Szabadjára engedték a fantáziát Debrecenben

Látványos terhelési próbának vetették alá azokat a hídmodelleket a Debreceni Egyetem Műszaki Karán csütörtökön, amiket az építőmérnök BSc végzős hallgatói készítettek az első félévben - adta hírül az unideb.hu.
A 26 különböző hídmodellt úgy vizsgálta a zsűri, hogy egyre nehezebb súlyokat pakoltak rájuk és megmérték, mennyire hajlanak meg a teher alatt, esetleg mikor szakadnak le. A legjobbak akár valódi hídként is megállnák a helyüket.
Szabadjára engedték fantáziájukat, kreativitásukat a Debreceni Egyetem Műszaki Karán magyar és angol nyelvű képzésben építőmérnöknek tanuló hallgatók ebben a félévben a hidak és műtárgyak tantárgy keretében. Szeptemberben azt a feladatot kapták, hogy tetszőleges anyagok felhasználásával egyéniben vagy párban készítsenek olyan egy méter hosszú, úgynevezett szabad nyílású, 13 centiméter széles útpályával rendelkező hídmodelleket, amik jól ellenállnak a terhelésnek. Az alkotásoknak arányosan olyan elvárásoknak kellett megfelelniük, mint amik az igazi hidakra is jellemzők.
Ungvárai Ádám, a DE MK Építőmérnöki Tanszék tanszéki mérnöke elmondta: a hídmodell elkészítéséhez a leggyakrabban használt alapanyag a fa volt, de akadtak olyanok is, akik fémlemezt, acélszálakat, hőszigetelő anyagot, karbont is alkalmaztak. Két hallgató 3D nyomtatóval készített műanyag hídelemeket, amiket aztán összekapcsoltak.
A teszt során fokozatosan növelve a terhelést összesen 53 kilónyi súlyt pakoltak a modellekre, miközben érzékeny műszerekkel mérték az alkotások meghajlását, illetve azt is rögzítették, hogy a gyengébbek mikor szakadtak le. Ez a terhelés nagyjából annak felel meg, mint amikor egy átadás előtt álló valódi hídra kövekkel megpakolt teherautókat engednek.
A hídtervezés egyik legfontosabb része a méretezés, pontosan kiszámolni, mennyi lesz a híd lehajlási értéke, ami a szabvány szerint a nyílás négy századrésze lehet, ez méretarányosan ebben az esetben két és fél milliméter.





























































