Fűre állni szabad? Legalábbis nem tilos

A magyar autós leleményes, ahol talál egy talpalatnyi helyet, oda megpróbálja „behajtogatni” a verdáját. Különösebben nem érdekli, ha a fűre kell felhajtania, és még az sem zavarja igazán, ha mindezt a Nagyerdőben, Magyarország első természetvédelmi területén (1939-ben 1-es sorszámmal jegyezték be a védett természeti területek törzskönyvébe) csinálja. A parkolást ilyen sajátosan értelmező sofőrökkel szerte a városban találkozhatunk, de az utóbbi időben egy új helyen, az Ady Endre úton is megjelentek, jogot formálva arra, hogy ők bizony az állatkert előtti füves területen hagyják a járgányukat. Különösen az esti órákban népszerű ez a „program”, olyankor szép sorban állnak egymás mellett az autók, mit sem törődve azzal, hogy ott elvileg tilos(?) a parkolás. Sokan az esti órákban futnak a stadion körüli rekortánon, és az ott lévő konditermet is ilyenkor keresik fel a legtöbben, talán ez lehet az oka, hogy hamar megtelnek az út bal oldalán lévő parkolók. De ha van is még néhány üres hely a út Nagyerdei körúthoz közeli végében, a kényelmesebbek odáig már nem mennek el, nem vállalják a pár tízméteres gyaloglást, inkább felállnak a zöldre. Gyakran ugyanez a helyzet az út köztemető felé vezető szakaszán is, ahol nem ritkán 40-50 autós is parkolónak nézi a gyepet. Igazi aranybánya lehetne ez a közterület-felügyeletnek, legalábbis néhány napig, mert mihelyst híre menne, hogy ott büntetnek, valószínűleg az autósok is odébbállnának. Addig viszont marad a fűtaposás, akárcsak a hétvégi focimeccsek, nagyobb tömegeket megmozgató koncertek, kulturális rendezvények alkalmával, amikor a helyzet még rosszabb, hiszen olyankor a Nagyerdei körút és a Hadházi út közötti szakaszon is rengetegen parkolnak a zöld területen.
Kíváncsiak voltunk, hogy mindez hogyan fordulhat elő az ország első természetvédelmi területén anélkül, hogy az autósokat bármiféle szankció érné. Kérdéseinkkel megkerestük a polgármesteri hivatal sajtóosztályát.
A konkrét probléma megoldására választ ugyan nem kaptunk, levelükben azt azonban leszögezik: az ország első természetvédelmi területének nyilvánított Nagyerdőben fokozottan indokolt a zöldterületek megőrzése, ám sajnálatos módon valóban sokan parkolnak szabálytalanul ezeken a helyeken. A szabálytalan parkolással tönkretett zöldfelületeket az önkormányzat saját költségén hozatja rendbe. Hangsúlyozzák:
az Ady Endre út állatkert felőli szakaszán végig megállni és várakozni tilos tábla érvényes, útpadka és elszállítás kiegészítő táblával. A Debreceni Közterület Felügyelet munkatársai folyamatosan jelen vannak, és intézkednek, illetve figyelmeztetik a zöldterületen parkolókat.
A válaszlevélben azt javasolják és kérik, hogy a kiemelt látogatottságú sport- és kulturális programokra érkezők, ha tehetik, válasszanak környezetbarát közlekedési formát; vegyék igénybe a tömegközlekedést, használjanak kerékpárt, ezzel is mentesíthetik a parkolóhelyeket. Emlékeztetnek: a Varázserdő Projekt keretében a Pallagi úti sétány rekonstrukciójának első üteme során a Pallagi út zsákutcai szakaszán 15 parkolót alakított ki az önkormányzat, ebből tízet használhat a lakosság, ötöt pedig az ott lévő éttermek rakodáskor. Mint írják, ezek az új parkolóhelyek a fürdő, és a kiszolgáló létesítmények megnövekedett parkolási igényét is kiszolgálják.
Ahogy a sétányok bővítésnél is történt parkolóbővítés, úgy valamennyi beruházásnál fontos célkitűzés, hogy rendezett és szabályos parkolóhelyeket alakítson ki az önkormányzat. Ugyanakkor Magyarország első természetvédelmi területén a zöld felületek megóvása a legfontosabb feladat, ennek érdekében fizikai akadályokat (parkolásgátló oszlopokat, sövényeket, illetve talajtakaró növényeket) helyeztet ki az önkormányzat azokra a helyekre, ahol szükséges
– zárul a polgármesteri hivatal válasza.
Az ugyanakkor a levélből nem derül ki, hogy konkrétan az állatkert előtti, melletti füves területre tervezik-e bármilyen, a parkolást megakadályozó oszlopok kihelyezését, sövények, egyéb növények telepítését. És a válasz alapján az sem világos, hogy a közterület-felügylelet munkatársai büntetnek-e, vagy csak figyelmeztetik az autósokat, utóbbinak nyilván nincs igazán visszatartó ereje.
Takács Tibor






























