Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték

Cívishír | 2025. 05. 23. | 16:43:26
Az év első negyedévében eladott új autók 37 százaléka volt benzines vagy dízel – hangzott el a Debrecen Drive-on.
Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték
Vasárnap estig várnak családi programokkal (Fotó: Debrecen Drive)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mindenki a maga közlekedési igényei alapján hozzon döntést járművásárlásnál; aki keveset megy és ritkán hagyja el a várost, annak jobb lehet az elektromos, de még így is akadnak hátrányok – szűrhettük le az ötödik Debrecen Drive szakmai konferenciáján május 23-án a Nagyerdei Stadionban.

A népszerű járműipari kiállítás és show felvezető napján – a köszöntők után – az MBH Bank részéről Záhonyi Ádám egyebek mellett a belsőégésről az elektromos meghajtásra, a „zéró kibocsátásra” való átállás nehézségeiről beszélt, emlékeztetve, előbbit – a gépjárművek esetében – eredetileg 2035-ig engedélyezték volna az európai uniós országokban. A széndioxid-kvóták túllépése miatt szigorú büntetésekkel sújtott gyártók a kereskedőkkel együtt bizonytalanok a jövőt illetően, az európai járműipar helyzetét a kínai autódömping és az USA vámháborúja tovább nehezíti – hangzott el. Az sem segít, hogy a vásárlói márkahűség múltidőbe került. A szakember szerint az ágazati szereplők általános véleménye az, hogy az átállás a tervezettnél hosszabb időt vesz majd igénybe, eközben a vevőket a plugin hibridek felé terelik. Ugyanakkor a folyamat országonként is eltérő, hiszen míg Kínában az állampárt eldöntötte az elektromos autózás felfuttatását, addig az USA-ban – Magyarország is ide sorolható – nincs ekkora elfogadottsága a technológiának.

Hazánkban például a 2025 első három hónapjában értékesített új gépjárműveknek a 17 százaléka volt tisztán elektromos, míg a benzines és a dízel meghajtás együttesen 37 százalékot tett ki. Záhonyi Ádám hozzátette, az elektromos autók 80 százalékát cégek vásárolták, miután idén ők kaptak rá központi támogatást.

Debrecen polgármestere köszöntötte a konferencia résztvevőit a kerekasztal-beszélgetések előtt (Fotó: Papp László / Facebook )

A Debreceni Drive szakmai konferenciájának első kerekasztal-beszélgetésén Bói Lóránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár egy, a zöld rendszámok 2024-es szigorítására vonatkozó felvetésre úgy reagált, nem készülnek változtatásra, ugyanakkor az alacsony károsanyag-kibocsátású hibridek esetében nem kizárt, hogy a jogalkotó, ha jelentős késéssel is, de lekövethet kívánatos változásokat. Ezzel arra célzott, hogy egyszer talán újra ösztönözhetik ingyenes parkolással a kisebb teljesítményű hibrid autók vásárlását. Mivel Magyarországon a jellemző autóhasználat napi 30-40 kilométerre korlátozódik, Bói az elektromobilitás helyét a városi közlekedésben látja. Hozzátette: Debrecenben és Nyíregyházán – az agglomerációt is ideértve – a vasút fejlesztésén van a hangsúly, különös tekintettel arra, hogy a már meglévő és az épülő gyárakba el is kell jutni.

A CATL kommunikációs és PR menedzsere, Sidló Noémi azt mondta, az akkumulátorgyártásban világszinten 40 százalékos piaci részesedéssel bíró vállalatnál elsődlegesen a tisztán elektromos meghajtás mentén terveznek, ezzel együtt a debreceni gyár fókuszában az európai ügyfelek kiszolgálása áll. Az iparági lassulást a kínaiak is érzékelik, de a folyamat nem áll le. – A CATL már 14-16 év élettartammal bíró akkumulátorokat fejleszt és képesek 5 perc töltéssel 570 kilométere hatótávot biztosítani. Közben egy másik kínai járműipari vállalattal, a NIO–val olyan, nagyvárosokba szánt, a teljes országukat lefedő akkumulátorcsere-hálózatot építenének ki, amely révén percek alatt eleve feltöltött akkumulátorokat kapnának a gépjárművek a töltőállomásokon – hangoztatta Sidló Noémi.

Wolf Csaba, a Semcorp Hungary Kft. alelnöke közölte: a nagy összegű beruházásokra, a világszerte épülő gyárakra tekintettel nem az a kérdés, hogy a jövő közlekedése elektromos lesz-e, hanem az, hogy milyen típusú akkumulátorokat használunk a következő időszakban. 

Szerinte a lítium-ionos akkumulátorok a fajlagos alacsony áruk miatt 10 évig még biztosan meghatározóak lesznek. A szakember emlékeztetett, Kína kutatás-fejlesztésben bőven Európa előtt jár, az e-autók pedig sokkal kapósabbak. Ugyanakkor – jegyezte meg – az ilyen összehasonlítások a totálisan eltérő politikai, társadalmi viszonyok miatt torzítanak (magyarul az ázsiai országban sokkal gyorsabban megszületnek jelentős döntések, ugyanakkor a társadalom azt legfeljebb tudomásul veheti). Mielőtt végleg átadnák a helyüket a tisztán elektromos meghajtásnak, Wolf Csaba 15 évet ad a plugin hibrideknek; ő maga egyelőre dízel autót használ, mert kényelmesnek tartja és 1200 kilométert mehet tankolási kényszer nélkül (naponta is sokat autózik).

A thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. mérnökségvezetője, Homovics Róberttől megtudhattuk, a német cég szempontjából nincs jelentősége, hogy melyik meghajtás lesz a befutó, hiszen az általuk gyártott rugók és stabilizátorok minden autóba szükségesek. Ők is érzik az ágazati visszaesést, a gyártókapacitásaik nincsenek leterhelve. Ő maga a dicsérte plugin hibrideket, mondván, sokaknak jelent élhető alternatívát.

A beszélgetést moderáló Husi Géza dékán (Debreceni Egyetem Műszaki Kar) a folyamatosan, azaz 15 percenként változó áramárra irányítva a figyelmet, az energiatárolás kérdéseiről beszélt. Dolgoznak azon – jelezte –, hogy Debrecenben 15 éven belül a lehető legelőnyösebben valósulhasson meg az áramhasználat (például a közösségi járműveket úgy töltsék, hogy az a legolcsóbb legyen).

Egy másik kerekasztal-beszélgetésen Adorján Zoltán sokszoros magyar bajnok salakos, a város díszpolgára jövőbe mutatónak nevezte az elektromos meghajtást és egyre kifinomultabbnak tartja az ilyen motorversenyeket is. A nyomaték egyenesen lenyűgözi. Mégis, a sportág varázsához a zaj, a szag is szorosan hozzátartozik, márpedig az elektromossággal ez elvész, derült ki a szavaiból. 

Fejes Tamás ezúttal nem zenészként, hanem üzletemberként volt jelen. Ő úgy gondolja, 

a jövő meghajtása a gyártói, nagyvállalati, tulajdonosi érdekek mentén dől el, mi legfeljebb statisztálhatunk ehhez. – Ha úgy akarják, akkor elektromos autózás lesz. Én egyébként azt ajánlom, hogy mindenki a maga közlekedési igényei alapján hozzon döntést járművásárlásnál. Magam ezt is, azt is használom, városon belül elektromossal közlekedek, nagyobb utakra a dízellel megyek. Európa-szerte van tapasztalatom, úgy gondolom, az elektromos autózás egyelőre „billeg” a töltőhálózat hiányossága miatt 

– magyarázta a népszerű dobos, aki még mindig neheztel a jogalkotókra a zöld rendszámokhoz kötődő szigorítás miatt. Fejes Tamás úgy ugrott bele egy több tízmillió forintos plugin hibrid megvásárlásába – derült ki –, hogy ingyenes parkolással kalkulált, ám kellemetlen meglepetésre azt „egy tollvonással megszüntették”.

Szabó Péter László, a Schaeffler Debrecen ügyvezetője közölte: számukra az elektromobilitási iparág sokkal kevesebb megrendelést ad a korábbinál, bizonytalanságokat tapasztal és nem is hiszi, hogy 1-2 éven belül megváltozna a helyzet. Ő maga használ elektromos autót, ugyanakkor a meghajtás körüli korábbi felhajtást annak tulajdonítja, hogy a politika maga alá gyűrte a szakmai alapú véleményeket. 

A beszélgetést vezető Szujó Zoltán – aki a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke is – egy kutatás eredményét idézte, amely szerint minden tényezőt beleszámolva (a felhasznált anyagok kitermelésétől a gyártáson, az üzemeltetésen át az újrahasznosításig) az elektromos autók károsanyag-kibocsátása mindössze 5 százalékkal kevesebb a hagyományosénál. Igaz, a lokális környezetszennyezés kiküszöbölése – jegyezte meg – fontos szempont, hiszen jobb levegőt eredményez a településeken.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Központot neveztek el az egykori debreceni orvosról
Központot neveztek el az egykori debreceni orvosról
Szilvássy Juditnak állítottak emléket a Debreceni Egyetemen.
Kapu Tibor docens lett Debrecenben
Kapu Tibor docens lett Debrecenben
Diplomaosztót tartottak az egyetemen.
Megoldódhat a parkolás a Szoboszlói úti iskolánál
Megoldódhat a parkolás a Szoboszlói úti iskolánál
Közlekedési beruházásokról jelentjük.
Jelentős késések a debreceni vasútvonalon
Jelentős késések a debreceni vasútvonalon
Meghibásodott a biztosítóberendezés.
Ezreket vonzott az első debreceni jégvirágkarnevál
Ezreket vonzott az első debreceni jégvirágkarnevál
A Szent Anna utcától indult a felvonulás.
Félautomata defibrillátor a debreceni óvodában
Félautomata defibrillátor a debreceni óvodában
A dolgozók tudják, mit kell csinálni hirtelen szívhalál esetén.
Uralkodói elismerés a debreceni adjunktusnak
Uralkodói elismerés a debreceni adjunktusnak
A Koronarend lovagi fokozatot kapott.
Parkolót adnának el a Délibábnál
Parkolót adnának el a Délibábnál
A megszűnő helyeket pótolná a debreceni önkormányzat.
Országos razzia kezdődik
Országos razzia kezdődik
Az ittas sofőrök kiszűrése a cél.
Központot neveztek el az egykori debreceni orvosról
Központot neveztek el az egykori debreceni orvosról
Szilvássy Juditnak állítottak emléket a Debreceni Egyetemen.
Kapu Tibor docens lett Debrecenben
Kapu Tibor docens lett Debrecenben
Diplomaosztót tartottak az egyetemen.
Uralkodói elismerés a debreceni adjunktusnak
Uralkodói elismerés a debreceni adjunktusnak
A Koronarend lovagi fokozatot kapott.
Nyílt nap leendő gyógyszerészeknek Debrecenben
Nyílt nap leendő gyógyszerészeknek Debrecenben
A képzésről és a munkalehetőségekről is lehet tájékozódni.
Fejes Tamás: mindenki bevéd valakit
Fejes Tamás: mindenki bevéd valakit
A Tankcsapda idén is meglátogatta a fogyatékkal élő gyerekek debreceni otthonát a DEKOM-mal.
Fiatalokat várnak a Böszörményi úti campusra
Fiatalokat várnak a Böszörményi úti campusra
Nyílt napot tart a Debreceni Egyetem.
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Jobb helyen lehet a park egy másik vagyonkezelőnél.
A LED-es karácsony takarékos
A LED-es karácsony takarékos
A Debreceni Egyetem professzora szerint nem kell agggódni.
Műfüves pályát avattak Hajdúböszörményben
Műfüves pályát avattak Hajdúböszörményben
A Debreceni Egyetem sport és egészséges életmód iránti elhivatottságát hirdeti.
Disznóvágást is lehet tanulni felsőfokon Debrecenben
Disznóvágást is lehet tanulni felsőfokon Debrecenben
Az egyetem egyebek mellett a hazai gasztronómiai hagyományokat is ápolja
Debreceni a Magyar Nephrologiai Társaság új elnöke
Debreceni a Magyar Nephrologiai Társaság új elnöke
Kárpáti István egyetemi docens célja a hazai nefrológia szakmai presztízsének további erősítése.
Pekár Imrére emlékeztek Debrecenben
Pekár Imrére emlékeztek Debrecenben
A mindennapi kenyerünk alapját adó liszttel ért el kiemelkedő eredményt.
M30: döntés az átvételről
M30: döntés az átvételről
„A kivitelezői felelősség nem ér véget a javítással.”
Magyar gazdák tüntetnek Brüsszelben
Magyar gazdák tüntetnek Brüsszelben
Az eseményre minden uniós tagállamból érkeznek résztvevők, összesen csaknem 10 ezren.
Megoldódhat a parkolás a Szoboszlói úti iskolánál
Megoldódhat a parkolás a Szoboszlói úti iskolánál
Közlekedési beruházásokról jelentjük.
Hitelmoratóriummal segítik a gazdákat
Hitelmoratóriummal segítik a gazdákat
Ez a segítség jövő év november végéig tart.
Parkolót adnának el a Délibábnál
Parkolót adnának el a Délibábnál
A megszűnő helyeket pótolná a debreceni önkormányzat.
Így keltenék új életre a Vekerit
Így keltenék új életre a Vekerit
Acsádi-tó Debrecenben? Kanyargós Kondoros? Négy kisebb víz a Tócóvölgyben?
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Jobb helyen lehet a park egy másik vagyonkezelőnél.
MÁV: csökkennek a jegyárak
MÁV: csökkennek a jegyárak
Anyagi segítség a családoknak - írják.
Lázár János Hajdúszoboszlón: négysávosítás 2029-re
Lázár János Hajdúszoboszlón: négysávosítás 2029-re
Borongós hangulatúnak írta le a Putyinnál tett látogatást a miniszter.
Játszóteret alakítanának ki Tiszacsegén
Játszóteret alakítanának ki Tiszacsegén
Szelfipont, járdaépítés, és a zöldterület rendezése is napirenden.
Lakossági energiatároló program indul
Lakossági energiatároló program indul
A napelemmel rendelkező családoknak.
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Jobb helyen lehet a park egy másik vagyonkezelőnél.
Campus: Armin van Buuren érkezik
Campus: Armin van Buuren érkezik
Holland szupersztár a debreceni Nagyerdőn.
Hópihe és Marcipán a gyermekklinikán
Hópihe és Marcipán a gyermekklinikán
A DEKOM Mikulása Debrecenben.
Kültéri mártózás Debrecenben
Kültéri mártózás Debrecenben
Bemelegítésként jóga is lesz.
A sötétség a legtöbbször belülről fakad
A sötétség a legtöbbször belülről fakad
„Nézzük meg, vegyük észre, hol tartunk, kiben bízunk, milyen erőknek engedünk”
Adventi menet és ünnepi fényár Debrecenben
Adventi menet és ünnepi fényár Debrecenben
Meggyújtották az első gyertyát.
Új korszak kezdődik a WATCH programban
Új korszak kezdődik a WATCH programban
A korábbinál is nagyobb az érdeklődés: az Agóra weboldalán lehet jelentkezni.
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Különleges festmények és ritka műtárgyak a Villás Galériában.
Ilyen adventet még nem látott Debrecen
Ilyen adventet még nem látott Debrecen
Jégvirágkarnevál és több mint száz program december 24-ig.
Már a helyén Debrecen karácsonyfája
Már a helyén Debrecen karácsonyfája
Helyi lakos ajánlotta fel az ezüstfenyőjét.
Debrecenben a Verbier Fesztivál tehetséginkubátorának fiataljai
Debrecenben a Verbier Fesztivál tehetséginkubátorának fiataljai
A debreceni hangverseny műsora Beethoven pályájának három különböző arcát villantja fel.
Buka Péter különleges koncerttel készül Debrecenben
Buka Péter különleges koncerttel készül Debrecenben
Új fejezet nyílik a fiatal zongorista pályáján.
Tovább emelkednek az üzemanyagárak
Tovább emelkednek az üzemanyagárak
Rossz hír az autósoknak.
Ablakra szerelhető légterelő
Ablakra szerelhető légterelő
Apró autós kiegészítő, nagy különbség.
CATL: már 120 ezer modul készült Debrecenben
CATL: már 120 ezer modul készült Debrecenben
Ez összesen 30 ezer e-autó gyártását tette lehetővé.
Opelt, Suzukit, Fordot keresnek leginkább a tolvajok
Opelt, Suzukit, Fordot keresnek leginkább a tolvajok
Mutatjuk, az év első felében hány autót loptak el Magyarországon.
Jól megy a Skodának
Jól megy a Skodának
Komoly nyereséget könyvelhetnek el.
Több mint fémilliárdra büntették a Használtatautó.hu-t
Több mint fémilliárdra büntették a Használtatautó.hu-t
Az oldal piaci részesedése 70 százalékos volt a vizsgált időszakban.
Újabb áremelkedés jön a benzinkutakon
Újabb áremelkedés jön a benzinkutakon
Megint a dízelesek járnak rosszabbul.
Rekordra számítanak a használtautó-piacon
Rekordra számítanak a használtautó-piacon
Csaknem hétszázezer személyautó cserélt gazdát az első három negyedévben.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
M30: döntés az átvételről
M30: döntés az átvételről
„A kivitelezői felelősség nem ér véget a javítással.”
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Magyar gazdák tüntetnek Brüsszelben
Az eseményre minden uniós tagállamból érkeznek résztvevők, összesen csaknem 10 ezren.
Hitelmoratóriummal segítik a gazdákat
Ez a segítség jövő év november végéig tart.
Parkolót adnának el a Délibábnál
A megszűnő helyeket pótolná a debreceni önkormányzat.
Így keltenék új életre a Vekerit
Acsádi-tó Debrecenben? Kanyargós Kondoros? Négy kisebb víz a Tócóvölgyben?
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Jobb helyen lehet a park egy másik vagyonkezelőnél.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Hirdetés
Hirdetés