Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elektromobilitás: muszáj lesz visszaereszkedni a földre

Cívishír | 2024. 05. 24. | 19:45:04
Kérdés, hogy ki dönt az irányról most, amikor fordulóponthoz érkeztünk, hangzott el a Debrecen Drive-on.
Elektromobilitás: muszáj lesz visszaereszkedni a földre
Május 24-26. között a járműveké a főszerep a Nagyerdőn (Fotó: Debrecen Drive)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A techoptimizmust kezdi felváltani annak a belátása, hogy az elektromobilitás nem általános csodaszer, helyette higgadtan meg kell találni a helyét a közlekedésben, egy-egy vállalat működésében: talán így összegezhető a legtömörebben a 4. Debrecen Drive-ot felvezető május 24-i szakmai konferencia vezérgondolata. 

A háromnapos rendezvényt az hívta életre, hogy a város 2030-ra – szűk másfél évtized alatt – egyszerre válhat a járműipar és az energiatárolás európai központjává. Hogyan? A BMW itt hozza létre a legmodernebb elektromosautó-gyártó platformját és ugyancsak itt ruház be az akkumulátoripar globális piacvezetője, a CATL. Hogy más, szintén jelentős német, kínai és dél-koreai iparági szereplőket most ne is említsünk.    

A konferencián Fülöp Szabolcs (Trans-Sped Kft., ügyvezető) nem kerülgette a forró kását, mondván, az elektromos hajtáslánc a rövid távú városi közlekedéshez jó, viszont a hosszabb távú szállítmányozás esetében a cégvezető már szkeptikus. Neki nemrég még azzal is meggyűlt a baja, hogy 220 kilométert megtegyen egy elektromos kisbusszal. – Két sikertelen gyorstöltő után maradt a konnektor és a sok-sok órás töltés. Nem biztos, hogy a jelen technológiai színvonalon érdemes erőltetni a hosszabb távú utazásokat – osztotta meg a tapasztalatát, majd arról beszélt, hogy amíg egy 40 tonnás dízel teherjárművet 40 millió forintból tudnak megvásárolni, addig ugyanaz elektromos meghajtással 120 millióba kerül.

Szerinte mostanában kezdődik meg a kijózanodás időszaka, amikor a technológia körüli felhajtás miatt hozott, olykor ész nélküli döntések helyett működőképes megoldások kellenek, valamint annak a belátása, hogy az átállással nem lesz minden annyira olcsó, mint korábban hitték. Hangsúlyozta: nem szabad az állami támogatásokra bazírozni, inkább arra fókuszálna, hogyan lehet jól működtetni azt a rendszert, amelyik az elektromobilitást is magában foglalja. Az elektrifikáció (villamosítás) tehát a városi közlekedésben költséghatékony lehet, a nagyobb távolságú közúti szállítás nem. A légi és vízi teherszállításban pedig még kísérleti fázisban járó ötletek sincsenek az alternatív meghajtásra, miközben ez a két ágazat környezetterhelőbb a közútinál – tette hozzá Fülöp Szabolcs. 

Hasonló véleményen van Szabó Péter (Schaeffler Debrecen, ügyvezető), aki ezt azzal egészítette ki, hogy az elektromobilitás fordulóponthoz érkezett, kérdés, műszaki és gazdasági szakemberek döntenek-e az irányról vagy sem. Ha ez előbbiekre bízzák a feladatot, akkor ő maga bizakodó, ha viszont nem… Bár Szabó Péter nem mondta ki, valószínűleg arra utalt, amennyibben az ideologikus, hatalmi, geostratégiai szempontok kerülnek fölénybe, az kontraproduktívvá teheti a folyamatot és kiábrándulást hozhat.

Ide kívánkozik Szujó Zoltán (Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, elnök; újságíró, műsorvezető) véleménye, aki szintén abban hisz, hogy a technológiának meg kell találni a helyét a mobilitásban. A győztes ma már nem a legerősebb, hanem a leggyorsabban alkalmazkodó – hangoztatta, s az elmúlt évek forradalmi újításai közül az elektromos kerékpárt emelte ki, megjegyezve, az elektromos rollerekkel és más mikrojárművekkel együtt ezek egyre jelentős szerephez juthatnak. A fiatal generációknak más a viszonya a járművekhez – folytatta –, ők már nem feltétlen autóban, főleg nem saját tulajdonú autóban gondolkodnak, nyitottak a megosztáson alapuló mobilitásra.

A célhoz igazítsuk az eszközt, ne fordítva!

Míg tíz évvel ezelőtt Kínában státuszt jelentett egy Volkswagen birtoklása. Mára megszűnt a márkahűség, mindegy a számukra, hogy milyen logó van a kocsi orrán. Az autóra használati tárgyként tekintenek, az elektromos meghajtású járművek aránya nagy mértékben emelkedik, s a kínaiak alkalmazkodóbbak az európaiaknál. Például, ha tölteni kell a kocsit az utcán, addig lefoglalják magukat egy játékkonzollal – számolt be az ottani benyomásairól Zsíros Norbert (Robert Bosch Elektronika Kft., értékáram-vezető).

Az alkalmazkodás, az igényeink megváltoztatása Husi Géza (Debreceni Egyetem Műszaki Kar, dékán) szerint is kulcskérdés. Megfelelő eszköz a megfelelő feladatra, utalt a fenntartható fejlődés egyik feltételére, s azt is kimondta, hogy aki mindössze 10-15 percre ül autóba egy nap, az valószínűleg akár elektromos rollert, kerékpárt is használhatna a célra. Ha esetleg nem akar megázni, vegyen fel esőkabátot! – javasolta, hangsúlyozva, nem érdemes státuszszimbólumként tekinteni a gépkocsira.

A konferenciát Papp László, Debrecen polgármestere indította és az egyik beszélgetésben is részt vett. Ő a köszöntőjében azt mondta, míg elődei sóvárogva figyelhették a „sikervárosokat”, most Debrecen állhat egy nagy átalakulás élére. És ha ebből – folytatta – természetszerűleg adódnak is nehézségek, eszükben sincs eliszkolni, helyette élnek a ritka lehetőséggel.

Viszont egy elhangzó adatra reagálva – mely szerint az ezer főre jutó személyautók száma Magyarországon csak 426 az EU-s átlag 563-hoz képest – a polgármester megriadt. 

– Amennyiben nálunk is jelentősen tovább növekedne a gépkocsik száma, az brutális mennyiségű problémát generálna. Hiszen egy határon túl a városi közlekedés beavatkozásokkal sem könnyíthető, a légszennyezettség növekedéséről nem beszélve – közölte. Ezért is az az álláspontja, hogy a közösségi közlekedésnek az elektromobilitás felé kell mozdulnia, amit a fosszilis üzemanyagok árdrágulása szintén kikényszerít. 

Ismert: csak 2023-ban 9 milliárd forintot kellett az önkormányzatnak a DKV Zrt. veszteségfinanszírozására fordítania, a költségek elszállásának fő oka a dízel megdrágulása. A debreceni önkormányzat ezért erősítené az elektromos meghajtást a közösségi közlekedésben, s az üzemeltetést két napelemparkkal tenné költséghatékonyabbá (a telepek tervezés alatt vannak). Papp László úgy készül, hogy a mostani dízel buszok hosszabb távon fokozatosan kiszorulnának a DKV flottájából.

A rendezvényen megszólalt Boi Loránd közlekedésstratégiáért felelős államtitkár is. Tőle egyebek mellett megtudhattuk, hogy a teljes hazai elektromos buszállomány 55 százaléka a Volánbuszé, ugyanakkor a 6 ezer autóbuszuk közül mindössze 100 elektromos. Igaz, a most használt újabb generációk (Mercedes-Benz E-Citaro, Ikarus 120e, BYD K8UD) már nemcsak a városon belüli, hanem az elővárosi közösségi közlekedésbe is bevonhatók.

Ma Magyarországon ezer vállalat kötődik a járműiparhoz, a szektor állítja elő a nemzeti összetermék, a GDP 24 százalékét. Az ágazatban 150 ezren dolgoznak (a foglalkoztatottak 3 százaléka). Az újautó-vásárlások 2023-ban messze elmaradtak az Európai Unió átlagától, ahol ezer főre 21 ilyen tranzakció jutott, míg Magyarországon 10. Tavaly 821 ezer használt gépkocsi cserélt gazdát (ez közelít a 2022-es csúcshoz), a járművek átlagos életkora 15 év.  

Ratalics László

Debrecenbe érkezik, ami csak gurul!
Enni- és innivalót be lehet vinni a Debrecen Drive-ra.
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Szülői dilemmákra kaphatnak választ Debrecenben
Szülői dilemmákra kaphatnak választ Debrecenben
Ingyenes rendezvény a Csapókertben.
Két tini tört be egy debreceni étterembe
Két tini tört be egy debreceni étterembe
Egy órán belül elfogták a 14 éves fiúkat.
Elsodort egy gyalogost a debreceni villamos
Elsodort egy gyalogost a debreceni villamos
Ingajárat szállítja az utasokat.
Holdfogyatkozás: több százan Böszörmény főterén
Holdfogyatkozás: több százan Böszörmény főterén
A felhős idő ellenére látványos volt az égi jelenség.
Jövőt, közösséget és tudást a Debreceni Egyetemről
Jövőt, közösséget és tudást a Debreceni Egyetemről
Tizenkétezer elsőéves kezdte meg tanulmányait a városban.
Életmentés a debreceni éjszakában
Életmentés a debreceni éjszakában
A munkahelyén esett össze egy férfi.
Tasó László is megszólalt a Sámsoni út miatt
Tasó László is megszólalt a Sámsoni út miatt
A miniszteri biztost rendkívül bosszantja a beruházást akadályozó hozzáállás.
Életveszélyes bántalmazás az István úton
Életveszélyes bántalmazás az István úton
A támadót egy debreceni buszmegállóban fogták el.
Jövőt, közösséget és tudást a Debreceni Egyetemről
Jövőt, közösséget és tudást a Debreceni Egyetemről
Tizenkétezer elsőéves kezdte meg tanulmányait a városban.
yoUDay: tanévnyitóból országos fesztivál
yoUDay: tanévnyitóból országos fesztivál
Debrecen egyszerre épít múltjára és jövőjére.
Siófokon is népszerű a Debreceni Egyetem
Siófokon is népszerű a Debreceni Egyetem
A balatoni campusra több mint 100 hallgatót vettek fel.
Elkészült a Tiszántúl első levendula labirintusa
Elkészült a Tiszántúl első levendula labirintusa
A Debreceni Egyetem (DE) Botanikus Kertjében látható.
A juhágazat jövőjéről tanácskoztak Debrecenben
A juhágazat jövőjéről tanácskoztak Debrecenben
Európában egyre nagyobb a kereslet a juhhús iránt - mondta az agrárminiszter.
Rekordot döntött a Debreceni Egyetem
Rekordot döntött a Debreceni Egyetem
Lezárult a pótfelvételi eljárás.
Új orvosszakmai alelnök Debrecenben
Új orvosszakmai alelnök Debrecenben
Fő célja a betegutak egyszerűsítése és átláthatóvá tétele.
Nobel-díjas kutató a debreceni konferencián
Nobel-díjas kutató a debreceni konferencián
Bernard L. Feringa nyitotta meg a négynapos tanácskozást.
Újabb ciklust kezdhet a debreceni főigazgató
Újabb ciklust kezdhet a debreceni főigazgató
Az egyetem tanárképzéséért felel.
Lázárék árcímkét tettek a nagyberuházásokra
Lázárék árcímkét tettek a nagyberuházásokra
Százmilliárdos projektlista Debrecenben és Hajdú-Biharban. Kérdés, milyen viszonyban van ez a valósággal.
Tasó László is megszólalt a Sámsoni út miatt
Tasó László is megszólalt a Sámsoni út miatt
A miniszteri biztost rendkívül bosszantja a beruházást akadályozó hozzáállás.
Orbán Viktor: azok is jól járnak, akik nem ránk szavaznak
Orbán Viktor: azok is jól járnak, akik nem ránk szavaznak
A miniszterelnök szerint a fiatalok megértették, hogy itt a vissza nem térő lehetőség.
Elkelt a BMW-gyárhoz kapcsolódó egyik megbízás
Elkelt a BMW-gyárhoz kapcsolódó egyik megbízás
A csarnokban lengéscsillapítókat gyártanak a BMW debreceni üzemének.
Tovább tart a kisajátítás miatti vita
Tovább tart a kisajátítás miatti vita
A Sámsoni úti üzlet tulajdonosai hiányolják az együttműködést.
KSH: több vendég, kevesebb vendégéjszaka
KSH: több vendég, kevesebb vendégéjszaka
Megjöttek a júliusi adatok.
Rekordszintre emelkedtek a védelmi kiadások az unióban
Rekordszintre emelkedtek a védelmi kiadások az unióban
A haditechnikai beszerzések értéke meghaladta a 88 milliárd eurót.
Továbbra sem szárnyal a magyar gazdaság
Továbbra sem szárnyal a magyar gazdaság
Megérkezett a KSH legfrissebb jelentése.
A kormány kiszámolta, mennyivel csökkentek az élelmiszerárak
A kormány kiszámolta, mennyivel csökkentek az élelmiszerárak
A politikus szerint a családok számára egy nagy bevásárlásnál jól érzékelhető, hogy kevesebbet kell fizetni.
Szülői dilemmákra kaphatnak választ Debrecenben
Szülői dilemmákra kaphatnak választ Debrecenben
Ingyenes rendezvény a Csapókertben.
Festmények és dallamok Kismacson – Dallos-Nagy Ildikó kiállítása
Festmények és dallamok Kismacson – Dallos-Nagy Ildikó kiállítása
Több mint 40 festmény, eddig nem látott alkotások és akusztikus koncert várja a látogatókat szeptember 6-án.
Őszi szórakozás a debreceni Grand Casinóban
Őszi szórakozás a debreceni Grand Casinóban
Koncertek, pókerversenyek, születésnapi buli és egy felejthetetlen halloween.
Tovább tart nyitva az Aquaticum Strand
Tovább tart nyitva az Aquaticum Strand
Minden strandjegy kedvezményes áron kapható a debreceni Nagyerdőn.
Három napon át ünneplik az olvasást Debrecenben
Három napon át ünneplik az olvasást Debrecenben
Számos ingyenes programmal készülnek.
Nyárbúcsú a Bihar Termálligetben
Nyárbúcsú a Bihar Termálligetben
Őszi kalandok Berettyóújfalu gyógyfürdőjében.
Jön az 50. Debrecen Nagydíj
Jön az 50. Debrecen Nagydíj
A versenyen résztvevők egytől egyig a nemzetközi élmezőnyhöz tartozó vaspapucsosok.
Augusztus 20.: grandiózus tűzijátékkal készülnek
Augusztus 20.: grandiózus tűzijátékkal készülnek
Több mint 45 ezer fény- és pirotechnikai elem jelenik meg a drónshow és fényfestés mellett.
Velocipédek debreceni módra
Velocipédek debreceni módra
Katona Attila gyűjtőszenvedélye élményszámba megy az Új Városházán.
Fülledt esték, forró élmények
Fülledt esték, forró élmények
Augusztusban újra felpezsdül a debreceni Grand Casino világa – zene, játék és szórakozás minden mennyiségben.
Nézzen hullócsillagokat a pusztában!
Nézzen hullócsillagokat a pusztában!
Farkasokkal és vadlovakkal.
Minden a lovakról szól Hajdúszoboszlón
Minden a lovakról szól Hajdúszoboszlón
A programok ingyenesek, kivéve a Nemzeti Lovas Színház előadását.
Technológiai forradalom az online élményekben
Technológiai forradalom az online élményekben
A mesterséges intelligencia és a virtuális valóság átalakítja a digitális szórakoztatás jövőjét.
Csak alvás közben nem nyomkodjuk a telefont
Csak alvás közben nem nyomkodjuk a telefont
A képernyőidejüket viszont túlbecsülik a felhasználók.
Az internetezők negyede egyáltalán nem fél a csalásoktól
Az internetezők negyede egyáltalán nem fél a csalásoktól
Sokan úgy gondolják, saját maguk is ki tudják szűrni a gyanús dolgokat.
Tartalomgyártók találkoznak Debrecenben
Tartalomgyártók találkoznak Debrecenben
Első Kelet-magyarországi Podcaster Meetup. Az esemény ingyenes, de a helyek száma korlátozott.
Tízből négyen nem ellenőrzik a hírek valóságtartalmát
Tízből négyen nem ellenőrzik a hírek valóságtartalmát
Egy kutatás szerint több szempontból is kiszolgáltatottak a hazai médiafogyasztók.
Szenzorokkal ér el sikereket a Medgyessy diákja
Szenzorokkal ér el sikereket a Medgyessy diákja
Egyre többen mennek a debreceni szakgimnáziumból mérnöki pályára, és emögött sokéves tenni akarás rejlik.
Meghalt Giorgio Armani
Meghalt Giorgio Armani
Milánóban fogják felravatalozni a világhírű divattervezőt.
Több mint 55 tonna mézet vontak ki a forgalomból
Több mint 55 tonna mézet vontak ki a forgalomból
A teljes készlet ismeretlen eredetű élelmiszernek minősül.
Díjazzák az orvosok pótolhatatlan munkáját
Díjazzák az orvosok pótolhatatlan munkáját
Idén először mentor-rezidens párosok is pályázhatnak kategóriánként kétmillió forintra.
A többfunkciós zsalukövek
A többfunkciós zsalukövek
Inspirálódjon a Gulyás Tüzép segítségével!
Elképesztő daruwellness a Hortobágyon
Elképesztő daruwellness a Hortobágyon
Természetfilmes örökítette meg a nem mindennapi látványt. +Videó
A siker első lépései
A siker első lépései
Alacsony volatilitású stratégiák a kezdőknek.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kiugrott egy kisfiú a vonatból Taktaharkánynál
Kiugrott egy kisfiú a vonatból Taktaharkánynál
Súlyos sérüléseket szenvedett.
Hirdetés
Hirdetés
Megdőlt az egyórás kerékpáros magyar csúcs
Megdőlt az egyórás kerékpáros magyar csúcs
Záray kettős céllal vágott neki a hatvan percnek.
Hirdetés
Hirdetés
A közmédia állítja, halálosan megfenyegették a riporterét
A közmédia állítja, halálosan megfenyegették a riporterét
Császár Attilát a TISZA Párt rendezvényén érte az inzultus - állítják.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Tasó László is megszólalt a Sámsoni út miatt
A miniszteri biztost rendkívül bosszantja a beruházást akadályozó hozzáállás.
Orbán Viktor: azok is jól járnak, akik nem ránk szavaznak
A miniszterelnök szerint a fiatalok megértették, hogy itt a vissza nem térő lehetőség.
Elkelt a BMW-gyárhoz kapcsolódó egyik megbízás
A csarnokban lengéscsillapítókat gyártanak a BMW debreceni üzemének.
Támogatott tartalom
Oszlopok festésére keres vállalkozót a DKV
Oszlopok festésére keres vállalkozót a DKV
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Őszi szórakozás a debreceni Grand Casinóban
Őszi szórakozás a debreceni Grand Casinóban
Koncertek, pókerversenyek, születésnapi buli és egy felejthetetlen halloween.
A többfunkciós zsalukövek
A többfunkciós zsalukövek
Inspirálódjon a Gulyás Tüzép segítségével!
Megváltoztak a zónakódok Debrecenben
Megváltoztak a zónakódok Debrecenben
Ezzel együtt megváltoztak a hívószámok is.
Hirdetés
Hirdetés