Debrecen Drive: autók, tudomány, szórakozás

Először tartottak nyilvános eseményt a Debreceni Egyetem Vezér utcai Tudományos, Technológiai és Innovációs Parkjában megépült Járműlaborban, ahol – stílszerűen – a 2025-ös Debrecen Drive (május 23-25.) hivatalos sajtótájékoztatójára nyíltak meg a kapuk. Az újabb meghatározó debreceni beruházás a járműtechnikai képzés fejlesztéséhez kapcsolódó, több funkciós (oktató, kutató és fejlesztő) laboratóriumi központ – mondta el a Debreceni Egyetem legújabb, szupermodern létesítményéről Menyhárt József, a Műszaki Kar vezetője.
– Szuper hétvége elé nézünk!
– így Miklósvölgyi Péter főszervező, aki előbb arról beszélt, hogy a nézők biztonsága érdekében professzionális műszaki stábot alkalmaznak, amelynek feladata a maximális biztonsági feltételek megteremtése, majd azok betartatása is. A főszervező örömmel újságolta, hogy elfogadta a meghívásukat Hans-Peter Kemser BMW-vezér, aki először tart nyilvános, átfogó, másfél órás előadást a bajor autógyártó debreceni beruházásáról.

A főszervező egy személyes kitérőt téve elmondta, ő maga szereti a nagy, kényelmes autókat, de attól nem jön lázba, ha lát egy Ferrarit. Éppen ezért évről évre rácsodálkozik, hogy mennyi autórajongó él a cívisvárosban és a régiójában – utalt ezzel arra, hogy 2024-ben nem kevesebb mint 35 ezer látogatót vonzott a Debrecen Drive, és idén is lesz mit nézni.
„A Magyarországon kapható összes autó itt lesz, egy helyen, egy utcában!”
– tette hozzá, kiegészítve azzal, hogy minden korosztály megtalálja a számára kedves programot május 23-25. között a Nagyerdei Stadion környékén.
A városvezetés képviseletében Barcsa Lajos alpolgármester arról beszélt, hogy a debreceni jármű- és gépgyártásban mintegy 240 vállalkozás több mint 8 ezer embert foglalkoztat. Ezek a cégek már nem csak a gazdasági élet fontos szereplői, hanem megjelentek már a város oktatásában, kulturális életében is – jegyezte meg.
„A Debrecen Drive egy olyan rendezvény, amely a járműipart közelebb hozza az emberekhez”
– fogalmazott a városvezető, majd a szakmai programokra hívta fel a figyelmet. Úgy véli, a járműipar most olyan kihívások előtt áll az Európai Unióban, hogy arról sokat lehet és kell is beszélni. Ezzel arra az uniós rendelkezésre utalt, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet új, belső égésű motorral felszerelt járműveket nyilvántartásba venni. Ugyan sokan emlegetik, hogy Brüsszelben előbb-utóbb újragondolják ezt a dátumot, mindenesetre a BMW elébe ment az EU-nak, és egy új technológiával települt Debrecenbe – fejtette ki az alpolgármester.

Bács Zoltán, a Debreceni Egyetem kancellárja az alpolgármester első gondolatához csatlakozva azt emelte ki, hogy ugyanannyian tanulnak a Debreceni Egyetem Műszaki Karán, ahány embernek munkát ad a helyi autó- és gépgyártás.
„Nagy és dinamikus fejlődésen ment át az utóbbi másfél évtizedben a Műszaki Kar, számos új képzés indult a térség járműipari beruházásaihoz kapcsolódva, ennek hatására épült meg az ország legmodernebb járműlaborja a Debreceni Egyetem sience parkjában"
- érvelt a kancellár, aki a Debrecen Drive-ról elmondta, az egyetem már a kezdetektől az esemény mögött áll, mert megjelenik benne a tudomány is. Idén is érdekesnek ígérkező szakmai fórumokat és konferenciát rendeznek az autóipar legfontosabb kérdéseiről – ajánlotta az eseményt Bács Zoltán azoknak, akiket az autógyártás bonyolult és összetett iparága tudományosan is érdekel.
Cs. Bereczki Attila








































