Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Egymásnak feszültek a lakók a Lóskúti városrészben

Cívishír | 2024. 12. 15. | 12:46:38
Volt, aki emelt hangon hívta fel Széles Diánát. Az alpolgármester nyugtat, a tiltakozók petíciózhatnak.
Egymásnak feszültek a lakók a Lóskúti városrészben
A korábbi lakó-pihenő övezeti táblát 30-as zónára cserélték (Fotó: Ratalics László/Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Harmincas zónára cserélték a „Lakó-pihenő övezet” táblát a Lóskúti városrészben a napokban; a változtatást felmérés előzte meg, amelyet legalább hatvanan támadnak. A lakóközösségben vita dúl, többen a közösségi médiában „osztják egymást”, sőt online petíció is született. Közben beüzemelték a – szintén helyi közkívánatra beszerzett – traffiboxot a Tócópart utcán.

A városrész Fészek-lakóparkként ismert, a megnevezés azonban idejétmúlt, hiszen a társasházak mára kisebb részét alkotják a területnek. Inkább újabb építésű, kifejezetten jómódra utaló családi házakat találunk errefelé. A mostani egymásnak feszülés megértéséhez ugorjunk vissza 2022 őszére, amikor a helyiek egy öntudatos része Debrecenben szokatlan eszközhöz, demonstrációhoz folyamadott. Az volt a problémájuk, hogy a Kishegyesi út 2022 elején megkezdett átépítése miatt a közlekedők a lakó-pihenő övezeti KRESZ-szabályokat figyelmen kívül hagyva, a városrészen átvágva vették célba a számos üzemet, telephelyet magában foglaló Határ úti Ipari Parkot. Márpedig a tüntetők nem kértek ebből a forgalomból.

A KRESZ kétségtelenül a demonstrálókat támogatta, hiszen a lakó-pihenő övezetbe lényegében csak az ott lakók vagy az oda látogatók hajthatnak be. Mint itt elolvasható, a kör ennél valamivel bővebb, ugyanakkor a jogalkotó az ilyen övezetekben kizárólag a célforgalom számára engedi a közlekedést. Azoknak a sofőröknek, akik csak időt spórolnának – nem. A lakó-pihenő övezeti KRESZ-táblával jelölt területeken 20 kilométer per óra a sebességhatár, amit az is indokol, hogy nincs mindenütt járda, ezért a gyalogosok – a gyerekektől a babakocsis anyukákon át a hobbifutókig – az úttestre kényszerülnek. Éppen úgy, ahogyan jelenleg is, például a Lóskúti úton.

A traffibox már mér, amikor a rendőrök készüléket helyeznek bele (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

A 2022-es lakossági megmozdulás annyiban sikeres volt, hogy a városvezetés kérésére a rendőrség többször „akciózott” a területen. Bár továbbra is sokan rövidítették az útjukat errefelé, egy időre kevesebb lett a száguldozó, a kívánatos húszat azonban így is kevesen tartották be. Ezért aztán, amikor az önkormányzat felajánlotta, hogy egy, a rendőrség által üzemeltetett traffibox telepítésével segítenék a szabályok betartását, sokan megörültek. A fix sebességmérő felszerelését a városvezetés a helyiek megkérdezéséhez kötötte, mondván, a beruházást csak akkor végzik el, ha azt a többség kívánatosnak nyilvánítja. Szavazni egy e célra létrehozott online felületen lehetett, levélben kiküldött kóddal. A 2024 márciusában elindított felmérés során 798 érvényes szavazat érkezett, 63-37 százalék arányban a traffiboxot akarók kerültek többségbe. 

Az eredmény részleteit április 10-én Széles Diána alpolgármester – egyben önkormányzati képviselő – megosztotta a Facebook-oldalán, a Lóskúti városrész ugyanis az ő körzetéhez tartozik. A traffibox ellen szavazók többsége – nem meglepő módon – olyan lakó, akinek el kell haladnia a sebességmérő előtt, amennyiben a Kishegyesi útról a Tócópart utcára kanyarodva szeretne hazajutni (Gyeplő, Hámfa, Kantár, Naprózsa, Vasútoldal stb. utcaiak, Lóskúti útiak).

Változtattak a módszeren

A szükséges közmű kialakításával és a telepítéssel együtt mintegy 10 millió forintba kerülő traffidoboz immár működőképes, december elején az első ellenőrzések is megvoltak. Széles Diánát már az áprilisi szavazás után folyamatosan keresték a városrészből azzal, hogy a traffibox megjelenésével túl szigorú a 20 kilométeres sebességhatár, változtassanak rajta.

– A panaszokat meghallgatva sem kívántunk önhatalmúan dönteni. Tudtuk, hogy a fix sebességmérő felszerelése több hónapos procedúra, ezért csak arról határoztunk, hogy újra megkérdezzük a helyieket: maradjon a lakó-pihenő övezeti tábla vagy cseréljük 30-as zónára. Ezúttal személyesen kerestük fel a háztartásokat, a segítőim egy hónapon át járták a területet, minden esetben legalább négy kísérletet tettünk a kapcsolatfelvételre. Az íveken a nevet nem, csak a lakcímet kellett feltüntetni a kívánt válasz megjelölésével 

– mondta el a Cívishírnek Széles Diána. A képviselő azzal magyarázta a tavaszi, online-tól eltérő, személyes felmérést, hogy akkor utólag egyesek arra panaszkodtak, nem kapták meg a szavazókódot. Sőt, az azonosítókat tartalmazó levelet kivették a postaládájukból és helyettük szavaztak – hangzott el többektől Széles Diána elmondása szerint. Hozzátette, már tavasszal tapasztalták, hogy a traffibox megosztja a városrész lakóit, s ez az érzetük az őszi felmérés során tovább erősödött. Ezért olyanokkal végeztették el a helyiek megkérdezését, akik nem ezen a területen laknak, ily módon elfogulatlanok.

A módszerrel novemberben 344 háztartást sikerült elérniük, a 30-as zóna 242, a lakó-pihenő övezet 102 szavazatot kapott. Vagyis 70-30 százalékos arányban előbbi nyert, ennek szellemében cserélték le a KRESZ-táblákat december 10-én.

Visszafordítanák az eseményeket

A lakó-pihenő övezeti minősítés elvesztése és a sebességhatár növekedése kiverte a biztosítékot a kisebbségbe került szavazóknál. Annyira, hogy online petíciót hoztak létre „új, ellenőrizhető, átlátható” szavazást követelve. Szerintük a novemberi „erősen megkérdőjelezhető” felmérés nem volt korrekt, mert a kérdezőbiztosok arra kértek választ, hogy a „traffibox 20 vagy 30 km/órás sebességre legyen kalibrálva”.

Varga Zoltánnéval és Markos Leventével a Tócópart utca Kishegyesi út felőli végén beszélgettünk (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

– Tizenkét éve lakunk a Kecskerágó utcán. Az alaphelyzethez tartozik, hogy a városrész „túlnőtte” az itteni úthálózatot. Hiába fejeződött be a Kishegyesi út átépítése 2023-ban, sokan most is rajtunk keresztül rövidítik le az útjukat az ipari park felé. Továbbá az autósok egy része nem veszi komolyan a sebességhatárokat; ez így volt a lakó-pihenő övezeti időszakban és most is, idefelé jövet két futárcég furgonja száguldott el mellettünk… Korábban Papp László polgármesterrel tárgyaltunk fekvőrendőr kiépítéséről, de azt ő nem támogatja. Helyette ajánlotta a traffiboxot. Amivel sajnos nem vagyunk sokkal előrébb, hiszen a gyorshajtók legfeljebb egy rövidebb szakaszon lassítanak – hallgattuk a helyszínen Varga Zoltánnét. 

A novemberi felmérés kapcsán megjegyezte: őt arról kérdezték meg, hogy 20 vagy 30 kilométeres sebességtől mérjen a traffibox, a lakó-pihenő övezet esetleges elvesztéséről nem esett szó. – Próbáltam beszélgetni a felmérést végző hölggyel, de meg sem kaphattam az ívet. Szerettem volna saját kezűleg a megfelelő helyre bejegyezni a szavazatunkat, de azt válaszolta, hogy csak ő teheti meg. Amikor arról érdeklődtem, hogy mi lesz azokkal, akik este érnek haza, úgy felelt, ő csak a délután négy óráig tartó munkaidejében végzi az emberek megkérdezését. A szomszédaimmal beszélgetve az derült ki számomra, hogy az ő esetükben is hasonló volt az eljárás. Sőt, úgy hallottam, hogy volt, akivel a kaputelefonon keresztül bonyolították le a szavazást – mondta.

Varga Zoltánnétól úgy tudjuk, a lakóközösség megosztott a kérdésben, a hangulat feszültebb, mint kellene. 

– Az én gyerekeim úgy nőttek fel itt, hogy rengeteget játszottak az utcán, sokat bicikliztünk, nagyokat sétáltunk. Azt is értem, hogy akinek nincs gyermeke vagy már felnőtt, az más szemmel néz a problémánkra. Ahogyan azok is, akik az utóbbi egy-két évben költöztek ide, és eleve „természetesnek” veszik az átmenő forgalmat. Számunkra viszont ez elfogadhatatlan, elég megnézni, hogy reggelente mekkora a kocsisor a Tócópart utcán.

A Tócópart utcán folyamatos a forgalom (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

A petíció létrehozóját Markos Leventének hívják. Ő tíz éve lakik a városrészben. Egyrészt arra hívta fel a figyelmünket, hogy a traffiboxról szól tavaszi szavazáshoz kiosztott önkormányzati brossúrán árva szót sem esett se a második felmérésről, miként a 30-as zónáról se (ez így van, olvastuk a papírt). – A városrész Facebook-csoportjában előre jeleztem, hogy félő, a traffibox kihelyezésével egyidőben elveszíthetjük a lakó-pihenő övezeti besorolást. Lényegében kinevettek. Számomra ugyanakkor világos, hogy erre a fejleményre azok sem számítottak, akik a készülék 30 kilométeres beállítására szavaztak. A fő probléma természetesen nem a sebességhatár tíz kilométeres növekedése, hanem az, hogy immár szabad egérútként használni a városrészt – hangsúlyozta. Varga Zoltánnéval együtt attól tartanak, hogy járdák hiányában veszélyessé válik a közlekedés, miközben óvoda és családi napközi is működik a területen, vagyis sok kisgyermek mozog az utakon.

Az online petícióhoz december 15-ig 60-an csatlakoztak.

Nem zárult be az ajtó a tiltakozók előtt

A Cívishír a jogszabályi előírások betartása mellett betekintett az ívekbe, amelyek fejlécén valóban az szerepel, hogy „Fészek-lakópark Tócópart utcai traffibox beállítás”. Ugyanakkor minden egyes lapon szerepel, hogy milyen rendelkezés tartozik a 20 km/h lakó-pihenő övezeti és a 30-as zónához. 

A megkérdezettek számára a kísérőszövegből világosan kiderülhetett, hogy mire szavaznak. Vagyis kiderülhetett volna, ha átadják a számukra elolvasásra. Ez azonban azért sem történhetett meg, mert sérültek volna a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályok.

Széles Diána kérdésünkre kijelentette: neki eszében sincs eldönteni, hogy milyen KRESZ szabályok vonatkozzanak a városrészre. – Számomra az az elsődleges, hogy az önkormányzat képes legyen megvalósítani azt, amit a véleménynyilvánítók 65-70 százalékos többsége igényként kinyilvánít. Kaptam rosszalló üzeneteket, egy férfi fel is hívott emelt hangon, mondván, flexszel fog nekimenni a traffiboxnak. Az én álláspontom azonban világos. Ha a jövőben a helyiek nagy többsége arra jut, hogy mégis térjünk vissza a lakó-pihenő övezeti táblához, és ez az igény megfelelő formában is megfogalmazódik, akkor annak megfelelően jár majd el az önkormányzat – közölte, utalva egy esetleges újabb aláírásgyűjtésre. Az alpolgármester hozzátette, addig is dolgozik annak érdekében, hogy minél több járda épülhessen a Lóskúti úton és környékén.

Ratalics László

Hirdetés
További híreink
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Baleset a nagyerdei kereszteződésben
Baleset a nagyerdei kereszteződésben
Két autó ütközött össze Debrecenben.
Új vezető a debreceni sebészeti osztály élén
Új vezető a debreceni sebészeti osztály élén
Tavaly több mint 400 műtétet végeztek.
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
Magas a szálló por koncentrációja.
Béremelés a Debreceni Tankerületi Központban
Béremelés a Debreceni Tankerületi Központban
Nő az esélyteremtési illetményrész összege is.
Debrecenben váltották meg először az üzletzárást
Debrecenben váltották meg először az üzletzárást
Több mint 7 millió forintot fizetett a vendéglátóhely.
Jön az országos Random Mozikaland!
Jön az országos Random Mozikaland!
Titkos filmvetítéssel vár február 19-én a Cinema City.
Két nap alatt kétszer vezetett ittasan
Két nap alatt kétszer vezetett ittasan
Debrecenben őrizetbe vették a nyírmártonfalvai férfit.
Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá
Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá
A nő interneten eladta a bérleményt – Debrecenben az ügy.
Debrecen a magyar film városa két hétig
Debrecen a magyar film városa két hétig
Ezúttalk is tartanak premier előtti és premier vetítéseket, közönségtalálkozókat
Hármas karambol Debrecenben
Hármas karambol Debrecenben
Rendőrök irányítják a forgalmat.
Bevásárlóturizmus: buszok indulnak Romániába
Bevásárlóturizmus: buszok indulnak Romániába
Fantáziát lát benne egy vállalkozás.
Nyolcvan éve borult vérbe Budapest
Nyolcvan éve borult vérbe Budapest
Ezen a napon kezdődött a 20. századi magyar történelem egyik legsötétebb fejezete.
Élelmiszer-infláció: beavatkozhat a kormány
Élelmiszer-infláció: beavatkozhat a kormány
A miniszter nem zárja ki a kötelező árstop bevezetésének lehetőségét sem.
Orbán Viktor írja: Amerikából akarták megbuktatni
Orbán Viktor írja: Amerikából akarták megbuktatni
Baloldali médiafelületeket, online kommunikációt, civil szervezeteket támogattak - írja.
Lemond Románia elnöke
Lemond Románia elnöke
Klaus Iohannis megelőzi a felfüggesztését.
Nagy Márton: jöhetnek újra az árstopok?
Nagy Márton: jöhetnek újra az árstopok?
Egyelőre nem világos, mire gondolt pontosan.
Felvételi: közeleg a határidő
Felvételi: közeleg a határidő
Február 15-ig lehet véglegesíteni a jelentkezési lapokat.
Az adatoknak vagy a pénztárcánknak higgyünk?
Az adatoknak vagy a pénztárcánknak higgyünk?
Nem akar abbamaradni az élelmiszerárak emelkedése.
Márki-Zay támogatja Magyar Pétert
Márki-Zay támogatja Magyar Pétert
Még akkor is, ha vannak bizonyos értékrend- és stílusbeli különbségek közöttük.
Könnyed DVSC-siker Budapesten
Könnyed DVSC-siker Budapesten
A debreceniek elmozdultak a kiesőhelyről.
Az utolsó földművesek – Gerlach és Rózsa
Az utolsó földművesek – Gerlach és Rózsa
Nyomtatott húsok, mesterséges mikrozöldségek, agyongyógyszerezett haszonállatok, avagy az egységből való kiszakadás tünetei.
Mindenki kapott a szeretet lángjából Debrecenben
Mindenki kapott a szeretet lángjából Debrecenben
Meggyújtották a negyedik gyertyát a város adventi koszorúján
Így fest a kiszáradt Hármashegyi-tó
Így fest a kiszáradt Hármashegyi-tó
Csendbe burkolózott a Debrecen melletti terület. +Fotók
Bronzérmes a magyar válogatott
Bronzérmes a magyar válogatott
Legyőzték a franciákat a kézilabda Európa-bajnokságon.
A Vekeri-tó megint csak egy tócsa
A Vekeri-tó megint csak egy tócsa
A Debrecen melletti tó és környéke lehangoló látványt nyújt.
Fájó vereség: nyert a Kecskemét Debrecenben
Fájó vereség: nyert a Kecskemét Debrecenben
A debreceniek zsinórban a harmadik bajnokijukat vesztették el.
Kazlak körüli tánc Égerházi Imrével
Kazlak körüli tánc Égerházi Imrével
Életmű-kiállítással emlékeznek a festőművészre Debrecenben.
Beteg gyerekeket látogatott a tűzoltómikulás Debrecenben
Beteg gyerekeket látogatott a tűzoltómikulás Debrecenben
A kicsik dallal, verssel köszöntötték.
A magyar válogatott legyőzte Montenegrót Debrecenben
A magyar válogatott legyőzte Montenegrót Debrecenben
Kulcsfontosságú két pontot szerzett a csapat az Európa-bajnokság középdöntőjében.
Csoda Debrecenben! Diadal a Fradi ellen
Csoda Debrecenben! Diadal a Fradi ellen
A DVSC-nek megszakadt a nyeretlenségi sorozata.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Bevásárlóturizmus: buszok indulnak Romániába
Fantáziát lát benne egy vállalkozás.
Debrecenben váltották meg először az üzletzárást
Több mint 7 millió forintot fizetett a vendéglátóhely.
Élelmiszer-infláció: beavatkozhat a kormány
A miniszter nem zárja ki a kötelező árstop bevezetésének lehetőségét sem.
Ceasar Doors ajtók a Gulyás Tüzépen
Stílusos és tartós megoldások minden otthonba.
A vártnál gyorsabban emelkednek az ingatlanárak
Debrecenben a használt lakások 882 ezer forintos átlagos négyzetméterárral szerepelnek a kínálatban.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Hogyan válasszunk stúdió minőségű mikrofont?
Hogyan válasszunk stúdió minőségű mikrofont?
Segítünk eligazodni, hogy melyik a legjobb podcast készítéshez vagy streameléshez.
Jön az országos Random Mozikaland!
Jön az országos Random Mozikaland!
Titkos filmvetítéssel vár február 19-én a Cinema City.
TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van
TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van
Csatlakozzon a 10. TEDx eseményhez!
Ismerje meg Debrecen új, színes parkolózónáit!
Ismerje meg Debrecen új, színes parkolózónáit!
A belváros közepén parkolási limitet is bevezetnek.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés