Parkolás: jönnek a változások

A Fidesz-KDNP e héten ismertetett módosító indítványaival fogadta el a debreceni parkolás rendjét alapjaiban átalakító jogszabályváltozást a városi közgyűlés június 26-án; az ellenzék szerette volna tovább puhítani az augusztus elsején hatályba lépő rendelet-módosítást, de nem tudták keresztülvinni a javaslataikat.
A vitát megelőző felvezetőjében Papp László polgármester arról beszélt, hogy az új zónák létrehozásával nem ártani akarnak, hanem éppen a fennálló problémák megoldása a cél. Arra utalt, hogy a belvároshoz közeli, valamint a villamossal gyorsan elérhető városrészekben folyamatos feszültségek forrása a parkolóhelyek szűkössége. Miért? Mert az elsősorban vidékről Debrecenbe autózók előszeretettel várakoznak az ingyenes libakerti, vénkerti, óvárosi parkolóhelyeken, így viszont éppen az ott lakók szorulnak ki a saját környezetükből. Hozzátette: évente egy-két utca fizetés övezetbe vonása nem bizonyult hatásosnak, miközben más nagyvárosi modellek tanulmányozásával arra jutottak, hogy a zónarendszer előremozdíthatja az ügyet. Szintén célkitűzés a mélygarázsok kihasználtságának erősítése.
A városvezetés által kezdeményezett, a közgyűlés által már tavaly októberben elfogadott rendeletmódosítás – eltérő díjak és szabályok mellett – piros, narancssárga, zöld, kék és sárga zónákra osztja a város központját, a Parkerdő, a klinikák és egyes lakótelepek környezetét. Ezek részleteiről ebben a cikkünkben írtunk, de a DV Parking honlapjáról is tájékozódhatnak.
Papp László elmondta azt is, hogy az eredetileg kitűzött július elsejei átálláshoz közeledve megszaporodtak az életszerű, megfogadásra érdemes felvetések, ez az oka annak, hogy a Fidesz-KDNP frakció több módosító indítvánnyal élt és már az eredeti előterjesztésben is voltak újítások. Ezek az alábbiak.
- A városi parkolásról szóló rendelet most elfogadott módosítása 2025. július 1. helyett augusztus elsejétől lép érvénybe. A júliusra megváltott bérletek augusztusra vonatkoznak, ha valakinek ez nem felel meg, a DV Parking Kft. visszafizeti az értékszelvény árát.
- A bölcsődék, óvodák, iskolák közvetlen környezetében reggel 8 és 8.30 között díjmentes a parkolás.
- A legnagyobb kiterjedésű, zöld zónában szombatonként szintén ingyenes lesz a parkolás, hogy ne vegyék el a kedvet a rokonlátogatásoktól.
- A háztartásonként két gépjárműre vonatkozó ingyenesség szempontjából mindegy, hogy a lakók közül ki az üzembentartó.
- A DV Parking Kft-nél végzendő regisztráció során a lakcímkártyán szereplő állandó lakcím számít, a gépjármű forgalmi engedélyében szereplő adat ebből a szempontból lényegtelen, az okmányt emiatt szükségtelen módosíttatni.
- Szintén jogosult a díjmentességre az, aki a munkáltatójától kizárólagos használatba kapott és a munkáltató tulajdonában vagy üzemben tartásában lévő – 3,5 tonnát nem meghaladó össztömegű – személygépkocsival parkolna a lakóhelyénél.
- Már eredetileg is a változás részét képezte, hogy a belvárosi üzletek forgalmát erősítendő, a Debreceni Ítélőtábla mellett nagy parkolóban – a Széchenyi utca 12-14. szám – péntek 18 órától hétfő reggelig nem kell fizetni a várakozásért augusztus elsejétől (jelenleg a szombat „fizetős” 8-14 óra között).
A közgyűlésen a Civil Fórum Debrecen Egyesület frakcióvezetője, Gondola Zsolt Zoárd hangoztatta: a sok módosítás azt üzeni, a rendeletmódosítás előkészítése „félrement, valami megcsúszott”, ezért októberre halasztotta volna annak életbe léptetését. Továbbá azt kérte, addig hadd gyűjtsék a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesülettel közösen a lakossági igényeket, javaslatokat és azokat is építsék be a később napirendre veendő jogszabály-változtatásba.
Pákh Károly (Összefogás a Cívisvárosért Egyesület) ötven százalékos díjkedvezményt szeretett volna elérni a közszolgáltatásokban dolgozók számára, ingyen parkolást annak, aki a gyermekét viszi orvoshoz és azt is kérte, hogy az első 30 percért senkinek ne kelljen fizetni.
Salánkiné Kuti Zsuzsanna (Mi Hazánk) azt kérdezte, mi lesz azokkal a józsaiakkal, akik eddig a Doberdó utcáig autóval mentek, majd ott átszálltak autóbuszra, villamosra. A felvetést az indokolta, hogy ez a terület is fizetős övezetté válik, így azonban nem feltétlen éri meg „letenni” a kocsit és a közösségi közlekedést igénybe venni.
Papp László úgy felelt, hogy a közeli sztrádafelhajtónál vizsgáltak egy, a Magyar Közút tulajdonában lévő területet, amely alkalmas lehet P+R parkolónak, a használatba vétel lehetőségeiről tárgyalni fognak az állami céggel (leghamarabb, 2026-ban a Mikepércsi úti Tescónál jöhet létre P+R parkoló, és nagyon szeretnék a Főnix Aréna mögötti parkolót is ily módon átalakítani, ahhoz még keresik az anyagi fedezetet).
Pákh Károly felvetéseit azok gyakorlati kivitelezésének nehézségei miatt ütötte el a polgármester, és a Civil Fórum Debrecen Egyesület álláspontját sem osztotta. Egyetértett viszont azzal, hogy a következő hetekben megvizsgálják, miként lehet segíteni az állandó debreceni lakcímmel nem rendelkező albérlőknek és azoknak a bölcsődei, óvodai, iskolai dolgozóknak, akiknek a munkahelye a fizetős övezet részévé válik és az intézmény nem rendelkezik saját parkolóval (ezt a napokban a Cívishír is felvetette).
Ratalics László


























