Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elöl ül a masiniszta

| 2009. 10. 13. | 10:37:19
Debrecen – Szomorú dolog, hogy a magyar vasút – baleseteket leszámítva – csak akkor kerül az érdeklődés középpontjába, ha sztrájkkal bénítja az országot vagy, amikor szárnyvonalak megszüntetése kerül napirendre.
Elöl ül a masiniszta
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szomorú dolog, hogy a magyar vasút – baleseteket leszámítva – csak akkor kerül az érdeklődés középpontjába, ha sztrájkkal bénítja az országot vagy, amikor szárnyvonalak megszüntetése kerül napirendre. Máskor soha! Ha megszámlálnánk a médiaemlítést, kiderülne, hogy a kisvasutak, köztük a Zsuzsi, többször szerepelt a közvélemény előtt, mint az egész magyar vonatozás együttvéve. Szorosan mögöttük második lenne, Gaskó István a nagy magyar sztrájk mágus, aki azonban sok újat már nem tud mondani. Se az övéinek, se nekünk, így a sztrájkfenyegetés vagy annak beváltása amolyan évi műsorszám a közvélemény számára. Aztán időről időre felbukkan a vonalbezárások ügye és az így kiváltott politikusi és össznépi reakció. Most megint ennek az idejét éljük.

Hogy milyen fontos lesz ilyenkor a vasúti közlekedés, az nem kifejezhető, hiszen annyi politikus, polgármester, közéleti személyiség soha, de soha nem fordul meg az elárvult, lerobbant állomások környékén mint ilyenkor, amikor készül, de még nem végleges a „halállista” a megszüntetni, bezárni szándékozott vonalakról.

Bizony, bizony, ilyenkor egyszeriben fontos lesz olyan települések kötöttpályás kapcsolata, amik között alig vonatozik ember. Annak a néhánynak, aki mégis, a jó része vasutas és ingyen veszi igénybe a szolgáltatást, a vonal költsége ezzel szemben annyi, amennyi! A magyar vasutat pedig nemcsak a vezetőinek bére és végkielégítése, hanem „még az ág is húzza”. Mert a munkahely, munkahely, amit meg kell őrizni! Többek között azért, mert hova tud elhelyezkedni az állás nélkül maradó vasutas?

Az is meggondolandó, hogy a vasúti összeköttetést igenis állami szolgáltatásként, ha úgy tetszik szükséges lehetőségként kellene felfogni és nem azt számolgatni, hogy kifizetődik e ennek vagy annak a vonalnak a fenntartása vagy nem. Mert a parlamentet is rég be lehetett volna zárni, ha azt vennék alapul, hogy mikor hányan ülnek a padsorokban? És parlamentnek mégis lenni kell. Valahogy így van ez a vonatozással is.

Az megint más kérdés, hogy a monarchia vasútja, ami a 19-20. század fordulója környékén Európa egyik legfejlettebb hálózata volt, mára alig használhatóvá romlott, de eredetileg is magán viseli a magyaros „csalafintaságot”. Nevezetesen: vonalvezetése ilyen-olyan-amolyan érdekek szerint kanyargott és bizony a pálya sok helyen kilométerekkel megy el a falu mellett. Vagyis, aki busszal közlekedik ilyen helyeken, az a központban száll le, aki vonattal, az elé kimennek kocsival, bebuszozik a helyi járattal, kigyalogol az állomásra vagy begyalogol onnan. Aki nem hiszi, nézzen utána.

De ezzel együtt a kötöttpályás közlekedés örök! És most szegény idők is járnak. Ezért az államnak, de a településeknek és az utazóközönségnek is törődni kellene a vasúttal! Az állomásokkal, a szerelvényekkel, az állapotokkal. Nemcsak ott és akkor, ahol és amikor megszüntetés veszélye fenyeget.




Réti János
reti.janos@civishir.hu

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Játékfilmet forgatnak Hajdúszoboszlón
Játékfilmet forgatnak Hajdúszoboszlón
Küzdősportról szóló filmre még nem volt példa a kortárs magyar filmtörténetben.
Rajzfilmünnep Debrecenben is
Rajzfilmünnep Debrecenben is
Valamennyi program ingyen látogatható.
Itt a Michael Jackson-film előzetese
Itt a Michael Jackson-film előzetese
A pop királyát az unokaöccse játssza. +Előzetes
Böszörményi rendező filmje Debrecenben
Böszörményi rendező filmje Debrecenben
Közönségtalálkozót tartanak a vetítés után.
Debrecenben is játszott a hollywoodi legenda
Debrecenben is játszott a hollywoodi legenda
A Tanácsköztársaságban betöltött szerepe miatt távozott.
Rekordokat döntöttek a magyar filmek
Rekordokat döntöttek a magyar filmek
Több mint forint bevételt termeltek a hazai mozipénztáraknál
Meghalt Diane Keaton
Meghalt Diane Keaton
A különc elegancia és a filmes sokoldalúság ikonja 79 évet élt.
Kitüntették Bajoroszágban Leslie Mandokit
Kitüntették Bajoroszágban Leslie Mandokit
Művészete nemcsak a zenéről szól, hanem az emberi szabadságról és méltóságról is.
Éva Presszó: semmihez sem hasonlítható energia
Éva Presszó: semmihez sem hasonlítható energia
Tízéves a debreceni zenekar. Interjú.
Film készült a dúsgazdag debreceni családról
Film készült a dúsgazdag debreceni családról
„Tudta, hogy nem azok a «rohadt kapitalisták» vagyunk…”
Kosztümös remek a világ leghíresebb söréről
Kosztümös remek a világ leghíresebb söréről
Felsőbbrendűség, pénz, korrupció, szociális érzékenység - így vált világmárkává a Guinness.
Adj helyet! 75 éves D. Nagy Lajos
Adj helyet! 75 éves D. Nagy Lajos
A magyar rockzene örök frontembere ma is aktív.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Bedrogozva, ittasan vezetett egy debreceni
Bedrogozva, ittasan vezetett egy debreceni
Hajdúhadházon fogták el a rendőrök.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Buka Péter különleges koncerttel készül Debrecenben
Buka Péter különleges koncerttel készül Debrecenben
Új fejezet nyílik a fiatal zongorista pályáján.
Gazdaság
Azt ígérik, nem drágul a fő karácsonyi fogás
A magyar családok 80 százalékában kerül hal a karácsonyi asztalra.
Áremelkedéstől tartanak az élelmiszergyártók
Végül a fogyasztók fizetik meg a díjakat.
KSH: a bruttó átlagkereset 687 100 forint
Közzétették a szeptemberi adatokat.
Irodaátalakítás a Piac utcán
Ajánlattételi felhívás.
P+R parkoló a debreceni turbókörforgalomnál
A városközpontra zúduló forgalmat enyhítené az önkormányzat.
Támogatott tartalom
Angyali est a női energiák jegyében
Angyali est a női energiák jegyében
Jótékonysági vacsoraest a Hajdúszoboszlói Nőegylet szervezésében.
Leslie Mandoki volt a 24. Hifi Show díszvendége
Leslie Mandoki volt a 24. Hifi Show díszvendége
A zene, a kultúra és a béke nagykövete ismét Budapesten.
A jövő szenzorai testközelből
A jövő szenzorai testközelből
Teltházas gyárlátogatások a Sensirionnál.
Hirdetés
Hirdetés