Újraépítenék a debreceni Zsuzsi több vasúti kocsiját

2019 végére nem csak a debreceni Zsuzsi-vasút hiányzó pályarekonstrukciójának kell megtörténnie, hanem több mozdony és vasúti kocsi felújításának is.
Immár ez utóbbira is kiiírták a nyílt közbeszerzési eljárást, ajánlatot tenni január 24-ig lehet. A DKV Zrt. alá tartozó „Zsuzsi” Erdei Vasút Nonprofit Kft. nettó 771 millió forintot kapott a központi költségvetésből a két projektre (pontosabban háromra, de a Nagyállomáshoz csaló csatlakoztatás megvalósíthatósági tanulmányát költségtakarékossági okból ki kellett venni), s mivel a pályával összefüggő munkálatokat, mint a Cívishír.hu megírta, 439 millió forintért vállalta a miskolci Aedium a nyíregyházi ConstructX Kft-vel, a járműfelújítást a matek szerint legfeljebb 332 millió forintból kellene megoldanania a kivitelezőnek.
Mit kell csinálnia?
- Nos, a Zsuzsi két Mk48-as dízelmozdonya járműjavítós fővizsgálatot 1986-88 között kapott utoljára, azóta „házilagosan” javították, majd pár éve elkezdődött a felújításuk – derül ki az ajánlattételi felhívásból. Most egyebek mellett meg kellene oldani a járműszekrény festését, cserélni az elektromos hálózatot, korszerűsíteni a vezetőfülkét.
- A kisvasúti gőzmozdony forgalombiztos állapotához elengedhetetlen a muzeális értékű jármű teljes fővizsgája, a kazán javítása, továbbá szükségesek olyan munkák, amelyek növelik a gép élettartamát és szebbé varázsolják.
- A BNE 50 típusú dízelmozdony „erősen elhasználódott”, 2005-ös érkezése óta nem volt felújítva. Skoda motorja kopott, az elektromos hálózat korszerűsítésre szorul, ahogy kívül-belül költeni kell rá. Ezt a mozdonyt az állomáson tolatási célokra és rövid vonatok, munkavonatok továbbítására használnák a jövőben.
- Az üzemképes zárt személykocsikon – olvasható a dokumentumokban – a hetvenes évek óta csak a legszükségesebbeket cserélték. Ezért a típust meghatározó elemek meghagyása mellett szükséges a teljes szétszereléses nagyjavítás, fővizsgálat, kályhafűtéssel újraépítés.
- Van két üzemképtelen személykocsi, egy zárt (Cax 521) és egy nyitott (MÁV Jah). Mivel előbbi szinte vázszerkezetig visszabontott állapotú (1975 óta nem közlekedik), gyakorlatilag újraépítenék a muzeális célú megőrzés és üzemeltetetés érdekében. Utóbbi esetében – a nyári forgalom zavartalan lebonyolítására – hasonló történne azzal, hogy egy másik ilyen nyitott kocsit is megépítenének.
Amennyiben a közbszerzés eredményes, a nyertes kivitelező márciusban hozzáfoghatna a szép számú feladathoz.
Ratalics László


















