Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték

Cívishír | 2025. 05. 23. | 16:43:26
Az év első negyedévében eladott új autók 37 százaléka volt benzines vagy dízel – hangzott el a Debrecen Drive-on.
Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték
Vasárnap estig várnak családi programokkal (Fotó: Debrecen Drive)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mindenki a maga közlekedési igényei alapján hozzon döntést járművásárlásnál; aki keveset megy és ritkán hagyja el a várost, annak jobb lehet az elektromos, de még így is akadnak hátrányok – szűrhettük le az ötödik Debrecen Drive szakmai konferenciáján május 23-án a Nagyerdei Stadionban.

A népszerű járműipari kiállítás és show felvezető napján – a köszöntők után – az MBH Bank részéről Záhonyi Ádám egyebek mellett a belsőégésről az elektromos meghajtásra, a „zéró kibocsátásra” való átállás nehézségeiről beszélt, emlékeztetve, előbbit – a gépjárművek esetében – eredetileg 2035-ig engedélyezték volna az európai uniós országokban. A széndioxid-kvóták túllépése miatt szigorú büntetésekkel sújtott gyártók a kereskedőkkel együtt bizonytalanok a jövőt illetően, az európai járműipar helyzetét a kínai autódömping és az USA vámháborúja tovább nehezíti – hangzott el. Az sem segít, hogy a vásárlói márkahűség múltidőbe került. A szakember szerint az ágazati szereplők általános véleménye az, hogy az átállás a tervezettnél hosszabb időt vesz majd igénybe, eközben a vevőket a plugin hibridek felé terelik. Ugyanakkor a folyamat országonként is eltérő, hiszen míg Kínában az állampárt eldöntötte az elektromos autózás felfuttatását, addig az USA-ban – Magyarország is ide sorolható – nincs ekkora elfogadottsága a technológiának.

Hazánkban például a 2025 első három hónapjában értékesített új gépjárműveknek a 17 százaléka volt tisztán elektromos, míg a benzines és a dízel meghajtás együttesen 37 százalékot tett ki. Záhonyi Ádám hozzátette, az elektromos autók 80 százalékát cégek vásárolták, miután idén ők kaptak rá központi támogatást.

Debrecen polgármestere köszöntötte a konferencia résztvevőit a kerekasztal-beszélgetések előtt (Fotó: Papp László / Facebook )

A Debreceni Drive szakmai konferenciájának első kerekasztal-beszélgetésén Bói Lóránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár egy, a zöld rendszámok 2024-es szigorítására vonatkozó felvetésre úgy reagált, nem készülnek változtatásra, ugyanakkor az alacsony károsanyag-kibocsátású hibridek esetében nem kizárt, hogy a jogalkotó, ha jelentős késéssel is, de lekövethet kívánatos változásokat. Ezzel arra célzott, hogy egyszer talán újra ösztönözhetik ingyenes parkolással a kisebb teljesítményű hibrid autók vásárlását. Mivel Magyarországon a jellemző autóhasználat napi 30-40 kilométerre korlátozódik, Bói az elektromobilitás helyét a városi közlekedésben látja. Hozzátette: Debrecenben és Nyíregyházán – az agglomerációt is ideértve – a vasút fejlesztésén van a hangsúly, különös tekintettel arra, hogy a már meglévő és az épülő gyárakba el is kell jutni.

A CATL kommunikációs és PR menedzsere, Sidló Noémi azt mondta, az akkumulátorgyártásban világszinten 40 százalékos piaci részesedéssel bíró vállalatnál elsődlegesen a tisztán elektromos meghajtás mentén terveznek, ezzel együtt a debreceni gyár fókuszában az európai ügyfelek kiszolgálása áll. Az iparági lassulást a kínaiak is érzékelik, de a folyamat nem áll le. – A CATL már 14-16 év élettartammal bíró akkumulátorokat fejleszt és képesek 5 perc töltéssel 570 kilométere hatótávot biztosítani. Közben egy másik kínai járműipari vállalattal, a NIO–val olyan, nagyvárosokba szánt, a teljes országukat lefedő akkumulátorcsere-hálózatot építenének ki, amely révén percek alatt eleve feltöltött akkumulátorokat kapnának a gépjárművek a töltőállomásokon – hangoztatta Sidló Noémi.

Wolf Csaba, a Semcorp Hungary Kft. alelnöke közölte: a nagy összegű beruházásokra, a világszerte épülő gyárakra tekintettel nem az a kérdés, hogy a jövő közlekedése elektromos lesz-e, hanem az, hogy milyen típusú akkumulátorokat használunk a következő időszakban. 

Szerinte a lítium-ionos akkumulátorok a fajlagos alacsony áruk miatt 10 évig még biztosan meghatározóak lesznek. A szakember emlékeztetett, Kína kutatás-fejlesztésben bőven Európa előtt jár, az e-autók pedig sokkal kapósabbak. Ugyanakkor – jegyezte meg – az ilyen összehasonlítások a totálisan eltérő politikai, társadalmi viszonyok miatt torzítanak (magyarul az ázsiai országban sokkal gyorsabban megszületnek jelentős döntések, ugyanakkor a társadalom azt legfeljebb tudomásul veheti). Mielőtt végleg átadnák a helyüket a tisztán elektromos meghajtásnak, Wolf Csaba 15 évet ad a plugin hibrideknek; ő maga egyelőre dízel autót használ, mert kényelmesnek tartja és 1200 kilométert mehet tankolási kényszer nélkül (naponta is sokat autózik).

A thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. mérnökségvezetője, Homovics Róberttől megtudhattuk, a német cég szempontjából nincs jelentősége, hogy melyik meghajtás lesz a befutó, hiszen az általuk gyártott rugók és stabilizátorok minden autóba szükségesek. Ők is érzik az ágazati visszaesést, a gyártókapacitásaik nincsenek leterhelve. Ő maga a dicsérte plugin hibrideket, mondván, sokaknak jelent élhető alternatívát.

A beszélgetést moderáló Husi Géza dékán (Debreceni Egyetem Műszaki Kar) a folyamatosan, azaz 15 percenként változó áramárra irányítva a figyelmet, az energiatárolás kérdéseiről beszélt. Dolgoznak azon – jelezte –, hogy Debrecenben 15 éven belül a lehető legelőnyösebben valósulhasson meg az áramhasználat (például a közösségi járműveket úgy töltsék, hogy az a legolcsóbb legyen).

Egy másik kerekasztal-beszélgetésen Adorján Zoltán sokszoros magyar bajnok salakos, a város díszpolgára jövőbe mutatónak nevezte az elektromos meghajtást és egyre kifinomultabbnak tartja az ilyen motorversenyeket is. A nyomaték egyenesen lenyűgözi. Mégis, a sportág varázsához a zaj, a szag is szorosan hozzátartozik, márpedig az elektromossággal ez elvész, derült ki a szavaiból. 

Fejes Tamás ezúttal nem zenészként, hanem üzletemberként volt jelen. Ő úgy gondolja, 

a jövő meghajtása a gyártói, nagyvállalati, tulajdonosi érdekek mentén dől el, mi legfeljebb statisztálhatunk ehhez. – Ha úgy akarják, akkor elektromos autózás lesz. Én egyébként azt ajánlom, hogy mindenki a maga közlekedési igényei alapján hozzon döntést járművásárlásnál. Magam ezt is, azt is használom, városon belül elektromossal közlekedek, nagyobb utakra a dízellel megyek. Európa-szerte van tapasztalatom, úgy gondolom, az elektromos autózás egyelőre „billeg” a töltőhálózat hiányossága miatt 

– magyarázta a népszerű dobos, aki még mindig neheztel a jogalkotókra a zöld rendszámokhoz kötődő szigorítás miatt. Fejes Tamás úgy ugrott bele egy több tízmillió forintos plugin hibrid megvásárlásába – derült ki –, hogy ingyenes parkolással kalkulált, ám kellemetlen meglepetésre azt „egy tollvonással megszüntették”.

Szabó Péter László, a Schaeffler Debrecen ügyvezetője közölte: számukra az elektromobilitási iparág sokkal kevesebb megrendelést ad a korábbinál, bizonytalanságokat tapasztal és nem is hiszi, hogy 1-2 éven belül megváltozna a helyzet. Ő maga használ elektromos autót, ugyanakkor a meghajtás körüli korábbi felhajtást annak tulajdonítja, hogy a politika maga alá gyűrte a szakmai alapú véleményeket. 

A beszélgetést vezető Szujó Zoltán – aki a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke is – egy kutatás eredményét idézte, amely szerint minden tényezőt beleszámolva (a felhasznált anyagok kitermelésétől a gyártáson, az üzemeltetésen át az újrahasznosításig) az elektromos autók károsanyag-kibocsátása mindössze 5 százalékkal kevesebb a hagyományosénál. Igaz, a lokális környezetszennyezés kiküszöbölése – jegyezte meg – fontos szempont, hiszen jobb levegőt eredményez a településeken.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Compliance: a Debreceni Egyetem élen jár
Compliance: a Debreceni Egyetem élen jár
A szabályozottság, a megfelelés elengedhetetlen - mondta a kancellár.
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Több mint kétszázmillió forintot már 2023-ban megkaptak az italkereskedésről ismert ingatlan tulajdonosai.
Dugulás-elhárítésért 3,3 millió forintot is kértek
Dugulás-elhárítésért 3,3 millió forintot is kértek
A debreceni rendőrök elfogták a bandát.
Embercsempészek garázdálkodtak Hajdú-Biharban
Embercsempészek garázdálkodtak Hajdú-Biharban
Fegyházbüntetést kér az ügyészség a Debreceni Törvényszéktől.
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Kitüntette kiválóságait a debreceni orvostudományi kar
Kitüntette kiválóságait a debreceni orvostudományi kar
Három professzor munkáját ismerték el.
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Megkérik az árát a termőföldnek, az biztos.
Pontokért futnak az adysok Debrecenben
Pontokért futnak az adysok Debrecenben
A diákok hozzátartozói is versenybe szállnak.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Elítélték Debrecenben a rendőrökkel balhézó külföldit
Elítélték Debrecenben a rendőrökkel balhézó külföldit
Egy szolgálati kutyával együtt sikerült legyűrni.
Compliance: a Debreceni Egyetem élen jár
Compliance: a Debreceni Egyetem élen jár
A szabályozottság, a megfelelés elengedhetetlen - mondta a kancellár.
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Kitüntette kiválóságait a debreceni orvostudományi kar
Kitüntette kiválóságait a debreceni orvostudományi kar
Három professzor munkáját ismerték el.
Tovább keresik a Debreceni Egyetem hallgatóját
Tovább keresik a Debreceni Egyetem hallgatóját
A Hortobágy-Berettyóban tűnt el terepmunka közben.
Kinai fesztivált rendeztek Debrecenben
Kinai fesztivált rendeztek Debrecenben
Debrecen egyre nemzetközibb, sokszínűbb város - hangzott el.
Járműipari központ lehet a Debreceni Egyetem
Járműipari központ lehet a Debreceni Egyetem
Palkovics László szerint ehhez minden adott az intézményben.
Vakcinák és tévhitek - hallgassuk a tudomány emberét!
Vakcinák és tévhitek - hallgassuk a tudomány emberét!
A Debreceni Egyetem szakembere tart előadást.
Compliance mint versenyelőny
Compliance mint versenyelőny
Fókuszban a szabálykövetés jövője – konferenciát rendeznek Debrecenben.
Kínai ünnepre készül Debrecen
Kínai ünnepre készül Debrecen
Bepillantás a távolkeleti ország kultúrájába, hagyományaiba.
A Debreceni Egyetem hallgatója tűnt el a Hortobágy-Berettyóban
A Debreceni Egyetem hallgatója tűnt el a Hortobágy-Berettyóban
Doktori kutatáshoz végeztek vizsgálatokat, amikor örvénybe kerültek.
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Több mint kétszázmillió forintot már 2023-ban megkaptak az italkereskedésről ismert ingatlan tulajdonosai.
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Megkérik az árát a termőföldnek, az biztos.
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
A négyzetméterár átlagosan 530 ezer forint.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Az állam veszi meg a debreceni tejüzemet
Az állam veszi meg a debreceni tejüzemet
Megtiltották a külföldi tulajdonszerzést.
Felpörgött a használt autók importja
Felpörgött a használt autók importja
A tartósan erős forintárfolyam láthatóan tovább erősítette az érdeklődést a külföldi autópiacok iránt.
A Richter történelmi sikert ért el
A Richter történelmi sikert ért el
Jóváhagyták a denosumab bioszimiláris készítményeket.
Orbán: 3 százalékos hitelprogram a vállalkozásoknak
Orbán: 3 százalékos hitelprogram a vállalkozásoknak
Legfeljebb 150 millió forintot lehet felvenni.
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Őszi különlegességek és veterán varázs október 18-án.
Candlelight koncert a debreceni Nagytemplomban
Candlelight koncert a debreceni Nagytemplomban
A gyertyák meleg fénye, a legismertebb klasszikus dallamok és a helyszín magasztossága együtt teremtenek megismételhetetlen élményt.
Oktoberfest: sörömmel, örömmel Debrecenben
Oktoberfest: sörömmel, örömmel Debrecenben
Nézze meg az első este fotóit! +Képgaléria
Kínai ünnepre készül Debrecen
Kínai ünnepre készül Debrecen
Bepillantás a távolkeleti ország kultúrájába, hagyományaiba.
Szaunázók hétvégéje
Szaunázók hétvégéje
A Bihar Termálliget idén is csatlakozott az országos programhoz: október 4-én és 5-én Varga Balázs szaunamester fogadja a vendégeket a gyógyfürdő szaunavilágában.
Film készült a dúsgazdag debreceni családról
Film készült a dúsgazdag debreceni családról
„Tudta, hogy nem azok a «rohadt kapitalisták» vagyunk…”
Hadházi Káposztás Napok: ez ízleni fog!
Hadházi Káposztás Napok: ez ízleni fog!
A hagyomány folytatódik; a rendezvényre a belépés ingyenes.
Érkezik a  második Oktoberfest Debrecen
Érkezik a második Oktoberfest Debrecen
Igazi bajor hangulat az Egyetem téren
Aukciót tart a Villás Galéria
Aukciót tart a Villás Galéria
Összesen 193 tétel kerül kalapács alá.
24 órás úszás a Bihar Termálligetben
24 órás úszás a Bihar Termálligetben
Csatlakozz Te is az Európai Sporthéthez!
Az orgonairodalom és az orgonisták legjava már Debrecenben is
Az orgonairodalom és az orgonisták legjava már Debrecenben is
Kiderül az is, való-e a zongora a templomba, és hogyan hozható párbeszédbe az orgonával.
Hello Szakma! Hello Karrier!
Hello Szakma! Hello Karrier!
A Hello Szakma! – Út a jövőbe kiállítás és konferencia idén is várja a pályaválasztás előtt álló diákokat és a tanulni vágyó felnőtteket.
Felpörgött a használt autók importja
Felpörgött a használt autók importja
A tartósan erős forintárfolyam láthatóan tovább erősítette az érdeklődést a külföldi autópiacok iránt.
Független biztosítási alkusz szerepe
Független biztosítási alkusz szerepe
Miért fontos a mai piacon?
Tovább emelkedtek az árak a használtautó-piacon
Tovább emelkedtek az árak a használtautó-piacon
A leggyakrabban hirdetett márkák élén továbbra is a Volkswagen és a BMW áll.
Így utazhatsz kényelmesen vidéken
Így utazhatsz kényelmesen vidéken
Autóbérlés mint rejtett lehetőség.
Karosszériavédő fólia: a hosszabb autó élettartam kulcsa
Karosszériavédő fólia: a hosszabb autó élettartam kulcsa
Milyen helyzetekben is segíthet ez a megoldás?
Használtautó-vásárlás okosabban
Használtautó-vásárlás okosabban
Hét fontos ellenőrzési pont a biztonságos döntés előtt.
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Profi autós fali töltők a Bronzelektrótól
Profi autós fali töltők a Bronzelektrótól
Korszerű megoldások az elektromos gépkocsi egyszerű, kényelmes töltésére.
Jó hírt kaptak az autósok
Jó hírt kaptak az autósok
Kevesebbet kell fizetni a kúton.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Compliance: a Debreceni Egyetem élen jár
Compliance: a Debreceni Egyetem élen jár
A szabályozottság, a megfelelés elengedhetetlen - mondta a kancellár.
Hirdetés
Hirdetés
Magyar Péter „óriási sikerről” beszél
Magyar Péter „óriási sikerről” beszél
Orbán Viktor: a Tisza nem több, mint egy brüsszeli projekt.
Gazdaság
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
A négyzetméterár átlagosan 530 ezer forint.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Támogatott tartalom
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Őszi különlegességek és veterán varázs október 18-án.
Akár 200 millió forint tőkéhez juthatnak a vállalkozások
Akár 200 millió forint tőkéhez juthatnak a vállalkozások
A részvételhez online előszűrés szükséges.
Compliance mint versenyelőny
Compliance mint versenyelőny
Fókuszban a szabálykövetés jövője – konferenciát rendeznek Debrecenben.
Candlelight koncert a debreceni Nagytemplomban
Candlelight koncert a debreceni Nagytemplomban
A gyertyák meleg fénye, a legismertebb klasszikus dallamok és a helyszín magasztossága együtt teremtenek megismételhetetlen élményt.
Hirdetés
Hirdetés