Újabb debreceni utca lázadozik társasházak miatt

Nem csak a Nyulason és a Liget lakóparkban tiltakoznak túlzónak ítélt beépítések ellen. A Diófa utcán az elmúlt években felhúzott 8-10 lakásos társasházakat elégelték meg, főként, hogy egyetlen telekre akár két monstrumot is felépíthettek a minél zsírosabb profitra vágyó beruházók.
Aki nem tudná, a Diófa a Dorottya és a Vág utcák között fut, egyik vége a Kishegyesi, a másik a Bartók Béla úthoz csatlakozik. A Hatvan utcai kertben járunk, ahol a lakásárak debreceni léptékben is magasak, a kínálati ár 450-550 ezer forint négyzetméterenként. A városrész népszerűsége egyértelmű: a központ gyalogosan sem nagyon több negyedóránál, üzletek, orvosi ellátás, vendéglátóhelyek karnyújtásnyira, zaj, forgalom nélkül. Bár éppen e kettővel lassan vitatkozni lehet, mert a zsebkendőnyi szélességű utca a 10-15 évvel ezelőtti állapotokhoz képest előnytelenül megváltozott. Az, hogy az egyik végén 85 métert hosszú ideig nem lehetett aszfaltozni és esővízcsatornázni négy ingatlantulajdonos miatt (nem volt meg a szükséges 3,5 méteres útszélesség), még a kisebbik baj. Bár ez is bosszantó, hiszen az autók a murvázott úton is magasra felverik a port szárazság idején.
A nagyobb gondot a társasházépítések jelentik.
A kertvárosias utcán, ahol a keskeny út miatt az egymással szemközi házak között sem volt éppen nagy távolság, a kisebb, 4 lakásos társasházak még „elcsúsztak”. Az elmúlt években viszont legalább dupla akkora lakóingatlanok is megépülhettek, 8-10 lakásos társasházak, amelyek már a puszta tömegükkel is agyonnyomják a környezetüket. Akiknek ma már a szomszédjában magasodik egy-egy ilyen épület, reklamálhatja az intim tér, a napfény csökkenését. Abból viszont már a „fél utcának” elege lett, hogy a sok új lakó miatt a közlekedés is napi bosszúságot okoz: miként egy 72 aláírással ellátott beadvány tartalmazza, koccanások történtek, kutyát, macskát ütöttek el.
A Papp László polgármesternek, Barcsa Lajos alpolgármesternek és Gábor István városi főépítésznek fogalmazott február végi petíciójukban írták, a sok parkoló jármű miatt már lehúzódni is alig lehet, ha két parkoló autó találkozik a szűk utcában. Panaszosan jegyezték meg továbbá, hogy bár többször kérték fekvőrendőr elhelyezését, nem valósulhatott meg az igényük. Az utcában lakó-pihenő övezetként 20 kilométeres sebesség a megengedett, de nem tartják be, állítják a Diófa utcaiak. Akik leginkább a területre vonatkozó építésügyi szabályozási terv módosítását sürgetik, elejét véve az újabb nagy építkezéseknek.

Nem alakítanak ki fekvőrendőröket
A Cívishír kérdésére Barcsa Lajos elmondta, túl vannak a lakók képviselőivel való személyes találkozókon. Fekvőrendőrök nem lesznek, mert az önkormányzat egy ideje nem telepíttet ilyeneket. – Általános tapasztalat, hogy az elején mindenki szeretné a fekvőrendőrt. Aztán, amikor el kell dönteni, hogy melyik ingatlan elé kerüljön, gyakran vita adódik, hiszen az autók döccennek. Továbbá nem egyszer megtörtént, hogy a lakók a fekvőrendőrök elhelyezését követően az eredeti állapot visszaállítását kérték – tájékoztatott az alpolgármester. Hozzátette: a gyorshajtások miatti panaszokat minden esetben jelzik a rendőrségnek, miként az éves közlekedési-közbiztonsági beszámolók alkalmával is felhívják a figyelmet arra, hogy a főbb útvonalak mellett a kisebb utcákban is legyenek sebességmérések.
Ami a szabályozási tervvel kapcsolatos lakossági igényeket illeti, a városvezetés és a lakók konszenzusra jutottak, az eredményről azonban a felek egyelőre nem kívántak részleteket közölni.
RaL






























