Eltűnnek a kamionok a 42-esről a határ előtt

A 42-es főút határhoz közeli szakaszán nap mint nap kamionok ezrei dübörögnek végig, noha már évekkel ezelőtt elkészült az M4-es autópálya, amely kijelölt útvonala a tranzit teherforgalomnak. A térség települései – Mezőpeterd, Biharkeresztes és Berettyóújfalu – régóta várják, hogy a nehézgépjárművek eltűnjenek az átmenő útról. A magyar és a román fél közötti friss államközi megállapodás most először kínál kézzelfogható megoldást.
A döntés értelmében 2025. január 1-jétől Berettyóújfalunál kötelezően az M4-esre terelik az átmenő kamionokat. A 42-esre kizárólag a célforgalom hajthat be azok a teherautók, amelyek igazoltan Mezőpeterdre, Biharkeresztesre, Ártándra vagy onnan közlekednek. A többieknek az autópályán kell folytatniuk útjukat. A szükséges táblák kihelyezése megkezdődött, a forgalmi rend januárra teljes lesz.
A változásért sokan dolgoztak, köztük Tokos Fejes Béla biharkeresztesi önkormányzati képviselő. Ő indított petíciót, amelyet széles támogatás övezett. Vitányi István országgyűlési képviselő és Lázár János építési és közlekedési miniszter is napirenden tartotta az ügyet. A nyári berettyóújfalui Lázárinfón Tokos Fejes Béla felszólalása után a miniszter ígéretet tett a probléma megoldására, amelyet októberben a magyar és román tárgyalók a zsákai Rhédey-kastélyban formába is öntöttek.
Hamarabb elkészül az M4?
A megállapodás azonban csak részben oldja meg a térség gondjait. Püspökladány, Báránd és Földes településein továbbra is napi több ezer kamion halad át, hiszen a 42-es főút gyorsforgalmi kiváltása csak a Kisújszállás Kelet és Berettyóújfalu közötti M4-es szakasz megépítésével érhető el. Ennek átadását jelenleg 2032-re tervezik, de Vitányi István szerint – ha marad a jelenlegi kormányzati struktúra – Lázár János szeretné előre hozni a beruházást. A képviselő szerint az M4-es mielőbbi kiépítése nemcsak a környezet- és vagyonvédelmi érdekek miatt sürgető, hanem a tranzitforgalom miatt is: december 22-én átadják az M4 Törökszentmiklóstól Kisújszállásig tartó szakaszát, ami 63,5 kilométerre rövidíti a főváros és a határ közötti nem gyorsforgalmi részt, ami tovább növelheti a kamionforgalmat.
A térség közlekedési jövőképformálása nem áll meg az M4-esnél. Vitányi István a Cívishírnek beszélt az M47-es gyorsforgalmi út előkészítéséről is. A miniszter kérésére vizsgálják, hogy a leendő út a jelenlegi nyomvonal mellett épülhessen meg; a tervezés előrehaladott állapotban van. Ugyancsak napirenden szerepel a Derecske térségében tervezett gyorsvasút kérdése: a legnagyobb vitát az okozza, merre fusson a vonal úgy, hogy a földtulajdonosok és a helyiek érdekei se sérüljenek. Az országgyűlési képviselő szerint a cél egyértelmű: a vasút az autópályához közel haladjon, keleti irányból nem kerülheti meg a kisvárost, hiszen Natura 2000-es területek zárják el az útját.
A döntések súlya egyre nagyobb, hiszen a Hajdú-Bihar vármegyei települések számára a közlekedési infrastruktúra fejlesztése már nem csupán kényelmi kérdés, hanem a mindennapi élet minőségének záloga. A január 1-jén életbe lépő forgalmi változás az egyik legfontosabb lépés, amelyet a térség évtizedek óta vár.

















































