És az Oscart kapja...

Az óramű pontosságal négy óra hosszáig tartó 81. Oscar-gála a tradícióhoz híven a vörös szőnyeg-jelenettel kezdődött a Los Angeles-i Kodak Theatre-ben, ahol a sztárok örömüket fejezték ki, hogy jelen lehetnek az díjátadón, és büszkélkedhettek különleges ruhakölteményeikkel. Ez teljesen természetes, mondhatni: a műsor része. Kate Winslet például egy méregdrága, fekete Yves Saint Laurent csodában jelent meg, Amy Adams, a Kétely sztárja egy csillogó piros ruhában kápráztatta el a közönséget. Frank Langella, Nixon elnök megszemélyesítője lányával érkezett, Anne Hathaway pedig egy ezüst színű Armani remekműben tündökölt. Penélope Cruz saját bevallása szerint egy legalább 50 éves ruhát halászott ki a szekrényből – bár lehet, hogy csak ellensúlyozni szerette volna a méregdrága holmikban bájolgó nőképet az egyszerű szépség erejével.
Tulajdonosaikra várva...
Szerencsére a magyar idő szerint hajnali kettőkor kezdődő ünnepségen nem volt telihold, a Hugh Jackmant alakító farkasember így fess eleganciával konferálhatta fel a 2009-es Oscar-gálát. Az est házigazda szerepét betöltő „Wolverine” ráadásul rövid beharangozója után még éneklésre is vetemedett. Tréfát félretéve, Jackman valószínűleg a fél világot meglepte bravúros énektudásával és dalszövegírói képességeivel, és minden idők – túlzás nélkül – legszórakoztatóbb dalos egyvelegével tette egyedivé a díjkiosztó nyitányát. Az akadémiai díjátadó nem csak ettől volt különleges: a műsor elején ugyanis elhangzott, hogy a szervezői gárdát csaknem teljes egészében lecserélték (ezt az elmúlt évek nézettségének apadásával indokolták). És, mi tagadás, valóban pazar, felesleges betéteket mellőző produkciót rendezett a gárda.
A sorrend kissé megváltozott: lovagias gesztussal a hölgyek előnyben részesültek, szinte észbe sem kapott a nézősereg, és máris felkonferálták a legjobb női mellékszerepet. Feltépetett boríték, az idei első Oscart Penélope Cruz markolhatta meg. A spanyol szépség a Woody Allen rendezte Vicky Christina Barcelonában nyújtott jutalmat érdemlő alakítást. A szokásos, családnak, rendezőnek, producereknek, stábnak, barátoknak és egyéb biztatóknak szóló köszönet után (melynek említését az ismétlés elkerülése érdekében a továbbiakban mellőzzük) következett a második díjazott. A legjobb eredeti forgatókönyvírói díjat a Milk szkriptjét megalkotó Dustin Lance Blacknek ítélte az akadémia.
A politikai dráma első aranyszobrát – pardon, ne szaladjunk ennyire előre – rögtön egy másik írói munka, a legjobb adoptált forgatókönyv követte. E pillanatban a Gettó milliomos a 10 jelölésből az egyiket már ki is pipálhatta, Simon Beaufoy pedig mosolyogva meglengette a Kérdések és Válaszok regény alapján írt munkájáért kapott elismerést. Közben Jennifer Aniston és Jack Black vette át a beharangozó szerepet. Őket érte a megtiszteltetés, hogy a legjobb animációs filmet bejelenthessék. Nem vitás, megérdemelten a Wall-E kapta a kitüntetést, a szobrocska pedig Andrew Stanton író és rendező kezében landolt.
A legjobb animációs rövidfilmről rövidhír: Kunio Kato La Maison de Petits Cubes című alkotásáért állhatott színpadra. Ismét konferáló személyzetet váltott a show, immár a Szex és New York sztárja, Sarah Jessica Parker és Daniel Craig zsebében lapult a következő boríték. A legjobb díszlettel idén a Benjamin Button különös élete büszkélkedhet, amivel a 13 jelölésből első Oscarját ki, nagy reményét pedig be is válthatta. A legjobb jelmez kategóriában egy elsőként jelölt szakember, Michael O´Connor bizonyult a legjobbnak a Hercegnő című filmet ékesítő, – kosztümös voltából adódóan – igencsak korhű munkájáért.
Még mindig a kevésbé izgalmas pillanatoknál tartunk: a legjobb smink kitüntetést a Benjamin Button különös élete nevében Greg Cannom vihette haza, majd némi hatásszünet gyanánt Natalie „mindig elbűvölő” Portman vonult a színpadra a kissé erőltetett, de annál inkább másnaposabb figurára emlékeztető Ben Stillerrel. Ők a legjobb operatőri munkát jelenthették be, Anthony Dod Mantle fényképezésével így a Gettó milliomos már plusz négy kilóval lett súlyosabb.
A legjobb vizuális effektust is a Benjamin Button különös életében látta az akadémia, így újabb három Oscar talált gazdára Eric Barba, Steve Preeg, Burt Dalton és Craig Barron szakemberek személyében (akik állítólag A gyűrűk ura Gollamjának elkészítését vették alapul Pitt megöregítéséhez). A legjobb élőszereplős rövidfilm viszont Jochen Alexander Freydank érdeme, a Spielzeugland című munkájáért. Hatásszünetet tartott házigazdánk: a legvonzóbbnak kinevezett Hugh Jackman újabb egyveleggel lepte meg a közönséget. Ebben partnere volt a legcsinosabbnak kikiáltott Beyoncé. Az énekes-színésznő jelenléte – és csillogó piros, pikáns magasságokig felliccelt ruhája – a fagyos télvégi éjjelt is forróvá varázsolta. A gyönyörű páros a musical kategóriát népszerűsítette zenei csokrával, daluk a Pomádétól kezdve, a Moulin Rogue-on keresztül a Chicago-ig minden ismert Broadway-slágert egybemosott.
A vidámság nem tartott sokáig, a gála legmeghatóbb pillanata következett: a legjobb férfi mellékszereplőnek járó elismerést az idejekorán távozott Heath Ledger posztumusz érdemelte ki A sötét lovag Joker szerepének megformálásáért. Vitathatatlan döntés. A korábbi hírekkel ellentétben azonban nem kislánya, hanem szülei és húga mondott köszönetet a 29 évet élt tehetség nevében. Örömmel és könnyekkel telt meg a nézőtér valamennyi szempárja, hálával és tisztelettel pedig a tenyerek csattanása. A legjobb dokumentumfilm beharangozása azonban nem hagyott időt a keserű elmélyülésre, a következő tapsvihar és a szobor a vallási témájú Man on Wire-nek szólt, James Marsh és alkotótársa, Simon Chinn örömére.
A legjobb rövid dokumentumfilm címmel Megan Mylan Smile Pinkinek keresztelt műve lett gazdagabb, majd a késői órák lankadó érdeklődését fenntartandó: az akciófilmek blokkja következett, melyet stílszerűen Will Smith vezetett fel. A legjobb hangvágás aranyszobra A sötét lovagnak járt, így a 3 jelölésből besepelt kettőt is. Richard Kinget illette a megbecsülés. Ha pedig hang, akkor a legjobb hangkeverésnek is ideje volt gazdára találnia: még egy Oscar a Gettó milliomosnak.
Miután Reese Witherspoon átvette a „stafétamikrofont”, rövid bejelentés növelte a várakozást feszültségét. A mozirajongók a közeljövő Holywoodjától leginkább a múlt és a jövő irányába vándorló filmeket várhatnak. Az álomgyár egyelőre mellőzi a – nehézségektől keserű – jelen vászonra vitelét és az elcsépelt háborús témákat is. Az örömteli hírt a legjobb filmzenének járó jutalom átadása koronázta meg, A.R. Rahman csöppet sem meglepően így a glóbusz mellett arany kopasz bácsit is hazavihet a Gettó milliomos szülőhazájába, Indiába. A zseniális zenész ezután nagy meglepetésre saját maga énekelte el a Mumbaiban játszódó romantikus dráma betétdalát, az O… Sayát, ami szintén jelölést kapott, ám a legjobb betétdalt mégis a Gettó milliomos második esélyes slágeréért, a Jai Hóért érdemelte ki Rahman, akit egyébként Amerikában az indiai John Williamsként emlegetnek.
Elérkezett a legjobb idegennyelvű film megnevezése, az Okuribito megható és aktuális története érdemelt tapsot. A japán film egy állástalan csellistáról mesél, aki tehetetlenségében végső nyugovóra váró holttesteket kénytelen hamvasztani. Bizarr koncepció, de a válság-szagú 2009-ben megható történet lehet.
És végre itt állunk a legizgalmasabb pillanatok előtt, mikor is Jackman-farkas a legjobb rendező polcának ígért szobrot. Nevezetesen Danny Boyle kaphatta (végre) az Oscart a Gettó milliomosért (érdekesség: furcsamód majdhogynem csak DVD formában adták ki Boyle „élethimnuszát” Amerikában). Az angol rendező a szó szoros értelmében pattogva ugrált az emelvényen, magyarázatképpen Mici Mackó Tigrisére utalt, és a gyermeki látásmód fontosságát hangsúlyozta. Szeretjük Danny Boyle-t!
Öt, korábbi akadémiai díjjal kitüntetett színésznő köszöntötte az öt friss jelöltet a legjobb színésznő kategóriában. Számítottunk rá, hogy Kate Winslet nyer, örültünk is, de együtt is sírtunk a többiekkel, akik persze vigyorogtak, mint a frissen festett hintaló. Így illik. Hölgyek után urak: a legjobb színész, – és mielőtt eláruljuk, fontos megjegyezni, hogy a gála bizonyított: van igazság, jó ízlés és Isten is – Sean Penn végre a sok színészi adományáért élete második Oscarját is magához ölelhette. Természetesen megragadta az alkalmat, hogy némi politikai felhanggal is fűszerezze köszönetnyilvánítását (utalt egy szabad országra egy nemrégiben megválasztott amerikai elnök példájával). Gratulálunk Sean Pennek, sokszor és szívből, nagyon megérdemelte! Ez volt a hab a 81. Oscar tortáján.
Az édes befejezésben pedig a habra még egy koktélcseresznye is felkerült, amikor Steven Spielberg sejtelmesen kibontotta a legjobb film címét tartalmazó tasakocskát. És nocsak, a Gettó milliomos ezennel nyolcadik díját is megkapta. Hurrá India, hurrá Oscar-gála, hurrá mindenkinek, mert végre – talán először az életben – nem érzékeltük a befolyásolt döntés ködfelhőit. Vidám és izgalmas „mérkőzést” láttunk. Aki élőben rágta végig körmeit a reggel hat órai fináléig, elégedetten, a pirkadó égbolt és az igazság fényével térhet nyugovóra.
(Hajnal László)
A 81. Oscar-gála díjazottjai összesítve:
Legjobb film: Gettó milliomos (Christian Colson)
Legjobb rendező: Danny Boyle (Gettó milliomos)
Legjobb férfi főszereplő: Sean Penn (Milk)
Legjobb férfi mellékszereplő: Heath Ledger (A sötét lovag)
Legjobb női főszereplő: Kate Winslet (A felolvasó)
Legjobb női mellékszereplő: Penélope Cruz (Vicky Cristina Barcelona)
Legjobb animációs film: WALL•E (Andrew Stanton)
Legjobb díszlet: Benjamin Button különös élete (Donald Graham Burt, Victor J. Zolfo)
Legjobb operatőri munka: Gettó milliomos (Anthony Dod Mantle)
Legjobb jelmez: A hercegnő (Michael O´Connor)
Legjobb dokumentumfilm: Man on Wire (James Marsh, Simon Chinn)
Legjobb rövid dokumentumfilm: Smile Pinki (Megan Mylan)
Legjobb vágás: Gettó milliomos (Chris Dickens)
Legjobb idegennyelvű film: Okuribito (Japán)
Legjobb smink: Benjamin Button különös élete (Greg Cannom)
Legjobb filmzene: Gettó milliomos (A.R. Rahman)
Legjobb betétdal: Gettó milliomos („Jai Ho”)
Legjobb animációs rövidfilm: La Maison de Petits Cubes (Kunio Kato)
Legjobb élőszereplős rövidfilm: Spielzeugland (Jochen Alexander Freydank)
Legjobb hang: A sötét lovag (Richard King)
Legjobb hang vágás: Gettó milliomos (Ian Tapp, Richard Pryke, Resul Pookutty
Legjobb vizuális effektusok: Benjamin Button különös élete (Eric Barba, Steve Preeg, Burt Dalton, Craig Barron)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Gettó milliomos (Simon Beaufoy)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Milk (Dustin Lance Black)


















