Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Új főnök a debreceni repülőtér üzemeltetésében

Cívishír | 2018. 09. 28. | 07:29:00
Távolsági buszállomáshoz hasonlították a légikikötőt – a városvezetés e tekintetben is változást ígér.
Új főnök a debreceni repülőtér üzemeltetésében
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Több repülési magasságban zajlott a közgyűlési eszmecsere az önkormányzat többségi tulajdonossá válásáról a helyi légikikötőt üzemeltető cégben.

Ha az összképet nézzük, a képviselők nem tértek el a biztonságos utazási zónától. De azért elhangoztak nagyon is földközeli, a reptér vidékiességét célzó kritikák, míg a város renoméja miatt aggódó polgármester remélte, Gondola Zsolt (Civil Fórum) kényszerleszállós poénja (lásd lejjebb) átfér a radar alatt. De vegyük sorba a határozati javaslat elfogadása előtti egyórás diskurzus lényegi, érdekesebb pontjait.

Debrecen lépéskényszerben

A repteret üzemeltető súlyosan mínuszos cégben az önkormányzat a vagyonkezelőn keresztül kisebbségi tulajdonos. A Cívishír ebben a cikkben leírta, miért és hogyan kerülne a város kulcspozícióba. Mindezt megerősítette, kiegészítette Papp László (Fidesz–KDNP) polgármester, amikor a szeptember 27-i városi közgyűlésen újra leszögezte: a Wizz Air decemberben érkező második bázisgépe és az új járatok eredményeként a repülőtér 2019-ben duplázni fogja az idei 330-340 ezres utasforgalmát, azt követően pedig az egymillió a cél. Ezt az igényt azonban csak komoly fejlesztésekkel lehetséges elérni, amiben Debrecen számíthat az államra. Ilyen beruházás lesz a gépek leszállását a ma használt rendszernél jobban segítő ILS 2, a kifutópályák szélesítése, vagy az újabb utasforgalmi terminál felépítése, hogy csak a legfontosabbakat említsük. 

– Az viszont nem megy, hogy olyan társaságba öntsenek bele ennyi közpénzt, ami jelenleg többségi magántulajdonban van – összegezhető a tranzakció melletti érvelés. Kiegészítve azzal, hogy a „tulajdonos a növekedéssel járó finanszírozási költségeket nem tudná vállalni”.

Ez a bizonyos többségi magántulajdonos az egyik leggazdagabb keleti-magyarországi üzletember, a Xanga-vezér Herdon István, aki 2011-ben úgy vásárolhatta be magát az AIRPORT-DEBRECEN Repülőtér-üzemeltető Kft-be, hogy az önkormányzat szeretett volna szabadulni a működtetéssel járó, évi százmilliós nagyságrendű veszteségektől. Herdon viszont nem csak meglátta a lehetőségben lévő fantáziát, hanem sikeresen is fejlesztett: vitathatatlan szerepe van a 7 évvel ezelőtti 18 ezres utasforgalom meghúszszorozásában. 

A városvezetés érvelésében további fontos szempont, hogy Debrecen Kassával és Nagyváraddal versenyez a nemzetközi régióközponti szerepért, a vetélkedésben kulcskérdés, melyik település a legfontosabb közlekedési csomópont. Ha megelégednének a debreceni reptér mostani utasforgalmával, az önkormányzatnak nem volna fontos fejleszteni és megszerezni az üzemeltető cég vezetését. Ez esetben viszont – mutatnak rá – a szlovák vagy a romániai város fogja megtenni és „a mérkőzést el fogjuk veszíteni, ez egy ilyen műfaj”.

– A korábbi heti két londoni járat után ma tíznél járunk és jövőre nem zárnám ki a napi kettőt. Ez a növekedés azonban az üzemeltetés költségeiben is jelentkezik – magyarázta Papp László.

Egy másik fontos részlet a tavaly mínusz 211, 2016-ban mínusz 237 millió forint adózás előtti eredményt mutató üzemeltető cég kapcsán: – Azt kértem, dolgozzanak ki reális üzleti programot a veszteségek csökkentésére, a profit maximalizására – ígérte a polgármester. 

Mi is ez a veszteség pontosan?

Kérdésében Gondola Zsolt amiatti elégedetlenségét fejezte ki, hogy nem látnak Herdonék szerződései mögé, vagyis nem világos, mi van a veszteséges gazdálkodás mögött? A képviselő ezzel arra utalt, hogy például az üzemeltető cég idei üzleti tervében jelzett 1,46 milliárd forint költség fele (771 millió forint) különféle „igénybe vett szolgáltatásokból” származik – de miféle szolgáltatások ezek valójában?

– A céget érintő kötelezettségek jelentős része olyan társaságokkal szemben áll fenn, amelyek szintén a többségi tulajdonoshoz érdekeltségébe tartoznak – jelezte, rákérdezve az idei, 297 millió forintban előrevetített, az előző évihez képest az infláció mértékét jóval meghaladó veszteség okára.

Ez utóbbit Papp László több engedély megújításával és infrastrukturális fejlesztésekkel magyarázta. S ide tartozik az is, hogy Herdon az elmúlt években több mint 1 milliárd forint finanszírozást biztosított a reptér működéséhez, amit a város nem szeretne neki visszafizetni a mostani üzletrész-vásárlás során. Helyette a következő években az összeg erejéig az önkormányzat állja majd az ő költségeit (hiszen 25,02 százalékban továbbá is tulajdonos marad az AD Kft-ben).

Madarasi István (MSZP) és Varga Zoltán (DK) arra voltak kíváncsiak, milyen eszközökkel lenne úrrá a veszteségeken a vagyonkezelőn keresztül az önkormányzat?

– Jelentősen növelni kell a charterjáratok számát új kereskedelmi lehetőséget felkutatása mellett, illetve visszaszervezni az üzemeltető cégbe a veszteséget csökkentő szolgáltatásokat – összegezhető a polgármester válasza.

Kassán 23 charterjárat van az 5 debrecenihez képest, a közgyűlésen elhangzottak alapján elképzelhető, hogy ennek növelése érdekében az önkormányzat lépéseket tesz a helyi utazásszervezés erősítésére. 2019 közepéig megnyitnának egy másik utasterminált is, amiből szintén képződhetnének állandó bevételek. 

E témakörhöz kapcsolódóan a polgármesteri kabinetiroda vezetője, Kovács Ádám is megszólalt, közölve, már október elsejétől visszaszervezik a AD Kft-be a legköltségesebb tételt, a földi üzemeltetés kiszolgálását. 

Az állami támogatások megmaradását féltő Kőszeghy Ábel frakcióvezetőt (Jobbik) Papp László azzal nyugtatta, hogy a 2019-es központi költségvetés tartalmazza a debreceni tételt és hosszabb távon sincs ok aggodalomra: a debreceni légikikötő állami szempontból is stratégiai érdek. Azt sem árt tudni: az Európai Unió 2024-ig nem akadályozza, hogy az állam részt vállaljon az egymilliós utasforgalom alatti repterek üzemeltetésében. Ezért eddig az időpontig meg kellene erősödnie a debreceninek annyira, hogy nagyjából nullszaldósra ki lehessen hozni az üzemeltetést. Ami a gyakorlatban éppen az egymilliós utasforgalom elérésével lehetséges.

Hangzatos Gondola, de van benne valami

Hozzászólásában Gondola Zsolt jelezte, megszavazza az előterjesztést, de a már említett szerződések a későbbiekben „remek terepet” nyújthatnak az ellenzéknek.

– De én is szeretném, hogy jöjjön egy csapat, akik révén a repülőtér több lehetne egy távolsági buszállomásnál. Mert a szolgáltatások ma körülbelül azon a szinten vannak. Legyen sikk oda kimenni megvacsorázni, legyen ott élet, mert most olyan, mintha minden gép kényszerleszállást hajtana végre – utalt kijelentésével a légikikötő vidékiességére.

Ami persze túlzás, de az is tény, hogy a szolgáltatások szegényessége vagy a parkolás magas díjai kapcsán rendszeresen érik kritikák Debrecent. Gondolára Kőszeghy Ábel azzal a személyes tapasztalatával erősített rá, mely szerint a nyáron a becsekkolás után már egy szendvicset sem tudott vásárolni.

A „kényszerleszállás” hallatán Papp Lászlóban azonnal piros villogóba kapcsolt a városmenedzser:

– Az ilyen hangzatos mondatok nem felelnek meg a valóságnak, viszont jót tesznek a konkurens repülőtereknek – reagált, megjegyezve, hogy a kritika egyes pontjaival, ha másként is fogalmazna, azért egyetért. Hozzá csatlakozott Széles Diána (Fidesz–KDNP) alpolgármester, olyan repülőteret helyezve kilátásba, ahol a megérkezés élménye találkozik az elvárásokkal. 

A szavazás előtt a polgármester kijelentette: komoly, messze ható elképzelésekkel rendelkeznek a repülőtérről és ha túl van bizonyos kormányzati megbeszéléseken, egyelőre informális keretek között, de szívesen megosztja a terveket a bármelyik képviselővel.  

Volt még egy kis „rárepülés” Ágoston Tibor (Mi Hazánk Mozgalom) és Balázs Ákos (képünkön) frakcióvezető (Fidesz–KDNP) között, amikor utóbbi a repülőtér utóbbi tíz évét összegezve a városvezetés munkáját dicsérte, pici fricskát adva az ellenzéknek. Ágoston viszont nem érezte helyénvalónak, hogy az óvatosságot afféle gáncsoskodásként állítsák be (bár Balázs Ákos ezúttal nem hegyezte ki különösebben az ellenzék felelősségét). Főleg nem úgy – tette hozzá –, hogy azért például a helyi tömegközlekedés saját kézbe vétele kapcsán ma is milliárdokat kell a veszteséges üzemeltetésre költeni.

Végül megszületett a döntés: a város a Debreceni Vagyonkezelő Zrt-én keresztül a meglévő 25,02 százalék üzletrészéhez további 49,96 százalékot vásárol az AD Kft-ben a független könyvvizsgáló által megállapított értéken, azaz összesen 1,49 millió forintért.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Séta a debreceni „kisasszonygyárban”
Séta a debreceni „kisasszonygyárban”
A Dóczy hírességeiről szót ejt a programvezető.
Már a helyén Debrecen karácsonyfája
Már a helyén Debrecen karácsonyfája
Helyi lakos ajánlotta fel az ezüstfenyőjét.
Hajdúböszörményé az országos dicsőség
Hajdúböszörményé az országos dicsőség
A Debreceni Egyetem egyik hallgatóját is elismerték.
Debrecenben a Verbier Fesztivál tehetséginkubátorának fiataljai
Debrecenben a Verbier Fesztivál tehetséginkubátorának fiataljai
A debreceni hangverseny műsora Beethoven pályájának három különböző arcát villantja fel.
Debrecenben folytatódik az embercsempészek pere
Debrecenben folytatódik az embercsempészek pere
A Debreceni Fellebbviteli Főügyészség helybenhagyta a korábbi ítéletet.
Mentő is érkezett a tiszacsegei balesethez
Mentő is érkezett a tiszacsegei balesethez
Villanyoszlopnak csapódott egy autó.
Karácsonyi vásárokat ellenőriznek Hajdú-Biharban
Karácsonyi vásárokat ellenőriznek Hajdú-Biharban
Az adventi időszakban bárhol megjelenhetnek a hatóság emberei.
Időjárás: keletre is elérhet a havazás
Időjárás: keletre is elérhet a havazás
De főleg esőre számíthatunk a hétvégén.
Bedrogozva, ittasan vezetett egy debreceni
Bedrogozva, ittasan vezetett egy debreceni
Hajdúhadházon fogták el a rendőrök.
Buka Péter különleges koncerttel készül Debrecenben
Buka Péter különleges koncerttel készül Debrecenben
Új fejezet nyílik a fiatal zongorista pályáján.
Rangos díjat kapott a debreceni oktató
Rangos díjat kapott a debreceni oktató
Fazekas Attila munkáját Kalmár-díjjal ismerték el.
Újabb rangsorban debütált a Debreceni Egyetem
Újabb rangsorban debütált a Debreceni Egyetem
Tíz hazai felsőoktatási intézményt vizsgáltak.
Lemondott a Magyar Nemzeti Bank alelnöke
Lemondott a Magyar Nemzeti Bank alelnöke
Virág Barnabás tudására és tapasztalatára azonban továbbra is számítanak.
A halastavakra is kiterjedő tervezés a Hortobágyon
A halastavakra is kiterjedő tervezés a Hortobágyon
Van, ahová vizet kell juttatni, máshol a tómeder követel helyreállítást.
Amerikai érdeklődés Debrecen iránt
Amerikai érdeklődés Debrecen iránt
Ezren folyamodtak Otthon Start lakáshitelhez a vármegyéből, hangzott el a városi közgyűlésen.
Azt ígérik, nem drágul a fő karácsonyi fogás
Azt ígérik, nem drágul a fő karácsonyi fogás
A magyar családok 80 százalékában kerül hal a karácsonyi asztalra.
Áremelkedéstől tartanak az élelmiszergyártók
Áremelkedéstől tartanak az élelmiszergyártók
Végül a fogyasztók fizetik meg a díjakat.
KSH: a bruttó átlagkereset 687 100 forint
KSH: a bruttó átlagkereset 687 100 forint
Közzétették a szeptemberi adatokat.
Irodaátalakítás a Piac utcán
Irodaátalakítás a Piac utcán
Ajánlattételi felhívás.
P+R parkoló a debreceni turbókörforgalomnál
P+R parkoló a debreceni turbókörforgalomnál
A városközpontra zúduló forgalmat enyhítené az önkormányzat.
A jövő szenzorai testközelből
A jövő szenzorai testközelből
Teltházas gyárlátogatások a Sensirionnál.
Jön a vállalkozásokat segítő intézkedéscsomag
Jön a vállalkozásokat segítő intézkedéscsomag
Tizenegy pontot jelentett be a miniszterelnök.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Újabb állami földekre lehet licitálni
Több mint 3100 terület találhat gazdára.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Háromgólos előnyről bukott a DEAC
Háromgólos előnyről bukott a DEAC
A debreceniek elvesztették a vezérüket.
Hirdetés
Hirdetés
Bebörtönzéséről írt könyvet a francia exelnök
Bebörtönzéséről írt könyvet a francia exelnök
Eddig húsz napot töltött a rácsok mögött.
Hirdetés
Hirdetés
Feloszlatta magát a tetétleni képviselő-testület
Feloszlatta magát a tetétleni képviselő-testület
A polgármester szerint a lakosok többsége mögötte áll, a képviselők közül viszont – mint kiderült – senki sem.
Gazdaság
Lemondott a Magyar Nemzeti Bank alelnöke
Virág Barnabás tudására és tapasztalatára azonban továbbra is számítanak.
Azt ígérik, nem drágul a fő karácsonyi fogás
A magyar családok 80 százalékában kerül hal a karácsonyi asztalra.
Áremelkedéstől tartanak az élelmiszergyártók
Végül a fogyasztók fizetik meg a díjakat.
KSH: a bruttó átlagkereset 687 100 forint
Közzétették a szeptemberi adatokat.
Irodaátalakítás a Piac utcán
Ajánlattételi felhívás.
Támogatott tartalom
Debrecenben a Verbier Fesztivál tehetséginkubátorának fiataljai
Debrecenben a Verbier Fesztivál tehetséginkubátorának fiataljai
A debreceni hangverseny műsora Beethoven pályájának három különböző arcát villantja fel.
Angyali est a női energiák jegyében
Angyali est a női energiák jegyében
Jótékonysági vacsoraest a Hajdúszoboszlói Nőegylet szervezésében.
Leslie Mandoki volt a 24. Hifi Show díszvendége
Leslie Mandoki volt a 24. Hifi Show díszvendége
A zene, a kultúra és a béke nagykövete ismét Budapesten.
P+R parkoló a debreceni turbókörforgalomnál
P+R parkoló a debreceni turbókörforgalomnál
A városközpontra zúduló forgalmat enyhítené az önkormányzat.
Hirdetés
Hirdetés