Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Petőfi Sándort majdnem lelőtték, tudta?

Cívishír | 2024. 03. 19. | 22:52:01
A Guy Ritchie-hatás bő fél óráig tart, utána Szendrey Júlia és a titkosügynök próbálja menteni a filmet.
Petőfi Sándort majdnem lelőtték, tudta?
Farkasch éppen „rábeszéli” a pesti zsiványokat Petőfiék megállítására (Fotó: Most vagy soha!)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A márciusi ifjak papírmasé figurái a pesti alvilággal vívnak ökölcsatát, Szendrey Júlia akcióhőssé válik, a terminátorszerű császári titkos ügynök, Farkasch mindenre kész, nehogy a „suhancok a feje tetejére állítsák a várost”; a magyar történelem nagy napjának mozis tablója kínos zenei dagályossággal, reklámipari párbeszédekkel, klipszerű hollywoodi giccsélményként vonul át rajtunk. Most vagy soha! – kritika.

A kezdőképeken – március 15-ének előestéjén – Jókai és Petőfi császári katonákba botlanak valamelyik gázlámpafényű pesti utcán, az egyenruhások városlakókat vegzálnak. A magyar szó nem kívánatos, puskatussal verik fejbe, aki mégis megszólal. Pár jelenettel később az óvatoskodó írót a költő azzal bátorítja, hogy ha merik vállalni a forradalom kockázatait, a fia már az „anyanyelvén szólalhat meg, szabadon”…

Dicsak, buksi, Rákay Philipék (producer, társ-forgatókönyvíró) madárnak néznek vagy „csak” tényleg elkerülte a figyelmüket az aprócska tény, hogy V. Ferdinánd császár – a reformkor vívmányaként – még 1844. november 13-án aláírta a magyar nyelv hivatalossá tételéről szóló törvényt? A negyvenes évek derekán a magyar irodalom soha nem tapasztalt módon pezseg, Petőfi a forradalom idején már népszerű költő, a márciusi ifjak jó része magyar nyelvű lapokba ír! Mindebből következően a 12 pont nem a szabad magyarnyelv-használatot, hanem a sajtó szabadságát és a cenzúra eltörlését követeli – hiszen az előbbi már adott. A magyar nyelv napját ez okból ünnepeljük november 13-án, s erről 2011-ben éppen a kétharmados Fidesz-KDNP többségű Országgyűlés rendelkezett. De haladjunk!

Tömegverekedés az egyetemen

A Most vagy soha! stílusbeli koncepciója bevallottan egy helyenként Guy Ritchie Sherlock Holmes-filmjeit, olykor a Birmingham bandáját (Peaky Blinders) idéző történelmi kalandfilm Petőfi Sándorral, Jókai Mórral, Szendrey Júliával és a főgonosz titkos ügynökkel a főszerepekben. A filmkészítők dolgát döntően befolyásolta, hogy március 15. eseményei részletesen ismertek. A fikciók terén ez értelemszerűen megköti a forradalmat a frontvonalból láttatni kívánó alkotókat, márpedig a Most vagy soha! erre vállalkozott: az örvény kellős közepében lenni. Életveszélyes olyan mozit csinálni, hogy közben napnál világosabb a happy end. Rákay Philipék ezért úgy döntöttek, Petőfiék masírozzanak a történeti szálon, míg a tulajdonképpeni kalandokra Szendrey Júlia és Farkasch karakterét használták fel.

A Guy Ritchie-s hatás a több mint kétórás film első harmadát-negyedét elviszi: a szereplők ugyan jellegtelenek, de változók, a párbeszédek középszerűek, de pattogók. Azonban ahogyan haladunk előre, úgy veszti el a tempót a történeti szál, a terek és a tömeg szélesedésével halványulnak az egyéniségek, ismétlődnek a képek, degenerálódnak a dialógusok. A főbb mozzanatok kölniszerűen édeskéssé, szájbarágóssá, ügyetlenné válnak, mint egy nyilvános leánykérés.

Petőfi a valóságban a Nemzeti Múzeumnál éppen nem szavalta el a Nemzeti dalt (Fotó: Most vagy soha!)
Napóleon: ne fogjunk olyan dologba, amihez nem értünk
Ridley Scott a szerelmen keresztül próbálja megfejteni a franciák nagy uralkodóját.

Ennél valamivel jobban sikerült a Most vagy soha! kalandszála, amely tűrhetően hozza az akciófilmes sablonokat (üldözések, verekedések, rizikósabb tornagyakorlatok stb.), de főleg Horváth Lajos Ottó tesz hozzá a haramiából könyörtelen titkos ügynökké lett Farkasch szerepéhez. A probléma itt nem a szereplőkkel, hanem az alkotókkal van, akik úgy „elkalandoztak”, hogy annak egy sor gyermeteg abszurditás lett a vége. 

Ily módon a márciusi ifjakra „ráeresztették” a pesti alvilág Farkasch által felbérelt martalócait, hogy a két társaság egyetemi folyosókon vívjon pusztakezes csatát Bulyovszky Gyulával és Vasvári Pállal az élen… A Landerer-nyomdát felgyújtja, a gépeket összetöri a titkosügynökök és városi útonállók kommandója, ám mielőtt minden lángba borulna, Petőfiéknek sikerül kinyomtatni a 12 pontot a Nemzeti dallal együtt… Ahogy Szendrey Júliáról sem könnyű elképzelni, hogy kimerítő sprintek és több nagy pofon után még futja az erejéből a férje elleni merénylet megakadályozására, mindezt pár órával a várandóssága bejelentése után…

(A rend kedvéért: sem merényletkísérlet, sem gyújtogatás, sem a forradalommal összefüggő verekedés nem történt Buda-Pesten 1848. március 15-én. A feljegyzések egyetlen incidenst említenek, mégpedig egy orvosprofesszor felpofozását, aki eltiltotta volna Petőfiéktől a hallgatóit).

Hollywoodi népszínmű a magyarnak

Bár a Most vagy soha! külcsínre mozifilmszerű alkotás, belbecsét tekintve sajnos nem haladja meg a tévés vígjáték-sorozatokat. A főbb szereplők egydimenziós figurák: Petőfi Sándor (Berettyán Nándor) túlfűtött, Jókai Mór (Koltai-Nagy Balázs) hezitáló, Farkas gyűlölettel teli, Szendrey Júlia (Mosolygó Sára) szerelmes, Vasvári Pál (Fehér Tibor) szoknyabolond, Bulyovszky Gyula (Bordás Roland) joviális, Lederer Ignác (Lukács Sándor) rideg… 

E sematikusság okszerűen következik abból, hogy az alkotók gyámoltalansága, képzelőerejük hiánya vagy szándékos semmitmondása miatt a film kizárólag a március 15-i események jobb-rosszabb felmondását és a kalandszál „menedzselését” tartja szem előtt. '48 sokrétű előzményeiről, Kossuth szerepéről, a radikális ifjúság és a liberális köznemesség feszültségéről, a főnemesség óvatos-kitérő manővereiről, a bécsi udvar reakcióiról a világon semmit sem tudunk meg. Petőfiék meteorbecsapódás-szerű lángcsóvaként, önmagukban vitték végbe a forradalmat, sugallja a film, holott tudhatjuk: az akkori rendszerváltozás közvetlenül március 3-án Kossuth Lajos messze visszhangzó, a jobbágyság felszabadításáról, a közteherviselésről, az önálló magyar kormány létrehozásáról szóló beszédével kezdődött, erre épült később a 12 pont, ha a márciusi ifjak ki is egészítették, például a sajtószabadság követelésével. 

A kiváló debreceni színész, Berettyán Nándor alakíthatta Petőfit – nem volt tere a művészi kibontakozásnak (Fotó: Most vagy soha!)

Nem emlékszem, hogy a Most vagy soha! említést tett volna a fedélzeten Kossuthtal, Batthyányval és vagy száz díszmagyarba öltözött nemessel Pozsonyból március 15-én kifutó, Bécsbe tartó gőzösökről, márpedig e kompánia a császárhoz indult kieszközölni a változásokat. Mindezt csak azért írom le, hogy lássék, a forradalom legalább három helyszínen zajlott: Buda-Pest utcáin, a pozsonyi Országgyűlésben és a bécsi udvarban. Mindez nem csak a teljes kép megmutatását szolgálta volna nagyszerűen. Amennyiben az alkotók merik kicsit terjeszteni a gondolkodásukat, úgy a film sem laposodik el az önismétlésekben, nem ereszt le a Nemzeti Múzeum lépcsőjénél játszódó grandiózus jelenetek után. 

E gyöngécske dramaturgia erőtlen színészvezetést eredményez, amiért főként a rendező, Lóth Balázs (Pesti balhé, A mi kis falunk) kérhető számon. A Most vagy soha! a népszínművek olcsó nívóján szólal meg, gesztusait a színpadi manírosság diktálja, a szövegek túlnyomó része életszerűtlen. A zenei aláfestés az aránytévesztés tankönyvi esete – túlcsorduló, indokolatlan, didaktikus. Mindez együtt már kínos. Kivéve, ha az ember úgy ül be a moziba, hogy már csak az örökösen fanyalgó lipsik bosszantása végett is tíz pontra fogja értékelni a filmet. Még mielőtt elkezdődött volna.

Mindent összegezve nagy baj nincs. Van egy hollywoodi tömegmozink a '48-as forradalomról, amely pont alkalmas lesz arra, hogy a következő generáció ugyanezeket a kliséket ne akarja megismételni. A filmre költött hatmilliárd forintnyi közpénz szóra nem érdemes összeg. Állami cégek évi szinten ennél többet költenek el a Fradika szponzorálására. A Most vagy soha! nem a pénz miatt marad el a Bajnokok Ligája vagy az Európa-liga színvonalától. Hanem azért, mert a sikerhez először is jó írók, bizonyított, a szakma által elismert, nem pedig egy középszerű megmondóember gründolta alkotógárda kell. 
A 48-as forradalom a nemzeti szuverenitás mellett arról is szólt, hogy a gazdag magyar földesurak (oligarchák) a köznemességgel együtt méltóztassanak adózni (igazságos közteherviselés), a törvények egyenlően vonatkozzanak mindenkire és hát a sajtó legyen cenzúramentes, szabad. A mai Petőfik és Vasvárik – ha volnának – nem a Fidelitasban bontogatnák a szárnyaikat. Így miért is csodálkoznánk azon, hogy Rákay Philipék számára a 12 pont nem volt annyira szexi, helyette inkább etnikai-nyelvi elnyomást vizionáltak.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Óvodafelújításra keresnek kivitelezőt Hajdúböszörményben
Óvodafelújításra keresnek kivitelezőt Hajdúböszörményben
A tetőszerkezet rekonstrukcióját tervezik.
Forradalmasítanák a városi közlekedést: Debrecen az egyik teszthelyszín
Forradalmasítanák a városi közlekedést: Debrecen az egyik teszthelyszín
Európában még másik két városban végeznek vizsgálják a rendszer hatékonyságát.
Gazdaság
Debrecen is szóba került a kínai elnök látogatásán
Magyarország ebben az együttműködésben nem veszélyt, hanem lehetőséget lát - mondta az államfő.
Állami támogatást adnak a munkásszállók építéséhez
Vannak fontos kitételek, például a szobák ágyszámára vonatkozóan is.
Munkaruhákat vásárolna a debreceni vállalat
A DV Parking Kft. beszerzési hirdetménye.
Ötven perc alatt lehetne Debrecenből Nagyváradra érni
Lekerülhetett a napirendről a tram-train, másként kötnék össze a két nagyvárost.
Tízmilliós bírságot kapott az UNION
Rendszerszintű hiányosságot állapítottak meg.
Debrecen haszonélvezője a kormány iparosítási politikájának - így a kormánybiztos
Nem véletlen, hogy a Mercedes és a BMW is itt építkezik.
Támogatott tartalom
Madarak és fák hónapja Debrecen város kisvasútjával
Madarak és fák hónapja Debrecen város kisvasútjával
Fészekleső túra, madárgyűrűzés, interaktív foglalkozás és erdei túra is lesz.
Felújítanak a Hatvan utcán 32 parkolóhelyet
Felújítanak a Hatvan utcán 32 parkolóhelyet
A DV Parking Kft. beszerzési hirdetménye.
Rangos szakmai díjjal ismerték el a debreceni orvos munkáját
Rangos szakmai díjjal ismerték el a debreceni orvos munkáját
Furka Andrea a Richter Érdemérem különdíját kapta. .
Villás Galéria: kincsek kalapács alatt
Villás Galéria: kincsek kalapács alatt
Ismét festmény- és műtárgyárverést tartanak Debrecenben.