Újra jár a nagy fejlesztéseken átesett debreceni Zsuzsi

Átadták július 16-án a 771 millió forint kormányzati forrásból megújított Zsuzsi kisvasutat Debrecenben; a pénzből négy mozdonyt, három vasúti kocsit és két kocsiszínt újítottak fel, valamint korszerűsítettek 7 kilométernyi pályát.
Az ötvenes évekig Nyírbéltekig járó, majd a megszűnés széléről visszatáncoló kisvasút létrehozásának csütörtökön volt 138 éve. A kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos, Révész Máriusz emlékeztetett, 2017-ben döntöttek úgy, hogy a kisvasutak általános állapotának leromlása miatt első ütemben 10 milliárd forintot költenek a helyzet javítására. A debreceni keskeny nyomtávú vasúti fejlesztés ebből a forrásból részsült, ha a költségek növekedése a közbeszerzési eljárások elhúzódását is eredményezte. A kormánybiztos kiemelte, a koronavírus-járvány miatt – a külföldi nyaralások visszaesése következtében – a hazai kisvasutak iránt megnőhet a hazai érdeklődés. A kedvet azzal is fokoznák, hogy megajándékoznák azokat, akik mind a húsz magyarországi kisvasútra jegyet váltanak.
Az illetékességébe tartozó hajdú-bihari fejlesztésekről elmondta, nemrég átadták a Berettyóújfalu és Tépe közötti bicikliutat, tervezik a Tisza-tótól Debrecenig tartó kerékpárutakat és a debreceni velodrómot is megemlítette. Közölte: a természetfotós Máté Bencével együttműködve „madárszínházat” hoznának létre a Hortobágyon, a projekt lényegében egy, a gázlómadarak életének közvetlen közeli megfigyelését lehetővé tevő, 20-30 ember befogadására alkalmas les kiépítése. A beruházás egyedülálló lenne, hasonló a világban sincs – tette hozzá.
[Beillesztett cikk: Kihagyja a szezont a debreceni Zsuzsi]
Barcsa Lajos debreceni alpolgármester hangsúlyozta, olyan modern várost építenek, ahol a hagyományokat és az értékeket tiszteletben tartják, a Zsuzsi-fejlesztés éppen ezt a szemléletet tükrözi. Egyben köszönetét fejezte ki a kormánynak, mert önerőből ezt a beruházást „lehetetlen lett volna végrehajtani”.
Nagy Attila, a tulajdonosi jogokat gyakorló DKV Zrt. vezérigazgatója rámutatott, a Zsuzsi felújított gőzmozdonya az ország legrégebbi ilyen járműve (egyébként a Közlekedési Múzeum tulajdona), de az MK29-es vontatómozdonyból is csak ez az egyetlen egy van Magyarországon. Vagyis a Zsuzsi vasúttörténeti vetülete sem lebecsülendő, ahogy a jelenlegi 17 kilométeres pálya 2012 óta lezajlott teljes felújítása, megerősítése sem, hiszen előtte mintegy fél évszázadon át nem történt hasonló beruházás.






























