Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték

Cívishír | 2025. 05. 23. | 16:43:26
Az év első negyedévében eladott új autók 37 százaléka volt benzines vagy dízel – hangzott el a Debrecen Drive-on.
Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték
Vasárnap estig várnak családi programokkal (Fotó: Debrecen Drive)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mindenki a maga közlekedési igényei alapján hozzon döntést járművásárlásnál; aki keveset megy és ritkán hagyja el a várost, annak jobb lehet az elektromos, de még így is akadnak hátrányok – szűrhettük le az ötödik Debrecen Drive szakmai konferenciáján május 23-án a Nagyerdei Stadionban.

A népszerű járműipari kiállítás és show felvezető napján – a köszöntők után – az MBH Bank részéről Záhonyi Ádám egyebek mellett a belsőégésről az elektromos meghajtásra, a „zéró kibocsátásra” való átállás nehézségeiről beszélt, emlékeztetve, előbbit – a gépjárművek esetében – eredetileg 2035-ig engedélyezték volna az európai uniós országokban. A széndioxid-kvóták túllépése miatt szigorú büntetésekkel sújtott gyártók a kereskedőkkel együtt bizonytalanok a jövőt illetően, az európai járműipar helyzetét a kínai autódömping és az USA vámháborúja tovább nehezíti – hangzott el. Az sem segít, hogy a vásárlói márkahűség múltidőbe került. A szakember szerint az ágazati szereplők általános véleménye az, hogy az átállás a tervezettnél hosszabb időt vesz majd igénybe, eközben a vevőket a plugin hibridek felé terelik. Ugyanakkor a folyamat országonként is eltérő, hiszen míg Kínában az állampárt eldöntötte az elektromos autózás felfuttatását, addig az USA-ban – Magyarország is ide sorolható – nincs ekkora elfogadottsága a technológiának.

Hazánkban például a 2025 első három hónapjában értékesített új gépjárműveknek a 17 százaléka volt tisztán elektromos, míg a benzines és a dízel meghajtás együttesen 37 százalékot tett ki. Záhonyi Ádám hozzátette, az elektromos autók 80 százalékát cégek vásárolták, miután idén ők kaptak rá központi támogatást.

Debrecen polgármestere köszöntötte a konferencia résztvevőit a kerekasztal-beszélgetések előtt (Fotó: Papp László / Facebook )

A Debreceni Drive szakmai konferenciájának első kerekasztal-beszélgetésén Bói Lóránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár egy, a zöld rendszámok 2024-es szigorítására vonatkozó felvetésre úgy reagált, nem készülnek változtatásra, ugyanakkor az alacsony károsanyag-kibocsátású hibridek esetében nem kizárt, hogy a jogalkotó, ha jelentős késéssel is, de lekövethet kívánatos változásokat. Ezzel arra célzott, hogy egyszer talán újra ösztönözhetik ingyenes parkolással a kisebb teljesítményű hibrid autók vásárlását. Mivel Magyarországon a jellemző autóhasználat napi 30-40 kilométerre korlátozódik, Bói az elektromobilitás helyét a városi közlekedésben látja. Hozzátette: Debrecenben és Nyíregyházán – az agglomerációt is ideértve – a vasút fejlesztésén van a hangsúly, különös tekintettel arra, hogy a már meglévő és az épülő gyárakba el is kell jutni.

A CATL kommunikációs és PR menedzsere, Sidló Noémi azt mondta, az akkumulátorgyártásban világszinten 40 százalékos piaci részesedéssel bíró vállalatnál elsődlegesen a tisztán elektromos meghajtás mentén terveznek, ezzel együtt a debreceni gyár fókuszában az európai ügyfelek kiszolgálása áll. Az iparági lassulást a kínaiak is érzékelik, de a folyamat nem áll le. – A CATL már 14-16 év élettartammal bíró akkumulátorokat fejleszt és képesek 5 perc töltéssel 570 kilométere hatótávot biztosítani. Közben egy másik kínai járműipari vállalattal, a NIO–val olyan, nagyvárosokba szánt, a teljes országukat lefedő akkumulátorcsere-hálózatot építenének ki, amely révén percek alatt eleve feltöltött akkumulátorokat kapnának a gépjárművek a töltőállomásokon – hangoztatta Sidló Noémi.

Wolf Csaba, a Semcorp Hungary Kft. alelnöke közölte: a nagy összegű beruházásokra, a világszerte épülő gyárakra tekintettel nem az a kérdés, hogy a jövő közlekedése elektromos lesz-e, hanem az, hogy milyen típusú akkumulátorokat használunk a következő időszakban. 

Szerinte a lítium-ionos akkumulátorok a fajlagos alacsony áruk miatt 10 évig még biztosan meghatározóak lesznek. A szakember emlékeztetett, Kína kutatás-fejlesztésben bőven Európa előtt jár, az e-autók pedig sokkal kapósabbak. Ugyanakkor – jegyezte meg – az ilyen összehasonlítások a totálisan eltérő politikai, társadalmi viszonyok miatt torzítanak (magyarul az ázsiai országban sokkal gyorsabban megszületnek jelentős döntések, ugyanakkor a társadalom azt legfeljebb tudomásul veheti). Mielőtt végleg átadnák a helyüket a tisztán elektromos meghajtásnak, Wolf Csaba 15 évet ad a plugin hibrideknek; ő maga egyelőre dízel autót használ, mert kényelmesnek tartja és 1200 kilométert mehet tankolási kényszer nélkül (naponta is sokat autózik).

A thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. mérnökségvezetője, Homovics Róberttől megtudhattuk, a német cég szempontjából nincs jelentősége, hogy melyik meghajtás lesz a befutó, hiszen az általuk gyártott rugók és stabilizátorok minden autóba szükségesek. Ők is érzik az ágazati visszaesést, a gyártókapacitásaik nincsenek leterhelve. Ő maga a dicsérte plugin hibrideket, mondván, sokaknak jelent élhető alternatívát.

A beszélgetést moderáló Husi Géza dékán (Debreceni Egyetem Műszaki Kar) a folyamatosan, azaz 15 percenként változó áramárra irányítva a figyelmet, az energiatárolás kérdéseiről beszélt. Dolgoznak azon – jelezte –, hogy Debrecenben 15 éven belül a lehető legelőnyösebben valósulhasson meg az áramhasználat (például a közösségi járműveket úgy töltsék, hogy az a legolcsóbb legyen).

Egy másik kerekasztal-beszélgetésen Adorján Zoltán sokszoros magyar bajnok salakos, a város díszpolgára jövőbe mutatónak nevezte az elektromos meghajtást és egyre kifinomultabbnak tartja az ilyen motorversenyeket is. A nyomaték egyenesen lenyűgözi. Mégis, a sportág varázsához a zaj, a szag is szorosan hozzátartozik, márpedig az elektromossággal ez elvész, derült ki a szavaiból. 

Fejes Tamás ezúttal nem zenészként, hanem üzletemberként volt jelen. Ő úgy gondolja, 

a jövő meghajtása a gyártói, nagyvállalati, tulajdonosi érdekek mentén dől el, mi legfeljebb statisztálhatunk ehhez. – Ha úgy akarják, akkor elektromos autózás lesz. Én egyébként azt ajánlom, hogy mindenki a maga közlekedési igényei alapján hozzon döntést járművásárlásnál. Magam ezt is, azt is használom, városon belül elektromossal közlekedek, nagyobb utakra a dízellel megyek. Európa-szerte van tapasztalatom, úgy gondolom, az elektromos autózás egyelőre „billeg” a töltőhálózat hiányossága miatt 

– magyarázta a népszerű dobos, aki még mindig neheztel a jogalkotókra a zöld rendszámokhoz kötődő szigorítás miatt. Fejes Tamás úgy ugrott bele egy több tízmillió forintos plugin hibrid megvásárlásába – derült ki –, hogy ingyenes parkolással kalkulált, ám kellemetlen meglepetésre azt „egy tollvonással megszüntették”.

Szabó Péter László, a Schaeffler Debrecen ügyvezetője közölte: számukra az elektromobilitási iparág sokkal kevesebb megrendelést ad a korábbinál, bizonytalanságokat tapasztal és nem is hiszi, hogy 1-2 éven belül megváltozna a helyzet. Ő maga használ elektromos autót, ugyanakkor a meghajtás körüli korábbi felhajtást annak tulajdonítja, hogy a politika maga alá gyűrte a szakmai alapú véleményeket. 

A beszélgetést vezető Szujó Zoltán – aki a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke is – egy kutatás eredményét idézte, amely szerint minden tényezőt beleszámolva (a felhasznált anyagok kitermelésétől a gyártáson, az üzemeltetésen át az újrahasznosításig) az elektromos autók károsanyag-kibocsátása mindössze 5 százalékkal kevesebb a hagyományosénál. Igaz, a lokális környezetszennyezés kiküszöbölése – jegyezte meg – fontos szempont, hiszen jobb levegőt eredményez a településeken.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Debreceni falon debreceni történet
Debreceni falon debreceni történet
Újabb belvárosi mural, amely megfogja az embert.
A munka és a tanulás a GTK-n kéz a kézben jár
A munka és a tanulás a GTK-n kéz a kézben jár
Az OTP Bank stratégiai partnerként vesz részt a Debreceni Egyetem pilotprogramjában.
Viharkárok felszámolása Debrecenben: tovább tart a munka
Viharkárok felszámolása Debrecenben: tovább tart a munka
Több ezer köbméternyi zöldhulladékot már elszállítottak a közterületekről.
Újabb bedrogozott debreceni sofőrt fogtak el
Újabb bedrogozott debreceni sofőrt fogtak el
A kocsijában találtak kábítószergyanús növényi származékot.
A minisztérium sem tudja, mikor érnek a Sámsoni út végére
A minisztérium sem tudja, mikor érnek a Sámsoni út végére
Ingatlanper, közműkáosz, újratervezés – a debreceniek még hosszú ideig számíthatnak a reggeli és esti dugókra.
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
A beruházás 9 milliárd forintba kerül.
Lezárják a Széchenyi utca egyik ágát
Lezárják a Széchenyi utca egyik ágát
Aszfaltoznak a debreceni csomópontban.
Zsebtolvajt fogtak el a debreceni belvárosban
Zsebtolvajt fogtak el a debreceni belvárosban
Buszokon és villamosokon szedte áldozatait.
Egy tróger autónepperként verte át az embereket
Egy tróger autónepperként verte át az embereket
Az ügyben a nyomozást a Debreceni Rendőrkapitányság folytatta le.
A munka és a tanulás a GTK-n kéz a kézben jár
A munka és a tanulás a GTK-n kéz a kézben jár
Az OTP Bank stratégiai partnerként vesz részt a Debreceni Egyetem pilotprogramjában.
Mire készül Bács Zoltán az egyetemen?
Mire készül Bács Zoltán az egyetemen?
A hiányosságokat is látja a rektori székre pályázó kancellár. Bemutatta, hogy miként törekedne a kijavításukra.
Felsőoktatás: megdőlt minden eddigi rekord
Felsőoktatás: megdőlt minden eddigi rekord
Idén 44 egyetemen és főiskolán volt lehetőség pótfelvételi jelentkezés benyújtására.
Kollégiumi helyek Debrecenben: döntés augusztus 21. után
Kollégiumi helyek Debrecenben: döntés augusztus 21. után
A jelentkezők 70-80 százalékát tudják felvenni.
Európai Egyetemi Játékok: debreceni bronzérem
Európai Egyetemi Játékok: debreceni bronzérem
A női teniszezők kitettek magukért.
Munkacsoport alakult Debrecenben a Tisza-tóért
Munkacsoport alakult Debrecenben a Tisza-tóért
A tó fejlesztésének komplex programjával foglalkoznak a Debreceni Egyetemen.
Új távlatokat nyithat a debreceni kutatás eredménye
Új távlatokat nyithat a debreceni kutatás eredménye
A retina betegségeinek gyógyításában hozhat áttörést.
A szoptatást népszerűsítették Debrecenben
A szoptatást népszerűsítették Debrecenben
Nemcsak a babának, hanem az anyának is jó.
Rászoruló fiatalok jelentkezését várja a Corvinus
Rászoruló fiatalok jelentkezését várja a Corvinus
Érettségizetteknek felkészítő tehetségprogram indul.
Forgalomkorlátozás a debreceni klinikán
Forgalomkorlátozás a debreceni klinikán
A térburkolat cseréje várhatóan két hétig tart.
Felújítást terveznek a debreceni gimnáziumban
Felújítást terveznek a debreceni gimnáziumban
Új kazánokat építtetnének be.
Katasztrofális az állapot Magyarországon
Katasztrofális az állapot Magyarországon
A megmentő eső sem akar érkezni...
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Építőipar: enyhe növekedés 2024-hez képest
Építőipar: enyhe növekedés 2024-hez képest
Megérkezett a KSH legfrissebb jelentése.
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Leginkább a hátrányos helyzetűeken segítenek.
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Az összeg a hónap végéig megérkezik a számlára.
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
A beruházás 9 milliárd forintba kerül.
Két családi pótlék érkezik augusztusban
Két családi pótlék érkezik augusztusban
Az iskolakezdésre jól jöhet.
Mire készül Bács Zoltán az egyetemen?
Mire készül Bács Zoltán az egyetemen?
A hiányosságokat is látja a rektori székre pályázó kancellár. Bemutatta, hogy miként törekedne a kijavításukra.
A legalább 250 lakásos projektek kiemeltek lesznek
A legalább 250 lakásos projektek kiemeltek lesznek
Új pályára állítja a lakásépítéseket – jelentette be az államtitkár.
Lesz elég kenyér a magyaroknak
Lesz elég kenyér a magyaroknak
Befejeződött az aratás.
Debrecen továbbra is a legdrágább
Debrecen továbbra is a legdrágább
Így alakul az albérletpiac a felsőoktatási ponthatárok kihirdetése után.
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Augusztus 20.: grandiózus tűzijátékkal készülnek
Augusztus 20.: grandiózus tűzijátékkal készülnek
Több mint 45 ezer fény- és pirotechnikai elem jelenik meg a drónshow és fényfestés mellett.
Velocipédek debreceni módra
Velocipédek debreceni módra
Katona Attila gyűjtőszenvedélye élményszámba megy az Új Városházán.
Fülledt esték, forró élmények
Fülledt esték, forró élmények
Augusztusban újra felpezsdül a debreceni Grand Casino világa – zene, játék és szórakozás minden mennyiségben.
Nézzen hullócsillagokat a pusztában!
Nézzen hullócsillagokat a pusztában!
Farkasokkal és vadlovakkal.
Minden a lovakról szól Hajdúszoboszlón
Minden a lovakról szól Hajdúszoboszlón
A programok ingyenesek, kivéve a Nemzeti Lovas Színház előadását.
Reflektorfényben a Zsuzsi
Reflektorfényben a Zsuzsi
Különleges kiállítás várja az érdeklődőket a FÓRUM Debrecenben.
Lánchíd, ahol a szabadság kezdődött
Lánchíd, ahol a szabadság kezdődött
Ötven éve hozták meg életük legnagyobb döntését.
Közeledik az év legnagyobb bulija, a Strandok Éjszakája
Közeledik az év legnagyobb bulija, a Strandok Éjszakája
Hat hajdú-bihari fürdő csatlakozott a programhoz.
Most ön is megnézheti, milyen a felújított Régi Városháza
Most ön is megnézheti, milyen a felújított Régi Városháza
Vezetett túrára hívják a debrecenieket.
Megidézik Jókai alakját a berettyóújfalui strandon
Megidézik Jókai alakját a berettyóújfalui strandon
Játékokkal, kvízzel várják az érdeklődőket.
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Profi autós fali töltők a Bronzelektrótól
Profi autós fali töltők a Bronzelektrótól
Korszerű megoldások az elektromos gépkocsi egyszerű, kényelmes töltésére.
Jó hírt kaptak az autósok
Jó hírt kaptak az autósok
Kevesebbet kell fizetni a kúton.
Újabb féléves csúcson a használtautó-piac
Újabb féléves csúcson a használtautó-piac
A kedvenc továbbra is az Opel.
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
A BMW ezzel a lépéssel követi a Mercedes-Benz példáját.
Több mint ötezer autót vonnak ki a forgalomból
Több mint ötezer autót vonnak ki a forgalomból
Szabálytalanul jelentették be a járműveket.
Gyanta eltávolítása autóról
Gyanta eltávolítása autóról
Így védd meg a fényezést!
Komoly változás jön a gépjárművek honosításánál
Komoly változás jön a gépjárművek honosításánál
Több mint 1440 újabb helyszín nyílik meg.
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Fontos feladat a megújulás - hangzott el.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Katasztrofális az állapot Magyarországon
Katasztrofális az állapot Magyarországon
A megmentő eső sem akar érkezni...
Hirdetés
Hirdetés
Debreceni falon debreceni történet
Debreceni falon debreceni történet
Újabb belvárosi mural, amely megfogja az embert.
Hirdetés
Hirdetés
A munka és a tanulás a GTK-n kéz a kézben jár
A munka és a tanulás a GTK-n kéz a kézben jár
Az OTP Bank stratégiai partnerként vesz részt a Debreceni Egyetem pilotprogramjában.
Gazdaság
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Építőipar: enyhe növekedés 2024-hez képest
Megérkezett a KSH legfrissebb jelentése.
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Leginkább a hátrányos helyzetűeken segítenek.
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Az összeg a hónap végéig megérkezik a számlára.
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
A beruházás 9 milliárd forintba kerül.
Két családi pótlék érkezik augusztusban
Az iskolakezdésre jól jöhet.
Támogatott tartalom
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Cél a régió építőipari szakember-utánpótlásának biztosítása.
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
A debreceni közlekedési társaság beszerzési hirdetménye.
Hirdetés
Hirdetés