Több mint 400 milliós tőkeemelésre szorul a reptér-üzemeltető
426 millió forintos tőkeinjekciót adhat Debrecen önkormányzata a repülőteret üzemeltető, tavaly óta a város többségi tulajdonában lévő cégnek Papp László előterjesztése alapján. A polgármester által benyújtott határozati javaslatról május 30-i ülésén dönt a közgyűlés.
A Debrecen International Airport Kft-ben tavaly szeptemberben vált többségi tulajdonossá a város (az önkormányzat és az általa tulajdonolt Debreceni Vagyonkezelő Zrt. összesen 74,98 százalék üzletrésszel bír). Korábban sem volt titok, hogy a cég a magas működési költségek miatt veszteséges, mert bár a forgalom évről évre növekszik, az abból származó bevételek egyelőre messze nem fedezik a kiadásokat. Korábban elhangzott, az üzemeltetés körülbelül egymillió utasnál lehet nullszaldós, ami a debreceni városvezetés szerint a 2020-as évek közepére realizálható (az idei évre 600-700 ezer utast várnak). Addig azonban bele kell nyúlni a kasszába, mint Vajda János ügyvezető is írja a 2018-as üzleti jelentésben, a veszteséget tulajdonosi kölcsönből, pótbefizetésekből, állami támogatásból tervezik finanszírozni.
A város, mint azt már sokszor hallhattuk az elmúlt években, a gazdaságpolitikai célok eszközeként tekint a repülőtérre és elkötelezett a fejlesztése iránt. Az önkormányzat éppen azért vásárolt üzletrészt a korábbi többségi tulajdonos Xangától (Herdon István üzletembertől, akit a gazdagok toplistáiról, de a Cívishírről is ismerhet az olvasó), mert a már említett egymilliós utasforgalom eléréséhez milliárdos állami, önkormányzati befektetések szükségesek (leszállást segítő navigációs rendszerek, kifutópályák, utasterminálok stb.).
Az viszont nem megy – indokolta a tranzakciót akkor Papp László –, hogy egy többségi magántulajdonban lévő cégbe öntsenek bele ennyi közpénzt.
Megduplázódott a 2017-es mínusz
A repülőteret üzemeltető Debrecen International Airport Kft. 2017-ben 212 millió forintos mínuszt szenvedett, tavaly pedig 428 millió forintos veszteséggel zárta az 1,25 milliárdos mérlegfőösszegű évet. Ebben a személyi és az anyag jellegű ráfordítások jelentős növekedése játszott főszerepet – tartalmazza az előterjesztés (két évvel ezelőtt az átlagos statisztikai állományi létszám 69, egy évvel később 98 fő volt). A múlt évi 856 millió forintos árbevétel mintegy 51 százalékát a bolti értékesítés hozta (e tekintetben a másik két legjelentősebb szegmens a légiforgalom és a földi kiszolgálás volt). A társaság tőkéje viszont az említett okokból rendezésre szorul.
A debreceni repülőtéren a Wizzair két bázisgépet üzemeltet, a Lufthansa pedig a müncheni járatot repüli a cívisvárosból. Nyaranta charterek indulnak európai és afrikai üdülőhelyekre, továbbá egész évben folyamatosan érkeznek privát és vállalati repülőgépek.
Ratalics László