Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Miért nem éri meg Debrecenben tömegközlekedni?

| 2010. 11. 26. | 09:56:16
Debrecen – Az új Volvo-flotta annyira szép és elegáns, hogy csak a 320 forintos vonaljegy veszi el a kedvem a buszozástól. Debrecenben sokan nem értik, miért nem ülnek többen buszra, én meg azt nem értem, hogy miért ülnek fel ilyen sokan?
Miért nem éri meg Debrecenben tömegközlekedni?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Amikor olvasom a Cívishíren, hogy a nagytiszteletű képviselők elmélkednek a DKV-helyzeten, kedvem lenne rögtön, gondolkodási idő nélkül felszólalni a közgyűlésben, és egy egyszerű, némi matematikát tartalmazó okfejtéssel levezetni a városatyáknak, hogy mi a gáz a rendszerben. Nem valami bonyolult algoritmusra kell asszociálni – a matek faktot már elmosta az emlékezet –, hanem egyszerű, alapszintű algebrára. Engedjék meg, hogy magamból induljak ki. Nem holmi önzőségtől, feltűnési viszketegségtől vezérelve, hanem átlagmagyar mivoltomból, mert a példa szemléltetése úgy ad igazán értelmet a magasröptű debreceni DKV-projektnek. Két gyerek, három szoba, négy kerék – az első Orbán-kormány modellje maximálisan teljesítve. A gyerekgyártáson kívül semmi nem ment önerőből, de attól még élvezzük az otthon melegét, és rájöttünk: a pénz akkor is boldogít, ha történetesen egy „szemét-globalista-kapitalista-kizsákmányoló” adta kölcsön 25 éves futamidőre, és nem annyira jutányosan, mint hittük. Az egy főre jutó jövedelem fillérre pontosan annyi, mint amennyit a KSH nemrégiben kiszámolt, tehát nálunk átlagosabb magyart nehéz találni a Kárpát-medencében.

A gyerekek olykor perverz gondolattal riogatnak: üljünk buszra! Változik a világ, mi az anyósülésről álmodtunk, a maiak pedig „szép, nagy buszocskáról”. A metropoliszt Kishegyesi útról a 24-essel repültük át Főnix Csarnokig. Észak-debreceni kirándulásunk potom 1280 (4x320) forintba került. Senkit nem hagytunk el, tehát ugyanannyit kellett fizetni visszafelé is. Végösszeg: 2560 forint. Lehettem volna, persze, gondolatolvasó, és előtte két nappal megveszem a jegyet 250-ért, így megspórolok 560-at a túrán, de most már mindegy, okos ember a saját kárán tanul, vagy inkább lemond a buszozásról. A lényeg, hogy a 2000 forint sem túl baráti, legközelebb olcsóbban szórakozunk, az hétszentség! „Megismerjük, gyerekek, taxis Tibi bácsit, aki gondoskodik apáról, amikor a fontos munkaértekezlete elnyúlik kakaskukorékolásig.” Tibi bácsi egyébként annyira aranyos, hogy nem zaklatja az órával a szegény törzsvendéget a kemény éjszaka után, ráadásul tudja, mit fog játszani a Loki a hétvégén.

Tibi bácsi extra szolgáltatásánal is akad sokkal olcsóbb lehetőség Észak-Debrecen elérésére: a Mi Autónk. A Vág utca–Főnix Csarnok oda-vissza 10 kilométer, tehát 10 literes városi fogyasztással számolva 340 forintot kóstál a benzinköltség, és még meg is aláztam a Suzukit, mert 8 literből simán elgurul a cityben, ha az asszony vezet. Felszámoljuk az APEH szerint megállapított 9 forint autókopást kilométerenként, így az utazási költség vége: 430 forint/négy fő! Megtakarított pénz: 2130 forint. Tehát ha hirtelen felindulásból megint buszra szállna a család, akkor nyomós érvem lesz ellenszegülni és keményen kitartani.

Ami a bérletárakat illeti: régóta bántja a csőröm, hogy amíg egy debreceni egy nap alatt átlagosan három kilométert utazik tömegközlekedési eszközzel, addig a fővárosiak ennek a tízszeresét teszik meg, de csak negyven százalékkal fizetnek többet egy összvonalas havi bérletért (6030 forint Debrecenben, 9800 forint Budapesten). A diákjaink akár az utcára is mehetnének (Debrecenben 3180, Budapesten 3850), mert a különbség smafu, a két szolgáltatás azonban köszönőviszonyban sincs egymással, mert itt nem lehet rodeózni éjszakai járattal, vagy átmenni a Duna alatt mókából.

Engem a DKV úgy tudna megnyerni magának – az iménti matekpélda alapján –, ha legalább 80 százalékkal csökkentené a jegy- és bérletárait, de sok debrecenit ismerek, akik beérnék már 50 százalékkal is. Ha pedig a vállalat veszteséget termel, akkor majd évente konszolidálja az állam, ha már a budapestieket is saját költségén utaztatja.

Financiális szempontból totális bukás Debrecenben családilag tömegközlekedni, ezért vannak tele az utak autókkal, a járdák pedig biciklivel. Hölgyeim és uraim, abban a szép sárga házban a belvárosban, a helyzet megoldást kíván!

Cs. Bereczki Attila

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Felborult egy autó Hajdúnánás közelében− mentőhelikopter is a helyszínen
Felborult egy autó Hajdúnánás közelében− mentőhelikopter is a helyszínen
Négyen utaztak a gépkocsiban. Az utat a helyszínelés idejére lezárták.
Hirdetés
Hirdetés
Autóban rekedt gyereket mentettek Debrecenben
Autóban rekedt gyereket mentettek Debrecenben
A tűzoltók siettek a helyszínre.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Különleges bokrétaavató a debreceni Sensirionnál
A dolgozói létszám megduplázódik a bővítéssel.
Felújítást kell végezni a vízműtelepen
A födém belső vízszigetelése tönkrement.
Szakítanának a fenntarthatatlanná vált gyakorlattal a reformátusok a Püspöki palotában
Ha minden úgy megy tovább, ahogy eddig, az összes ingatlan elértéktelenedik – érvelnek.
Támogatott tartalom
Comic Con őrület Budapesten: rekordszámú rajongó ünnepelte a popkultúrát
Comic Con őrület Budapesten: rekordszámú rajongó ünnepelte a popkultúrát
Óriási sikerrel zárult a hétvégi Budapest Mastercard Comic Con, amelyre minden eddiginél többen voltak kíváncsiak.
A debreceni cégcsoport tagja 3 milliárd forintot fektetett be
A debreceni cégcsoport tagja 3 milliárd forintot fektetett be
Elérte legmagasabb pontját az ipari csarnok épülete Szentgotthárdon.
Gyermeknap a Zsuzsival
Gyermeknap a Zsuzsival
Az idén 142 éves erdei kisvasútja nagyszabású gyermeknapi programokkal kedveskedik utasainak.