Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elektromobilitás: muszáj lesz visszaereszkedni a földre

Cívishír | 2024. 05. 24. | 19:45:04
Kérdés, hogy ki dönt az irányról most, amikor fordulóponthoz érkeztünk, hangzott el a Debrecen Drive-on.
Elektromobilitás: muszáj lesz visszaereszkedni a földre
Május 24-26. között a járműveké a főszerep a Nagyerdőn (Fotó: Debrecen Drive)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A techoptimizmust kezdi felváltani annak a belátása, hogy az elektromobilitás nem általános csodaszer, helyette higgadtan meg kell találni a helyét a közlekedésben, egy-egy vállalat működésében: talán így összegezhető a legtömörebben a 4. Debrecen Drive-ot felvezető május 24-i szakmai konferencia vezérgondolata. 

A háromnapos rendezvényt az hívta életre, hogy a város 2030-ra – szűk másfél évtized alatt – egyszerre válhat a járműipar és az energiatárolás európai központjává. Hogyan? A BMW itt hozza létre a legmodernebb elektromosautó-gyártó platformját és ugyancsak itt ruház be az akkumulátoripar globális piacvezetője, a CATL. Hogy más, szintén jelentős német, kínai és dél-koreai iparági szereplőket most ne is említsünk.    

A konferencián Fülöp Szabolcs (Trans-Sped Kft., ügyvezető) nem kerülgette a forró kását, mondván, az elektromos hajtáslánc a rövid távú városi közlekedéshez jó, viszont a hosszabb távú szállítmányozás esetében a cégvezető már szkeptikus. Neki nemrég még azzal is meggyűlt a baja, hogy 220 kilométert megtegyen egy elektromos kisbusszal. – Két sikertelen gyorstöltő után maradt a konnektor és a sok-sok órás töltés. Nem biztos, hogy a jelen technológiai színvonalon érdemes erőltetni a hosszabb távú utazásokat – osztotta meg a tapasztalatát, majd arról beszélt, hogy amíg egy 40 tonnás dízel teherjárművet 40 millió forintból tudnak megvásárolni, addig ugyanaz elektromos meghajtással 120 millióba kerül.

Szerinte mostanában kezdődik meg a kijózanodás időszaka, amikor a technológia körüli felhajtás miatt hozott, olykor ész nélküli döntések helyett működőképes megoldások kellenek, valamint annak a belátása, hogy az átállással nem lesz minden annyira olcsó, mint korábban hitték. Hangsúlyozta: nem szabad az állami támogatásokra bazírozni, inkább arra fókuszálna, hogyan lehet jól működtetni azt a rendszert, amelyik az elektromobilitást is magában foglalja. Az elektrifikáció (villamosítás) tehát a városi közlekedésben költséghatékony lehet, a nagyobb távolságú közúti szállítás nem. A légi és vízi teherszállításban pedig még kísérleti fázisban járó ötletek sincsenek az alternatív meghajtásra, miközben ez a két ágazat környezetterhelőbb a közútinál – tette hozzá Fülöp Szabolcs. 

Hasonló véleményen van Szabó Péter (Schaeffler Debrecen, ügyvezető), aki ezt azzal egészítette ki, hogy az elektromobilitás fordulóponthoz érkezett, kérdés, műszaki és gazdasági szakemberek döntenek-e az irányról vagy sem. Ha ez előbbiekre bízzák a feladatot, akkor ő maga bizakodó, ha viszont nem… Bár Szabó Péter nem mondta ki, valószínűleg arra utalt, amennyibben az ideologikus, hatalmi, geostratégiai szempontok kerülnek fölénybe, az kontraproduktívvá teheti a folyamatot és kiábrándulást hozhat.

Ide kívánkozik Szujó Zoltán (Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, elnök; újságíró, műsorvezető) véleménye, aki szintén abban hisz, hogy a technológiának meg kell találni a helyét a mobilitásban. A győztes ma már nem a legerősebb, hanem a leggyorsabban alkalmazkodó – hangoztatta, s az elmúlt évek forradalmi újításai közül az elektromos kerékpárt emelte ki, megjegyezve, az elektromos rollerekkel és más mikrojárművekkel együtt ezek egyre jelentős szerephez juthatnak. A fiatal generációknak más a viszonya a járművekhez – folytatta –, ők már nem feltétlen autóban, főleg nem saját tulajdonú autóban gondolkodnak, nyitottak a megosztáson alapuló mobilitásra.

A célhoz igazítsuk az eszközt, ne fordítva!

Míg tíz évvel ezelőtt Kínában státuszt jelentett egy Volkswagen birtoklása. Mára megszűnt a márkahűség, mindegy a számukra, hogy milyen logó van a kocsi orrán. Az autóra használati tárgyként tekintenek, az elektromos meghajtású járművek aránya nagy mértékben emelkedik, s a kínaiak alkalmazkodóbbak az európaiaknál. Például, ha tölteni kell a kocsit az utcán, addig lefoglalják magukat egy játékkonzollal – számolt be az ottani benyomásairól Zsíros Norbert (Robert Bosch Elektronika Kft., értékáram-vezető).

Az alkalmazkodás, az igényeink megváltoztatása Husi Géza (Debreceni Egyetem Műszaki Kar, dékán) szerint is kulcskérdés. Megfelelő eszköz a megfelelő feladatra, utalt a fenntartható fejlődés egyik feltételére, s azt is kimondta, hogy aki mindössze 10-15 percre ül autóba egy nap, az valószínűleg akár elektromos rollert, kerékpárt is használhatna a célra. Ha esetleg nem akar megázni, vegyen fel esőkabátot! – javasolta, hangsúlyozva, nem érdemes státuszszimbólumként tekinteni a gépkocsira.

A konferenciát Papp László, Debrecen polgármestere indította és az egyik beszélgetésben is részt vett. Ő a köszöntőjében azt mondta, míg elődei sóvárogva figyelhették a „sikervárosokat”, most Debrecen állhat egy nagy átalakulás élére. És ha ebből – folytatta – természetszerűleg adódnak is nehézségek, eszükben sincs eliszkolni, helyette élnek a ritka lehetőséggel.

Viszont egy elhangzó adatra reagálva – mely szerint az ezer főre jutó személyautók száma Magyarországon csak 426 az EU-s átlag 563-hoz képest – a polgármester megriadt. 

– Amennyiben nálunk is jelentősen tovább növekedne a gépkocsik száma, az brutális mennyiségű problémát generálna. Hiszen egy határon túl a városi közlekedés beavatkozásokkal sem könnyíthető, a légszennyezettség növekedéséről nem beszélve – közölte. Ezért is az az álláspontja, hogy a közösségi közlekedésnek az elektromobilitás felé kell mozdulnia, amit a fosszilis üzemanyagok árdrágulása szintén kikényszerít. 

Ismert: csak 2023-ban 9 milliárd forintot kellett az önkormányzatnak a DKV Zrt. veszteségfinanszírozására fordítania, a költségek elszállásának fő oka a dízel megdrágulása. A debreceni önkormányzat ezért erősítené az elektromos meghajtást a közösségi közlekedésben, s az üzemeltetést két napelemparkkal tenné költséghatékonyabbá (a telepek tervezés alatt vannak). Papp László úgy készül, hogy a mostani dízel buszok hosszabb távon fokozatosan kiszorulnának a DKV flottájából.

A rendezvényen megszólalt Boi Loránd közlekedésstratégiáért felelős államtitkár is. Tőle egyebek mellett megtudhattuk, hogy a teljes hazai elektromos buszállomány 55 százaléka a Volánbuszé, ugyanakkor a 6 ezer autóbuszuk közül mindössze 100 elektromos. Igaz, a most használt újabb generációk (Mercedes-Benz E-Citaro, Ikarus 120e, BYD K8UD) már nemcsak a városon belüli, hanem az elővárosi közösségi közlekedésbe is bevonhatók.

Ma Magyarországon ezer vállalat kötődik a járműiparhoz, a szektor állítja elő a nemzeti összetermék, a GDP 24 százalékét. Az ágazatban 150 ezren dolgoznak (a foglalkoztatottak 3 százaléka). Az újautó-vásárlások 2023-ban messze elmaradtak az Európai Unió átlagától, ahol ezer főre 21 ilyen tranzakció jutott, míg Magyarországon 10. Tavaly 821 ezer használt gépkocsi cserélt gazdát (ez közelít a 2022-es csúcshoz), a járművek átlagos életkora 15 év.  

Ratalics László

Debrecenbe érkezik, ami csak gurul!
Enni- és innivalót be lehet vinni a Debrecen Drive-ra.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Csokoládét gyűjtöttek egyetemisták.
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Hangtálas évbúcsúztató is lesz.
Pályafelújítások a MÁV-nál: Debrecen is jól jár
Pályafelújítások a MÁV-nál: Debrecen is jól jár
Sokféle beavatkozás, de egy közös cél – közölte a vezérigazgató.
Végső búcsút vettek Kálloy Molnár Pétertől
Végső búcsút vettek Kálloy Molnár Pétertől
Családtagjai, pályatársai kísérték utolsó útjára.
Gyémánttá csiszolt sorsok: kuláklistától az életműdíjig
Gyémánttá csiszolt sorsok: kuláklistától az életműdíjig
Dr. Kántor Sándorné Dr. Varga Tündét megfosztották álmától, de végül a matematika és fizika ünnepelt doktora lett Debrecenben.
A DEBEX állami gondozottakat halmozott el
A DEBEX állami gondozottakat halmozott el
A debreceni extrémsportpark közössége példát mutatott.
Már lehet regisztrálni díjmentes parkolásra
Már lehet regisztrálni díjmentes parkolásra
A DV Parking Kft. a jogosultságot minden esetben ellenőrzi
Új orvosigazgatót neveztek ki Debrecenben
Új orvosigazgatót neveztek ki Debrecenben
A nagy hagyományokra épülő, jeles elődök által vezetett szakmai műhely munkáját viheti tovább.
Részben visszakapták útjukat a szepesiek
Részben visszakapták útjukat a szepesiek
Megnyitották a forgalom előtt.
Gyermekek gyógyulását támogatja a Civil Fórum Debrecen
Gyermekek gyógyulását támogatja a Civil Fórum Debrecen
Pénzbeli adományt vittek a Leukémiás Gyermekekért Alapítványnak.
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Csokoládét gyűjtöttek egyetemisták.
Gyémánttá csiszolt sorsok: kuláklistától az életműdíjig
Gyémánttá csiszolt sorsok: kuláklistától az életműdíjig
Dr. Kántor Sándorné Dr. Varga Tündét megfosztották álmától, de végül a matematika és fizika ünnepelt doktora lett Debrecenben.
Új orvosigazgatót neveztek ki Debrecenben
Új orvosigazgatót neveztek ki Debrecenben
A nagy hagyományokra épülő, jeles elődök által vezetett szakmai műhely munkáját viheti tovább.
A debreceni modellt Berettyóújfaluban is bevezetik
A debreceni modellt Berettyóújfaluban is bevezetik
A korszerűsítés részeként új helyen alakítják ki az alapellátási ügyeletet.
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
Az influenzajárvány idején újra és újra felvetődik a debreceni vakcina-előállítás kérdése.
Karácsonyi ebéd a debreceni hajléktalanoknak
Karácsonyi ebéd a debreceni hajléktalanoknak
Többfogásos menüt szolgálnak fel az elesetteknek.
Szájápolással tehetsz a szívinfarktus ellen
Szájápolással tehetsz a szívinfarktus ellen
Alkalmazható népegészségügyi eredményt értek el Debrecenben
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Gohér utca, Egyetem tér, Vekeri-tó – ezek is szóba kerültek az ülésen.
Száz magyar előadót jelentett be a Campus
Száz magyar előadót jelentett be a Campus
A 2026-os fesztivál július 22. és 26. között lesz a Nagyerdőn.
„Világbajnok” röntgengép állt szolgálatba Debrecenben
„Világbajnok” röntgengép állt szolgálatba Debrecenben
Jelentősen növeli a tüdőgyógyászati beavatkozások pontosságát,
Új professzorok a Debreceni Egyetemen
Új professzorok a Debreceni Egyetemen
Tizenhét oktató vette át kinevezését.
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
Közölték az októberi adatokat.
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
Az influenzajárvány idején újra és újra felvetődik a debreceni vakcina-előállítás kérdése.
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Gohér utca, Egyetem tér, Vekeri-tó – ezek is szóba kerültek az ülésen.
Debreceni beruházók a Nagyállomáson?
Debreceni beruházók a Nagyállomáson?
A MÁV hamarosan megpróbálja értékesíteni a Piac utcai székházát; az ígéret az, hogy a befolyó pénzt helyi fejlesztésekre költik el.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Újabb állami földekre lehet licitálni
Előnyben, akinek sok pénze van.
Infláció: Varga Mihály ezt jósolja
Infláció: Varga Mihály ezt jósolja
Az alapkamat maradt 6,5 százalék.
Egy bérlet, ami mindent visz – Debrecenben is
Egy bérlet, ami mindent visz – Debrecenben is
Létrejött a debreceni és az állam közlekedési társaságok közötti tarifaközösség.
Sámsoni úti négysávosítás: itt az idő?
Sámsoni úti négysávosítás: itt az idő?
A Debreceni Törvényszék és az Alkotmánybíróság is elutasította a felperesi kereseteket, panaszokat.
M30: döntés az átvételről
M30: döntés az átvételről
„A kivitelezői felelősség nem ér véget a javítással.”
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Hangtálas évbúcsúztató is lesz.
Hanuka tűzzsonglőrökkel Debrecenben
Hanuka tűzzsonglőrökkel Debrecenben
Ingyenes utcabál december 16-án.
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Látványos változás jöhet az Egyetem téren
Jobb helyen lehet a park egy másik vagyonkezelőnél.
Campus: Armin van Buuren érkezik
Campus: Armin van Buuren érkezik
Holland szupersztár a debreceni Nagyerdőn.
Hópihe és Marcipán a gyermekklinikán
Hópihe és Marcipán a gyermekklinikán
A DEKOM Mikulása Debrecenben.
Kültéri mártózás Debrecenben
Kültéri mártózás Debrecenben
Bemelegítésként jóga is lesz.
A sötétség a legtöbbször belülről fakad
A sötétség a legtöbbször belülről fakad
„Nézzük meg, vegyük észre, hol tartunk, kiben bízunk, milyen erőknek engedünk”
Adventi menet és ünnepi fényár Debrecenben
Adventi menet és ünnepi fényár Debrecenben
Meggyújtották az első gyertyát.
Új korszak kezdődik a WATCH programban
Új korszak kezdődik a WATCH programban
A korábbinál is nagyobb az érdeklődés: az Agóra weboldalán lehet jelentkezni.
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Különleges festmények és ritka műtárgyak a Villás Galériában.
Ilyen adventet még nem látott Debrecen
Ilyen adventet még nem látott Debrecen
Jégvirágkarnevál és több mint száz program december 24-ig.
Már a helyén Debrecen karácsonyfája
Már a helyén Debrecen karácsonyfája
Helyi lakos ajánlotta fel az ezüstfenyőjét.
Egyensúlyban a digitális világban
Egyensúlyban a digitális világban
Hogyan őrizzük meg a mentális jólétet a modern élet forgatagában?
Rangos díjat kapott a debreceni oktató
Rangos díjat kapott a debreceni oktató
Fazekas Attila munkáját Kalmár-díjjal ismerték el.
Még mindig az Apple a világ legértékesebb márkája
Még mindig az Apple a világ legértékesebb márkája
A tavalyi 15. helyről a nyolcadikra rukkolt előre az Instagram.
Robotikai verseny: egy debreceni is a siker részese
Robotikai verseny: egy debreceni is a siker részese
Panamában szerepelt a magyar csapat.
MI-biztosok lesznek a kormányhivatalokban
MI-biztosok lesznek a kormányhivatalokban
A közszolgálatban, a felsőoktatásban és az állami tulajdonú cégeknél kötelező AI-kurzust vezetnek majd be.
Online hősök a gyerekek védelmében
Online hősök a gyerekek védelmében
Országos kampány indul a fiatalok tudatos internethasználatáért.
Hogyan kapcsolódnak ki tudatosan az emberek?
Hogyan kapcsolódnak ki tudatosan az emberek?
A modern élet egyik legnagyobb kihívása a folyamatos rohanás és információáradat kezelése.
Néha még a legszerencsésebbek is pórul járnak
Néha még a legszerencsésebbek is pórul járnak
Az internet világában számos veszély leselkedik a gyanútlan felhasználókra.
A szórakozás új formái 2025-ben
A szórakozás új formái 2025-ben
Online és offline lehetőségek.
Világelitben a debreceni startup
Világelitben a debreceni startup
Rangos kreatívipari versenyen vettek részt.
Debrecen digitális mindennapjai
Debrecen digitális mindennapjai
Biztonságos online jelenlét helyi szemmel.
Visszahívja az Auchan az egyik fűszerét
Visszahívja az Auchan az egyik fűszerét
A policiklusos aromás szénhidrogén vegyületek egyes csoportjai rákkeltő hatásúak.
Kihagyhatatlan karácsonyi filmek
Kihagyhatatlan karácsonyi filmek
Amelyek nélkül nincs igazi ünnep.
Rend a lelke mindennek
Rend a lelke mindennek
Így alakítsunk ki funkcionális, mégis stílusos tereket.
A szél és a nap hatása kültéren
A szél és a nap hatása kültéren
Így védd meg kerti felületeidet időjárás ellen hosszútávon
Hálószoba-berendezés és matracválasztás gyakorlati szempontjai
Hálószoba-berendezés és matracválasztás gyakorlati szempontjai
A fekvőfelület kiválasztása szorosan kapcsolódik a berendezéshez.
Így keltenék új életre a Vekerit
Így keltenék új életre a Vekerit
Acsádi-tó Debrecenben? Kanyargós Kondoros? Négy kisebb víz a Tócóvölgyben?
Fejes Tamás: mindenki bevéd valakit
Fejes Tamás: mindenki bevéd valakit
A Tankcsapda idén is meglátogatta a fogyatékkal élő gyerekek debreceni otthonát a DEKOM-mal.
A kompressziós zoknik valódi ereje
A kompressziós zoknik valódi ereje
Több, mint egyszerű zokni.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Nagyszerű debreceni diadalnak tapsolhattunk
Nagyszerű debreceni diadalnak tapsolhattunk
A DEAC kemény meccsen gyűrte le a DVTK-t.
Hirdetés
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Csokoládét gyűjtöttek egyetemisták.
Hirdetés
Hirdetés
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Hangtálas évbúcsúztató is lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
Közölték az októberi adatokat.
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
Debreceni beruházók a Nagyállomáson?
A MÁV hamarosan megpróbálja értékesíteni a Piac utcai székházát; az ígéret az, hogy a befolyó pénzt helyi fejlesztésekre költik el.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Előnyben, akinek sok pénze van.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Hirdetés
Hirdetés