Vizsgázik a gyerek? Üljön be a vizsgabiztos mellé!

Több apró változás mellett közérdeklődésre számot tartó újdonságokat is tartalmaz a nemrég módosított és január 1-jétől életbe lépő, a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló, 24/2005.GKM rendelet.
Nem a rutinvizsga szűnik meg
Napok óta hangos attól a magyar média, hogy megszűnik a rutinvizsga, noha ez óriási tévedés. Ezzel ellentétben, a B kategóriás – úrvezetői – jogosítvány megszerzéséhez szükséges járműkezelési vizsga szűnik meg, tehát januártól a járművezető-jelöltek egy elméleti (KRESZ-vizsga) és egy forgalmi vizsgát követően szerezhetnek vezetői engedélyt. Ezzel párhuzamosan az eddig 50 perces (40 perc vezetési idő) forgalmi vizsga idejét megnövelik, így 60 perces (50 perc vezetési idő) forgalmi vizsgákra számíthatnak a jelöltek. A tervek szerint a megnövekedett vizsgaidő ad lehetőséget arra, hogy a próbálkozók számot adjanak járműkezelési tudásukból is.
A további vizsgakategóriákban a jogszabályalkotók nem változtattak, így a nagykategóriák (teherautó, autóbusz) esetében továbbra is megmaradnak vizsgaelemként a biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsgák, amik korszerűtlenségük, életszerűtlenségük miatt szakmai körökben a legnagyobb ellenérzést kiváltják.
Ráérsz? Gyere velem vizsgázni!
A módosítások másik – talán a legnagyobb visszhangot kiváltó – érdekessége, hogy január 1-jétől a járművezetői vizsgákra bárki beülhet a vizsgabiztos mellé, aki rendelkezik a jelöltet felkészítő autósiskola vezetőjének a felhatalmazásával. Egyetlen kritériumot fogalmaz meg a rendelet, eszerint a vizsga rendjét részvételével nem zavarhatja meg az íly módon „közreműködő”.
Könnyítés a motorozni vágyóknak
Évről évre egyre nagyobb számban közlekednek segédmotorkerékpárral az utakon, ráadásul egyre nehezebb kiszúrni, hogy a rendszám nélküli masinák közül melyik az, ami meghaladja az előírt maximális 50 köbcentit. Ezt orvosolandó próbálja a vizsgarendelet megkönnyíteni a motoros jogosítványhoz jutás lehetőségét, oly módon, hogy a B kategóriás vezetői engedéllyel rendelkező számára egy könnyített – 3 óra elméleti és 2 óra gyakorlati – képzést követő vizsgával lehet A1 kategóriára jogosultságot szerezni. Ezzel a kategóriával jelenleg a 125 köbcenti hengerűrtartalmat és a 11 kiloWattos teljesítményt meg nem haladó motorkerékpárokat lehet vezetni.
Hajrá, középiskolák
A módosított rendelet több ponton is foglalkozik és támogatja a közoktatási intézmények részvételét a járművezető-képzésben, ami a Cívishír által megkérdezett közúti közlekedési szakemberek szerint hosszú távon alternatíva lehet a most kíméletlen árversenyt folytató, és ennek eredményeként felületes képzést nyújtó autósiskolákkal szemben. A rendelet konkretizálja a távoktatás lehetőségét is az elméleti képzés során.















