Újra nekifutnak a debreceni főpályaudvarnak, de karcsúsodik a projekt

Előzetes kötelezettségvállalást tenne a debreceni önkormányzat arról, hogy jövőre biztosítanák a kormány által elnapolt főpályaudvar-beruházás új megvalósíthatósági tanulmányához szükséges bruttó 35 millió forintot a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. számára.
Így – amennyiben a debreceni közgyűlés október 22-i ülése alkalmával támogatja a polgármesteri előterjesztést – az állami cég már idén elkezdené az új tanulmány és a költség-haszon elemzés elkészítését. Az erről szóló előterjesztés szerint az önkormányzat és a NIF képviselői megvizsgálták, hogy miként lehetne minél hamarabb megkezdeni az intermodális csomópont újbóli előkészítését. Az biztos, hogy a 2015-2016-ban készített megvalósítási tanulmányt és tervdokumentációt teljesen új alapokra kell helyezni. Az előterjesztés alapján, ha Debrecen már idén vállalja, hogy fizet a NIF-nek, akkor a tervezési fázis előkészítő munkálatai (így a tervező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárást) nem váratnának a következő évig.
A közgyűlési dokumentum azt is rögzíti, hogy a főpályaudvar új koncepciójában szűkítenék a forgalomtechnikai költségeket, magyarul a projekt nem tartalmazna annyi mindent, mint a korábbi verziókban.
- Elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat.
- A villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett.
- A buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá. Ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt.
- Átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának.
- A projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.






























