Ezt is megérték a Sámsoni úton

A nyolcból öt csomópontban beüzemelték a közlekedési lámpákat a négysávosítás alatt álló Sámsoni úton október 15-én; egyelőre a Kapitánytól a Simon István utcáig terjedő, mintegy 1 kilométeres szakaszra érvényes a munkaközi forgalomba helyezési engedély. A Kapitány utcától a Mátyás király utcáig továbbra is dolgoznak, mint ismert, egy birtokbavételi vita miatt a nettó 7,3 milliárd forintos beruházás jelentős csúszásban van, hiszen 2025 elején be kellett volna fejezni. Erről, a 100-as vasúti fővonalat, egyben a Sámsoni utat is érintő tervezői-kivitelezői közbeszerzés kiírásáról szintén beszélt a szerdai útbejáráson Papp László debreceni polgármester és Tasó László miniszteri biztos, a terület országgyűlési képviselője.
A Sámsoni úton a Kapitány utcától különösen oda kell figyelni a forgalmi rendre, hiszen a szervizúton a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek, új parkolók jöttek létre, kerékpárút is épült. A bejárás alkalmával még számos szabálytalanul parkoló gépkocsit lehetett látni, amelyek egyúttal – figyelem! – a szervizutakra való behajtást és a haladást is totálisan akadályozták.
A városvezető fontos előrelépésnek nevezte, hogy 1 kilométeren legalább a munkaközi forgalomba helyezés megtörténhetett, így immár a Sámsoni út négy sávon járható (a leválasztott szervizutakat természetesen nem ide számolva). Emlékeztetett: Debrecenben jelenleg több nagy közlekedési beruházás zajlik, s kapnak kritikát, hogy miért azonos időben bonyolítják ezeket. Papp László válasza az, hogy mert most állt rendelkezésre kormányzati forrás és mindenképpen meg akarták ragadni a lehetőséget, nehogy elússzon a lehetőség. Megjegyezte, a Sámsoni út környékének közlekedését a „keleti belső közlekedési folyósó” is érinteni fogja, ennek leghamarabb a 471-es főút és a 48-as főút közötti része készülhet el (2026-ban elindulhat a kivitelezés), a pénzt a kormány biztosítja.

A polgármester köszönetét fejezte ki a türelemért, szóba hozva a Sámsoni út 107. szám alatti ingatlan ügyét. – Ha nem foglalkoznánk a jogi következményekkel, már régen megindult volna a dózer. Az önkormányzatnál tudjuk, hogy egy ilyen beruházás sok-sok lakossági, üzleti érdeket érint. Ezért, bár állami fejlesztésről van szó, annak idején a munkatársaimmal önszorgalomból végigjártuk a nyomvonalat, felvettük a kapcsolatot az összes kereskedővel. Azért épült meg egy-egy nagyobb parkoló a Sámsoni út két oldalán, hogy a vevőknek legyen lehetősége a szabályos megállásra – mondta.
Mint elhangzott, a problémás italkereskedésnek helyet adó ingatlan tulajdonosaival is próbáltak megegyezni. Sőt, mivel a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. rendelkezett egy 4 ezer négyzetméteres telekkel a kisajátított terület mögött, értékesítettek is a számukra egy, a kisajátított területtel megegyező nagyságú földrészt 2024-ben. Ez sem hatott. Egyébként a Magyar Államot képviselő ÉKM 2023 novemberében mintegy 240 millió forintért megvásárolta és kifizette a kisajátított 941 négyzetméteres ingatlant.

Tasó László – aki 2025 júliusától Északkelet-Magyarország közúti és vasúti közlekedésének fejlesztéséért felelős miniszteri biztosa is – közölte: a napokban kiírják azt a közbeszerzést, amely révén megvalósulhat a Sámsoni út négysávosításának a Mátyás király utcától a vasúti kereszteződésig tartó szakasza és maga az aluljáró is megépülne a 100-as vasúti fővonal alatt. Ezek a Vágóhíd utcai új felüljáró megépítésével együtt a 260 milliárd forintos Debrecen-Nyíregyháza vasútkorszerűsítési beruházás részét képezik.

Ennek során valamennyi érintett útkereszteződés, útkapcsolat rekonstrukción esik át, a vágányok teherbírása 22,5 tonnára növekszik, legalább 50 centiméter magas peronok épülnek a megállóhelyeken (perontetővel, helyenként lifttel), kiépül a térvilágítás a zajvédő falakkal együtt. Minden állomás megújul, az összes felsővezetéket kicserélik, a legkorszerűbb biztosító berendezéseket tervezik beépíteni (a beruházási összegből 60 milliárd forint ez utóbbi költsége). A közbeszerzés 2026 májusa körül hozhat eredményt, a munka még abban az évben elindulhat – tette hozzá. A kormány már határozott a fedezet biztosításáról.
Ratalics László
































































