Hatvanszázalékos készültség a Külsővásártérnél

Bár a kivitelezőnek – a használatbavételi engedélyeztetést is beleértve – 2026 őszére kell elkészülnie a Külsővásártérhez és környezetéhez kapcsolódó csomóponti átépítésekkel, ha minden jól megy, jövő tavasszal elkészül a munka dandárja. A debreceni közlekedési beruházások aktualitásáról szóló augusztus 28-i sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy az 50-60 éves közműrendszer rendszeresen okoz meglepetéseket.
Papp László közlése szerint az autóbuszállomásnál és a Szoboszlói út elején márciusban indult a munka, amely a nyáron olyan jó ütemben haladt, hogy a közműépítésekkel lényegében elkészültek, a közműárkok többségét már visszatemették. Ez azt jelenti, hogy a beruházás műszaki értelemben 60 százalékos készültségnél jár.
– A következő hónapokban egyebek mellett szegélyépítési, csapadékvíz-elvezetési, aszfaltozási munkák következnek. Nagyon remélem, hogy télig elérjük a 90 százalékot közelítő készültséget. A kérdés az, hogy a kopóréteget még idén vagy csak tavasszal kapják meg az útfelületek – hallhattuk a polgármestertől.
Sűrűn előfordul, hogy a több évtizedes, olykor akár több mint fél évszázados közművek a valóságban nem ott találhatók, ahol a közműtérképek alapján lenniük kellene. – Mindig akad meglepetés, ezért láthatják azt, hogy egy-egy közműárok, vízvezeték, csatornaszakasz hosszabb ideig marad kiásva. Ilyenkor a rekonstrukció az, ami hosszabb ideig tart. A Vámospércsi úti csomóponti átépítés során olyan engedély nélküli bekötéssel is találkoztunk, ahol a szennyvízcsatornához csapadékvíz-elvezető csatornát csatlakoztattak. Ezeket a meglepetéseket a kivitelezőnek el kell hárítania – magyarázta Papp László.

Sokszor kérdezik, hogy miért egyszerre zajlik a Külsővásártéri, a Balmazújvárosi út, a Faraktári úti és a Domokos Márton úti beruházás? – vetette fel a városvezető. Ennek hátteréhez tartozik, hogy e beruházások előkészítése, a tervezésre, a kivitelezésre kiírt közbeszerzések már a 2020-as évek elején zajlottak. Azonban 2022 végén a rezsiárak elszállása, a központi költségvetés helyzete miatt az összeset felfüggesztették és komoly lobbizást igényelt a napirenden tartásuk. Amikor eldőlt, hogy Debrecen megkaphat 14 milliárd forintnyi forrást erre a négy projektre, Papp László nem akart az azonos idejű megvalósítás nehézségeire hivatkozni. – Vagy most megcsináljuk, vagy ki tudja, hogy mikor lesz rá lehetőség legközelebb… Én forrás Debrecentől elengedni nem szoktam, nem akarok, nem szeretnék – szögezte le.
Nemrég beszámoltunk arról, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium – mint beruházó – az autóbuszállomáson kiszélesíttette és megerősíttette a ki- és behajtásra szolgáló úttorkolatot, így végre két induló szóló busz is elfér egymás mellett. A többi aszfaltfelülethez viszont nem nyúltak, holott az régen tönkrement. Kérdésünkre, hogy várható-e az autóbuszállomás útfelületeinek teljes felújítása, Papp László azt mondta, tudomása szerint 2026-ra van ilyen terve a tárcának.

Elhangzott: az Ótemető utca-Rakovszky utca kereszteződését és az Árpád teret érintő beruházás – amennyiben sikeres lesz a kivitelező kiválasztására kiírt közbeszerzés – csak jövőre indulna el, akkor, ha már túl vagyunk a most futó fejlesztések nehezén.
Szintén szóba került az a Cívishír által elsőként megírt kormányhatározat, amely jelentős forrást biztosít a keleti belső közlekedési folyósóként emlegetett beruházás megvalósításra. Ennek során a 471-es és a 48-as főutak között építenének új utakat.
Ebből a cikkből kiderül az is, hogy mennyibe kerülnek, kerülhetnek a jelenleg már futó, valamint a jövőben megvalósítandó állami beruházások Debrecenben és Hajdú-Biharban
Ratalics László






























































