Egymásnak feszültek a lakók a Lóskúti városrészben
Harmincas zónára cserélték a „Lakó-pihenő övezet” táblát a Lóskúti városrészben a napokban; a változtatást felmérés előzte meg, amelyet legalább hatvanan támadnak. A lakóközösségben vita dúl, többen a közösségi médiában „osztják egymást”, sőt online petíció is született. Közben beüzemelték a – szintén helyi közkívánatra beszerzett – traffiboxot a Tócópart utcán.
A városrész Fészek-lakóparkként ismert, a megnevezés azonban idejétmúlt, hiszen a társasházak mára kisebb részét alkotják a területnek. Inkább újabb építésű, kifejezetten jómódra utaló családi házakat találunk errefelé. A mostani egymásnak feszülés megértéséhez ugorjunk vissza 2022 őszére, amikor a helyiek egy öntudatos része Debrecenben szokatlan eszközhöz, demonstrációhoz folyamadott. Az volt a problémájuk, hogy a Kishegyesi út 2022 elején megkezdett átépítése miatt a közlekedők a lakó-pihenő övezeti KRESZ-szabályokat figyelmen kívül hagyva, a városrészen átvágva vették célba a számos üzemet, telephelyet magában foglaló Határ úti Ipari Parkot. Márpedig a tüntetők nem kértek ebből a forgalomból.
A KRESZ kétségtelenül a demonstrálókat támogatta, hiszen a lakó-pihenő övezetbe lényegében csak az ott lakók vagy az oda látogatók hajthatnak be. Mint itt elolvasható, a kör ennél valamivel bővebb, ugyanakkor a jogalkotó az ilyen övezetekben kizárólag a célforgalom számára engedi a közlekedést. Azoknak a sofőröknek, akik csak időt spórolnának – nem. A lakó-pihenő övezeti KRESZ-táblával jelölt területeken 20 kilométer per óra a sebességhatár, amit az is indokol, hogy nincs mindenütt járda, ezért a gyalogosok – a gyerekektől a babakocsis anyukákon át a hobbifutókig – az úttestre kényszerülnek. Éppen úgy, ahogyan jelenleg is, például a Lóskúti úton.
A 2022-es lakossági megmozdulás annyiban sikeres volt, hogy a városvezetés kérésére a rendőrség többször „akciózott” a területen. Bár továbbra is sokan rövidítették az útjukat errefelé, egy időre kevesebb lett a száguldozó, a kívánatos húszat azonban így is kevesen tartották be. Ezért aztán, amikor az önkormányzat felajánlotta, hogy egy, a rendőrség által üzemeltetett traffibox telepítésével segítenék a szabályok betartását, sokan megörültek. A fix sebességmérő felszerelését a városvezetés a helyiek megkérdezéséhez kötötte, mondván, a beruházást csak akkor végzik el, ha azt a többség kívánatosnak nyilvánítja. Szavazni egy e célra létrehozott online felületen lehetett, levélben kiküldött kóddal. A 2024 márciusában elindított felmérés során 798 érvényes szavazat érkezett, 63-37 százalék arányban a traffiboxot akarók kerültek többségbe.
Az eredmény részleteit április 10-én Széles Diána alpolgármester – egyben önkormányzati képviselő – megosztotta a Facebook-oldalán, a Lóskúti városrész ugyanis az ő körzetéhez tartozik. A traffibox ellen szavazók többsége – nem meglepő módon – olyan lakó, akinek el kell haladnia a sebességmérő előtt, amennyiben a Kishegyesi útról a Tócópart utcára kanyarodva szeretne hazajutni (Gyeplő, Hámfa, Kantár, Naprózsa, Vasútoldal stb. utcaiak, Lóskúti útiak).
Változtattak a módszeren
A szükséges közmű kialakításával és a telepítéssel együtt mintegy 10 millió forintba kerülő traffidoboz immár működőképes, december elején az első ellenőrzések is megvoltak. Széles Diánát már az áprilisi szavazás után folyamatosan keresték a városrészből azzal, hogy a traffibox megjelenésével túl szigorú a 20 kilométeres sebességhatár, változtassanak rajta.
– A panaszokat meghallgatva sem kívántunk önhatalmúan dönteni. Tudtuk, hogy a fix sebességmérő felszerelése több hónapos procedúra, ezért csak arról határoztunk, hogy újra megkérdezzük a helyieket: maradjon a lakó-pihenő övezeti tábla vagy cseréljük 30-as zónára. Ezúttal személyesen kerestük fel a háztartásokat, a segítőim egy hónapon át járták a területet, minden esetben legalább négy kísérletet tettünk a kapcsolatfelvételre. Az íveken a nevet nem, csak a lakcímet kellett feltüntetni a kívánt válasz megjelölésével
– mondta el a Cívishírnek Széles Diána. A képviselő azzal magyarázta a tavaszi, online-tól eltérő, személyes felmérést, hogy akkor utólag egyesek arra panaszkodtak, nem kapták meg a szavazókódot. Sőt, az azonosítókat tartalmazó levelet kivették a postaládájukból és helyettük szavaztak – hangzott el többektől Széles Diána elmondása szerint. Hozzátette, már tavasszal tapasztalták, hogy a traffibox megosztja a városrész lakóit, s ez az érzetük az őszi felmérés során tovább erősödött. Ezért olyanokkal végeztették el a helyiek megkérdezését, akik nem ezen a területen laknak, ily módon elfogulatlanok.
A módszerrel novemberben 344 háztartást sikerült elérniük, a 30-as zóna 242, a lakó-pihenő övezet 102 szavazatot kapott. Vagyis 70-30 százalékos arányban előbbi nyert, ennek szellemében cserélték le a KRESZ-táblákat december 10-én.
Visszafordítanák az eseményeket
A lakó-pihenő övezeti minősítés elvesztése és a sebességhatár növekedése kiverte a biztosítékot a kisebbségbe került szavazóknál. Annyira, hogy online petíciót hoztak létre „új, ellenőrizhető, átlátható” szavazást követelve. Szerintük a novemberi „erősen megkérdőjelezhető” felmérés nem volt korrekt, mert a kérdezőbiztosok arra kértek választ, hogy a „traffibox 20 vagy 30 km/órás sebességre legyen kalibrálva”.
– Tizenkét éve lakunk a Kecskerágó utcán. Az alaphelyzethez tartozik, hogy a városrész „túlnőtte” az itteni úthálózatot. Hiába fejeződött be a Kishegyesi út átépítése 2023-ban, sokan most is rajtunk keresztül rövidítik le az útjukat az ipari park felé. Továbbá az autósok egy része nem veszi komolyan a sebességhatárokat; ez így volt a lakó-pihenő övezeti időszakban és most is, idefelé jövet két futárcég furgonja száguldott el mellettünk… Korábban Papp László polgármesterrel tárgyaltunk fekvőrendőr kiépítéséről, de azt ő nem támogatja. Helyette ajánlotta a traffiboxot. Amivel sajnos nem vagyunk sokkal előrébb, hiszen a gyorshajtók legfeljebb egy rövidebb szakaszon lassítanak – hallgattuk a helyszínen Varga Zoltánnét.
A novemberi felmérés kapcsán megjegyezte: őt arról kérdezték meg, hogy 20 vagy 30 kilométeres sebességtől mérjen a traffibox, a lakó-pihenő övezet esetleges elvesztéséről nem esett szó. – Próbáltam beszélgetni a felmérést végző hölggyel, de meg sem kaphattam az ívet. Szerettem volna saját kezűleg a megfelelő helyre bejegyezni a szavazatunkat, de azt válaszolta, hogy csak ő teheti meg. Amikor arról érdeklődtem, hogy mi lesz azokkal, akik este érnek haza, úgy felelt, ő csak a délután négy óráig tartó munkaidejében végzi az emberek megkérdezését. A szomszédaimmal beszélgetve az derült ki számomra, hogy az ő esetükben is hasonló volt az eljárás. Sőt, úgy hallottam, hogy volt, akivel a kaputelefonon keresztül bonyolították le a szavazást – mondta.
Varga Zoltánnétól úgy tudjuk, a lakóközösség megosztott a kérdésben, a hangulat feszültebb, mint kellene.
– Az én gyerekeim úgy nőttek fel itt, hogy rengeteget játszottak az utcán, sokat bicikliztünk, nagyokat sétáltunk. Azt is értem, hogy akinek nincs gyermeke vagy már felnőtt, az más szemmel néz a problémánkra. Ahogyan azok is, akik az utóbbi egy-két évben költöztek ide, és eleve „természetesnek” veszik az átmenő forgalmat. Számunkra viszont ez elfogadhatatlan, elég megnézni, hogy reggelente mekkora a kocsisor a Tócópart utcán.
A petíció létrehozóját Markos Leventének hívják. Ő tíz éve lakik a városrészben. Egyrészt arra hívta fel a figyelmünket, hogy a traffiboxról szól tavaszi szavazáshoz kiosztott önkormányzati brossúrán árva szót sem esett se a második felmérésről, miként a 30-as zónáról se (ez így van, olvastuk a papírt). – A városrész Facebook-csoportjában előre jeleztem, hogy félő, a traffibox kihelyezésével egyidőben elveszíthetjük a lakó-pihenő övezeti besorolást. Lényegében kinevettek. Számomra ugyanakkor világos, hogy erre a fejleményre azok sem számítottak, akik a készülék 30 kilométeres beállítására szavaztak. A fő probléma természetesen nem a sebességhatár tíz kilométeres növekedése, hanem az, hogy immár szabad egérútként használni a városrészt – hangsúlyozta. Varga Zoltánnéval együtt attól tartanak, hogy járdák hiányában veszélyessé válik a közlekedés, miközben óvoda és családi napközi is működik a területen, vagyis sok kisgyermek mozog az utakon.
Az online petícióhoz december 15-ig 60-an csatlakoztak.
Nem zárult be az ajtó a tiltakozók előtt
A Cívishír a jogszabályi előírások betartása mellett betekintett az ívekbe, amelyek fejlécén valóban az szerepel, hogy „Fészek-lakópark Tócópart utcai traffibox beállítás”. Ugyanakkor minden egyes lapon szerepel, hogy milyen rendelkezés tartozik a 20 km/h lakó-pihenő övezeti és a 30-as zónához.
A megkérdezettek számára a kísérőszövegből világosan kiderülhetett, hogy mire szavaznak. Vagyis kiderülhetett volna, ha átadják a számukra elolvasásra. Ez azonban azért sem történhetett meg, mert sérültek volna a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályok.
Széles Diána kérdésünkre kijelentette: neki eszében sincs eldönteni, hogy milyen KRESZ szabályok vonatkozzanak a városrészre. – Számomra az az elsődleges, hogy az önkormányzat képes legyen megvalósítani azt, amit a véleménynyilvánítók 65-70 százalékos többsége igényként kinyilvánít. Kaptam rosszalló üzeneteket, egy férfi fel is hívott emelt hangon, mondván, flexszel fog nekimenni a traffiboxnak. Az én álláspontom azonban világos. Ha a jövőben a helyiek nagy többsége arra jut, hogy mégis térjünk vissza a lakó-pihenő övezeti táblához, és ez az igény megfelelő formában is megfogalmazódik, akkor annak megfelelően jár majd el az önkormányzat – közölte, utalva egy esetleges újabb aláírásgyűjtésre. Az alpolgármester hozzátette, addig is dolgozik annak érdekében, hogy minél több járda épülhessen a Lóskúti úton és környékén.
Ratalics László