Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Egymásnak feszültek a lakók a Lóskúti városrészben

Cívishír | 2024. 12. 15. | 12:46:38
Volt, aki emelt hangon hívta fel Széles Diánát. Az alpolgármester nyugtat, a tiltakozók petíciózhatnak.
Egymásnak feszültek a lakók a Lóskúti városrészben
A korábbi lakó-pihenő övezeti táblát 30-as zónára cserélték (Fotó: Ratalics László/Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Harmincas zónára cserélték a „Lakó-pihenő övezet” táblát a Lóskúti városrészben a napokban; a változtatást felmérés előzte meg, amelyet legalább hatvanan támadnak. A lakóközösségben vita dúl, többen a közösségi médiában „osztják egymást”, sőt online petíció is született. Közben beüzemelték a – szintén helyi közkívánatra beszerzett – traffiboxot a Tócópart utcán.

A városrész Fészek-lakóparkként ismert, a megnevezés azonban idejétmúlt, hiszen a társasházak mára kisebb részét alkotják a területnek. Inkább újabb építésű, kifejezetten jómódra utaló családi házakat találunk errefelé. A mostani egymásnak feszülés megértéséhez ugorjunk vissza 2022 őszére, amikor a helyiek egy öntudatos része Debrecenben szokatlan eszközhöz, demonstrációhoz folyamadott. Az volt a problémájuk, hogy a Kishegyesi út 2022 elején megkezdett átépítése miatt a közlekedők a lakó-pihenő övezeti KRESZ-szabályokat figyelmen kívül hagyva, a városrészen átvágva vették célba a számos üzemet, telephelyet magában foglaló Határ úti Ipari Parkot. Márpedig a tüntetők nem kértek ebből a forgalomból.

A KRESZ kétségtelenül a demonstrálókat támogatta, hiszen a lakó-pihenő övezetbe lényegében csak az ott lakók vagy az oda látogatók hajthatnak be. Mint itt elolvasható, a kör ennél valamivel bővebb, ugyanakkor a jogalkotó az ilyen övezetekben kizárólag a célforgalom számára engedi a közlekedést. Azoknak a sofőröknek, akik csak időt spórolnának – nem. A lakó-pihenő övezeti KRESZ-táblával jelölt területeken 20 kilométer per óra a sebességhatár, amit az is indokol, hogy nincs mindenütt járda, ezért a gyalogosok – a gyerekektől a babakocsis anyukákon át a hobbifutókig – az úttestre kényszerülnek. Éppen úgy, ahogyan jelenleg is, például a Lóskúti úton.

A traffibox már mér, amikor a rendőrök készüléket helyeznek bele (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

A 2022-es lakossági megmozdulás annyiban sikeres volt, hogy a városvezetés kérésére a rendőrség többször „akciózott” a területen. Bár továbbra is sokan rövidítették az útjukat errefelé, egy időre kevesebb lett a száguldozó, a kívánatos húszat azonban így is kevesen tartották be. Ezért aztán, amikor az önkormányzat felajánlotta, hogy egy, a rendőrség által üzemeltetett traffibox telepítésével segítenék a szabályok betartását, sokan megörültek. A fix sebességmérő felszerelését a városvezetés a helyiek megkérdezéséhez kötötte, mondván, a beruházást csak akkor végzik el, ha azt a többség kívánatosnak nyilvánítja. Szavazni egy e célra létrehozott online felületen lehetett, levélben kiküldött kóddal. A 2024 márciusában elindított felmérés során 798 érvényes szavazat érkezett, 63-37 százalék arányban a traffiboxot akarók kerültek többségbe. 

Az eredmény részleteit április 10-én Széles Diána alpolgármester – egyben önkormányzati képviselő – megosztotta a Facebook-oldalán, a Lóskúti városrész ugyanis az ő körzetéhez tartozik. A traffibox ellen szavazók többsége – nem meglepő módon – olyan lakó, akinek el kell haladnia a sebességmérő előtt, amennyiben a Kishegyesi útról a Tócópart utcára kanyarodva szeretne hazajutni (Gyeplő, Hámfa, Kantár, Naprózsa, Vasútoldal stb. utcaiak, Lóskúti útiak).

Változtattak a módszeren

A szükséges közmű kialakításával és a telepítéssel együtt mintegy 10 millió forintba kerülő traffidoboz immár működőképes, december elején az első ellenőrzések is megvoltak. Széles Diánát már az áprilisi szavazás után folyamatosan keresték a városrészből azzal, hogy a traffibox megjelenésével túl szigorú a 20 kilométeres sebességhatár, változtassanak rajta.

– A panaszokat meghallgatva sem kívántunk önhatalmúan dönteni. Tudtuk, hogy a fix sebességmérő felszerelése több hónapos procedúra, ezért csak arról határoztunk, hogy újra megkérdezzük a helyieket: maradjon a lakó-pihenő övezeti tábla vagy cseréljük 30-as zónára. Ezúttal személyesen kerestük fel a háztartásokat, a segítőim egy hónapon át járták a területet, minden esetben legalább négy kísérletet tettünk a kapcsolatfelvételre. Az íveken a nevet nem, csak a lakcímet kellett feltüntetni a kívánt válasz megjelölésével 

– mondta el a Cívishírnek Széles Diána. A képviselő azzal magyarázta a tavaszi, online-tól eltérő, személyes felmérést, hogy akkor utólag egyesek arra panaszkodtak, nem kapták meg a szavazókódot. Sőt, az azonosítókat tartalmazó levelet kivették a postaládájukból és helyettük szavaztak – hangzott el többektől Széles Diána elmondása szerint. Hozzátette, már tavasszal tapasztalták, hogy a traffibox megosztja a városrész lakóit, s ez az érzetük az őszi felmérés során tovább erősödött. Ezért olyanokkal végeztették el a helyiek megkérdezését, akik nem ezen a területen laknak, ily módon elfogulatlanok.

A módszerrel novemberben 344 háztartást sikerült elérniük, a 30-as zóna 242, a lakó-pihenő övezet 102 szavazatot kapott. Vagyis 70-30 százalékos arányban előbbi nyert, ennek szellemében cserélték le a KRESZ-táblákat december 10-én.

Visszafordítanák az eseményeket

A lakó-pihenő övezeti minősítés elvesztése és a sebességhatár növekedése kiverte a biztosítékot a kisebbségbe került szavazóknál. Annyira, hogy online petíciót hoztak létre „új, ellenőrizhető, átlátható” szavazást követelve. Szerintük a novemberi „erősen megkérdőjelezhető” felmérés nem volt korrekt, mert a kérdezőbiztosok arra kértek választ, hogy a „traffibox 20 vagy 30 km/órás sebességre legyen kalibrálva”.

Varga Zoltánnéval és Markos Leventével a Tócópart utca Kishegyesi út felőli végén beszélgettünk (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

– Tizenkét éve lakunk a Kecskerágó utcán. Az alaphelyzethez tartozik, hogy a városrész „túlnőtte” az itteni úthálózatot. Hiába fejeződött be a Kishegyesi út átépítése 2023-ban, sokan most is rajtunk keresztül rövidítik le az útjukat az ipari park felé. Továbbá az autósok egy része nem veszi komolyan a sebességhatárokat; ez így volt a lakó-pihenő övezeti időszakban és most is, idefelé jövet két futárcég furgonja száguldott el mellettünk… Korábban Papp László polgármesterrel tárgyaltunk fekvőrendőr kiépítéséről, de azt ő nem támogatja. Helyette ajánlotta a traffiboxot. Amivel sajnos nem vagyunk sokkal előrébb, hiszen a gyorshajtók legfeljebb egy rövidebb szakaszon lassítanak – hallgattuk a helyszínen Varga Zoltánnét. 

A novemberi felmérés kapcsán megjegyezte: őt arról kérdezték meg, hogy 20 vagy 30 kilométeres sebességtől mérjen a traffibox, a lakó-pihenő övezet esetleges elvesztéséről nem esett szó. – Próbáltam beszélgetni a felmérést végző hölggyel, de meg sem kaphattam az ívet. Szerettem volna saját kezűleg a megfelelő helyre bejegyezni a szavazatunkat, de azt válaszolta, hogy csak ő teheti meg. Amikor arról érdeklődtem, hogy mi lesz azokkal, akik este érnek haza, úgy felelt, ő csak a délután négy óráig tartó munkaidejében végzi az emberek megkérdezését. A szomszédaimmal beszélgetve az derült ki számomra, hogy az ő esetükben is hasonló volt az eljárás. Sőt, úgy hallottam, hogy volt, akivel a kaputelefonon keresztül bonyolították le a szavazást – mondta.

Varga Zoltánnétól úgy tudjuk, a lakóközösség megosztott a kérdésben, a hangulat feszültebb, mint kellene. 

– Az én gyerekeim úgy nőttek fel itt, hogy rengeteget játszottak az utcán, sokat bicikliztünk, nagyokat sétáltunk. Azt is értem, hogy akinek nincs gyermeke vagy már felnőtt, az más szemmel néz a problémánkra. Ahogyan azok is, akik az utóbbi egy-két évben költöztek ide, és eleve „természetesnek” veszik az átmenő forgalmat. Számunkra viszont ez elfogadhatatlan, elég megnézni, hogy reggelente mekkora a kocsisor a Tócópart utcán.

A Tócópart utcán folyamatos a forgalom (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

A petíció létrehozóját Markos Leventének hívják. Ő tíz éve lakik a városrészben. Egyrészt arra hívta fel a figyelmünket, hogy a traffiboxról szól tavaszi szavazáshoz kiosztott önkormányzati brossúrán árva szót sem esett se a második felmérésről, miként a 30-as zónáról se (ez így van, olvastuk a papírt). – A városrész Facebook-csoportjában előre jeleztem, hogy félő, a traffibox kihelyezésével egyidőben elveszíthetjük a lakó-pihenő övezeti besorolást. Lényegében kinevettek. Számomra ugyanakkor világos, hogy erre a fejleményre azok sem számítottak, akik a készülék 30 kilométeres beállítására szavaztak. A fő probléma természetesen nem a sebességhatár tíz kilométeres növekedése, hanem az, hogy immár szabad egérútként használni a városrészt – hangsúlyozta. Varga Zoltánnéval együtt attól tartanak, hogy járdák hiányában veszélyessé válik a közlekedés, miközben óvoda és családi napközi is működik a területen, vagyis sok kisgyermek mozog az utakon.

Az online petícióhoz december 15-ig 60-an csatlakoztak.

Nem zárult be az ajtó a tiltakozók előtt

A Cívishír a jogszabályi előírások betartása mellett betekintett az ívekbe, amelyek fejlécén valóban az szerepel, hogy „Fészek-lakópark Tócópart utcai traffibox beállítás”. Ugyanakkor minden egyes lapon szerepel, hogy milyen rendelkezés tartozik a 20 km/h lakó-pihenő övezeti és a 30-as zónához. 

A megkérdezettek számára a kísérőszövegből világosan kiderülhetett, hogy mire szavaznak. Vagyis kiderülhetett volna, ha átadják a számukra elolvasásra. Ez azonban azért sem történhetett meg, mert sérültek volna a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályok.

Széles Diána kérdésünkre kijelentette: neki eszében sincs eldönteni, hogy milyen KRESZ szabályok vonatkozzanak a városrészre. – Számomra az az elsődleges, hogy az önkormányzat képes legyen megvalósítani azt, amit a véleménynyilvánítók 65-70 százalékos többsége igényként kinyilvánít. Kaptam rosszalló üzeneteket, egy férfi fel is hívott emelt hangon, mondván, flexszel fog nekimenni a traffiboxnak. Az én álláspontom azonban világos. Ha a jövőben a helyiek nagy többsége arra jut, hogy mégis térjünk vissza a lakó-pihenő övezeti táblához, és ez az igény megfelelő formában is megfogalmazódik, akkor annak megfelelően jár majd el az önkormányzat – közölte, utalva egy esetleges újabb aláírásgyűjtésre. Az alpolgármester hozzátette, addig is dolgozik annak érdekében, hogy minél több járda épülhessen a Lóskúti úton és környékén.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Igazi ritkaságra bukkantak a debreceni templomban
Igazi ritkaságra bukkantak a debreceni templomban
Sértetlenül túlélt két világháborút is.
Új helyre költözik a Wolt Market Debrecenben
Új helyre költözik a Wolt Market Debrecenben
Közel duplájára nőhet a kínálat.
Orvosi rendelő épülhet Nagymacson
Orvosi rendelő épülhet Nagymacson
Kihirdették a nyertes pályázót.
Átadják a Sámsoni út eddig elkészült szakaszát
Átadják a Sámsoni út eddig elkészült szakaszát
Debrecen egyik legforgalmasabb bevezető útja félig elkészült...
Rangos kitüntetést kapott a debreceni belgyógyász
Rangos kitüntetést kapott a debreceni belgyógyász
Az elismerést 1960 óta minden évben egy kiemelkedő tevékenységet folytató gasztroenterológusnak ítélik oda.
Egy közösségi alkotó a Kaszás Attila-díjas
Egy közösségi alkotó a Kaszás Attila-díjas
A Radnóti Színház társulatának színművésze Debrecenben vette át a díjat.
Halál Nánáson: nem adott elsőbbséget a román
Halál Nánáson: nem adott elsőbbséget a román
Hajdúböszörményben tárgyalják az ügyet.
Az EU bírósága előtt a Debreceni Egyetem keresete
Az EU bírósága előtt a Debreceni Egyetem keresete
Az intézmény még 2023-ban nyújtott be periratot.
Változik a forgalmi rend a debreceni belvárosban
Változik a forgalmi rend a debreceni belvárosban
Daruzási munkálatokat végeznek.
Baleset a debreceni csúcsforgalomban
Baleset a debreceni csúcsforgalomban
Két személyautó ütközött össze.
Minden idők leggyengébb almatermése várható
Minden idők leggyengébb almatermése várható
Az időjárás a felelős - mondják a szakemberek.
Gázvásárlási szerződést jelentett be Szijjártó
Gázvásárlási szerződést jelentett be Szijjártó
Tíz évre szóló megállapodást írtak alá.
Izrael Katarban csapott le a Hamász vezetőire
Izrael Katarban csapott le a Hamász vezetőire
Légitámadást hajtottak végre.
Emmára cserélte Elvirát a MÁV
Emmára cserélte Elvirát a MÁV
Lekapcsolták az előző oldalt.
Váczi Zoltán hitet tett Magyar Péter mellett
Váczi Zoltán hitet tett Magyar Péter mellett
A Debrecenből indult futballista szerint többen is vannak, aki átállnának.
A közmédia állítja, halálosan megfenyegették a riporterét
A közmédia állítja, halálosan megfenyegették a riporterét
Császár Attilát a TISZA Párt rendezvényén érte az inzultus - állítják.
Országjárásba kezd a Demokratikus Koalíció
Országjárásba kezd a Demokratikus Koalíció
Dobrev Klára 150 vállalását mutatják be.
Még igényelhető a HPV elleni védőoltás
Még igényelhető a HPV elleni védőoltás
A vakcina teljesen biztonságos, nem tartalmaz élő vírust, és nincs benne genetikai módosító anyag.
Terrortámadás Jeruzsálemben
Terrortámadás Jeruzsálemben
Autóbusz utasaira nyitottak tüzet.
Új polgármestere van Váncsodnak
Új polgármestere van Váncsodnak
Időközi választást tartottak a településen.
Indulatok és veszélyek a Hajnal utcai csúcsban
Indulatok és veszélyek a Hajnal utcai csúcsban
Sok gyerek használja a lámpás gyalogátkelőt, de mindennapos, hogy nem kapnak elsőbbséget.
Piknik Thorleifsdóttirékkal
Piknik Thorleifsdóttirékkal
Csarnoktúra és darts is színesítette a programot.
Erős lábakon a DVSC
Erős lábakon a DVSC
A bajnokságban a cél a harmadik hely, a BL-ben a csoportkörös továbbjutás.
Hatvanszázalékos készültség a Külsővásártérnél
Hatvanszázalékos készültség a Külsővásártérnél
Engedély nélküli közműrákötéssel is találkoznak a debreceni csomópont-átépítéseknél.
Papp László kívül maradna a birodalmakon
Papp László kívül maradna a birodalmakon
Az értékekhez való hűség és a haladó gondolatok iránti nyitottság fontosságát hangsúlyozta Debrecen polgármestere.
Autóbuszállomás: egy jó, egy rossz hír
Autóbuszállomás: egy jó, egy rossz hír
Fontos debreceni dátum a távolsági járatokkal utazók számára.
Velocipédek debreceni módra
Velocipédek debreceni módra
Katona Attila gyűjtőszenvedélye élményszámba megy az Új Városházán.
Romhalmazzá vált a csomópont
Romhalmazzá vált a csomópont
Pörög a francia kötődésű generálkivitelező Debrecen keleti részén.
Kétezer debreceni lakásban nincs áram – meddig?
Kétezer debreceni lakásban nincs áram – meddig?
Sajtótájékoztatót hívott össze a polgármester.
Debreceni családoknak segítenek a Csapókertben
Debreceni családoknak segítenek a Csapókertben
A város északkeleti részén élők támogatása a család- és gyermekjóléti központ célja.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kilenc betörés köthető a hajdúhadházi férfihoz
Kilenc betörés köthető a hajdúhadházi férfihoz
Debrecenben és Tégláson is bosszúságot okozott.
Hirdetés
Hirdetés
Igazi ritkaságra bukkantak a debreceni templomban
Igazi ritkaságra bukkantak a debreceni templomban
Sértetlenül túlélt két világháborút is.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Műfüves pályával gazdagodik Derecske
Hamarosan kezdődik a kivitelezés.
Új helyre költözik a Wolt Market Debrecenben
Közel duplájára nőhet a kínálat.
Minden idők leggyengébb almatermése várható
Az időjárás a felelős - mondják a szakemberek.
Gázvásárlási szerződést jelentett be Szijjártó
Tíz évre szóló megállapodást írtak alá.
Kirakják a pénzeszsákot a debreceni színpadra
Kedveltebbé, keresettebbé tennék a Csokonai Nemzeti Színházat.
Támogatott tartalom
Oszlopok festésére keres vállalkozót a DKV
Oszlopok festésére keres vállalkozót a DKV
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Őszi szórakozás a debreceni Grand Casinóban
Őszi szórakozás a debreceni Grand Casinóban
Koncertek, pókerversenyek, születésnapi buli és egy felejthetetlen halloween.
A többfunkciós zsalukövek
A többfunkciós zsalukövek
Inspirálódjon a Gulyás Tüzép segítségével!
Megváltoztak a zónakódok Debrecenben
Megváltoztak a zónakódok Debrecenben
Ezzel együtt megváltoztak a hívószámok is.
Hirdetés
Hirdetés