Kazlak körüli tánc Égerházi Imrével
Égerházi Imre festőművész születésének századik évfordulója alkalmából nyílt 110 alkotást felvonultató életmű-kiállítás december 7-én a MODEM-ben.
Debrecen polgármestere köszöntőjében a város és a térség korszakos alkotójának, Debrecent teljes szívéből szerető, hagyománytisztelő, a gyökereinket megbecsülő művésznek nevezte Égerházi Imrét. – Alkotásai hozzájárulnak ahhoz, hogy jól megértsük, miért fontos ezeknek az értékeknek a megőrzése egy olyan világban, amelyben tradícióink, identitásunk, történelmünk fontos jegyei nap mint nap veszítenek jelentőségükből. Kellenek a kapaszkodók, amelyek megerősítik a hitünket, a közösségeinket, a jövőbe vetett bizalmat. Ez az életmű-kiállítás ilyen, híd, amely összeköti az embert a tájjal, a pillanatot az örökkévalósággal – fogalmazott Papp László.
– A MODEM egyik célja debreceni kötődésű művészek, helyi büszkeségek életművének felvonultatása. Ilyen volt Burai István 2021-es retrospektív életmű-kiállítása vagy Fátyol Zoltán és Tamus István tavalyi nagyszabású tárlata. Égerházi Imrét is ideértve, mindannyian aktívan formálták, formálják a helyi művésztelepek életét, ezek életre hívásának emblematikus alakjai – hangoztatta Vizi Kata. Égerházi Imre évtizedeken át művészeti közösségeket épített magyar festőkből, grafikusokból, fotósokból, akikhez az idő során nagy létszámban csatlakoztak művészek a világ minden tájáról – folytatta a méltatást a MODEM igazgatója, kiemelve, a festőművész ezzel a tevékenységével bekapcsolta a művészeti vérkeringésbe a Hajdúságot és a Hortobágyot.
A Táncolnak a kazlak című kiállítás a gazdag életmű átfogó bemutatására vállalkozik, a hajdúhadházi születésű, Debrecenben élt, 2001-ben elhunyt Égerházi Imre jellegzetes témáit, egyedi technikai megoldásait egyaránt felvonultatja. Az alkotó művészetét a csendes szemlélődés jellemzi, a természet, a táj, a házak ábrázolásába egyszerre vegyül a múlandóság és az időtlenség érzése.
Külön teremben kap helyet az Égerházi Imre halálközeli élményei alapján létrehozott 9 festményből álló rendkívüli képsorozat, amely először látható egyben. A műtárgyak mellett a halálközeli élmények nyomán született festményekből készített animációs filmet is bemutatják, valamint a mester el is meséli archív felvételeken az átélteket. A tárlat január 12-ig tekinthető meg a harmadik emeleten.
A kiállítás kurátora, Feledy Balázs országos jelentőségű alkotónak tartja Égerházit és az emlékidézés „hallatlan fontosságáról” beszélt. – Kevés erre a jó példa a művészetben, a közéletben különösen. Az emlékezet rendkívül szelektív, jelentős emberek, életművek hullanak ki a rostán, holott emlékezni, etikai értelemben, kutya kötelességünk. A mostani tárlat 110 alkotással erre és a szakmai értékelésre is megadja a lehetőséget. Égerházinak a hajdúböszörményi és a hortobágyi művésztelepek életében játszott szerepére utalva, Feledy Balázs megjegyezte: hogy ritka az olyan alkotó, akik kitűnő pedagógiai, emberi képességei mellett fantasztikus szervező is, de nem a hangerejével, a rámenősségével, „hanem a nagyon jó koncepciót képviselő magatartásával”.
„Szeretem, ha mond a képem valamit a nézőnek, ha közöttünk a kép által kapcsolat teremtődik. Szeretem a tiszta képi rendet, a színek harmóniáját. Kerülöm a harsányságot, a sok mindent takaró homályt, a meghökkentő abszurdumot. A szép esztétikum nyelvén szeretnék beszélni”
– idézte a mester szívének különösen kedves szavait a kurátor, hozzátéve, Égerházi Imre örökösei példamutató gondossággal őrzik az életművet, ami sajnos ritkaságnak számít a művészéletben.
A MODEM-ben 2024-ben 13 kiállítás nyílt, a múzeum falain kívül 10 művészeti projektet bonyolítottak a Campus Fesztiváltól a Művészetek Völgyéig; 19 nagyszabású pályázatban vettek részt, 10 külföldi partnerrel dolgoznak jövőbeli projekten. Idén négy díjra is büszkék lehetnek közel háromszáz médiamegjelenés mellett. Az év legnagyobb dobása Refik Anadol egyik világszerte széles közönséget vonzó videóinstallációjának debreceni bemutatása volt, amelyet így látott a Cívishír.
RaL