Benőtte a parlagfű a debreceni VeloParkot
Április 23-án a Főnix Kupa kritériumversennyel élesben is átadták a debreceni VeloParkot – írta honlapján a Debreceni Sportcentrum. Hozzátették, az elkészült pályák műszaki és protokolláris átadója után a DKSI (Debreceni Kerékpáros Sport és Szabadidős Ifjúsági Egyesület) által rendezett verseny volt a létesítmény első hivatalosan megrendezett eseménye, melyet – remélik – sok hasonló és egyre népszerűbb verseny követ majd.
Augusztus 15-én magunk is ellátogattunk a 4-es főút mellett található parkba, melyet 2021. október 13-án kezdtek építeni.
Az első ütemben a cyclocross-pálya épült meg egy 800 méteres edzőkörrel, 3-5 méteres dombokkal a pallagi labdarúgó akadémia szomszédságában, nettó 120 millió forintért. A munka 2240 négyzetméter füvesítést is magában foglalt. Egy héttel ezelőtti terepszemlénken szomorúan tapasztaltuk, hogy néhol félméteres parlagfű borítja a területet, és megdöbbentő, hogy az alig néhány hónapja átadott edzőkör több helyen is meggyűrődött, sőt kisebb kátyúk éktelenkednek rajta.
Fotóinkon látszik, hogy van olyan rész, amit már foltozni is kellett.
A területre csak gyalogosan tudtunk bejutni, a 4-es főútról egy sorompó állta utunkat.
Örömteli viszont, hogy két mobilvécé is helyet kapott, melyet nyitva is találtunk, ám csalódottan konstatáltunk, hogy hiába volt nagy meleg, szomjunkat nem tudtuk csillapítani, kutat vagy ivóvízvételi lehetőséget nem láttunk. Ahogy egyetlen szemetest sem, valószínűleg ezért volt egy jókora adag fehér szalag a földre ledobva. Tudjuk, a cyclocross a hegyi és az országúti kerékpározás "közös gyermeke", így a versenyeket egy akadályokkal nehezített körpályán rendezik. A pályát a meglévő terepen alakítják ki, anyaga maga a föld.
Ám bízunk benne, a falécek közé kifeszített zöld kötelet hamarosan felváltja egy szalag vagy élénkebb színű kötél, ami nem olvad bele a környezetbe, vagy kevesebb lesz a parlagfű, és a madzagot – ami a pálya útvonalát hivatott jelezni – észrevesszük távolabbról is.
Apropó lécek! Egy-két darabot találtunk a pálya mellé dobva, de a mobil rámpa fém tartórúdja közé dugva is. A földön heverő példányok között volt olyan, amit kezdett benőni a gaz, így arra következtettünk, nem mostanában került oda. Az egész terület elhanyagoltnak és gazdátlannak tűnik. Ahogy sétáltunk a dombok között, egy félig levágott, elszáradt, hegyes növényben megbotlottam, és bár csak kevés vérrel fizettem a történtekért, nem volt kellemes élmény. Reméljük, más kétszer is a lába elé néz!
Félreértés ne essék! A sportág sajátosságaiból adódóan nem egy tükörsima pályára számítottunk, de az a minimum, hogy az aszfalt kibírjon néhány hónapot (főleg úgy, hogy mindössze egyetlen versenyt rendeztek rajta), és az allergiások ne szenvedjenek, ha a pálya környékén járnak!
Az eredeti tervek szerint 2022-ben egy 600 négyzetméteres, ponyvával fedett csarnokkal bővülne a létesítmény, valamint további egy kilométerrel nőne a pálya távja, ám hónapok óta egyetlen kapavágás sem történt a területen. A július 15-i Közbeszerzési Értesítőből kiderül: a 20 méter széles és 30 méter hosszú sátor alatt öltözők, mosdók, zuhanyzók kapnának helyet, valamint egy salakos kerékpáros pálya épülne a majdani csarnok nyugati részén,
ám hiába érkezett négy ajánlat is, a beruházó BMSK Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. – az ellenőrzési körén kívül eső és általa előre nem látható körülmény miatt – a szerződés megkötésére képtelenné vált.
Tíz hónappal ezelőtt Papp László polgármester arról beszélt, a harmadik ütemben felépül a velodrom, azaz a pályakerékpáros aréna. Elhangzott, a kivitelezésére 2022-ben már ki is írhatják a közbeszerzést, hiszen az előkészületek a megfelelő ütemben zajlanak, így az építkezés a forrás biztosítása esetén 2022 végén, 2023 elején indulhatna el.
Princzinger Péternek, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnökének még júliusban írtunk, hogy a dombokat belepte a gaz, és szerettük volna megtudni, forráshiány vagy egyéb ok miatt áll-e az építkezés Debrecen-Pallagon, de választ azóta sem kaptunk.
2021 őszén, a beruházás kezdetekor tartott sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a pályát – melyen 16 kerékpáros sportág gyakorolható majd – a Debreceni Sportcentrum Kft. fogja üzemeltetni, így 15 kérdést küldtünk el a részükre. Többek között arra voltunk kíváncsiak, ki felel a terület rendben tartásáért; milyen időközönként tartanak ellenőrzéseket; tudják-e, hogy az idén elkezdődik-e a fejlesztés második üteme és ha nem, mi ennek az oka. Rövid válaszukban annyit közöltek, a VeloParkot a Debreceni Sportcentrum Kft. fogja működtetni, az üzemeltetésre vonatkozó megállapodás megkötése (az önkormányzat és a sportcentrum között) folyamatban van.
Ezzel szemben azt tapasztaltuk, hogy a parkoló mellett található konténerépületre kifüggesztett, június 1-jén kelt házirend világosan kimondja: "a VeloPark üzemeltetője a Debreceni Sportcentrum Közhasznú Nonprofit Kft.".
A sportcentrum válaszát így folytatja és zárja: "a pályát jelenleg tesztelési céllal használja a DSI Cycling Team, a lakosság részére a pályarendszer zárva van. Az állami finanszírozású beruházások felülvizsgálata miatt a VeloPark második ütemével, illetve a Velodrom kivitelezésével kapcsolatosan jelenleg nem tudunk információval szolgálni." A DKSI honlapja szerint kerékpáros nyári tábort szervezett a VeloParkba. Szerettük volna azt is megtudni, hány táborozót fogadtak idén, mely időpontokban, de erre sem kaptunk választ, ahogy arra sem, a területen találkoztak-e már hobbikerékpárossal.
A kifüggesztett házirend többek között azt tartalmazza, hogy a létesítményt, valamint a rendezvényeket mindenki saját felelősségére használhatja, ám 12 éves kor alatti gyermek csak felnőtt felügyelete mellett tartózkodhat ott. Állatot, közbiztonságra veszélyes tárgyat a területre bevinni nem lehet, és dohányozni is tilos a VeloPark egész területén. Leszögezik, a kerékpáros körök, pályák használata kizárólag kerékpáros fejvédőben lehetséges, és a sportszervezeti edzések elsőbbséget élveznek.
Táblát, utalást arra vonatkozóan, hogy a "pályarendszer a lakosság részére zárva van", nem láttunk.
A kormány még 2021 februárjában nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította a velodrom és velopark beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket. Debrecen közgyűlése tavaly júniusban úgy döntött, hogy ingyenes használatba adja a tulajdonát képező, mintegy 25 hektár területű, Debrecen-Pallagon található ingatlant a Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) részére 15 év határozott időtartamra, a debreceni velodrom megépítése érdekében. Az önkormányzat ugyanezen határozatában vállalta a beruházás eredményeként térítésmentesen a tulajdonába kerülő vagyonelemek sportcélú fenntartását, üzemeltetését a Debreceni Sportcentrum Közhasznú Nkft. útján, és ennek érdekében stratégiai együttműködési megállapodás megkötését az MKSZ-szel. A VeloPark és a velodrom megvalósítója a BMSK Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt.
A zrt. még 2021 júniusában kötött szerződést a debreceni velodrom tervezési feladataira nettó 712 millió forintért. A budapesti székhelyű Gall és Társai Kft. feladata a minimum 16 ezer négyzetméteres fedett kerékpáros létesítmény tervezése, melyhez csatlakozik egy minimum 10 ezer négyzetméter alapterületű BMX-pálya, s ennek a kiszolgálására alkalmas infrastruktúrafejlesztés, és mintegy 8 hektárnyi környezetrendezés. A fejlesztést célzó beruházás előkészítési munkáinak mérnöki támogatására pedig nettó 154 millió forintos szerződést írtak alá 2021 augusztusában.
Fogarasi Renáta