Körbeszaglásztunk néhány debreceni REponton
November elejéig Hajdú-Biharban közel 32 millió palackot, üveget, dobozt váltottak vissza a REpontokon a nyári élesítés óta – tudta meg a Cívishír a MOL Hulladékgazdálkodási Zrt-től, vagyis a MOHU-tól.
A vállalat kommunikációs osztálya közölte: túl vagyunk a rendszer gyermekbetegségein, vagyis egyre inkább köztudott, hogy a palackokat csak üresen, sérülésmentesen fogadják el az automaták és csak azokat, amelyeken megtalálható a visszaváltási logó. Ha elsőre nem nyeli el a palackot a berendezés, fordítsunk egyet rajta, ha pedig a gép megtelt, jelezzük a boltban.
Három, mint a mesében
A MOHU-nál úgy látják, a visszaváltási rendszert elfogadta a lakosság, amit bizonyít, hogy néhány hét alatt eljutottunk a napi 6-7, egy forgalmasabb szombaton akár a 8 millió leadott termékig. Ez nemzetközi összehasonlításban is hihetetlen gyors felfutás, miközben a rendszert mindenkinek tanulni kellett. A szemléletmódon ettől függetlenül szükséges tovább formálni, már csak azért is, mert a REpontok némelyikének közvetlen környezete – ezt a cégnél sem vitatják – kritikán aluli.
A csúcsidőszak az automatáknál a szombat reggel, a nagybevásárlások ideje, ilyenkor sorok alakulhatnak ki – figyelmeztetnek. Ebben – ígérik – a jövőben kedvező változás történik. Jelenleg országszerte több mint 3700 visszaváltóhely működik, ebből 1300 kézi. A társaság céljai között szerepel a hálózat bővítése, amit jelez, hogy az elmúlt időszakban az üvegek elkülönített begyűjtése 70, az újrahasznosítás 23 százalékkal nőtt. A papírnál 25 és 9 százalékos ugyanez a növekedés.
Ami az ellenértéket illeti, idáig a fogyasztók 85 százaléka választotta a 6 hónapon belül levásárolható kupont, míg a 14 százalékuk – az Európában is egyedülálló – azonnali banki átutalással kérte a pénzt a számlájára. Egy százalék úgy döntött – ez egyetlen gombnyomás a gépeken –, hogy karitatív célra ajánlja fel a visszakapott összeget. Valószínűsíthető, hogy a rendszer Magyarország legnagyobb jótékonysági programjává válik: október 31-ig több mint 79 millió forint gyűlt össze lakossági adományozásból. A REpont applikációt egyébként novemberig már több mint egymillióan használták.
Az adományok jelenleg a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet, a Bethesda Gyermekkórház és a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinika javára mennek, a kiválasztott alapítványokkal egy éven át működik együtt a MOHU. A gyermekegészségügy kiemelt fontosságú a vállalat számára, ezt amúgy a MOL Csoport munkavállalói körében végzett belső felmérés is alátámasztotta. Az első jótékonysági program tapasztalatait összegzik és 2025-től újabb lehetőségek nyílnak a segítségnyújtásra.
Szétnéztünk az üzletláncoknál
Debrecenben több mint hetven helyen található REpont, amelyek közül szúrópróbaszerűen hatot kerestünk fel a napokban. Kíváncsiak voltunk a visszaváltóhelyek kulturáltságára és persze arra is, hogy rendben működnek-e az automaták. Át is adjuk a szót munkatársunknak.
„Ásványvizeket, üdítőket nem fogyasztok, nálam legfeljebb szörpökből maradnak vissza műanyag flakonok – kéthetente egy. Ezért hónapokon át csak távolról szurkoltam a REpont sikerének, főleg, hogy a kora reggeli kocogásaim alkalmával gyakran sodródtak elém palack- és dobozgyűjtögetők méretes szatyrokkal. Ők pénzhez jutnak, a környéken csökken a szemét: az ilyen velejéig win-win helyzet Magyarországon ritka tünemény, tehát hajrá!
Néhány nappal e körút előtt már otthon is annyi szörpös flakon gyűlt össze, hogy megcéloztam az egyik közeli REpontot, egészen pontosan a Közép utcai Coopnál találhatót. Nagyon kicentiztem a bolt zárását, a fogamat szívva érkeztem.
A mobil applikációs regisztrációmat még nem csináltam meg, ezért tulajdonképpen elkönyveltem, hogy az orrom előtt csukják be az üzletet és jöhetek vissza máskor. Öt perc volt hátra a nyitvatartásból, amikor letöltöttem az applikációt, három, mire a bankszámlaszámomat sikerült bepötyögnöm a rendszernek. Két perccel a zárás előtt visszaigazoltam a megadott emailcímemre érkező regisztrációs kérelmet – tádám!
A boltban azzal kellett szembesülnöm, hogy a REpont nem ott üzemel, hanem az épület túlsó felén. Hátra ballagtam, bedugdostam a flakonokat, az utánuk járó 250 forintot bankszámlára kértem, a pénz azonnal megérkezett. Hűha, a Vargakertet is elérte a 21. század!
A mostani körút első állomásaként – még dolgozott bennem a sikerélmény – ennek a Coopnak a REpontjához tértem vissza. Most sem volt előttem senki. Mivel az utcáról nem látszik és az itteni Coop sem túl forgalmas, ez a Közép utcai palackvisszaváltó a legmagányosabb ilyen automaták közé tartozhat a városban. Ottjártamkor a tisztasággal nem volt baj, a dolognak annyi szépséghibája volt, hogy az automata „Kérem, hívja a személyzetet” üzenettel fogadott – megtelt a PET tároló. Visszaballagva a Coopba jeleztem a problémát, mire a kasszás hölgy „Lányok, valaki ürítse az automatát!” felkiáltással intézkedett.
A Derék utca Sparban más a szitu, a REpont az üzletben van, a kasszák közelében. A gép megközelítéséhez viszont nem szükséges belépni az eladótérbe. Én a délelőtti órákban jártam ott, akkor nem volt nagy forgalom a boltban, de el tudom képzelni, hogy a késő délutáni órákban szűkössé válhat a hely, be kell húzni a hasakat.
A Kishegyesi úti Tescóban éppen ellenkezőleg, ne a kereskedelmi térben keressük a visszaváltási pontokat, hanem a szürke alumíniumhodály Pesti utcai oldalán. Minél kopárabb, barátságtalanabb a környezet, minél foltosabb, mocskosabb alattunk kő, annál valószínűbb, hogy célnál vagyunk. A néhány méterre lévő szelektív hulladékgyűjtő körül nylonok, kartonok, papírlapok szerteszét. Nem hordok magamnál kézfertőtlenítőt, nedves papírzsebkendőt, nem vagyok finnyás, de az ajtó kilincsét inkább a könyökömmel nyomtam le. Bent négy automata állja az alkalmankénti rohamot; ez a Tesco kedvelt koldulóhely és frekventált elhelyezkedése révén zsákszámra hordják ide az összeguberált palackokat visszaváltani. Örömmel láttuk, hogy a piszkos nagyüzem ellenére az automaták működnek.
A szocializmust túlélő, de a piaci versenyben végül alulmaradó Domus Áruház helyén nyílt Aldinál tiszta REpont várt két automatával. A zug az épület Sinai Miklós utcai oldalán található, ezt csak azért írom le, mert én a bejáratnál erről nem találtam tájékoztatást, ezért botor módon az eladótérben kezdtem el keresni a visszaváltóhelyet, egy szatyornyi palackot hurcolva magammal. A boltban a polcok között lófrálva végül ráakadtam a kifüggesztett útbaigazító feliratra.
A belvárosi Goods Marketben – a Csapó utcán – a REpont elhelyezésének újabb változatához volt szerencsém: ők a bolt kialakítása miatt az eladótérbe kényszerültek az egyetlen automatájukkal, egy percig kerestem, mire ráakadtam. Mint a fotóból kitűnik, itt az ember nem tud könnyen megszabadulni a berendezés által elutasított, vissza nem vett dobozoktól, palackoktól. Így nem is tudom jó szívvel ajánlani a helyet.
A Lidl Széchenyi utca üzleténél könnyű megszabadulni az ilyen hulladékoktól, más kérdés, hogy a REpontot – mivel a raktár mellett alakították ki – általában több méter magas rekesztornyok és az áruk mozgatására szolgáló otromba fémkocsik takarják.
Látogatásunk alkalmával az egyik gép nem működött, de nem ez volt visszatetsző, hiszen az ilyesmi előfordul, inkább a kaotikus viszonyoktól hőköltünk meg. A német diszkont általában példás rendet tart a boltjaiban – ez a REpont minden volt, csak nem tüchtig.”
Újrahasznosítási kényszer
A REpont előzménye, hogy a MOL nyerte el azt az állami hulladékkoncessziós pályázatot, amely értelmében a vállalat felelőssé vált az évi mintegy 5 millió tonna magyarországi települési szilárdhulladék begyűjtéséért és kezeléséért. Az Európai Unió szigorú irányelvei szerint a keletkező hulladék egyre nagyobb részét újra kell hasznosítani, hogy az alapanyagként bekerüljön a körforgásos gazdaságba: a jelenlegi 30-40 százalékos újrahasznosítási arányt 2035-ig 65 százalékra kell emelni, a lerakás arányát pedig 50 százalékról 10 százalék alá kell csökkenteni. Az automaták a visszaváltott PET palackokat, alumínium dobozokat és üvegeket tömörítik és külön tárolják. Az automaták ürítését a MOHU munkatársai végzik, majd elszállítják az anyagokat az újbóli feldolgozás érdekében. Az üveg ömlesztett formában az üveggyárakhoz kerül, ahol újra feldolgozzák. A PET palackokat és alumínium dobozokat külön válogatóüzemekbe szállítják, ahol egy hosszabb folyamat végén ismét palackokként és dobozokként jutnak el a gyártókhoz.
A mostani gyűjtési rendszer sem végleges, módosulások várhatók a rendszerben. Az egyes hulladéktípusok újrahasznosításának növelését az arra legalkalmasabb, leghatékonyabb rendszer segítségével kívánja elérni a MOHU. Nemzetközi tapasztalatok alapján az italos palackok, üvegek és dobozok visszaváltására ez a rendszer a leghatékonyabb. A konyhai és élelmiszer-hulladékoknál a házhoz menő gyűjtés az optimális megoldás. A szelektív hulladékgyűjtés előmozdítására a MOHU félmillió kuka kiosztását tervezi olyan területeken, ahol korábban zsákos gyűjtés zajlott.
CH, Ratalics László