válaszolva: évi 25 millió forintért végzi el a kérdéses cég a jelzőlámpák karbantartását, és ez az összeg nem változott azzal, hogy több lámpát szereltek fel.
[Beillesztett cikk: Világcégek Debrecenben: a „német sorminta” folytatódhat ]
Cívishír: Elkészült viszont a belvárosi egyirányúsítás. Megvonható már a mérlege? Elég sok autós ismerősünk panaszkodik rá.
Papp László: Én ennek pontosan az ellenkezőjét tapasztalom úgy, hogy kérdezem a taxisokat és a DKV-t is. A maitól el kell választani a tavaly decemberi időszakot, ugyanis akkor végezhettük el az egyirányúsított belvárosi utcák és a kiskörúti lámpák összehangolását. Sőt, ez a folyamat a 4-es, 33-as és 47-es főutak és a belváros forgalmi rendjének összehangolásával március végéig eltart, valamint ne feledjük azt sem, hogy idén további harminc kereszteződést építünk, illetve alakítunk át. Reggelente elviszem a gyermekemet iskolába és a tapasztalatszerzés érdekében direkt a szükségesnél hosszabb útvonalon jövök munkába. Úgy érzékelem, lényegesen gyorsabb a forgalom, mint korábban. Olyan helyzetet, ami mindenkinek a lehető legjobb, sosem fogunk találni. De ma már nem három-négy lámpaváltással lehet átérni a Kossuth és a Burgundia utca kereszteződésén a reggeli és a délutáni csúcsforgalomban, a belváros pedig olykor szinte kiürül, annyira felgyorsult a haladás az egyirányúsításnak köszönhetően. Mi is látjuk azonban, „hol szorít a cipő”: ilyen például a Klaipeda és a Szent Anna utca kereszteződése a belváros irányába történő jobbra kanyarodásnál. Az ottani gyalogosátkelőt a járművek feltorlódásának elkerülése érdekében áthelyezzük a Svetits előtt a Piac utca irányába kb. 70-80 méterrel, hogy ne a kereszteződésben fogja meg a jobbra kanyarodó járműveket, így a Szent Anna utcán már mindkét sávot tudják használni a zebra előtt az autósok.
![](https://codefox.hu:10011/media/5737621e-a79b-43a8-a8f4-9f16a2990b2e.jpg)
Cívishír: Mennyivel csökkent a városon áthaladó teherforgalom az M35-ös autópálya és a 47-es főút összekapcsolásával?
Papp László: A Magyar Közút Zrt. 2016-os adatai szerint a 47-es főúton napi 18 ezer 700 gépjármű érkezett Debrecenbe, s ebből 3 500 volt tehergépkocsi. A tavaly december közepétől egy hónapon keresztül zajló mérések szerint most naponta 2 600 járművel kevesebb jön be a városba, s ezek nagy része kamion.
Cívishír: Miért maradt ki a Nyíl utcai közlekedés-fejlesztésből a Nyíl utca és a Hadházi út csomópontja és ezt a munkát miért a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) végzi majd el a főpályaudvar-projekt részeként?
Papp László: Ez lesz az egyik legnagyobb költségű csomópont-átépítés a városban. Feladatmegosztás van az önkormányzat és a NIF között abban, hogy az utóbbi által bonyolított főpályaudvar-beruházás érdekében el kell végezni különböző közlekedés-fejlesztési feladatokat. Az említett kereszteződés esetében ezt a munkát a NIF vállalta, míg a többinél a város feladata elvégezni ezt európai uniós és városi forrásból.
Cívishír: A főpályaudvar-beruházás csúszik, s vele csúszik ennek a kereszteződésnek a rendbetétele is. Viszont említette, hogy a Nyíl utcai zöldhullám feltétele a Hadházi úti kereszteződés átépítése.
Papp László: Ezt a feladatot a főpályaudvar-projekt elejére ütemeztük. Azt ugyan jelenleg teljes pontossággal nem tudom megmondani, mikor kezdődik el a főpályaudvar kivitelezése, hiszen a NIF a projektfelelős, de az biztos, hogy a munkát a Hadházi úti kereszteződéssel kell kezdeni. Egy idei, év végi, esetleg jövő év eleji átépítése az említett csomópontnak a város szempontjából kezelhető.
[Beillesztett cikk: Orbán és Debrecen egymásra találtak]
Cívishír: A Miklós utcán kerékpársávot alakítottak ki a buszsáv és az egyenesen haladó forgalmi sáv között. Elég „kamikázénak” kell lenni, hogy azt biciklisként használjam…
Papp László: Ennyi hely van, nem tehetjük a bicikliutat a házak falára. A Csapó utcán hasonló megoldás várható azzal, hogy ott kerékpáros nyomsáv lesz. Én is annak örülnék, ha megfelelő szélességgel, védőtávolsággal tudnánk belvárosi kerékpárutakat építeni, de ez gyakran fizikai akadályokba ütközik. A Miklós utca esetében egyelőre nem tudok a jelenleginél jobb megoldást, ami nem azt jelenti, hogy ez most jó. De a szabályok, előírások figyelembe vételével ott csak erre volt lehetőség.
Cívishír: Miért kellett lámpás zebrával megfogni a Kossuth utcáról a Klaipedára enyhe ívben jobbra kanyarodó forgalmat? Vagy hasonló a Külső vásártérről a Széchenyire forduló ív. Fontos volt lámpázni azokat a keskeny gyalogátkelőket?
Papp László: Mindkét esetben erős a járműforgalom, miközben a gyalogosok nem szabályozott átkelése akadályozza a főirányú haladást. Ezzel a megoldással éppen őket akarjuk védeni a nagyobb sebességgel érkező gépjárművektől, valamint biztosítani a zöldhullám zavartalanságát.
Bereczki Attila, Ratalics László
![Vörös kód: figyeljünk a debreceni hajléktalanokra! Vörös kód: figyeljünk a debreceni hajléktalanokra!](https://civishir.hu:10013/media/de066e00-adb7-4b26-80d0-00de704b1c7d.jpg)
![Már Debrecen polgármestere is megdöbbentőnek nevezte az elvonást Már Debrecen polgármestere is megdöbbentőnek nevezte az elvonást](https://civishir.hu:10013/media/e519c602-b988-4227-975c-9749ab093eff.jpg)
![Kamion és személyautó ütközött Debrecennél Kamion és személyautó ütközött Debrecennél](https://civishir.hu:10013/media/a1623360-279a-4eef-b945-582e44bd86eb.jpg)
![Ingyenesen sportolhatnak a fogyatékkal élők Debrecenben Ingyenesen sportolhatnak a fogyatékkal élők Debrecenben](https://civishir.hu:10013/media/c90d832f-2d5f-4153-a74e-a6701967e6e2.jpg)
![Ami Debrecennek költség, a kicsiknek életmentő Ami Debrecennek költség, a kicsiknek életmentő](https://civishir.hu:10013/media/483ede57-e4c0-4845-a294-e7f47a7ff954.jpg)
![Új szennyvíztisztító is épül Debrecenben Új szennyvíztisztító is épül Debrecenben](https://civishir.hu:10013/media/5c60351f-8cb8-4205-9520-a85d101195b1.jpg)
![Kósa Lajos: Ruszin-Szendi Romulusz nagy csalódás Kósa Lajos: Ruszin-Szendi Romulusz nagy csalódás](https://civishir.hu:10013/media/1eac4d60-b93f-4da3-b64d-bf81bc1ff963.jpg)
![Kerékpárút épül Böszörmény és Józsa között Kerékpárút épül Böszörmény és Józsa között](https://civishir.hu:10013/media/23712cfa-81cb-4722-a817-a18c6a56e9d6.jpg)
![Lelátó épül a pallagi akadémián Lelátó épül a pallagi akadémián](https://civishir.hu:10013/media/134a8061-24cd-4bc8-8581-72b961463c6b.jpg)
![Minden debreceni gyerek tanuljon meg úszni! Minden debreceni gyerek tanuljon meg úszni!](https://civishir.hu:10013/media/75a4d001-0664-44a6-8994-dadd3da3b0e8.jpg)
![Orvosi díj: rájuk szavazhat Hajdú-Biharban Orvosi díj: rájuk szavazhat Hajdú-Biharban](https://civishir.hu:10013/media/d30138e7-8f82-4da9-a1bd-a0fd4edc05bf.jpg)
![Kidőlt fák, leszakadt ágak Hajdú-Biharban Kidőlt fák, leszakadt ágak Hajdú-Biharban](https://civishir.hu:10013/media/64ef1cd5-ddff-41f1-a039-7fb07d05db8e.jpg)
![Földrengés volt Magyarországon Földrengés volt Magyarországon](https://civishir.hu:10013/media/273df20b-8301-4925-a1fc-d53e9e7fc181.jpg)
![„Beutalóval a beteg oda megy, ahová akar” „Beutalóval a beteg oda megy, ahová akar”](https://civishir.hu:10013/media/eff7e5ea-3209-4340-b1db-ec45cebe3787.jpg)
![Ami Debrecennek költség, a kicsiknek életmentő Ami Debrecennek költség, a kicsiknek életmentő](https://civishir.hu:10013/media/483ede57-e4c0-4845-a294-e7f47a7ff954.jpg)
![SZJA-bevallás: egy hónap maradt SZJA-bevallás: egy hónap maradt](https://civishir.hu:10013/media/84dd1d88-3e85-4e54-a841-bb79dcb2de8e.jpg)
![Kósa Lajos: Ruszin-Szendi Romulusz nagy csalódás Kósa Lajos: Ruszin-Szendi Romulusz nagy csalódás](https://civishir.hu:10013/media/1eac4d60-b93f-4da3-b64d-bf81bc1ff963.jpg)
![A Foodora nem ért egyet a büntetéssel A Foodora nem ért egyet a büntetéssel](https://civishir.hu:10013/media/365fa08b-650a-48b7-87a6-b5c0fe107897.jpg)
![Távozik Orbán Viktor egyik bizalmi embere Távozik Orbán Viktor egyik bizalmi embere](https://civishir.hu:10013/media/fdc42b11-afc6-4b2c-9b46-1b48bf988c5c.jpg)
![A TISZA Párt a volt debreceni dandárparancsnokkal erősíthet A TISZA Párt a volt debreceni dandárparancsnokkal erősíthet](https://civishir.hu:10013/media/fd3eb26c-b7f2-4e89-b82a-3d7694832551.jpg)
![110 milliárdot költöttünk kínai csecsebecsékre 110 milliárdot költöttünk kínai csecsebecsékre](https://civishir.hu:10013/media/36908d71-49c4-4fdd-9ab4-10e7a134d0a0.jpg)
![Kitörés napja: fasiszták és antifasiszták vonulása Kitörés napja: fasiszták és antifasiszták vonulása](https://civishir.hu:10013/media/283b41d2-b0e9-428e-8bf5-8da6d56609f7.jpg)
![Kormány: hazudik a Transparency International Kormány: hazudik a Transparency International](https://civishir.hu:10013/media/77e3027a-fd76-4318-b16a-5d647868e1b8.jpg)
![Jelentik: elkészült a BMW-gyár Debrecenben! Jelentik: elkészült a BMW-gyár Debrecenben!](https://civishir.hu:10013/media/a143414d-5256-4711-b7de-9712c97d1830.jpg)
![Nem kellett izgulni, elődöntős a DEAC! Nem kellett izgulni, elődöntős a DEAC!](https://civishir.hu:10013/media/0663ac7d-e083-4709-9c59-5c2454ffe395.jpg)
![Vörös kód: figyeljünk a debreceni hajléktalanokra! Vörös kód: figyeljünk a debreceni hajléktalanokra!](https://civishir.hu:10013/media/de066e00-adb7-4b26-80d0-00de704b1c7d.jpg)
![BSZC-s diákok, irány Görögország! BSZC-s diákok, irány Görögország!](https://civishir.hu:10013/media/3be775bc-cda3-4aac-9c3e-218e3bedc5fa.jpg)
![Csúcsra ért téglási táncművészek Csúcsra ért téglási táncművészek](https://civishir.hu:10013/media/5a7b2a70-e0af-4da4-a50b-a7254c90df41.jpg)
![Teremtornát rendeznek Hajdúszoboszlón Teremtornát rendeznek Hajdúszoboszlón](https://civishir.hu:10013/media/baf2fc34-575d-4eda-9170-51e22fc87ae2.jpg)
![Sikeres, teltházas egészségnap az Aquaticumban Sikeres, teltházas egészségnap az Aquaticumban](https://civishir.hu:10013/media/f25808fc-052d-43a0-9f90-71c26c388dbc.jpg)