Két debreceni iskola és egy óvoda kapott zöldítésből kitűnőt

Ismét Fenntartható Debrecen Díjjal ismert el Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata több pályázót. Az elismeréseket Papp László polgármester és Balázs Ákos alpolgármester adták át április 20-án.
2022-ben a Zöld Munkacsoport javaslatai alapján az elismerés új koncepciója is megszületett. Az új pályázati rendszer célja Debrecen város épített és természetes környezetének megóvása, fejlesztése, a környezettudatos szemlélet kialakítása érdekében magas színvonalú, kiemelkedő értékű munkát végző, a környezettudatos működést és a fenntarthatóságot szem előtt tartó gazdálkodó szervezetek és közösségek elismerése.
Idei díjazottak
- Debreceni Ady Endre Gimnázium
- Homokkerti Pitypang Óvoda
- Kós Károly Művészeti Szakgimnázium Technikum és Kollégium
A Debreceni Ady Endre Gimnázium elhivatott a környezetvédelmi képzés iránt. Nemcsak tanulóik ezirányú érzékenyítését tűzték ki célul, hanem munkatársaik rendszeres, ilyen irányú képzését (fenntarthatóságra nevelés, fogyasztóvédelmi képzés) is támogatja az intézmény. Az energetikai szempontból korszerűsített gimnázium épülete mellett és az udvar elkülönített részén a kerékpárral iskolába járók számára lehetőséget teremtettek járműveik tárolására. Az iskola 7. évfolyamos tanulói a technika és tervezés tanóra keretében – a rendőrség munkatársai segítségével – minden évben megismerhetik gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályait. Az intézmény területén – bár törekszenek rá – szűkek a lehetőségek a meglévő zöldfelületek növelésére. Ezért jellemzően az osztálytermekben és az aulában helyeztek el cserepes növényeket. Az iskola diákjai több alkalommal vettek már részt a Nagyerdő növény- és állatvilágának szakszerű állapotfelmérésében, például mókusszámlálás keretében. Az intézmény udvarán madárodúkat és -etetőket helyeztek el, melyeket rendszeresen karbantartanak. Az intézményben szelektíven gyűjtik a papír- és műanyaghulladékot, a használt elemeket és mobiltelefonokat, s jótékony céllal a műanyagkupakokat. A papírfelhasználás csökkentése érdekében az oktatásban előtérbe helyezik a digitális kommunikációt. Az intézmény többek közt elnyerte az Ökoiskola, valamint a Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola címet.
A Homokkerti Pitypang Óvoda kertvárosi övezetben található. Az intézményben nagy figyelmet szentelnek – a kézművesség, a manuális tevékenykedtetés, a hagyományok ápolása mellett – a környezeti nevelésnek és az egészséges életmód kialakításának. A folyamatos megújulás érdekében igyekeznek új, innovatív módszereket, eszközöket felkutatni és alkalmazni pedagógiai munkájukban. Egy munkatársuk például részt vett a Környezetvédelem és fenntarthatóság a zöld óvoda gyakorlatában című képzésen, melyet sikeresen elvégzett. Az óvoda munkatársainak többsége kerékpárral jár munkába, ezért az óvoda területén kialakítottak egy helyiséget a kerékpárok napközbeni tárolására, valamint az óvodának van egy saját kerékpárja is. Az intézmény udvarán két kerékpártároló található, melyeket azok a gyerekek és szüleik vehetnek igénybe, akik kerékpárral érkeznek az óvodába. Az intézmény friss zöldségek termesztésére alkalmas magaságyásokkal, valamint komposztálókkal és szelektív hulladékgyűjtőkkel is rendelkezik. Több madárodút, madáretetőt és -itatót helyeztek ki az intézmény területén található fákra és kiskertekbe. Különösen a csoportszoba ablakánál elhelyezett madáretető nyüzsgő életének megfigyelése jelent remek elfoglaltságot, s életre szóló élményt a gyerekeknek. Az intézmény elnyerte a Madárbarát Óvoda címet.
A Kós Károly Művészeti Szakgimnázium, Technikum és Kollégium közössége már az intézmény alapításkor is különleges empátiával és szemléletformáló erővel rendelkezett: az iskola környezetét közösen, önerővel alakították ki. Évek alatt így formálódott az iskolakert, mely mára védett természeti érték, 2,2 hektár területű botanikus kert, amely több mint két évtizede viseli a Madárbarát Kert címet. A botanikus kertben denevérodú, madárodúk, -etetőket és itatókat is elhelyeztek. A mesterséges tavacska vizének frissítésére és növények locsolására esővizet gyűjtenek. A zöldhulladékot komposztálják, ami szezonális zöldségek termesztésére is módot ad. A pedagógusok rendszeresen építik be a kert nyújtotta lehetőségeket a tananyagba. A kertben rendszeresen fogadnak óvodai csoportokat, általános iskolák számára is kidolgoztak egy a kerthez, illetve az ott található növények megismeréséhez kapcsolódó programot. Az intézmény szívesen nyújt segítséget általános iskoláknak például kert vagy iskolaudvar kialakításának tervezéséhez. Az iskola egyik nevelési célja, hogy a természet szeretetén és a környezet ismeretén alapuló környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás váljék meghatározóvá a tanulók körében. Számtalan környezettudatos, szemléletformáló – például szelektív hulladékgyűjtési, újrahasznosítási – tevékenységet végeznek. Az intézmény többek közt kétszeres Ökoiskola, valamint a Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola címmel rendelkezik.






































